Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

3 timer siden, Fredrik skrev:

Jeg vil ikke ha nære naboer og jeg skal kunne gå rundt hytten naken hvis jeg har lyst til det (ja... jeg vet at jeg er litt sær).        

Jeg skjønner deg veldig godt. Det var vel en av de grunnene til at jeg flyttet tilbake til nabohuset på gården der jeg er vokst opp. Er man ute i hagen og må tisse skal det ikke være nødvendig og gå inn. Men for deg og finne en ubebygd tomt utenom i et hyttefelt tror jeg blir tilnærmet umulig.

Ellers så er hovedhuset på gården jeg vokste opp laftet men kledd inn slik man gjerne gjorde det før for og få det mer moderne. Jeg har aldri tenkt noe særlig på det men når søsteren min overtok så tok de ned den innvendige kledningen og støvsugde godt før de lakkerte de gamle tømmerstokkene. De var like fine siden 1863. Det ble utrolig stilig. Venninnene hennes som så det kunne ikke skjønne hvordan hun hadde fått de tømmerstokkene inn i stua.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nemlig akkurat dét som er det fine med gamle tømmerbjelker. Er de godt vedlikeholdt holder de evig. Den mest vanlige årsaken til at mange tømmerhus forfaller er dårlig vedlikehold. Mange ønsker også mer komfort og bygger nytt. Jeg tror imidlertid at det nå er en trend som gjør at mange eldre trebygninger igjen kommer til heder og verdighet. Folk restaurerer og setter istand disse bygningene istedenfor å bygge nytt selv om det koster mer i tid og penger. Dette er en veldig fin ting i min verden.

Jeg tror også at det kan bli vanskelig å finne en ubebygget hyttetomt (som spesifisert) utenfor et hyttefelt, men de finnes. Trolig blir det allikevel både billigere og enklere å finne en hytte i et eldre hytteområde som kan rives eller endres slik jeg vil. Hytten jeg hadde tidligere lå i et hytteområde med lang avstand til nærmeste hytte (ca. 300 meter med skog). Der kunne jeg gå naken hele dagen uten å genere noen (ikke at jeg gjorde dette, men ordentlig privatliv på hytta var deilig når vi bodde i Oslo)... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ford går nye veier og jeg liker faktisk resultatet selv om Mustang navnet kanskje burde ha vært forbeholdt det originale konseptet (hva gjør man ikke for å tiltrekke seg oppmerksomhet). Det vi imidlertid ser er at nå kommer de mer alminnelige bilprodusentene med interessante elektriske bilmodeller og dette vil sannsynligvis bli en gamechanger. Mange flere vil overveie en elektrisk bil og markedet modnes etter å ha vært dominert av Tesla. Det finnes selvfølgelig andre prisgunstige elektriske bilmodeller der ute, men jeg tror at mange har ventet på at bilprodusenter som f.eks Ford og VW kommer med deres modeller.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik om de burde brukt Mustang-navnet eller ei er jo en diskusjon vi kunne holdt gående, når blir BMWs M-biler elektrisk og skal de holde på M-navnet også? Det blir litt av det samme :) Ellers var ikke bilen ille, selv om den gir meg en crossover-feeling og ikke lavt og sportslig, men langt flere vil nok hoppe på bølgen nå. Ser Audi kommer med ny e-tron til våren, litt ala samme som denne. Flott bil :) 

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/BRe59g/her-er-audis-e-tron-sportback-kommer-allerede-i-var

680E45BA-4ABE-483D-AF92-FDAEA8699345.thumb.jpeg.914bec4b8e6131d7c88ca8f45a4335cd.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Marius2002 skrev:

@Fredrik om de burde brukt Mustang-navnet eller ei er jo en diskusjon vi kunne holdt gående, når blir BMWs M-biler elektrisk og skal de holde på M-navnet også? Det blir litt av det samme :) Ellers var ikke bilen ille, selv om den gir meg en crossover-feeling og ikke lavt og sportslig, men langt flere vil nok hoppe på bølgen nå. Ser Audi kommer med ny e-tron til våren, litt ala samme som denne. Flott bil :) 

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/BRe59g/her-er-audis-e-tron-sportback-kommer-allerede-i-var

680E45BA-4ABE-483D-AF92-FDAEA8699345.thumb.jpeg.914bec4b8e6131d7c88ca8f45a4335cd.jpeg

Jeg synes den var veldig lekker. Har bestilt vanlig eTron 50, men denne fristet jo mer.. 😛 Den er jo også da selvfølgelig 22000,- dyrere... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Marius2002 skrev:

@Fredrik om de burde brukt Mustang-navnet eller ei er jo en diskusjon vi kunne holdt gående, når blir BMWs M-biler elektrisk og skal de holde på M-navnet også? Det blir litt av det samme :) Ellers var ikke bilen ille, selv om den gir meg en crossover-feeling og ikke lavt og sportslig, men langt flere vil nok hoppe på bølgen nå. Ser Audi kommer med ny e-tron til våren, litt ala samme som denne. Flott bil :)

 

Det blir helt klart litt spennende å se hva BMW kommer til å kalle deres mest sportslige elektriske bilmodeller når de kommer. Porsche valgte jo det ganske misvisende navnet "Turbo S" for Taycan fordi dette navnet skal gi assosiasjoner til de andre kraftige modellene i Porsches modellprogram. "Turbo S" er med andre ord ikke en teknisk betegnelse, men en markedsførings gimmick for å signalisere at den er en kraftig modell.

BMW's M-betegnelse er mer logisk iom. at M'en står for Motorsport. Spørsmålet blir imidlertid om en elektrisk BMW kan forbindes med motorsport i dagens markedsføring eller om BMW tar like lett på dette som Porsche gjør med den teknisk misvisende betegnelsen "Turbo S" når det gjelder Taycan.

BMW kan jo bruke "s" (som de f.eks gjør med i3s), men signalverdien er trolig ikke like sterk som med M eller Turbo S.    

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har diskutert størrelsen på felger og dekk noen ganger. Disse blir bare større og større - og nå kan man i forbindelse med den nye Audi RS Q8 kjøpe felger som 23" der dekkene har dimensjonen 295/35-23. For de litt eldre av oss er det litt artig å tenke tilbake på Lamborghini Countach som den gangen på 80-tallet hadde helt enormt store hjul/valser (bak) i dimensjonen  345/35-15. Senere fikk bl.a McLaren F1 og Porsche 959 kjempestore 17" felger og begge hadde en topphastighet på over 300 Km/t (F1 sogar nesten 390 Km/t).

Få biler har imidlertid bremser foran som er for store til at ikke 19" felger passer. Ergo er større felger mest av kosmetisk art. Jeg liker ikke når det visuelt er for lite gummi på felgene. Dekkene tykkelse må være i forhold til bilens relative størrelse (SUV'er trenger mer gummi enn f.eks en lav bil som f.eks McLaren). Jeg liker heller ikke når det er for stor åpning mellom bremseskivene og felgene (spesielt bak der dimensjonene er mindre).

På den nye Aston Martin DBX (SUV) har de funnet en fin balanse synes jeg. Felgene er 22", men hva dimensjonene er på dekkene vet jeg ikke (stadig ukjent fordi modellen først om 6-7 måneder kommer på markedet), men dekkene er relativt høye rent visuelt på prototypen og dette liker jeg. Bilen er forøvrig temmelig lekker til å være en SUV, men hvem skulle ha trodd at selveste Aston Martin kommer med en SUV. Verden har sannelig "gået af lave"... :)

 

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja takk!... M2 CS er helt klart en av dagens BMW modeller jeg kunne tenke meg, men den er dessverre altfor dyr. Massive 95000 euro før norske/danske avgifter og hele 33000 euro (ca. 335000 NOK) mer enn for M2 Competition er alt, alt for mye forlangt av BMW selv om man kan få den med 6-trinns manuell gearkasse (som er betydelig billigere å produsere enn moderne automatiske gearkasser, men sært nok begynner å bli et sjeldent tilvalg på biler som M2) samt 40 ekstra hestekrefter i forhold til M2 Competition.

Jeg elsker imidlertid 2-serie Coupé og selv en M240i hadde vært helt fint for min del. Konseptet minner mye om E30 bare i en moderne kontekst og det er nok dette BMW også vet. Gode eksemplarer av E30 M3 selges i dag for astronomiske priser og når vi ser hvor utviklingen går med bl.a fravær av manuelle gearkasser og i denne konteksten kjedelige elektriske biler vil utvilsomt en klassisk BMW toppmodell som M2 CS bare stige i verdi årene som kommer. BMW kan stort sett selge M2 CS for hva det skal være og det vil alltid være kjøpere til en slik modell... :)

Jeg liker forøvrig hva Carsten Pries (General Manager Product Management M  Automobiles og BMW Individual) sier i videoen om fremtidsutsiktene for en elektrisk M-modell. Han sier at dette kommer når teknikken er moden for dette, forøvrig i sin tid i likhet med overladede motorer og firehjulstrekk. Poenget er at det for BMW i dette segmentet er viktig å tilfredsstille kundenes forventninger og ikke minst BMW's planer for M-modellene. Dette betyr i klartekst at det ikke vil komme en elektrisk M-modell før den er klart bedre enn dagens M-modeller. Jeg tror at det vil gå litt tid før vi ser en elektrisk M-modell... :)  

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Saltkjelen skrev:

Audi gjør mye riktig om dagen, altså. Det er flaut å se BMW bommet så til de grader med taklinjen på den nye X4en sammenlignet med dette, foregående modell og X6.

Audi-e-tron-Sportback-LA-Auto-Show-9-of-96087d1826ff0a28ac4459b9bd4fce45.jpg
 

Helt enig. Kommer ikke til å vurdere ny x4. Får litt tesla mod x assosiasjoner dog litt mindre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.10.2018 den 23.25, Fredrik skrev:

Vi fortsetter med litt mer "kant" design (fritt oversatt fra "wedge" design). Porsche kunne jo heller ikke være dårligere enn alle de andre store bilprodusentene på begynnelsen av 70-tallet og dette resulterte i konseptmodellen Tapiro fra 1970. Igjen var det Giorgetto Giugiaro som var kreativ og denne gangen med Porsche 914/6 - som i utgangspunktet var mye mer kantet enn 911, som Tapiro var basert på. Tapiro hadde en oppgradert variant av boxersekseren på 2341 cm3 (midtmontert siden bilen var basert på 914) som et par år senere ble presentert i 911 S 2,4 anno 1972. 911 S 2,4 hadde respektable 190 HK og i Tapiro ytet boxersekseren imponerende 220 HK (i begge tilfeller selvpustende).

Konseptmodellen Porsche Tapiro anno 1970 med lettkledd dame som var alminnelig på denne tiden.

1970-VW-Porsche-Tapiro.jpg?crop=1xw:1xh;

Som tidligere nevnt designet  Giorgetto Giugiaro E26 M1 anno 1978, men den var basert på konseptmodellen E25 Turbo fra 1972 som var designet av franskmannen Paul Bracq. Han er i dag mest kjent for å ha designet Mercedes-Benz W114/115 "Strich-Acht", men han designet også interessante bilmodeller som f.eks Mercedes-Benz W113 "Pagode", BMW E12 (den første 5-serien), E21 (den første 3-serien), E23 (den første 7-serien) og E24 (den første 6-serien)... :)

E25 Turbo hadde en M10B20 rekkefirer som med turbolader ytet hele 280 HK ved 7100 rpm. I dag er dette ikke spesielt imponerende, men i 1972 var slike tall virkelig imponerende for alt annet enn formelbiler beregnet for banekjøring. Den aktuelle motoren ble også brukt i 2002 Turbo, men da med mer moderate 170 HK ved 5800 rpm. Det som imidlertid er litt interessant er at E26 M1 fikk en selvpustende rekkesekser med nogenlunde identiske ytelser. BMW hadde med andre ord tiltross for E20 2002 Turbo (de alminnelige variantene av 2002 har betegnelsen E10) bestemt seg for at selvpustende motorer var veien å gå fremover (dog med et lite unntak av E23 745i som kom på markedet i 1980).

Konspetmodellen E25 Turbo anno 1972

iso50-bmw-turbo1.jpg

E26 M1 fra 1978 fikk en M88/1 selvpustende rekkesekser som var basert på M49 racingmotoren som bl.a også finnes i E9 3,0 CSL. Begge motorene var i utgangspunktet varianter av "storsekseren" M30. Motorvolumet var 3453 cm3 og effekten var 277 HK og dette var mer eller mindre klasseledende for produksjonsbiler i 1978 (spesielt uten ladeluft). 0-100 Km/t gikk løs på 6,0 sekunder og topphastigheten var 265 Km/t. I Procar racingserien ytet motoren rundt 470 HK uten ladeluft og opp mot 850 HK med ladeluft (altså med turbo).

BMW E26 M1 anno 1978

maxresdefault.jpg

Som man kan se var BMW designmessig temmelig tro mot konseptmodellen E25 Turbo da de presenterte E26 M1 seks år senere i 1978. Fargeforskjellen foran skyldes at frontfangeren på E25 Turbo, som verdens første, var av støtabsorberende kunststoffmateriale. Det som imidlertid nesten er mer interessant er at BMW 11 år senere i 1989 ikke hadde glemt "kant" designet fra E25 Turbo. Da presentert de E31 8-serien som bar umiskjennelige designmessige preg av nettopp E25 Turbo (også selv om motoren er foran i motsetning til i midten som på de to eldre modellene). Kantene på designet var etterhvert lett avrundet, men stadig ganske tydelige. På denne tiden var det omtrent bare Aston Martin Lagonda, Lamborghini Countach, Lotus Esprit og Citroën med modellene XM og tildels Xantia samt noen japanske bilmodeller som holdt fast på "kant" designet i større sammenheng, men jeg synes ikke at dette er til forkleinelse for E31. Modellen er etter min mening den dag i dag stadig en av de mest elegante BMW modellene... :)

BMW E31 8-serien (her som Alpina B12 Coupé 5.7 anno 1992)

b554a4b30535aa44861f7c4319a043c1.jpg

Tesla presenterte i går den nye modellen "Cybertruck". Dette er isolert sett interessant nok som en temmelig spesiell elektrisk bilmodell, men det jeg synes at er mye mer spennende er designet. Tesla sier at designet er inspirert av filmer som f.eks Blade Runner, men jeg tenker også at Tesla ønsker å gjøre seg bemerket i relasjon til å ville skape en reaksjon på dagens bildesign som generelt har veldig bløte linjer (inkl. i den grad Teslas egne modeller).

Akkurat dette fenomenet har skjedd før da Giovanni Bertone i 1968 sjokkerte verden med konseptmodellen Alfa Romeo Carabo. På den tiden hadde også bilene et design med overveiende bløte linjer. Bertones nye designlinjer fikk imidlertid stor innflytelse på bildesign i mange år fremover og vi skulle langt inn på 80-tallet før trenden igjen endret seg mot bløte linjer. Det finnes mange historisk signifikante bilmodeller med et kantet design og de mest kjente er kanskje Lamborghini Countach, Lotus Esprit, Golf I, DeLorean, Aston Martin Lagonda og Citroën BX.

Spørsmålet er så om Tesla Cybertruck kommer til å få den samme innflytelsen som Alfa Romeo Carabo i sin tid fikk. Få tok nok designet på Carabo helt seriøst, men det skulle jo vise seg at den helt kom til å endre bilenes design... :)

Alfa Romeo Carabo anno 1968

jwskf8y1afc01.jpg

 

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke si Cybertruck er vakker, eller at jeg umiddelbart liker den, men tror ikke det skal så mye til før jeg kunne likt den. Tommel opp for at de våger å vise noe som er såpass annerledes.

Den kan minne litt om designspråket Wally har brukt i sin brutale Wally 118 Wallypower

amazing_118_wallypower_yacht_640_18.jpg.0607d06538cfdb5eeb9b67d916d441cc.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Modellen kommer ikke på markedet før mot slutten av 2021 så det er god tid til å rette opp feil og mangler. Seansen var imidlertid lett pinlig, men går man høyt ut er fallhøyden stor. Elon Musk er ikke kjent for å være forsiktig i sine uttalelser så dette har han bare godt av etter min mening. På den annen side ville Tesla og alt annet spennende Elon Musk står bak ikke vært det samme hvis mannen hadde vært beskjeden og forsiktig i sine uttalelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...