Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Takk for korreksjonen. USA's tidlige historie er ikke min spesialitet selv om jeg faktisk har lest Hans Olav Lahlum's mursten av en bok "Presidentene" og sett verdens lengste intervju (30 timer) med den samme mannen der han kommer inn på USA's presidenter. Ja... jeg synes at Hans Olav Lahlum er en ganske interessant forteller... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Fredrik skrev:

Takk for korreksjonen. USA's tidlige historie er ikke min spesialitet selv om jeg faktisk har lest Hans Olav Lahlum's mursten av en bok "Presidentene" og sett verdens lengste intervju (30 timer) med den samme mannen der han kommer inn på USA's presidenter. Ja... jeg synes at Hans Olav Lahlum er en ganske interessant forteller... :)

Jeg har også sansen for Lahlum som forteller. Og som sjakkommentator. :-)

Og så har jeg en interesse for tidlig amerikansk historie, så jeg skvatt litt da du skrev om Franklin. "Søren, har jeg gått glipp av at han var president?" :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, tidlig amerikansk historie har du åpenbart peiling på. Jeg synes at den delen av amerikansk historie er ganske forvirrende. Bortsett fra borgerkrigen var det også en rekke forskjellige oppkjøp av land og territorier (de siste ble en del av unionen så sent som i 1959) samt uenighet om grenser mellom stater. Statenes opprinnelse er også mye mer forskjellige enn man skulle tro. Navngivingen av statene er også veldig interessant.

Jeg "oppdaget" forøvrig også Lahlum som sjakkommentator - en snodig og artig fyr. 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lahlum er en flink forfatter. Spesielt de biografiene han har skrevet har jeg veldig sansen for. Foruten Presidentene vil jeg fremheve biografien om Oscar Torp. Man behøver ikke være sosialist for og like den. Boken om Haakon Lie er også bra. Men han har skrevet en tilsvarende som Presidentene om britiske statsministere sammen men en annen kar. Den var ikke like fin synes jeg. Jeg tror at ønskeboken min fra Lahlum ville være norske statsministere fra 1900 til 2000. Den tro jeg ville blitt interessant.

Hvordan han er som krimforfatter vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Rune-K skrev:

Jeg tror at ønskeboken min fra Lahlum ville være norske statsministere fra 1900 til 2000. Den tro jeg ville blitt interessant.

Hvordan han er som krimforfatter vet jeg ikke.

Jeg har forsåvidt også sansen for Lahlum, han er en fargerik skrue som forteller på en engasjerende måte.

Jeg savner også en skikkelig bok om norske statsministere, men gjerne opp til dagens statsminister. Men jeg er usikker på om Lahlum er rett man til å skrive den, all den tid han er sosialist (aktiv i SV). En slik bok bør skrives av en som er nøytral og obiektiv i det politiske landskapet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke at det er et problem at Lahlum er SV-politiker så lenge man vet at han er dette. Å skrive en nøytral bok om politikk er vanskelig uten at den blir kjedelig og bare en ren oppramsing av historien. Da er det mer interessant at en forfatter som Lahlum skriver om en president som f.eks Ronald Reagan og faktisk kommer godt ut av det samt med en viss respekt for både mannen og politikken han førte.

Det jeg liker best med en bok som f.eks "Presidentene" av Lahlum er at han setter de ulike presidentene inn i en amerikansk kontekst (og forklarer dette på en veldig god måte) og ikke faller for å beskrive de amerikanske politikerne med norske øyne. Reagan får derfor et bedre skussmål av Lahlum enn f.eks Jimmy Carter ganske enkelt fordi Reagan var en mye mer suksessfull og god politiker - også selv om Lahlum ut fra hans politiske ståsted trolig personlig er mer enig i Carter's overordnede politikk.

Bill Clinton får heller ikke det beste skussmålet av Lahlum selv om Clinton både er demokrat og var utrolig populær i Europa. På hjemmebane mislyktes han stort med sine politiske visjoner og i store deler av regjeringstiden var han uten politisk handlekraft pga. Monica Lewinsky affæren.

Amerikansk politikk er generelt vanskelig å forstå for en europeer/nordmann uten relativt inngående kjennskap til interne amerikanske forhold og historie. Det er stort sett kun utenrikspolitikken vi får en føling med, men amerikansk politikk er selvfølgelig mye mer enn dette og til tider veldig annerledes enn hva vi er vant til. Dette fenomenet belyser Lahlum på en meget god måte i boken.           

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.4.2018 den 21.15, Fredrik skrev:

Lancia Stradale tilhører den samme generasjonen av biler som f.eks Ferrari 288 GTO (designet har uten tvil samme opphav  - altså Fiat) og Stradale er forgjengeren til den mer berømte Lancia Delta HF Integrale. Før Stradale briljerte Lancia med Stratos HF som vant WRC i 1977. Jay Leno nevner i videoen at Stradale når det gjelder veifølelse minner ham om Ferrari F40 - Ferrari 288 GTO var forgjengeren til F40 og dermed  tidsmessig samtidig med Lancia Stradale.

Lancia Stradale ble homologisert til Gruppe B som Lancia Rally 037 der den veide 980 Kg fordelt på 300-325 HK. Lancia vant konstruktør mesterskapstittelen med Stradale i 1983 med Walter Röhrl og Markku Alén bak rattet, men Audi Quattro vant WRC dette året og i 1984 med hhv. Hannu Mikkola og Stig Blomqvist bak rattet.

I 1985 og 1986 vant Peugeot WRC med 205 Turbo 16, men i de neste årene 1987, 1988, 1989 samt 1991 vant Lancia igjen med hhv. Delta HF 4WD og Delta HF Integrale. Som vi forstår var Lancia et stort bilmerke innen rally og motorsport generelt. Det er derfor utrolig trist at Fiat ikke har maktet å holde Lancia relevant i moderne tid.

Lancia Delta HF Integrale 16v Evoluzione II er idag på nivå med BMW E30 M3 Sport Evolution når det gjelder samlerverdi og oppnår priser som ikke ligger langt unna tilsvarende interessante og samtidige Porsche 911 modeller. Lancia var helt der oppe, men Fiat maktet ikke konkurransen (forøvrig i likhet med Saab som også hadde en glimrende rallykarriere bare noen år tidligere enn Lancia). 

Citroën er forøvrig det mestvinnende bilmerket i rally med totalt 98 seire foran Ford med 90 og nettopp Lancia med 73 seire. Audi har utrolig nok kun 24 seire selv om det var temmelig spektakulært da det sto på med Urquattro. Audi vant WRC kun i 1983 og 1984, men det er definitivt Sport Quattro/S1 E2 vi husker idag...  :)

Legg forøvrig merke til bilen som kommer ved 9:04... BMW M1. Det var helt klart andre biler som klarte denne svingen mer elegant og ikke minst hurtigere, men lyden fra M1 var fantastisk... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Gruppe B rallybiler til Nürburgring Nordschleife - og det er sannelig litt av et kvantesprang på mange forskjellige nivåer. Porsche Taycan har satt en ny rekord på 7:42:34. Rekorden gjelder elektriske produksjonsbiler med 4 dører - som det imidlertid foreløpig ikke er alt for mange av som egner seg til å kjøre fort med på Nürburgring. Rekorden er med andre ord relativt irrelevant i den brede sammenhengen. 

Den virkelige rekorden på Nürburgring er i dag 6:44:97 og satt med en Lamborghini Aventador LP770-4 SVJ. Porsche Taycan er i en helt annen liga, men faktisk like hurtig på Nürburgring som en Porsche 911 GT3 fra 997 generasjonen (2006-2011).

Jeg tror imidlertid at vi kommer til å se mange slike forsøk på Nürburgring når det gjelder elektriske biler i fremtiden. Dette gjelder både mer spesialiserte biler og produksjonsbiler.

Uansett er det litt merkelig å se løpet. Det er relativt stillegående og uten lydmessig dramatikk. Det er definitivt en annen verden som er knapt så spennende, men utrolig effektiv.

Denne filmen viser da Porsche Cayman GT4 så sent som i 2015 satte ny rekord rundt Nürburgring med omtrent den samme tiden (7:40). Porsche Cayman GT4 (981) har en selvpustende boxersekser på 3,8 liter som utvikler 385 HK og 420 Nm. 0-100 Km/t går løs på 4,2 sekunder og topphastigheten er 295 Km/t.

Det er uten tvil litt mer dramatikk og spaz når man samtidig hører en potent motor på full utblåsing med manuelt gear... :)

     

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva legger du i "den virkelige rekorden" @Fredrik? Produksjonsbiler? Jeg synes det er helt rått at de kjører på 6:44, likevel kan en racerbil runde banen nesten et og et halvt minutt fortere. (Porsche 919 Hybrid Evo, 5:19:55) Helt sykt!

Endret av ogee1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et godt spørsmål, men jeg antar at jeg mener produksjonsbiler som også er "street legal". Som du påpeker har prototyper og andre mer spesialiserte biler kjørt vesentlig hurtigere rundt banen enn 6:44:97.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for korreksjonen. Det er nettopp dette som er det fine med et forum som dette. Det er imidlertid langt fra 6:40 til 5:19 som for de aller hurtigste bilene (som ikke er produksjonsbiler og ikke street legal). Eksakt hva som reelt er produksjonsbiler er for meg litt uklart. Porsche 911 GT3 RS er f.eks en produksjonsbil, men det blir ikke bygget mange av den hvert år. Den totale produksjonen pr. serie (altså 997, 991 etc.) er kanskje 4-5000 stk. fordelt på 3-4 år i produksjon. For spesialversjoner av f.eks Lamborghini, McLaren og 911 GT2 RS er antallet enda mindre.   

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktig å huske om nevnte tema; Manthey bilen går jo med noen meget spesielle Michelin Cup hjul. Disse har ingenting til felles med tidligere CUP versjoner (sjekk threadwear :shock: ). Og 919 hybrid evo er... vel ikke en racerbil en gang i den forstand at det er en LMP1 bil hvor de gjorde "alt som ikke er lov i noen race serie". (aero spesielt). Men, det likevel et vanvittig kult stunt og for det fortjener de all mulig respekt.

Når det gjelder batteribilen, så er nok trolig ikke dette noe raskere enn for eksempel hva e60 m5 ville gjort på moderne dekk. Jeg vet hvilken jeg vill valgt :whistle:

 

Endret av TRF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe... en E60 M5 med sin 5 liter fantastiske selvpustende S85 V10 motor på 507 HK og 520 Nm (når alt virker som det skal) ville jeg også ha valgt fremfor en heller kjedelig - om enn utrolig effektiv Porsche Taycan. Problemet er at disse bilene egentlig ikke kan sammenlignes. Det er som om Star Wars Milennium Falcon i warp speed møter Il Tempo Gigante (i overført betydning). Begge er svært hurtige, men på to helt forskjellige nivåer og på to helt forskjellige måter.

E60 M5 har ikke en sjanse mot Porsche Taycan (8:13 rundt Nürburgring med Horst von Saurma bak rattet tilbake i 2004), men lyden og den potente følelsen V10 motoren gir overgår allikevel etter min mening Taycan mange ganger. Jeg tenker at elektriske biler som f.eks Tesla Model 3 Performance er utrolig interessante på flere forskjellige nivåer, men at alt for mye går tapt på veien (i det minste for oss som er glade i potente stempelmotorer).

Man kan kanskje sammenligne dette litt med Disney's nyeste film "Løvenes konge" anno 2019 kontra den eldre versjonen fra 1994. Animasjonen i den nyeste filmen er såpass naturtro og livaktig at det dyrene foretar seg i filmen virker unaturlig. Man tar seg i å tenke mer på en ordentlig National Geographic dokumentarfilm enn en klassisk Disney tegnefilm. Slik var det ikke med den gamle filmen som hadde en langt mer naiv og banal fremstilling av dyrene. 

Elektriske biler er uten tvil svært effektive vedr. akselerasjon og overordnet energiforbruk, men det hele foregår på en nesten unaturlig måte i relasjon til konvensjonelle biler. Dramaet og innlevelsen uteblir. Jeg vet at dette mest handler om hva man er vant til, men allikevel tenker jeg litt at det er som med Disney filmen. Merkelig. 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nuvel.

Jeg måtte sjekke litt hvorfor vi er av så forskjellig oppfatning her. Tiden jeg referer til er satt av BMW eget test team, før bilen ble lansert (og jeg regner med den ble gjort uten vmax sperre). Tiden du referer til er noe annet. 7:52 er nemlig ikke så langt unna 7:42, og godt innenfor betydningen av dekk fra 2004 til 2019. Dekk har _mye_ å si på disse relativt "vanlige" bilene, vmax og ikke minst akselerasjon i høy hastighet (tradisjonelt et svakt punkt for batteribiler) har også mye å si på denne banen.

Og etter noe romstering på det store nettet fant jeg også tiden referert:

https://web.archive.org/web/20060629152411/http://www.rhein-main.net/sixcms/detail.php/1879435?topic_id=731907

Hvorvidt den er "offisiell"/"gyldig" eller ikke kan sikkert debatteres opp og ned i mente. Men det er vel også tilfelle med batteribil tiden.


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...