Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

On ‎11‎.‎04‎.‎2018 at 20.25, Fredrik skrev:

Den nye Audi A6 Avant er presentert og jeg har store problemer med å se forskjellen fra den utgående modellen (C7). Det er uten tvil en pen og elegant bil, men designmessig har utviklingen stoppet opp for lenge siden. Mange er tilfreds med denne utviklingen (spesielt de som har eldre A6 modeller), men rent intellektuelt er denne utviklingen temmelig kjedelig. Det er på tide at tyskerne slår seg litt løs og viser at de kan betydelig bedre bare de tør - konformiteten er tyskernes evige svøpe.

Må si meg enig i at tyske bilprodusenter har blitt ekstremt like. Nå som VW Passat har hevet seg på i det såkalte Premium-segmentet og Insignia har fått "tysk standard"-facelift, så synes jeg de nevnte og A4/A6 er veldig like. Akkurat som G30/31 kan forveksles med F10/F11 eller F01, og Mercedes C/E/S er fryktelig like.

Først trodde jeg at dette at "alle biler er like" var et symptom på at jeg begynte å bli gammel eller sær, og at det er derfor jeg kjører rundt i så mye gammalt ræl. Men dog er det litt vanskelig å svelge - jeg har stort sett vært ganske oppdatert på moderne modeller og har sansen for diverse "brødbiler" fra de siste årene. Derfor vil jeg tro at det fortsatt blir produsert interessante og sjarmerende biler, men de er umulig å grave frem i haugen av kjipe VAG/BMW/MB-kopier der 90% er smakløse Schnitzel mit pommes frites (og den forferdelige sure salaten man får overalt i Tyskland som jeg ikke husker navnet på).  

Man kan si mye om E60/E61, men når den kom i 2003 var det en real vekker og oppkvikker i mengden. Den presenterte noe nytt både i interiør og eksteriør og var i hvert fall spennende. Intet vondt ord om F10 og G30, men de er utrolig kjedelige i forhold til E34/E39/E60...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig å se hvor forskjellige oppfatninger vi har av bildesign. I mine øyne var BMW med E34 og E39 på vei dit Audi er med at bilene ble likere og likere og kjedeligere og kjedeligere. Flotte biler, men ikke veldig spennende. Så kom E60/61 som ristet liv i tysk bildesign, men som for mange ble for ekstrem. Og så kom F10/F11 som jeg synes er noen av de flotteste "vanlige" bilene som er laget de siste tjue årene. Her  har BMW tatt med seg det som var bra fra E60 og utviklet det i en retning som faller i smak hos mange flere. Igjen, i mine øyne. G30 er vel ikke så verst, men tilfører på en måte ikke noen forbedringer utseendemessig i forhold til F10, så der blir det litt kjedelig igjen. Bortsett fra nye M5 som ser rå ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At 5-serien i form av E60/61 rystet liv diskusjonen vedr. hvordan designet på BMW skal være er nesten en underdrivelse. Frontene ble virkelig skjerpet mellom tradisjonalistene (altså de som mente at bl.a E38 og E39 representerte toppen av evolusjonen for BMW) og modernistene som mente at BMW's designsjef gjorde det helt riktige ved å tildels revolusjonere designet på BMW's kanskje viktigste modell - som var og er 5-serien.

Jeg innrømmer blankt at jeg var temmelig kritisk til dette prosjektet da E60/61 (og spesielt E65) kom på markedet, men det er liten tvil om at Chris Bangle i ettertid har fått en renessanse ved at E60/61 idag fremstår som en veldig fin BMW modell og at hans designfilosofi helt klart var nødvendig for BMW da vi rundet 2000 tallet (tenk at det er nesten 20 år siden!).

Jeg tenker at det er mange årsaker til at bilene blir mer like rent konseptmessig og ikke minst teknisk. Først og fremst handler det om hva markedet til enhver tid vil ha og dette styrer stort sett utviklingen. Vi ser dette veldig tydlig i disse dager når alle skal ha en SUV. Bilprodusentene kan nesten ikke følge med utviklingen og sist jeg sjekket var det nesten et års ventetid på den nye Peugeot 3008 modellen her i Danmark. Motsatt sliter f.eks Citroën med å selge deres MPV C4 Picasso som er bygget på den samme plattformen og teknisk sett er identisk med 3008. På den annen side fører dette til hyggelige priser på C4 Picasso og såvidt jeg kan se er prisforskjellen idag ikke mindre enn ca. 60% for innstegsmodellene ihv. C4 Picasso og 3008 programmene. Disse bilene har som tidligere nevnt identisk plattform, motorer og drivverk.

Det er derfor liten tvil om at det vi ser er en relativt brutal markedsøkonomi ved at 3008 modellen er tydelig overpriset fordi den er en SUV. Man kan jo lett forestille seg hva Citroën vil gjøre som det neste trekket i dette spillet og på den måten blir disse to modellene mer like i fremtiden (her er det viktig å skyte inn at den første 3008 modellen anno 2008 også var en MPV - Peugeot endret med andre ord strategi for modellen da den nye generasjonen av 3008 ble utviklet fordi de så hvilken vei utviklingen gikk. Dagens C4 Picasso er forøvrig fra 2013).

Dette fenomenet er ikke unikt for Peugeot og Citroën, men gjelder selvfølgelig i like stor grad for BMW og de andre bilprodusentene. Alle vil idag ha en SUV på programmet iom. at det er dette kundene etterspør og det er her pengene ligger. 

Jeg har ellers skrevet litt om hvorfor bilene generelt blir mer like i dette innlegget... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ogee1 F10/11 er fantastisk flott. Jeg og madammen var ute å gikk en lang tur i byen idag. Jeg foreslo å gå ruten innom/forbi BMW så jeg kunne windowshoppe litt. Egentlig hadde jeg håpet på at X2 stod utenfor så jeg kunne ta en titt, men den gang ei. MEN 50 meter bortom hadde forhandleren jeg kjøpte RAV4en hos kjøpt seg et lokale og han var tilfeldigvis til stedet når vi kom gående. Ved siden av ham stod det en 2015 F11 han nettopp hadde fått inn og han var snar å spør om jeg ikke ville ha BMW igjen. Jeg nølte ikke når jeg svarte at jeg ville det. Jeg fikk nøklene til F11en og fikk sjekket og prøvesittet den nøye, han hadde ikke prøveskilt tilgjengelig denne søndagen, så det ble ingen kjøring. Madammen og ungen tuslet litt utolmodig men rolig videre, mens vi stod igjen å pratet bil. Jeg måtte takke for visningen og praten, men grunnen til at E91en ble byttet var på grunn av bolig og da må jeg holde meg til det. Uansett det var skikkelig goodfeel å sette seg inn i førersetet på BMW igjen. Deretter ble det en lett joggetur for å nå igjen turfølget :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker F10, men på et eller annet nivå blir modellen litt glemt når G30 er så lik designmessig. Dette er naturligvis ikke til forkleinelse for F10, men det viser at det er viktig at et design utvikler seg og har en egen identitet. På mange måter er derfor G30 motstykket til E60 ved at den modellen var helt annereledes i designet enn E39. Kanskje er F10 nettopp derfor slik en BMW bør være - ny og klassisk på alle måter, men ikke såpass ny og revolusjonerende som E60 var i forhold til E39... :)

Over til noe helt annet, men allikevel litt innenfor temaet. Hudson Hornet var en amerikansk bilmodell som ble produsert i perioden 1951-1954 av Hudson Motor Car Company i Detroit. Senere versjoner kalt Hudson ble produsert av American Motors Company (AMC) i Wisconsin.

Det som er interessant med Hudson Hornet er at modellen var en av de aller første med et selvbærende karosseri. En stor fordel med dette designet var at gulvet kunne senkes som på dagens biler og dermed gjøre hele bilen lavere ved at taket også kunne senkes. Dette medførte et lavere tyngdepunkt og dermed bedre kjøreegenskaper. En annen artig ting med Hudson Hornet i relasjon til BMW var at modellen hadde en rekkesekser på intet mindre enn 5048 cm3. Motoren ytet 160-210 HK samt relativt heftige 373 Nm. 37 år senere bygget BMW S38B36 motoren til E34 M5 som også var en rekkesekser uten pustehjelp, men med et sylindervolum på 3535 cm3 og som ytet 315 HK samt 360 Nm. 

Motorene kan selvfølgelig ikke sammenlignes, men når vi så vet at Hudson Hornet var hurtigere enn mange samtidige og tilsvarende amerikanske biler med store V8 motorer forstår man at store rekkeseksere er effektive motorer og at Hudson Hornet var en temmelig spesiell bilmodell i USA. 

Jeg liker når Jay Leno er oppriktig entusiastisk (som han er i dette innslaget) og vi får et lite innblikk i en del av amerikansk bilhistorie som kanskje ikke er så godt kjent. Poenget er at amerikanerne allerede på 50-tallet opplevde det vi idag opplever i Europa med at bilene teknisk sett blir mer like og at det knapt er plass til alternative konsepter. Hudson Hornet var best og mest effektiv, men tapte kampen om markedet fordi den hadde en rekkesekser og ikke en V8 motor samt at de beholdt det opprinnelige designet på bilen når konkurrentene stort sett endret designet for hvert modellår (altså ikke 5-7 år som er vanlig idag)... :)

   

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid hatt sansen for Hudson Hornet. Det er rett og slett en pen bil også vant den vel stort sett alt av Nascar løp på begynnelsen av 50 tallet. Et klart bevis på at det som ser riktig ut også er riktig.

 Jeg likte også når Pixar kom med den bilfilmen sin at den gamle racinglegenden var en Hornet, en flott hylles til en nydelig bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

e86877a72cca9e98b3eb31eb51be81bb.jpg

Jeg er ganske sikker på at det er en Hudson Hornet vi ser fronten/emblemet på/av i deler av denne videoen av/med Neil Young (som ellers har et alvorlig tema om alkoholmisbruk). Han er kjent for å ha en stor interesse for eldre amerikanske biler. Introduksjonen til videoen er forøvrig et opptak fra Highway 1 langs Stillehavskysten  mellom Los Angeles og San Francisco slik den var på 50-tallet. Den er naturligvis noe mer utbygget idag, men flere partier er stadig ganske smale og svingete samt klynger seg til klippene over Stillehavet. En fantastisk vei som imidlertid bør kjøres fra San Francisco til Los Angeles slik at man får den beste utsikten til Stillehavet som er fantastisk. Neil Young er forøvrig en av mine helt store helter som jeg har fulgt i over 25 år. Han er nå aktuell med filmen "Paradox" på Netflix som egentlig bare er tullball, men dog retro-flower power på en ganske kul måte. Spesielt låten Peace Trail (44:18) er et fint innslag... :)   

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos gamle biler som går fort. Jeg har alltid vært boblefan, og drømt om trimma bobler. Problemet er bare at det er veldig vanskelig å putte mye effekt i ei boble med godt resultat. V8 Stealth Beetle er noen karer fra Sør-Afrika som har løst (eller løser) utfordringen på en ganske ryddig måte. I episode 15 fyrer de i gang motoren, en Audi V8 (14 tidligere episoder med mye fin nerding og, ikke minst, mange spennende måter å snakke engelsk på): 

 

Endret av ogee1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elbil er jo et tema som har fulgt denne tråden jevnlig de siste par-tre årene. Og som jeg trodde ville I-Pace bli en suksess. Det er allerede 1000 forhåndssolgt her i landet og det er ikke ille startpris(600 000,-) for en bil med 404hk, 4x4 og en rekkevidde på 480km. Koste på litt her og der, så stiger prisen, men for de fleste holder sikkert startutgaven. Jeg ønsker den fortsatt gledelig velkommen og gleder meg til å se den på veiene. :) 
https://www.motor.no/artikler/jaguar-passerer-1000-solgte-i-pace/

Porsche Mission E starter med forhåndsbestilling her til lands 28. april. Blitt veldig "in" med forhåndsordre om dagen, men det må vel til på disse bilene. 600hk og 0-100kmt på 3,5 sekund. Den er altså litt tregere enn den heftigste Model S i Ludicrous Mode, men gjør dette noe? Så absolutt ikke, 3,5 sekund er sinnsykt kjapt. Dessuten er den skikkelig kul :) 

1porschemissione.1434x806.jpg

Med alt dette sagt gikk jeg igår kveld forbi en som fyrte opp en gammel(90-talls?) Chevrolet Suburban, det var veldig tilfredsstillende og høre V8-eren fyre igang, selv om bilen i seg selv ikke er helt meg. :beer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bil er kult... kort oppsummert enten det gjelder f.eks gamle bobler eller heftige moderne elbiler. Jeg tenker at fokuset vil endres, men at den grunnleggende bilgleden vil være den samme. Mekking av biler i tradisjonell forstand vil utvilsomt forsvinne (i alle fall for menigmann), men så vil det være andre ting med elektriske biler som f.eks styling, apper (som jeg tror kommer til å bli stort) samt muligheten for å tilkjøpe ekstra hestekrefter og ikke minst ulike tjenester som trafikkinformasjon og "samhold/klubber" som man kan bli medlem av som gir fordeler i trafikken (f.eks som en slags kolonne som kjører som en enhet med tidsmessige fordeler koordinert med annen trafikk). Mulighetene er enorme... :)

Jeg tror at Porsche's Mission E kommer til å bli fantastisk. Porsche kommer helt sikkert til å strekke seg temmelig langt for å være ledende når det gjelder elektriske performance biler. Dette blir utvilsomt veldig artig og spennenede for alle som følger med på overgangen mellom kraftige konvensjonelle biler og elektriske biler. Vi har helt sikkert bare sett begynnelsen med Model S P100D... :)

Vedr. gamle bobler har jeg alltid hatt sansen for disse bilene og da jeg studerte kjørte jeg i et par år min mors gamle 1303 med en tretrinns halvautomatisk gearkasse (0-100 Km/t på 33 sekunder). Det var sannelig litt av en overgang fra min tidligere 1984 Porsche 911 Carrera 3.2, men allikevel likte jeg boblen veldig godt (jeg hadde samtidig en ny Mercedes-Benz W124, men den kjørte jeg av naturlige årsaker ikke til skolen).

Vi hadde tidligere et medlem her inne (jeg husker dessverre ikke navnet) som var veldig interessert i bobler og han anbefalte forumet The Samba som er rimelig seriøst. De har en spennende tråd med bilder og det hele der noen tyskere finner en veldig tidlig boble (bil nummer 5-6 eller noe i den duren) i et skur i Berlin og senere restaurerer denne til 100% original stand. Utrolig artig... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On ‎17‎.‎04‎.‎2018 at 21.19, ogee1 skrev:

Apropos gamle biler som går fort. Jeg har alltid vært boblefan, og drømt om trimma bobler. Problemet er bare at det er veldig vanskelig å putte mye effekt i ei boble med godt resultat. V8 Stealth Beetle er noen karer fra Sør-Afrika som har løst (eller løser) utfordringen på en ganske ryddig måte.

Det får meg til å tenke på en kanal jeg synes er veldig artig - Hoovies Garage. Han kjøper billige eksemplarer av grombiler og deler alt på kanalen uansett hvor kjipt eller artig det være. Anbefaler å sette av en time eller to å se gjennom hva han har å by på - mye artig for både amcar- og euro-entusiaster.

Legger ved to klipp - første er den billigste 996/911en som var til salgs i USA. Den ble kjørt på bane før motoren havarerte og bygget om til V8. Samt et klipp av en Buick Park Avenue :wink:...:lol:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... maksimal effekt ved 8250 rpm og rødmerket ved 9000 rpm der gearkassen også skifter gear ved full belastning er definitivt ganske kult. Det kan virke som om dekkene slipper noe tidlig et par ganger når det går fort, men sjåføren beholder roen og holder en imponerende hastighet. Man merker imidlertid at 500 sugehestekrefter ikke er nok på de lange relativt rette strekningene der andre kraftige sportsbiler som f.eks Porsche 918 Spyder (887 HK) klarer 290-305 Km/t istedenfor 250-260 Km/t, men 911 GT3 RS er allikevel totalt sett hurtigere rundt hele banen.

Apropos dekk som slipper i høy hastighet. I Steve McQueen's legendariske bilfilm "Bullitt" er det mye dekkslipp i San Franciscos bakkete gater. Det ble under filmingen brukt to stk. 1968 Ford Mustang GT Fastback som kappkjører mot en 1968 Dodge Charger der den ene Mustangen iht. historien ble ødelagt under filmingen og den andre bare forsvant ut av historien etter 1974 da faren til dagens eier kjøpte bilen av en tidligere Warner Bros. medarbeider for 6000 dollar. Idag er bilen sannsynligvis verdt opp mot 4 millioner dollar. Nå er den imidlertid etter 50 år kommet frem i lyset igjen og Jay Leno kjører den i dette klippet... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...