Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Føler vel at klassisk tung Hi-Fi er på vei tilbake og at den minimalistiske stilen blant de yngre ikke er så viktig lenger. Det har mye med interesse også. For noen er en kjøkkenradio godt nok. Ser at det man kunne få billig før har økt veldig i pris og det er mange om beinet på de riktige gode varene på Finn.

Selv har jeg klasse D forsterkerrigg på loftet med Focal-høyttalere i taket på soverom og bad, på kontoret har jeg Infinity Kappa og i stua har jeg Infinity Kappa 9.2i, nå har jegendelig, etter flere års leting fått kontakt med en fyr som er villig til å selge sine Infinity IRS Epsilon med servostyrte basselementer.. Jeg er kanskje over snittet interessert og de som kommer på besøk synes nok det er i overkant, helt til de hører lyden..

Bigger is better mener jeg. På forsterkerfronten har jeg nedgradert fra 210kg med MOSFET transistorforsterkere fra Dynamic Precision ned til 120kg med delvis Mosfet og delvis Bipolar transistorer.. Gulvet begynte å synke i hjørnet i stua her :)

Når det gjelder CD-formatet er det foreløpig litt lunkent, vinyl står fortsatt frem som det de mest ivrige benytter, og kasett er av en eller annen merkelig grunn på vei tilbake i tillegg til spolebånd.. Så om en 10års tid er nok originale CDer litt som LPer er idag. En original LP av en god pressing fra gamledager i god stand kan gå for litt penger..

Selv er jeg kun på streaming for tiden. Har siklet på en Mark Levinson no.38S, industridesignmessig er det innertier. Ligner veldig på Tandberg 3000 som etter min mening er noe av det flotteste som har vært laget mtp. Design på lydutstyr.CDBC86B0-64FA-457A-A5D5-5AB9D712E017.jpeg.c324f5fc884ef2d8467ed22a1a11473e.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@FredrikE24 Helt nydelig, men så opererer du også, som du påpeker, i en prisklasse som påkaller en hel del mer interesse for dyr og bra HIFI enn de aller fleste har. Mitt poeng er at bra HIFI uansett prisklasse egentlig (med visse begrensninger) stort sett alltid gir en mye bedre lydopplevelse enn mange av dagens relativt enkle systemer. I likhet med hva du forteller blir de fleste - ofte yngre folk (18-25), som er på besøk hos oss direkte overrasket over hvor bra et ordentlig eldre anlegg faktisk spiller.

Utfordringen er hvordan man lytter til slike anlegg. Vinkelen i relasjon til hvordan man sitter foran høyttalerne er viktig og det er også avstanden (både i forhold til høyttalerne, men også i forhold til høyttalerne og veggen bak - i alle fall på mine Sonus Faber høyttalere). NAD'en må også varmes opp 30-45 minutter før den yter sitt beste rent lydmessig. Slikt gidder man selvfølgelig ikke i dag.

Det irriterer meg forøvrig at jeg så langt ikke har funnet en nøytral DAC som kan fungere som mellomledd mellom en USB CD spiller og NAD'en (som selvfølgelig ikke har slike moderne fasiliteter). Alle fargelegger lyden på den ene eller annen måten og det vil jeg ikke hvis jeg først skal høre på de originale 30-35 år gamle CD'ene jeg har og som lyder fantastisk. Ergo hører jeg dessverre stadig på Spotify (bortsett fra på datamaskinen). Lyden er bestemt ikke dårlig, men det er ikke lossless lydkvalitet fra CD som det var og som jeg kan spille på datamaskinen.   

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venter spent på Spotify Hi-Fi.

Når det gjelder DAC, så kan du se mot SMSL og Topping. Kjøpte en SMSL SU-9 DAC for moroskyld på EBay og den 5 ganger så dyre DACen jeg hadde dro rett ut på Finn.no etterpå. SMSLen spiller jeg fortsatt på. Den virker for meg meget nøytral. Så får man blåtann som bonus om man liker slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos gammelt, men veldig bra "utstyr" (ref. de siste innleggene i tråden). Clarkson gjør forøvrig et veldig godt poeng når det gjelder hvor bra E39 var i forhold til datidens 7-serie (E32). Jeg tenker at vi ser det samme i dag der f.eks en litt påkostet M340i på mange måter er en bedre bil enn en tilsvarende 5-serie.

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Det er lenge siden jeg har hatt en "vil ha" følelse når det gjelder biler, men den nye Porsche Macan T kommer ganske nærme. Modellen er et kompromiss iom. at den har en 2,0 liter firesylindret motor på 265 HK og 400 Nm. Ergo snakker vi om BMW G20 330i vedr. effekt og ytelser. Litt hurtigere 0-100 Km/t enn 330i, men også med en litt lavere topphastighet (235 vs. 250 Km/t).

Jeg tenker imidlertid at totalpakken er ganske interessant. Macan T er en SUV, men en meget bra kalibrering av understelet samt at den er vesentlig lettere over forakselen enn modellene med V6 motor (ca. 60 Kg) gjør at kjøreegenskapene er temmelig involverende og bra. Automatgear er ikke min favoritt, men Porsche gjør faktisk en meget god jobb med å få dette best mulig også i relasjon til klassiske Porsche verdier. Jeg antar at vi ikke lenger har noe valg egentlig, men at i den konteksten gjør Porsche mye bra.

Hvorfor Macan og ikke Boxster/Cayman? For min del handler det om livssituasjon. Jeg vil helst ha en Boxster med B6 motor og manuell gearkasse, men min bedre halvdel er ikke så begeistret for den ideen. Hun liker SUV/MPV konseptet der man går rett inn i bilen og en større innkjøpsrunde på IKEA ikke er en utfordring. Hun liker også at man sitter høyt for det gir et fornuftig overblikk i trafikken. Dette er sant nok må jeg nok innrømme, men... og der står vi fast. Porsche Macan T er som sagt et kompromiss, men et meget bra kompromiss. Jeg må også si at jeg liker fargen Papaya Metallic og den nye faceliften på Macan med den grå fargen og interessante detaljer er for min del ganske lekker :)

   

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig. Macan er liksom litt «off the charts» sammenlignet med de andre tyske premium-SUVene (og F-pace), muligens pga drivlinjer tilgjengelig? Føler også at Porsche har hengt litt igjen innvendig, spesielt med infotainmentsystemet. Husker når Macan ble lansert, og fikk raskt stempelet den mest kjørefokuserte kompakt-SUVen. Først tok sjefen på jobb ut en Macan S Diesel som firmabil (bestilte akkurat når de åpnet for bestilling). Deretter bestilte en annen kollega seg en Macan GTS akkurat når de åpnet for bestilling. En av de første GTS som kom til landet. Et fyrverkeri av en bil, og den lyden. En kompakt bil, var ikke så stor innvendig som en gjerne skulle tro. Tror X4, GLC, F-pace kan skilte med mer plass. 

Vil tro disse 2-literne kan passe bra inn i en slik bil, blir vel tilsvarende en X4 28/30i (forrige F26, den nye G02 er vel noe for stor og tung?), men samtidig passer nok en 3-liters diesel best inn i en slik type bil med mindre du gir blanke i forbruk. 

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Porsche tilbyr i dag ikke diesel når det gjelder Macan. Kun en 2,0 rekkefirer på 265 HK eller en 2,9 liter V6 motor på enten 380 HK eller 440 HK er på programmet. Begge er bensinmotorer. Gjennomsnitlig drivstofforbruk på den minste motoren er iht. Porsche rundt 0,6 liter/mil, men dette tror jeg er temmelig urealistisk. Reelt forbruk er nok litt under literen pr. mil.

Porsche mangler den fine B57D30 motoren som BMW har, men dette er ikke fordi VAG ikke har nogenlunde fornuftige alternativer (dog har VAG siden 2020 varslet at de ikke vil utvikle nye dieselmotorer). Jeg tror at det handler om totalt CO2 utslipp relativt til at Porsche er en liten bilprodusent. Trolig handler det også om at Porsche har erkjent at Porsche og dieselmotorer ikke hører sammen. De satser i dag heller på hybrid modeller (bensin) med et fremadrettet fokus på helelektriske modeller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.3.2022 den 20.13, Fredrik skrev:

Apropos gammelt, men veldig bra "utstyr" (ref. de siste innleggene i tråden). Clarkson gjør forøvrig et veldig godt poeng når det gjelder hvor bra E39 var i forhold til datidens 7-serie (E32). Jeg tenker at vi ser det samme i dag der f.eks en litt påkostet M340i på mange måter er en bedre bil enn en tilsvarende 5-serie.

 

Der synes jeg Jeremy Clarkson tar den typiske 5-serie kunden så til de grader på kornet. Og jeg må bare legge meg flat og innrømme at jeg kjenner meg veldig igjen, bortsett fra å spille golf 😂 Man er merketro, men også trofast til modellen. Man når man bytter bil så bytter man kun 5-serie, ikke modell eller merke. Men man øker gjerne ett hakk på motor og utstyr, man må oppgradere på noe når man holder seg til samme modell. Når jeg er i Tyskland så tar jeg ofte inn på business hoteller, og i garasjekjelleren så er annen hver bil en 5-serie…gjerne sort og maks 3 år gammel 😂 Det er salgs sjefer, markedsansvarlige, produktmanager, banksjef osv alle med romslig firmabil avtale. Kjører man forbi golfbanen på Nes Verk en lørdag formiddag så andelen G30 og F10 på parkeringsplassen relativt stor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Fredrik skrev:

Hvorfor Macan og ikke Boxster/Cayman? For min del handler det om livssituasjon. Jeg vil helst ha en Boxster med B6 motor og manuell gearkasse, men min bedre halvdel er ikke så begeistret for den ideen. Hun liker SUV/MPV konseptet der man går rett inn i bilen og en større innkjøpsrunde på IKEA ikke er en utfordring. Hun liker også at man sitter høyt for det gir et fornuftig overblikk i trafikken. Dette er sant nok må jeg nok innrømme, men... og der står vi fast. Porsche Macan T er som sagt et kompromiss, men et meget bra kompromiss. Jeg må også si at jeg liker fargen Papaya Metallic og den nye faceliften på Macan med den grå fargen og interessantedetaljer er for min del ganske lekker :)

Jeg skjønner det med og sitte høyt for og få oversikten men det er jo en konsekvens av at bilene bare blir større og større. Tilslutt så er de like store alle sammen og da må man begynne med enda større biler. Man kan jo ikke fortsette slik.

Det er en av tingene jeg har merket i de snart 11 årene jeg har kjørt Z4. Du verden så digre selv helt vanlige familiebiler er. Men parkerer jeg ved siden av en bil fra 90 tallet så er det noe helt annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Rune-K Biler i dag (og spesiet de elektriske bilene) er generelt veldig mye større en bilene var for 25-30 år siden og sogar bare for 15-20 år siden. Et veldig godt eksempel er E23 (som var 7-serien i perioden 1978-1987) i forhold til dagens 5-serie G30. Ikke bare har akselavstanden økt med solide 18 cm, men G30 er også nesten 7 cm bredere og ditto nesten 7 cm høyere. E23 var sogar en temmelig stor bil da den var på markedet - mye, mye større enn en den samtidige 3-serien (E30) samt andre alminnelige biler. Dagens 7-serie (G11) er enorm og dette er før vi snakker om f.eks X7 (G07).

Jeg kan forøvrig huske at vi for 20 år siden også diskuterte størrelsen på SUV'er i det gamle BMWCCN forumet. Den kjente profilen Ove Kvam mente vel omtrent det samme som du argumenterer for at hvis alle skal sitte høyere og dermed ha bedre oversikt (og potensielt bedre sikkerhet pga. mer stål og tyngde) vil vi ende i et evig kappløp som ingen kan vinne. Resultatet ser vi nå og bilene har i mange tilfeller blitt latterlig store. Det mest interessante synes jeg er at vi på veien nesten helt har glemt "packaging" eller det å utnytte plassen fornuftig. Mange store biler har en elendig plassutnyttelse inkl. Porsche Macan (og den er tom. en relativt liten SUV).

Jeg har hatt to MPV'er eller de er ikke ordentlige MPV'er fordi de begge har kort akselavstand og kun 5 sitteplasser. Den første var en Chrysler Voyager II og den andre er dagens Citroën C4 Picasso II. Man sitter høyere enn f.eks i en G30, men ikke like høyt som f.eks i en G01 (X3). Jeg liker hvordan man sitter i en C4 Picasso II og min bedre halvdel er helt forelsket. Jeg tenker at en mulig overgang til Porsche Macan ikke vil medføre store endringer på den fronten.

Vi trenger en relativt stor bil iom. at vi stadig er tre voksne hjemme. Vi liker å være sammen så vi er også som regel minst tre i bilen. Dette utelukker en hel rekke mindre biler som jeg ellers heller ville ha valgt som f.eks Porsche Boxster/Cayman. Jeg har derfor stor sans for ditt valg med en Z4 (G29) :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med at bilene bare blir større og tyngre er et evig problem som jeg ikke aner hvordan man skal komme ut av. En global vektavgift?

Jeg husker jeg leste et intervju med en av toppene i BMW for noen år siden og han hadde et interessant perspektiv på det der. De hadde gjort undersøkelser som viste at når man stiftet familie så hadde man en tendens til og ville kjøpe den samme type bil som man hadde når man var yngre. Hadde man en 3 serie som ungdomsbil så ville man sjekke ut en ny 3 serie først og var den ikke stor nok til familien da så var det lett for at man byttet merke. Derfor må hver generasjon være litt større en den forrige.

Personlig så synes jeg det virker rart, man har jo 5 serie. Uansett det var argumentet hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er morsomt dette hvordan modeller bare blir større og større. Har opplevd dette et par ganger, først når jeg parkerte 4-serien ved siden av en Polestar 2 - en bil som har nogenlunde lik bredde og lengde og bagasjeplass - på mange måter en sammenlignbar bil. Men allikevel framstår den så mye større og «fetere»:

3F294147-9BB4-40EA-AD43-CC595D501A30.thumb.jpeg.4590bec91a2a333d6cc6decf4beb1598.jpeg

Andre gang når vi tok ut en 2 Gran Coupé som leiebil mens 4 Gran Coupéen skulle inn for karosserireparasjon:

78731E56-E8CD-4BDF-A921-6A1EBD154082.thumb.jpeg.92a9661542c3ba05b3587563b6fcd305.jpeg
4-serien var litt bedre på bagasjeplass, men innvendig var det vel så god plass i 2-serien. Og legg merke til hvor mye større den virker pga den høye fronten og skulderlinja. 4-serien er mye lavere og slankere, men fremstår og som mindre moderne. 
AA0FCFAA-CC51-46E3-A040-47E100831CD4.thumb.jpeg.7e107adda00c602a0838f5507e4caa47.jpeg
 

Sikkerhetsaspekter fører også til at dagens biler er langt mer polstret enn bilene var før, der alt fra dørsider til A-stolper til dørterskler og takstruktur var mye slankere og tynnere. All sikkerheten tar mye plass og mange kilo, og det må bygges en vei. Bilene må nødvendigvis bli større for at ikke innvendig plass skal krympe for mye. Men så klart, størrelseskappløpet går langt utenpå bare sikkerhet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@KireS Dette er nettopp hva min bedre halvdel påpeker og selvfølgelig har hun et poeng (frem til alle andre har like store/høye biler). Når jeg tenker på hvor lavt jeg satt i f.eks Porsche 924'en i sin tid (den er hele 47,5 cm lavere enn dagens X5 og i tillegg sitter man veldig lavt i bilen) tror jeg ikke at noe tilsvarende er en god idé i dag. Man ser sannsynligvis veldig lite av det som foregår i trafikken.

Vi prøvde forøvrig noe lignende for noen år siden rett etter at vi solgte E46 Touringen (i 2013). Da hadde vi en "ventebil" i form av en VW Up. Vi brukte den på vinterferie til Norge og vi var fire i bilen + bagasjeboks + to store skiposer. Sannsynligvis var bilen litt overlastet vektmessig. Jeg følte meg veldig liten blandt alle de store norske SUV'ene da vi kjørte ombord på fergen mellom Hirtshals og Langesund. Alt man så til sidene var hjulbuer og kjempestore felger. Up'en er forøvrig 21 cm høyere enn en Porsche 924.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...