Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Rart det med musikk, Madrugada(og Sivert Høyem) konstaterer jeg er kanonbra, fantastiske låter, musiker og stemmen er helt magisk, men nakkehårene reiser seg ikke når jeg hører på dem.Og jeg forstår ikke hvorfor!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sivert Høyem's soloprosjekt har aldri helt overbevist meg selv om det selvfølgelig er mange likheter med Madrugada slik de var mot slutten. Jeg liker den litt rå og mørke siden av bandet slik de var i begynnelsen (f.eks på platen Industrial Silence). Heldigvis er det også denne platen de nye konsertene tar utgangspunkt i... :)

Denne låten fra Madrugada har satt seg fast i hjernen for tiden. Jeg synes at den på mange måter oppsummerer Madrugada. Rolige partier der Sivert's fabelaktige stemme kommer til sin rett samt litt mer rocka partier uten at det bare blir grøt. Bassen til Frode har jeg også alltid likt og det var nok den som gjorde at jeg virkelig begynte å like Madrugada.

   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne filmen "They shall not grow old" av Peter Jackson (bl.a Ringenes Herre) bare må fremheves. Filmen består av originale opptak (film og stemmer) fra den første verdenskrigen (1914-1918) som er levert av arkivet ved Imperial War Museum i England. Opptakene er restaurert etter alle kunstens regler slik at de ser ut som om de er filmet i dag og resultatet er mer enn fantastisk... virkelig imponerende.

Et av inntrykkene man sitter igjen med er at den første verdenskrigen handlet om virkelige mennesker (altså ikke bare noe man leste om i historietimene på skolen). Normalt er dette litt vanskelig å ta inn over seg fordi de originale og over 100 år gamle filmopptakene/bildene er dårlige og i sort-hvitt. Effekten er litt den samme som når man ser fargefilmer/bilder fra den andre verdenskrigen (de finnes i motsetning til fra første verdenskrig 22 år tidligere). Plutselig blir elendigheten mye mer virkelig, men også veldig mye mer spennende og interessant.

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har jo tidligere mange ganger diskutert hvilken 5-serie som er den fineste og jeg har måttet innrømme at E60 bare blir finere og finere med årene tiltross for at jeg overhode ikke likte designet da modellen var ny (og akkurat der er jeg nok ikke alene). Doug DeMuro diskuterer dette fenomenet i denne vidoen med E60 M5... :)

 

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.12.2018 den 19.27, Fredrik 90 skrev:

Etterhvert som elbil salget har tatt av og flere og flere velger denne type bil så synes jeg også oftere at folk står frem og klager. Tilfeldigvis i dag snakket jeg med en jobbforbindelse som nettopp har anskaffet seg Jaguar I Pace som firmabil. Han hadde tidligere en F11 520d som han brukte til å kjøre rundt til kundene sine langs sørlandskysten. Bruken Jaguaren krever så mye planlegging at det er vanskelig å opprettholde den uavhengigheten han ville ha ovenfor sine kunder. Han var ærlig og sa at han rett og slett ikke synes noe om å være elbilist. En annen fjern bekjent gikk til det skitt å kjøpe en brukt F11 520d i tillegg til en Model S som de har fra før. Rett og slett for å ha en familiebil til hyttetur og trekking av henger.

Denne artikkelen illustrerer også litt det jeg har argumentert for i det siste. Elbil fungerer absolutt ikke for alle, det er bare så sjelden vi hører om de negative sidene

https://m.nettavisen.no/motor/med-sa-mye-elbil-trbbel-i-oslo-fortjener-elbilister-fortsatt-avgiftsfritak/3423562880.html

Slike eksempler er det dessvere mange av, stort sett går det på at de kanskje ikke helt har satt seg inn i hva elbil representerer av praktiske art. Men Norges gruppen med fler vil at ansatte skal kjøre el og trenden er ikke til å snu.

Som en som jobber i el bransjen, så er det en fin balansegang mellom tilgang på biler og tilgang på lading. La meg begynne med den sedvanlige tesen: "hvis alle nordmenn begynte å kjøre elbil ville strømnettet smelte". Vel, bransjen ser for seg ca 5% økning på nettet. I Norge har vi jo stort sett IT nett, vi og Albania - men måten man lader på endres, behovet for raskere lading og mer KW øker stadig, heldigvis er det flere og flere som dropper standard Schuko kontakt og kjøper ordentlige billader med dedikert tilførsel og vern. Lading og nett er derfor ikke det store problemet som hevdes, hvem som betaler for hva derimot...

Men snakket med en kollega senest igår, 200 + nye ladere skulle han få opp i 2019, dette er stort sett en kunde, mojoriteten er 50Kw type 2 kontakter, og området er begrenset til det sentrale østlandet. 

Vi ser nå også at gamle lithium batterier fra eksempelvis Leaf blir brukt av bl.a Eaton til å lage batteripakker til hjem og hytter, disse kan mer eller mindre skreddersyes og man har 10 års garanti, prisen er heller ikke avskrekkende. Det begynner å bli en industri for gjenbruk og hullene i rekken er nå mer eller mindre tettet og begynner å komme under kontroll.

For de som hopper på elbilrevolusjonen tidlig og i særdeleshet de som ønsker å bruke den som hovedbil med endel motorveikjøring og pendling, disse er unektelig sårbare. Samtidig er de seriøse bilene vanskelig å få tak i, et par års ventetid er dessverre normen for flere biler. Men det er en voldsom satsing nå, satsing fremmer industrialisering og lavere priser, smartness vil gjøre lading fornuftig og man kan velge å lade når strømmen er som billigst. For min del er det nok likevel slik at ja, elbil som bybil, men som bruksbil/hyttebil/langkjøring, vil det gå i diesel litt til dessverre.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elektriske biler er uten tvil fremtiden (som allerede har begynt). Allikevel er det veldig artig å gå tilbake til det som kanskje var toppen av stempelmotorenes æra - nemlig Gruppe B. Dette var et regelverk for løpsbiler rally i perioden 1982-1986 og aldri har det senere vært like vannvittige biler med like mye motoreffekt i de respektive kategoriene som i Gruppe B. 

Serien ble et fenomen på 80-tallet og fostret en rekke fantastiske bilmodeller som dannet grunnlaget for dagens biler (spesielt bilmodeller som RS3/4 og M5 etc. med turboladere og 4x4). Audi Sport Quattro er kanskje det mest prominente eksempelet, men også Porsche 959 (som imidlertid aldri deltok i løpene) er eksempler på bilmodeller som viste hva fremtiden ville bringe rent teknisk. Vi snakker om bilmodeller som allerede for snart 35 år siden klarte 0-100 Km/t på under 3 sekunder og en topphastighet rundt 300 Km/t.

Akkurat denne Youtube kompileringen er litt artig fordi den forsøker å fremheve 80-tallet på godt og vondt. Musikken, stilen/fasongen på menneskene, sigarettene og en totalt mangel på sikkerhet for både tilskuere og førere er fremhevet. Vi ser også et par glimt av Michèle Mouton som var den første føreren som viste hvilket fantastisk konsept Audi Quattro var (hun er stadig den siste kvinnen som har plassert seg helt i toppsjiktet i rally).

Dessverre så endte serien tragisk. Like så fantastisk som Gruppe B var like så tragisk endte den med flere dødsfall blandt både tilskuere og førere. Sikkerheten var alt for dårlig og bilene ble tilslutt fartsmonstre som dårlig kunne kontrolleres. Allikevel er Gruppe B i dag ansett som den mest spektakulære motorsport serien noen gang og alle som opplevde den (inkl. undertegnede) har aldri riktig kommet over hvor fantastiske bilene og løpene var. Dette var, med all respekt for de tragiske ulykkene som kostet menneskeliv, motorsport på sitt aller beste rent teknisk.

      

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.12.2018 den 21.04, Fredrik skrev:

Vi har jo tidligere mange ganger diskutert hvilken 5-serie som er den fineste og jeg har måttet innrømme at E60 bare blir finere og finere med årene tiltross for at jeg overhode ikke likte designet da modellen var ny (og akkurat der er jeg nok ikke alene). Doug DeMuro diskuterer dette fenomenet i denne vidoen med E60 M5... :)

 

 

For min del så må jeg si at E60 generasjonen blir bare bedre og bedre med årene. Dette å utvilsomt være 2000 tallets mest tidløse bildesign, selv i dag snart 20 år etter dens lansering så ser den ikke gammel ut. Når det kommer til E60 M5 så er det en bil som også av mange regnes som den råeste M5, personlig må jeg velge E39 M5 som kongen over M5. Men det jeg stusser på er hvordan BMW klarte å lage og slippe ut en bil med en motor med så fundamentale konstruksjonsfeil som denne har. Det er jo egentelig helt tragisk, hvor hadde ingeniørene hodet sitt da de konstruerte denne motoren. BMW er en bilprodusent som regnes for å være blandt verdens fremste på å bygge gode motorer, noe alle prisene de har fått for dette kan vitne om. Hvordan kan det ha seg at de klarer å lage en genuin drittmotor som S85 V10ern når det kommer til driftsikkerhet. Som Doug påpeker så er du ikke trygg om du kjøper en bil som har gått lite heller, problemene vil komme. BMW burde være falaue..

Når dette er sagt, når motoren er utbedret og alt virker så er dette en helt enestående pakke. Ingen andre kom i nærheten av E60 M5, den regjerte supersedan segmentet så lenge den var i produksjon. Den fikk AMG til å virkelig begynne anstrenge seg 😀

På 7.12.2018 den 23.13, Ron Jeremy skrev:

Slike eksempler er det dessvere mange av, stort sett går det på at de kanskje ikke helt har satt seg inn i hva elbil representerer av praktiske art. Men Norges gruppen med fler vil at ansatte skal kjøre el og trenden er ikke til å snu.

Som en som jobber i el bransjen, så er det en fin balansegang mellom tilgang på biler og tilgang på lading. La meg begynne med den sedvanlige tesen: "hvis alle nordmenn begynte å kjøre elbil ville strømnettet smelte". Vel, bransjen ser for seg ca 5% økning på nettet. I Norge har vi jo stort sett IT nett, vi og Albania - men måten man lader på endres, behovet for raskere lading og mer KW øker stadig, heldigvis er det flere og flere som dropper standard Schuko kontakt og kjøper ordentlige billader med dedikert tilførsel og vern. Lading og nett er derfor ikke det store problemet som hevdes, hvem som betaler for hva derimot...

Men snakket med en kollega senest igår, 200 + nye ladere skulle han få opp i 2019, dette er stort sett en kunde, mojoriteten er 50Kw type 2 kontakter, og området er begrenset til det sentrale østlandet. 

Vi ser nå også at gamle lithium batterier fra eksempelvis Leaf blir brukt av bl.a Eaton til å lage batteripakker til hjem og hytter, disse kan mer eller mindre skreddersyes og man har 10 års garanti, prisen er heller ikke avskrekkende. Det begynner å bli en industri for gjenbruk og hullene i rekken er nå mer eller mindre tettet og begynner å komme under kontroll.

For de som hopper på elbilrevolusjonen tidlig og i særdeleshet de som ønsker å bruke den som hovedbil med endel motorveikjøring og pendling, disse er unektelig sårbare. Samtidig er de seriøse bilene vanskelig å få tak i, et par års ventetid er dessverre normen for flere biler. Men det er en voldsom satsing nå, satsing fremmer industrialisering og lavere priser, smartness vil gjøre lading fornuftig og man kan velge å lade når strømmen er som billigst. For min del er det nok likevel slik at ja, elbil som bybil, men som bruksbil/hyttebil/langkjøring, vil det gå i diesel litt til dessverre.

 

Ja slike eksempler er det mange av, helt klart. Det er mange som kjøper seg elbil fordi de tror at det er helt greit, eller fordi de ikke har analysert sine egene behov godt nok. Mange er rett og slett ikke klare for denne teknologien og de begrensinger den gir. Nå som elbil salget er så høyt så hadde det vært morsom å sett noen statestikker over hvor mange av de som kjøpte ny elbil i 2018 som også har en fossil bil i tillegg. 

I min jobb så møter jeg veldig mange bedrifter som har ansatte som bruker bilen som sitt arbeids sted. Jeg føler at gjengs her er at bedriftene ønsker at når de ansatte skal velge seg firmabil så ønsker de diesel. Med mindre det er snakk om bedrifter som ønsker seg en klar miljøprofil eller som kun kjører rundt storbyene. For de som kjører i distriktene så ønsker arbeidsgiver lave driftkostander og effektivitet. Jeg har bekjente som jobber i større firmaer som Wurth, Orkla, DnB samt mindre firmaer og de har alle krav om å velge dieselbil. Som jeg nevnte over her så gikk en over til I Pace, hvilket han nå angerer. Nå skal det sies at andelen firmabiler utgjør en liten prosent av det totale bilsalget, men for de som er avhengige av leasing så er som oftest dette løsningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik 90 Historien om S85 er bare merkelig (både valget av motorkonfigurasjon og problemene med holdbarhet) og kanskje spesielt etter den trauste og relativt driftssikre S62 motoren (E39 M5). Trolig gikk det for fort i svingene for BMW på denne tiden og akkurat en V10 motor i dette segmentet var vel heller ikke helt nødvendig. Hvis BMW på denne tiden hadde hatt en skikkelig supersportsbil på programmet a la Audi R8 Coupé kunne jeg ha sett poenget, men dette hadde BMW ikke og har stadig ikke. På den annen side skal BMW har ros for å tenke stort med M5, men som vi i dag vet tenkte de ikke bare stort, men også litt merkelig. M5 er tilbake til V8 motorer som med E39 M5.

Jason Fenske i Engineering Explained har oppnådd 2 millioner abonnenter på Youtube og gitt seg selv en Tesla Model 3 som belønning for arbeidet med å lage utmerkede videoer for oss som er interessert i biler. Den fantastiske naturen man ser i videoen er fra staten Idaho, USA der Jason bor... :)

Så hva skjer med din inntekt fra Youtube (Google) når du har oppnådd rundt 2 millioner abonnenter? Generelt kan man si at man tjener ca. 3000 kroner i uken eller ca. 12000 kroner i måneden via Youtube med reklamer hvis man har rundt 100000 abonnenter. Dette betyr at Jason nå sannsynligvis tjener rundt 3 millioner kroner i året på Youtube (eksl. Patreon, reklameartikler, andre oppdrag etc.).

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den artikkelen Fredrik 90 linket til i nettavisen synes jeg oppsummerer elbileie veldig godt.

Det er rett og slett ikke for folk flest ennå. Aller mest på grunn av de stadige ladeprobemene. Når jeg hurtiglader nå er det med forventning om å ringe support for å få dritten til å funke. Selg elbil til 1 million mennesker til og se om det går bra...

For meg som lader hjemme fungerer det egentlig helt topp i hverdagen. (Selv om jeg har begynt å kjøre X1 til Fredrikstad nå i kulda)

Har du ikke mulighet til å lade hjemme, som gjelder VELDIG mange, kan du glemme elbil. 7 år er kort tid, og om virkelig VW mener det de sier om å kutte ut bensin/diesel, kommer de til å gå på en kjempesmell.

Altså, jeg er veldig positiv til elbiler, men det kommer bare ikke til å funke om 7 år. Om 7 år har kanskje borettslaget i <sett inn valgfri oslogate> rukket å få gjennom forslaget fra styret om å pusse opp trappeoppgangen. Ladestasjoner til 40 biler? Glem det.

Skal alle med gateparkering stå i ladekø på hurtigladerne? Glem det. Der er det lange nok køer allerede.

Og det er jo ikke snakk om 5 minutter lading til 100% om 7 år. Alle produsentene reklamerer med "400km" rekkevidde på konseptene sine, som om det skal imponere noen. Gi meg 1000km og 5 minutter lading fra 30% til 100%. Da kan vi snakke.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nå ikke at det er helt tilfeldig at Tesla Model 3 heter nettopp Model 3. For noen år siden gikk det rykter om at modellen skulle hete Model E slik at modellporteføljen kunne staves som SEX (Model S + Model E + Model X), men slik ble det ikke og jeg tror årsaken er at koblingen til BMW's tradisjonelle lineup ble for fristende. Model 3 og 3-serien er helt avgjørende rent markedsmessig for begge bilprodusentene - og i tillegg kommer Model X og X-betegnelsen for BMW's større X-serier.

Jeg er ellers helt enig med deg i at elektriske biler ikke passer for alle (inkl. undertegnede i dag). Du har et veldig godt poeng med Oslo (større byer) og borettslag/sameier. Jeg har i flere år sittet i slike styrer og supperåd er den beste karakteristikken jeg kan gi. Det er alltid noen gamle tanter og generelt vanskelige personer som for alt i verden ikke vil ha noen forandringer.

5 minutter lading til 100% er for optimistisk, men jeg tror at 30-70% lading på godt under 10 minutter er mulig om 3-4 år... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@[space]

Godt å se at det er noen med elbil som fortsatt har bakkekontakt og innser realitetene vi står ovenfor i fremtiden rundt disse bilene. Ikke misforstå, jeg tror også elbilen har kommet for å bli. Men jeg tror ikke den kan erstatte fossile biler (eller hybrider) i dag, om 7 år eller 10 år. Det er så sinnsykt mye som må til for å få dette i orden. Alt fra infrastruktur, teknologi, vilje blandt folk og politikere samt satsing fra produsentene. I Norge har det vært lett å snu mange om til å kjøpe elbil, fordi det det er vanvittig mye penger å spare pga avgifter er høye på fossilbilene. Prøv dette i Tyskland, Storbritannia eller USA hvor fossilbilene ikke har avgifter. Tipper det tar minst 10 år før den gjengse bilkjøper i Tyskland vil være klar for dette, hvis ikke mer. Tenk bare på den infrastrukturen de må få på plass, så si hver eneste rastestopp langs Autobahn må ha ladestolper. Det kommer til å koste mye...

Jeg registrerer også at myndighetene i USA nå vil trekke tilbake den rabatt ordningen man får ved kjøp av en ladbar bil. Ved kjøp av elektrisk bil så før man tilbake mellom 1500 og 7500 dollar avhengig av bilens pris. Storbritannia har allerede gått bort fra dette, så der får man ingen fordeler annet enn lav veiavgift. Samme med Danmark, de har snudd helt rundt. Så det er åpenbart ikke alle politikere og styresmakter som er posetive til dette. Det er jo snakk om tapte skatte inntekter, ikke alle land er like rike som Norge og kan prioritere miljø (ennå vi er blant de store oljeproduserende landene i verden, snakk om å kjøpe seg god samvittighet). De som vil kjøre elektrisk burde sitte på gjerdet på vente i noen år til, la tiden og utviklingen få jobbe for deg. I mellomtiden kan jeg anbefale en Euro 6,2 klassifisert dieselmotor. Aldri før har de vært sterkere, mer kultiverte og mer drivstoff effektive. Man kan kjøre i ukesvis uten å stoppe for påfyll, når påfyll trengs så tar det 4 minutter og koster 630 kr. Ikke trenger du å fryse nå i vinterkulda, du kan fint følge flyten i vestrefila og det er alltid diesel å få i pumpa samt at det er aldri kø der heller. Helt genialt 😀

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Fredrik skrev:

Jeg tror nå ikke at det er helt tilfeldig at Tesla Model 3 heter nettopp Model 3. For noen år siden gikk det rykter om at modellen skulle hete Model E slik at modellporteføljen kunne staves som SEX (Model S + Model E + Model X), men slik ble det ikke og jeg tror årsaken er at koblingen til BMW's tradisjonelle lineup ble for fristende. Model 3 og 3-serien er helt avgjørende rent markedsmessig for begge bilprodusentene - og i tillegg kommer Model X og X-betegnelsen for BMW's større X-serier.

Grunnen er at Ford eier Model E-navnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at overgangen til elektriske biler kommer til å gå en god del hurtigere enn de aller fleste kan forestille seg, men det skjer selvfølgelig ikke i løpet av et par år. Spørsmålet er mer hvordan overgangen kommer til å skje. Med pisk, gulrot eller begge deler. De aller fleste myndigheter (i alle fall i Europa) virker nå fast besluttet på å få til overgangen så hurtig som overhode mulig og vi ser også at dette foregår over en mye bredere lest enn tidligere. De vil ha en gjennomgripende miljøforandring og ikke bare en overgang til elektriske biler.

Utbygging av infrastruktur (især ladestasjoner) tror jeg egentlig ikke representerer en veldig stor utfordring. Bare se på hva Tesla har fått til i løpet av relativt få år og de har jobbet alene og på kommersielle vilkår. Utbygging av en slik infrastruktur i Tyskland kommer til å gå mye hurtigere når både en samlet bilindustri og myndighetene står bak prosjektet.

Vedr. offentlige økonomiske insentiver (og evt. bortfall av dette) for å kjøpe en elektrisk bil handler dette mer om politisk ideologi enn om fravær av ønsket om å gå over til elektriske biler eller miljøforandring generelt. Mange samfunn som bl.a det britiske og amerikanske har ikke tradisjoner for at det offentlige bruker skattebetalernes penger på å direkte eller indirekte subsidiere private virksomheter som bilprodusentene tross alt er. General Motors får derfor virkelig gjennomgå om dagen fordi de vil stenge 4-5 bilfabrikker (med mange nye arbeidsløse som følge). Folk har ikke glemt at myndighetene med skattebetalernes penger i forbindelse med finanskrisen måtte redde General Motor fra konkurs. Dette var direkte uhørt og en stor skandale i USA.

Som en liten digresjon spurte jeg for en tid tilbake hvor mange av min datters venner (hun er 25 år gammel) som har en bil - ingen. De låner eller leier biler når det er nødvendig. Dette er bestemt ikke av økonomiske årsaker, men et ønske av sosiale og miljømessige årsaker. Det samme gjelder forøvrig den store interessen for gjenbruk av klær, møbler etc. Det er store krefter på gang når det gjelder mijøet og som vi ser med min datters vennekrets gjelder dette også folk som er godt plantet på høyresiden politisk (økonomer, advokater, forretningsfolk etc.).

@awt OK, men Tesla kunne ha valgt mange andre navn enn akkurat Model E eller Model 3. Neste modell ut er såvidt jeg forstår Model Y.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker en gammel video hvor Jay Leno sa at han absolutt var for elbiler. En av grunnene var at da kan en fortsatt holde liv i klassikerne lenger.

Nå får vi vel MYE større problemer enn drivstoffmangel om/når olja tar slutt. (asfalt, plast, osv). Det kommer til å bli stygt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...