Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg liker analysene CNBC kommer med forutsatt at man tar høyde for at de er fra et amerikansk TV selskap og laget for et amerikansk marked. Allikevel mener jeg at de har en verdi også for oss. Det meste som omtales virker korrekt nok, men fokus og presentasjon kan kanskje være litt fargelagt.

Denne gangen handler det om Audi og deres historie på det amerikanske markedet. Den er faktisk ganske interessant og spesielt de senere årene har Audi gjort det stort i USA. Jeg tenker at Audi på mange måter har en bedre posisjon enn f.eks BMW når det gjelder oppmerksomhet hos unge amerikanere. Årsaken er naturligvis design, teknologi (spesielt infotainment systemet) og ikke minst e-Tron som faktisk nevnes i samme åndedrag som Tesla Model X (noe som i USA er en stor ting).

Jeg har forøvrig en egen liten erfaring fra USA da Audi på slutten av 80-tallet og begynnelsen av 90-tallet virkelig slet på det amerikanske markedet. De var den gangen en liten bilprodusent, men med interessante og kompetente bilmodeller (ikke ulikt BMW i Europa knapt 10 år tidligere). Audi 5000 (Audi 100 C3 i Europa) ble imidlertid involvert i en skandale der bilene plutselig begynte å akselerere med 6 dødsfall og 700 skadede til følge. Dette ødela naturligvis Audi's rykte og renommé de kommende årene med massive salgsfall i Nordamerika som resultat.

En god norsk venn som studerte i USA på denne tiden utnyttet dette og kjøpte en nesten ny og veldig billig Audi 90 2,3E 20-Ventiler Quattro med full utstyrspakke. Bilen hadde en rekkefemmer på 2309 cm3 som ytet 170 HK og 220 Nm (noe som var ganske mye på denne tiden) og Quattro systemet var ekte vare. Bilen var virkelig prima med alt av utstyr (full skinnpakke, klimaanlegg, soltak etc.) og jeg opplevde en kjempefin tur-retur Denver-Yellowstone (ca. 2200 Km) med bilen. Jeg hadde tidligere bl.a hatt en BMW E30 320i og hadde på dette tidspunktet en Mercedes-Benz W201 190E 2,3, men Audien var uten tvil den mest moderne og beste av disse bilene. Byggekvaliteten var av en annen verden og motoren virkelig gjennomført bra (inkl. i forhold til BMW's fabelaktige M20B20 rekkesekser). Den aktuelle Audien ble forøvrig et par år senere importert til Norge.

Jeg tenker at Audi på denne tiden reelt var langt bedre enn både BMW og Mercedes-Benz (uansett hva amerikanerne måtte mene). Spesielt RS2 Avant (delvis bygget av Porsche) var en fantastisk demonstrasjon på både teknisk integritet og byggekvalitet.

      

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for balansens skyld... stempelmotorene er langt fra utfaset ennå. Som jeg har vært inne på mange ganger vil stempelmotorene være med oss i mange år fremover, men samtidig vil rene elektriske biler og ikke minst hybridbiler få en voksende markedsandel.

Dette handler med andre ord ikke om enten eller, men om både óg (les: å ha to tanker i hodet samtidig). Aldri har vi hatt et bredere utvalg med forskjellige alternativer for fremdrift og det burde derfor ikke være et problem å finne noe som passer for den enkeltes krav, behov og lommebok.

Jeg tenker at Jason Fenske i Engineering Explained gjør en mer enn god jobb når det gjelder å informere folk om hva som rent teknisk foregår i dag når det gjelder bilindustrien. Jeg liker hvordan han tegner og forklarer relativt komplekse problemstillinger... :)

Når dette er nevnt tar han etter min mening litt feil når det gjelder kostnadene pr. produserte bil (elektrisk vs. konvensjonell bil). Batteriene er kostbare, men byggekostnadene for en konvensjonell drivlinje er betydelig høyere pga. arbeidskostnadene (antall mannetimer er to til tre ganger mer pr. produserte bil). Bilprodusentene tjener derfor vesentlig mer på å selge en elektrisk bil til nogenlunde den samme prisen som en konvensjonell bil (forutsatt at vi ser bort fra omstillingskostnadene ved å gå over til rene elektriske biler for de konvensjonelle bilprodusentene). Tesla har naturligvis ikke denne utfordringen, men har hatt og har høyere kostnader knyttet til å være ledende innenfor batterier, drivlinjer og styresystemer.  

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessante betraktninger om Audi 90 B3 sammenlignet med E30 og W201. Audi 90 B3 var den påkostede varianten av samtidige Audi 80, og ble kun levert med rekkefemmere. Interiøret i forskjellige varianter av Audi 80 og 100 gjorde virkelig inntrykk på passasjeren de gangene for mange år siden. Spesielt W201 er særdeles umoderne i forhold.

Audi leverer faktisk fortsatt rekkefemmere, i hvert fall sist jeg sjekket, men i et begrenset utvalg modeller med høy ytelse og pris. Forskjellen er at disse er tverrstilte, som de også var i blant annet Volvo 850 og etterfølgeren V70 en gang i tiden. Det betyr at firehjulsdriften er av typen Haldex, som innebærer at all eller mesteparten av trekkraften er på fremhjulene. Fordelingen endres riktig nok ved behov, men det blir liksom ikke det samme som et permanent system med noenlunde symmetrisk fordeling av kreftene.

Audi har i nyere tid lansert et system som de kaller Quattro (sic.) Ultra. (Quattro skal i følge fanatikere skrives med liten q, men det er lingvistisk uryddig i mine øyne.) Det skal visst erstatte Torsen-systemet på større modeller som A4, Q5, og så videre. Quattro Ultra ser for en lekmann ut til å bare være Haldex i forkledning, uansett hvor fort elektronikken reagerer.

Bilindustrien blir med andre ord stadig mer homogen. Særpreg viskes ut. Det er ikke lengre snakk om å få en fem- eller sekssylindret 2,0 i en alminnelig sedan eller stasjonsvogn. Om man er i markedet for ny eller relativt ny bil, så kan man stort sett velge fritt blant karakterløse rekkefirere, muligens koblet sammen med en elektromotor. Det blir litt som Henry Ford en gang sa: "Du kan få bilen i hvilken farge du vil, bare den er svart." Dette er stadig aktuelt, 111 år senere.

Endret av Ess
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hjemmevakt med jevne mellomrom på jobb og kjører da en uke med vaktbil. En Caddy Cross med 150hk turbodiesel og 4Motion. Jeg er ikke imponert over vinteregenskapene. Holdte på å dra av veien på julaften. Kjørte nok (for)fort, men det er feedback som er totalt fraværende. Og når det begynner å skli kjenner jeg meg ikke igjen fra hvordan 4Motion fra Passat 3BG(Dette var ikke Haldex?) og Audi S4(C4) oppførte seg(med klipt ledning på baksperra ble det enda morsommere).

Haldex er helt krise. Da er Subaru langt bedre som firehjulstrekker. Samme med gammel Audi quattro.

BMW med bakhjulstrekk er imidlertid det beste for meg føler jeg. Man føler gjennom kroppen hvordan føret er på en helt annen måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en opplevelse i 2009 med Audi 90 2.2 Quattro som en kamerat hadde og min egen E28 528i. Audien var laaangt foran i opplevd kvalitet, sammenskruddhet, snertenhet, balanse og traction, og plass. Bagasjerommet i disse er utrolig dypt. De oppgraderte veloursetene var faktisk gode, kontra tresmaksetene i e28. 

Men en ting var 528'n bedre på; kraft i mellomregisteret og snert på toppen. Samtidig bedre pedalfølelse. Og en bedre flyt over store ujevnheter. Men bussrattet, dødgangen og den slarkete giringen var ikke bra på bmwen.

Bmwen var utviklet i 1983 mens audien ble utviklet i 1987. Likevel føltes audien 15 år nyere.

Generelt sett så mener jeg at vag fra ca 1994-2012 er noe av det værste i bilhistorien kvalitesmessig. Så jeg støtter ikke audi på noen måte. Men av 80 talls modeller så var Audi noe av det absolutt bedre. On par eller bedre enn bmw. På midten av 90 tallet gikk det utforbakke med audi med a6 i 1998 (som jeg hadde og nesten ruinerte meg) som ble utviklet med design og ikke kvalitet i tankene. Her hadde bmw på sin side e39 som ilag med e38 og e46 var de siste skikkelig solide "tanksene" fra bmw.

Per i dag er det vel likt av alle premium merkene. Like bra eller like dårlig alt etter hva man ser etter 😛

 

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Audi 90 B3 var en veldig ok bil egentlig. Men den var et mareritt og skru på når motorrommet i utgangspunktet var designet for en firer. En bekjent av meg kjørte en slik noen år og den var hva man kan kalle velbrukt men var fortsatt fast og fin i fisken. Problemet var at så fort noe ble ødelagt så ble det en telefon til meg også bannet jeg like mye hver gang fordi det var så trang. 

Husker en gang som eksosmanifolden røyk. Den var veldig enkel og løsne og jeg ble positivt overasket. Problemet var når den skulle tres ut. Da måtte fjærben og drivaksel demonteres først. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en 1993 modell Audi 100 som var veldig strøken, det som var litt artig var at den var levert original med Recaro Skinn  interiør fra S4 og Bose Stereo. Bose stereoen var vist veldig sjeldent, var mer i senere år dette ble mer utstrakt. Bilen hadde en 2,6 liters V6er på 150 hester. Hadde bilen hatt 2,8 litern og/eller Quattro så hadde jeg nok eid den ennå.

Sånn rent sammenliknet med E34 520i som jeg har nå så er det to ting som utmerker seg. 2,6 litern i Audien var vesentlig mer frisk i frasparket enn M50B20en, selv om begge har 150 hk. Forskjellen ligger nok i at V6ern hadde 230 nm mens M50en har kun 190 nm. Det andre er byggekvalitet, E34 fremstår som en langt bedre sammenskrudd bil. Interiøret er mer solid, mekanikken virker å holde bedre og E34en fremstår stort sett som en bedre bil. Alt den gang, for 10-12 år siden da bilen var gått ca 180 000 km så begynte ting å ryke som ennå ikke har røket på min E34...11 år og over 100 000 km senere. E34en de også bedre å kjøre, det var mye av grunnen til at jeg valgte E34 fremfor en annen Audi 100 den gang. Audi 100 mangler litt den solide kjørekomforten man fikk i E34en.

Men når vi først snakker om gammel Audi. Jeg ytret her for en stund siden at jeg helt plutselig og uventet fikk en stor fascinasjon og lyst på en Opel Senator B. Jeg har fortsatt lyst på en, men nå ville det seg slik at jeg kjøpte en Ford Crown Victoria i stede... Men en annen bil som også står på min "ønskeliste" er Audi 200 Quattro! Disse synes jeg er utrolig kule, veldig kult og uvanlig konsept på den tiden. Der W124 300E og E28 535i hadde rekkeseksere så kom denne med en turbo rekkefemmer. Audi gjorde ting på sin egen måte den gang. Med sine 220 hester så gikk den godt også, mener den toppet 240 km/t. Det var respektabelt av en sedan på 80 tallet, eller stasjonsvogn for den saks skyld. For man fikk den jo som Avant også 👍

ACA85D97-4006-4257-A787-23964A7C0941.jpeg.d6691064ee57418919278c32ec04ebd1.jpeg
 

Forskjellene i utseende til Audi 100 var ikke store, mest fronten og baklyktene som gjorde den visuelle forskjellen. Jeg har blitt fortalt at det var noen Norske Audi 100 eiere på 80 tallet som bytta til 200 baklys for at bilen deres skulle de ut som en dyrere modell. Jappetiden gjorde at mange plutselig kunne kjøpe en Audi 100 i stede for en Ford Sierra. Men akkurat Audi 200 var uoppnåelig, uansett hvor villig bankene var 😂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Evopower skrev:

Hadde en opplevelse i 2009 med Audi 90 2.2 Quattro som en kamerat hadde og min egen E28 528i. Audien var laaangt foran i opplevd kvalitet, sammenskruddhet, snertenhet, balanse og traction, og plass. Bagasjerommet i disse er utrolig dypt. De oppgraderte veloursetene var faktisk gode, kontra tresmaksetene i e28. 

Men en ting var 528'n bedre på; kraft i mellomregisteret og snert på toppen. Samtidig bedre pedalfølelse. Og en bedre flyt over store ujevnheter. Men bussrattet, dødgangen og den slarkete giringen var ikke bra på bmwen.

Det at E28 528i virket både kraftigere mellomregisteret og sterkere på toppen er jo ikke så merkelig iom. at BMW'ens M30 motor utviklet 181 HK og 240 Nm mot 136 HK og 186 Nm for Audi 90 2,2 Quattro. Det er også klart at balansen i BMW'en var betydelig bedre iom. at motoren lå lenger inn i motorrommet. Audiens motor lå stort sett foran forakselen (eller mer korrekt støtdempertårnene).

Audi 90 2,3E 20 Ventiler Quattro hadde litt mer kraft med 170 HK og 220 Nm, men motorens plassering var stadig en hemsko for balansen i bilen. Firehjulstrekk rettet litt opp på dette, men BMW'ene var definitivt mer morsomme å kjøre på litt svingete landeveier... :)

@Fredrik 90 At Audi 200 var en sjelden bil i Norge er ganske sikkert helt korrekt. Jeg husker at Frederik Mowinckel "snakket" seg varm om farens Audi 200 og hvor bra samt sjelden den var på 80-tallet i BMWCCN's forum for snart 20 år siden. Jeg mener å huske at bilen var en 200 2,2 Turbo.

Denne motoren ytet 200 HK og 270 Nm noe som var temmelig mye på 80-tallet. Ikke helt på nivå med E28 535i, men nesten. 0-100 Km/t gikk løs på 7,5 sekunder og topphastigheten var 231 Km/t og dette var on par med E28 535i.

Her er det viktig å understreke at begge disse bilene var uvanlige i Norge. Få hadde råd til såpass kostbare biler på 80-tallet og som jeg har nevnt noen ganger tidligere var E28 535i i praksis en M5 i Norge. Det å ha hele 218 HK når de fleste hadde 90-120 HK i deres biler var såpass mye mer at det å ha en 535i (eller en 200 2,2 Turbo) var ganske enestående.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den originale Audi Quattro ble presentert i 1980 og hadde en rekkefemmer på 2144 cm3 som ytet 200 HK og 285 Nm. I rally varianten Sport Quattro ble motorens slagvolum redusert til 2133 cm3 så den kom inn under 3-liters klassen (slagvolumet multiplisert med en faktor på 1,4 for motorer med turbo). Motoren hadde også 20 ventiler istedenfor 10 samt både en større turbolader og intercooler. Resultatet var 306 HK og 350 Nm.

Slagvolum på den opprinnelige motoren ble deretter endret til 2226 cm3 (stadig med 10 ventiler) og den hadde identiske ytelser, men med et bedre dreiemoment på lavere turtall. Det var denne motoren som bl.a ble brukt i Audi 200 2,2 Turbo. Fra og med 1989 fikk motoren 20 ventiler og ytet 220 HK samt 309 Nm.

Bare for å illustrere hvor kraftig den opprinnelige rekkefemmeren på 2144 cm3 var da den kom på markedet i 1980 kan vi sammenligne med bl.a Porsche 924 Carrera GT (937). Denne sportsbilen hadde en rekkefirer på 1983 cm3 som ytet 210 HK samt 285 Nm. Modellen ble primært konstruert for racing, men også solgt som gateversjon (sjelden og ettertaktet i dag). Totalt ble det bygget ca. 400 biler og kun i året 1981. 924 Carrera GT dannet basis for modellene 924 Carrera GTS/GTP/GTR der 924 Carrera GTR (939) hadde 375 HK og 405 Nm - stadig med den samme rekkefireren på 1983 cm3. Porsche gjorde det stort i bl.a  World Sports Car Championship og i 24-timers løpet på Le Mans med disse modellene.

Porsche 911 hadde på denne tiden en boxersekser på 2993 cm3 som ytet 204 HK. 911 Turbo (930) hadde 300 HK. BMW's kraftigste ordinære modeller var E23 745i med 252 HK og E24 M635CSi med 260 HK.

     

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah Audi :) Jeg liker godt Audi og har stiftet godt bekjentskap med de da de har vært i familien en stund. Min bestefar hadde etter mange år med Mercedes en Audi 100 som Taxi, før han gikk tilbake til Mercedes. Han pratet ofte om den 100en hvor god den var "back then". De kjøpte vel en 80 som privatbil også og hadde denne i lang lang stund før de byttet til en mer fornuftig Golf. Jeg husker godt den 80en og de store dekalene av Audilogoen på hver side. Min far arvet jo dette Audi-genet og hadde alltid ville hatt det og kjøpte seg sin første A4 i 2009 etter mange år med Passat som han sommeren 2012 byttet inn i en ny 2013 mod. A4 Allroad og har stadig den bilen(kun gått ca. 47000km den dag i dag). Jeg synes ikke A4/A6/A8 med liten grill er særlig pent, unntak A2 som er knalltøff. Det vil si fra etter S2-tiden i ca. 1994 (jada S2 ble produsert tom. 96). Da de derimot fikk stor grill senere på 2000-tallet så synes jeg de straks ble mye penere, men unntak av 1.gen. Q7, selv om det skapte stor engasjement blant bilfolket og mange hater grillen den dag i dag. :)
Jeg husker også jeg traff på en Audi S2 på båthavnen i min tidlig ungdom og da bestemte jeg meg for at en slik skulle jeg ha. Men S2 var nok litt over mitt budsjett den gangen(prisen har også skutt i været siden da) og det ble en 97´ E36 sedan på meg istedet. Jeg var innom Toyota MR2 Mk1 også, men landet aldri dealen med selgeren husker jeg, kanskje like greit :) 


maxresdefault.thumb.jpg.d8964ba3823ccfb21aaec6a925804702.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye Audi her og henger på, på midten av 90 tallet hadde.jeg og min far hver vår 5E bil. Jeg med tidligere ambasadebil type 85, dvs 1985 Audi Coupe GT 2.2E med digitale instrument (option lik Ur-Quattro).

gikk så over til da nyere varebil A6 2.6 med manuell kasse. Flott bil som min far tok 10 år senere, min søster arvet 100 2.2E. Etter en  periode med sportsbil E36/8 m52tu, tilbake til Audi C4 2.6 denne gangen med ekte quattro, den bilen har min far tatt over og beholder i familien.

Den har nå gått knirkefritt i vårt eie fra 200km nå ca 370’, kun bytte av slitedeler ( som på fwd a6, gikk på hugget 350 i 2015), ingen av a6 har byttet dynamo, starter, clutch eller eksosanlegg , kun batteri,hjullager, olje , regreim, bremser,dekk og noen få lyspærer. Alle biler server selv.

det eneste jeg har savnet , er karakteren fra 5E maskinen, selv om disse 12v V6 maskinene, har vært nær vedlikeholdsfri,  myk og fin gange , med lavt  forbruk 0.70 på langkjøring. 

Fra 1997 kom det inn nye generasjoner med Audi, jeg har mest sansen for det fra 80 og fram til 97. Ur quattro, 1983/84 80 quattro,(type 81), 80CD 5S, C2 200T, 200 turbo quattro, 100 CS quattro, coupe gt og coupe quattro, 902.2E quattro, S2, S2 avant, RS2 og c4 S6 er mine favoritter.

Har kjørt mye av det nye hele veien (tt 225, tts, c5q, c6 3.0q, q7, b6/b7, c7 allroad,, rs5, uten å finne noe som jeg likte fra de overnevnte).

Som kuriositet , 100/a6 gen. C4 ble levert med mange motorkombinasjoner , er det noen annen bil med flere :

bensin nas r4 1.8, nas r4 2.0, nas r5 2.3, nas v6 2.6, nas 2.8 v6, nas 2.8 v6 30v, nas v8 4.2. Turbo r 5 2.2.

diesel r4 1.9, r5 2.5,. 

* type 43/100 2.2 88 mod gikk på hugger i 2015 450’km  , rustfri og defekt hjullager og litt løst eksosanlegg ( null respons på Finn for vrakpant).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk aldri hatt en Audi, men det har vært veldig tett på et par ganger. Jeg liker Audi og har stor respekt for deres tekniske integritet og evne til innovasjon (spesielt da Ferdinand Piëch sto ved roret for Audi). For meg har fokuset på Audi kommet og gått avhengig av om de har hatt modeller som har interessert meg.

Min far hadde en Audi 100 LS (C1) da jeg var liten og jeg husker såvidt bilen, men han kjøpte aldri Audi igjen så mitt neste kontaktpunkt med Audi var da rally Gruppe B begynte i 1982. Dette var virkelig spektakulært og aldri har vel en bil væt så kul som Audi Sport Quattro. 5-6 år senere var jeg tett på å kjøpe en Audi Coupé GT Quattro med 2,3 liter motoren på 136 HK, men jeg gikk for en E30 320i istedenfor og akkurat det har jeg aldri angret på selv om Audien og ikke minst motoren var veldig interessant.

Noen år senere igjen var det Audi TT mrk.I som kom i fokus. Jeg var virkelig forelsket og fikk sogar testet bilen før den kom på markedet i Norge. Bilen var fantastisk, men vi var blitt tre i familien og jeg kunne derfor ikke lenger forsvare å ha en bil som Audi TT. Jeg mener stadig at nettopp TT mrk.I er et av de fineste eksemplene på tysk industridesign når det er som best.

Audi har selvfølgelig hatt mange andre interessante modeller opp gjennom årene (inkl. 90 2,3E 20-Ventiler Quattro), men jeg har aldri blitt direkte fristet som med Audi Coupé GT og TT. Vel... en RS2 Avant skulle jeg gjerne ha hatt, men den lå (og ligger trolig) utenfor mitt prisbilde... :)

     

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sikkert sagt det før men jeg men jeg hadde sansen for Audi før jeg jobbet noen år som bilopphøgger. Det er vanskelig og sette fingeren på hva det var men det var hele pakken. Det var dårligere løsninger en MB og BMW på mange områder og mye mer tungvint å skru på. Bare noe så enkelt som bolter i for og bakstilling. Der MB og BMW bolter som hadde sittet i saltlaken i mange år løsnet med det samme så kan du være helt sikkert på at Audi brukte en annen legering som hadde rustet helt fast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke, men årsaken var/er kanskje at Audi deler mange tekniske løsninger med VAG generelt og at noen av komponentene derfor er generiske for hele konsernet (inkl. billigere bilmodeller). Det kan jo være at de noen ganger bruker minste felles multiplum enn kvalitetsdeler over hele linjen. BMW og Mercedes-Benz har jo tradisjonelt ikke riktig hatt denne muligheten fordi de ikke har hatt billigere bilmerker/modeller i porteføljen.

Jeg synes allikevel ikke at Audi på noen måter har virket som et mindreverdig produkt (snarere tvert imot) - i alle fall ikke i forhold til opplevd kvalitet. Man må nok være mekaniker eller høgger for å se hva som skjuler seg bak kulissene... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...