Gå til innhold

Min biltråd - F11 M550d Individual, G26 i4 M50 Individual, X5 30d & E61 525d prosjekt


Saltkjelen
 Share

Anbefalte innlegg

Er CCCen tullete, så er det ingen grunn til å sette inn det du har igjen. Holder tråden oppdatert når vi kommer lenger i DAB+ prosjektet. 

Når det gjelder skiltlysene er de ikke plug and play, men det er ikke en verre operasjon enn å bytte kontakt (og pin´er). Bakdelen her er dog at man ikke lenger får kjøpt løse kontakter og pin´er, men må istedet kjøpe en "repsats" (kontakt og pin´er i en pakke) for syvgangeren av hva det kostet løst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg antar at det er noe nytt de har funnet på for at man ikke skal fikle med denne typen ting selv. Det er fortsatt helt vanlige MQS pin´er og kontakter, men de selges nå i pakke til syvgangeren (en "repsats" med to MQS pin´er og èn MQS kontakt koster nå rundt 100kr). For mitt vedkommende blir det til å handle fra forhandlere i Tyskland (forhandlere kan fortsatt kjøpe løst for å komplettere sine repkit) eller direkte fra produsent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk.

Hva skjer om du taster inn delenummeret til kontakten på f.eks. Koed.no?

Hva skjer om du bestiller bare pinner, går det greit? Jeg ser man ihvertfall får lagt de i handlekurvene rundtom.

Har uansett handlet pinner andre steder den siste tiden, da jeg synes de er for dyre fra BMW uansett, men det er jo tåpelig. Det at man kan bestille stort sett hva som helst har i mine øyne vært en veldig stor fordel med BMW.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er fjernet fra ETK, så da gjelder det å ha de gamle delenumrene tilgjengelig. Søker man opp direkte på disse numrene, så får man opp at de er utgått. På GS blir delenumrene automatisk konvertert til repsatsen.

Jeg er helt enig i at de er alt for dyre her i Norge. I Norge har de kostet rundt 13kr per stk, og hos forhandler i Tyskland har de ligget til rundt 2kr per stk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Jeg tenkte jeg skulle skrive en liten avhandling av DAB i E6x (også aktuelt for E7x, E8x, E9x) med CIC, da jeg ser for meg at dette blir mer aktuelt etterhvert som klokken tikker mot 2017.

For de av dere som er kjent med denne modellgenerasjonen, vet at disse bilene har blitt levert med et multimediasystem i form av M-ASK, CCC eller CIC. De to førstnevnte utgavene har ekstern DAB-modul, og sistnevnte har intern DAB-modul. For E6x sitt vedkommende, ble aldri utgaver som ble bestilt med 654 DAB tuner levert med DAB+. BMW skiller ikke mellom DAB og DAB+ i utstyrskoden, så en bil som har DAB+ har også utstyrskode 654. DAB+ har, så langt jeg har funnet frem til, først blitt tilgjengelig på samtlige modeller etter 09/2010 (dvs. 2011 modeller).

Da CIC har intern DAB-modul, blir en funksjonsmessig integrering som originalt en utfordring for E6x. Hovedutfordringen er at eksterne enheter ikke kan integreres under "DAB" i radiomenyen. De fleste eksterne ettermarkedsmoduler integreres som CD-veksler eller under USB i multimediamenyen i CIC, og for mitt vedkommende var en slik løsning aldri aktuell. 

I senere tid, har det kommet en ny type DAB-modul fra mObridge. Denne er så langt den beste tredjepartsløsningen for de som ikke går for en helt original løsning. Denne modulen integreres under radiomenyen, men dog under benevnelsen "satellite radio". 

Da jeg og SweetBMW ikke ønsket å slå oss til ro med tredjepartsløsninger som ikke integreres som originalt, ønsket vi å se på mulighetene for å benytte oss av en CIC med DAB+ fra E9x (eller andre E-modeller som er produsert etter 09/2010). Enhetene er sjeldne, men vi klarte å oppdrive to sett til en relatvt hyggelig pris. Gleden var imidlertid kortvarig, da den ene enheten viste seg å være defekt.

Hovedutfordringen med å bruke en enhet fra en annen modell er programvaren, og at selve enheten (skallet) er forskjellig fra E6x til E9x (og andre utgaver). Vi funderte i en lengre periode på hvordan vi skulle få festet et E6x frontpanel på en E9x enhet, ettersom frontpanelet til E6x stikker lenger ut enn E9x, og at festene til panelet ikke er likt. Løsningen ble på den ene enheten å splitte enheten, bore ut alle orignale popnagler, flytte DVD-drevet og sette den sammen igjen til E6x-mål. Det ble også frest ut nye spor i enheten for å kunne bruke alle fire festepunkter fra frontpanelet til E6x. På den andre enheten flyttet vi over hele toppen fra en E6x CIC-enhet, og ytterligere modifikasjoner var ikke nødvendig her.

E9x til venstre, E6x til høyre.E60CICDAB.jpg

Da enhetene omsider var på plass, flashing ble korrekt og at alt samsvarte i forhold til bilens VO, var neste steg antenneløsning. Det ble lenge fundert på antenneopplegg fra E9x (ny antenneforsterker, haifinne og så videre), men da disse komponetene er helt forskjellige fra E9x og E6x, og prisen for delene ikke akkurat var rimelige, bortfalt denne tanken. Løsningen ble å benytte en passiv DAB-antenne som er beregnet for vindusmontering. Da disse antennene ikke er direkte elegante, ble det istedet forsøkt å plassere antennen bak dashbordet (CID) ved senterhøyttaleren. I min bil, hvor jeg har senterhøyttaler og klimakomfortrute, gir denne antenne helt perfekte signaler til tross for at den ikke er vindusmontert.

Så etter noe plunder, ble altså prosjektet om en CIC med DAB+ fra E9x omsider vellykket. Prismessig er det flere hakk over mObridge, så om man ikke ønsker å legge alt for mye penger i det, og at man kan overleve med "satellite radio" og ikke "DAB" under radiomenyen, er nok dette et like godt alternativ som det å bytte CIC. :)

IMG_5176.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Takk for det. Jeg brukte en eller annen glassantenne fra Bilxtra med Fakra kontakt. Jeg plasserte den ikke i senterhøyttaleren (det er ikke plass der), men rett bak CID. Det er enkelte områder DAB-dekningen er dårlig, men om det skyldes plasseringen eller generell DAB-dekning vet jeg ikke. Dog er det uproblematisk da enheten bytter over til FM der hvor DAB-dekningen ikke er så god.

Ellers startet jeg med dette i dag...
IMG_5316.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, det er viktig å ha noe å pusle med. Jeg har i lengre tid irritert meg over manglende skipose og nedfellbare bakseter, så når muligheten bød seg var det ikke noe å tenke over. Det er egentlig en forholdsvis enkel prosess, men det er mye løsedeler, braketter og slikt som må skaffes. Ulempen er at braketter som er priset til 4-5$ i ETK er priset til over 1000kr stk hos forhandlere i Norge. Ergo ble det å skaffe disse brakettene fra en vrakbil.

Jeg ble nå i hvert fall sånn nesten ferdig med baksetene i dag, så da blir det å fortsette med framstolene litt senere denne uken (se bort fra kaoset i bagasjen).
IMG_5323.JPG

 

Ellers gikk jeg til anskaffelse av et ekstra sett med nakkestøtter. Disse skal jeg modifisere til å passe i baksetene, men det er mulig jeg bytter de ut igjen til utgaven som er hakket mindre og beregnet for bakseter fra E65/E66 om/når jeg finner noe brukt. Jeg greier ikke helt forsvare 4000kr for to nye nakkestøtter akkurat nå. 

IMG_5321.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, eksisterende seter kan ikke benyttes. Hadde BMW vært litt mer gjennomtenkt ift. utførelsen av dette, kunne de fint benyttet den faste seteryggen som nedfellbar, for alt er egentlig klargjort. Og selve låsene for setet sitter allerede i bilen (trenger kun tilkobling av håndtak og wire).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
  • Saltkjelen changed the title to Min biltråd - F11 M550d Individual, G26 i4 M50 Individual, X5 30d & E61 525d prosjekt

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...