sveigis Skrevet Juni 4 Skrevet Juni 4 37 minutter siden, Fredrik 90 skrev: Takk for det Ja jeg gjorde dette selv, gikk for så vidt greit. Verste var egentlig fylleprosessen som ble litt kaotisk, ettersom du skal etterfylle på gitte temperaturer. Kassa var 30 grader, men så plutselig to minutter etterpå så var den 50 grader. Også holder du på og skal fylle rett ved ett eksosrør som stadig ble varmere og varmere, prøve å ikke brenne fingrene eller smelte plastslagen på pumpa jeg fyller kassa med. Hørt at det er lettere på de sekssylindrede motorene, da slipper man å senke eksosen for å få ut pakninga rundt kontakten til mecatronicen også. Glimrende Fredrik 😊 Ja det blir varmt når man holder på og husker jo selv når jeg byttet ventilhus på tds hvor grisete det ble . Godt jobbet .👍🙏
Fredrik 90 Skrevet Juni 17 Forfatter Skrevet Juni 17 B10 ble i dag 17/6 EU godkjent med null feil 😎 Fikk skryt for å holde bilen veldig i orden, han fant faktisk ingenting å bemerke. Det er hyggelig 😀 Neste nå er en service, så er det egentlig ikke så mye mer som står på tapetet. Men jeg skal nok finne på noe, på gamle biler er det alltid noe å finne på 😅 Var hjemme hos opphavet og kom til å bla litt i gamle fotoalbum. Det er jo alltid artig, kom over dette bildet her: Tatt hjemme i Arendal sommeren 1999 antagelig 😎 Sommeren 2025, 26 år senere og E39 er fortsatt stas 💪 Jeg var 9 år i 1999 og er nå 35 år i 2025. Den sorte var en 520ia, verdens beste og mest overlegene bil i mine øyne som 9 åring. Mye av min interesse og fascinasjon for BMW kan nok tilskrives den bilen. Kan ennå kjenne den lune og litt søte lukta fra velour interiøret en varm sommerdag, følelsen av bar hud mot varm og myk velour. Og Sash! med "Adelante" og "Equador" på Bussiness anlegget, gjerne på langtur til Oslo eller Danmark. Å for noen gode barndoms minner ❤️ Ampera, GtiGtr, Patryck og 17 andre reagerte på dette 20
Fredrik 90 Skrevet Juli 23 Forfatter Skrevet Juli 23 E61 545i er solgt! Ettersom ingen vil kjøpe Alpinaen så tenkte jeg at jeg uansett får forsøke å selge E61. Planen min ved å selge begge disse bilene er å kjøpe noe litt nyere og ufornuftig med V8er. Men om ikke Alpina blir solgt så blir det nok å kjøpe en vinterbil i det minste. Så jeg tok noen greie bilder og la ut annonsen på Mandag og på Tirsdag var bilen solgt. Voldsom respons, lå ute en annen E61 545i ( @Saltkjelen sin gamle?) så jeg la meg 4000,- under den i pris. Mener dette er ett fair prisleie for E61 545i. https://www.finn.no/mobility/item/417565380?ci=1 Først og fremstå så er det utrolig mange søppelhuer der ute som skal kjøpe BMW i denne prisklassen. Jeg hadde også bestemt meg for å ikke selge denne til en unggutt, er lei av å se disse bilene bli ødelagt og solgt i deler på E60/61 gruppa på Facebook. Hadde ti henvendelser, litt ymse 18 åringer, noen bytteforslag i ihjelkjørte E46er og ett par vrangpeiser som bare var opptatt av hvor billig jeg kunne selge. Men jeg solgte til en trivelig kar, for en gangs skyld som var eldre enn meg 😂 Han hadde to E61 fra før og hadde vel egentlig disse bilene som hobby, nå ville han prøve en V8er. Så vi gjorde en hyggelig handel, jeg var brutalt ærlig om tilstanden på bilen og han svarte med at dette forventet han og kjente til fra egen erfaring. Veldig greit å ha med sånne folk å gjøre når man selger gammel BMW, å selge til noen som vet hva de kjøper. For en gangs skyld så selger jeg en bil som forblir i fylket også, den reiste kun ett par kommuner vestover 👍 Nå føler jeg vel også at jeg har fått klødd den E60/61 V8 kløen, jeg kjøpte jo denne bilen fordi jeg ikke følte meg "ferdig" med disse bilene. Det gjør jeg nå, i posetiv forstand. Nå har jeg hatt to stk 545i, begge har vært veldig driftsikre og lite trøblete biler 👍 Så nå har kona egentlig gitt meg forbud mot Blocket.se før Alpina også er solgt 😂 Psssst! 🫣🤫 Hvis ikke Alpina blir solgt så må jeg jo ha vinterbil, hva tenker dere som F10 550i xDrive, Audi S4 B7 eller Audi S6 V10? 😂😂 Markus E30, Orjan, laffe og 9 andre reagerte på dette 10 2
Patryck Skrevet Juli 23 Skrevet Juli 23 Gratulerer med salg og lykke til med neste eventyr, hva enn du går for. Følger med i spenning Fredrik 90 reagerte på dette 1
viggo E34 Skrevet Juli 23 Skrevet Juli 23 Gratulerer med salg Må bli noe staselig med v12 nå vell 🤪 Fredrik 90 og ehaugsnes reagerte på dette 2
Fredrik 90 Skrevet Juli 23 Forfatter Skrevet Juli 23 12 timer siden, Patryck skrev: Gratulerer med salg og lykke til med neste eventyr, hva enn du går for. Følger med i spenning Ja jeg er spent selv, målet er å ha noe familievennlig ettersom det tross alt er en nr 2 bil familiebil. Også er V8 ett krav, jeg lever her og nå og vi lever i en verden hvor det å dailydrive en V8er fortsatt er økonomisk forsvarlig. Det skal jeg nyte til det fulle, om 10 år kan det være for sent 👍 11 timer siden, paukri skrev: Gratulerer med salg Takk for det kompis 👍 9 timer siden, viggo E34 skrev: Gratulerer med salg Må bli noe staselig med v12 nå vell 🤪 Takker! Jeg har E65 760i godt plantet i kikkerten, men målet er jo egentlig å få solgt Alpina også sånn at jeg kan kjøpe meg en noe nyere bil 😀 Patryck og viggo E34 reagerte på dette 1 1
ehaugsnes Skrevet Juli 23 Skrevet Juli 23 1 time siden, Fredrik 90 skrev: Ja jeg er spent selv, målet er å ha noe familievennlig ettersom det tross alt er en nr 2 bil familiebil. Også er V8 ett krav, jeg lever her og nå og vi lever i en verden hvor det å dailydrive en V8er fortsatt er økonomisk forsvarlig. Det skal jeg nyte til det fulle, om 10 år kan det være for sent 👍 Takk for det kompis 👍 Takker! Jeg har E65 760i godt plantet i kikkerten, men målet er jo egentlig å få solgt Alpina også sånn at jeg kan kjøpe meg en noe nyere bil 😀 Få på enda en e65 her inne🤩 Fredrik 90 og viggo E34 reagerte på dette 2
papertiger Skrevet Juli 23 Skrevet Juli 23 Gratulerer med salg! Jeg kom tilfeldigvis over annonsa di her på Finn om dagen, før den ble satt som solgt. Fristet å ta kontakt, fine bilder og enda finere bil. Godt å selge til noen som vet hva de kjøper og som gjerne er entusiaster, jeg er glad jeg fant en slik selv - også han var eldre enn meg (i 50-åra), med mange BMWer under huden. Hadde jo vært kult med en S8 V10 eller hva med en 3-serie med litt motor selv om det ikke er V8? Mr. Erling reagerte på dette 1
sveigis Skrevet Juli 24 Skrevet Juli 24 Dette var gøy Fredrik 😊 Og gratulerer med salg . De som kjøper bil av deg ,får bra bil 🙌
Fredrik 90 Skrevet Juli 24 Forfatter Skrevet Juli 24 På 23.7.2025 den 23.44, papertiger skrev: Gratulerer med salg! Jeg kom tilfeldigvis over annonsa di her på Finn om dagen, før den ble satt som solgt. Fristet å ta kontakt, fine bilder og enda finere bil. Godt å selge til noen som vet hva de kjøper og som gjerne er entusiaster, jeg er glad jeg fant en slik selv - også han var eldre enn meg (i 50-åra), med mange BMWer under huden. Hadde jo vært kult med en S8 V10 eller hva med en 3-serie med litt motor selv om det ikke er V8? Takk for det 😀 Det gikk veldig fort, mulig jeg var for billig. Men det lå som sagt en annen sort E61 545i med mer utstyr, dog gått 60 000 km lenger. Jeg fikk inntrykket av de som tok kontakt på min bil egentlig vurderte den andre også, men at de synes den var gått for langt. Hadde veldig god respons på 130i’en også, men der brukte jeg litt tid på å finne rett kjøper. Kunne solgt den dagen etter annonsen ble lagt ut, men jeg ville virkelig finne ett godt hjem til den. Var ikke så nøye med E61, men jeg var opptatt av å finne rett mann…en som forstår hva han kjøper. Også hadde jeg bestemt meg, ingen guttunger…forrige 545en min står nå avregget på tredje året så den er nok i deler allerede. Og det er forjævlig synd for den var fordømt bra mekanisk, ikke mange biler som har hatt merkeverksted service hver 10 000 km fra ny til 200 000 km. Jeg kan nok være en litt vanskelig selger når jeg selger mine egne biler privat. Men jeg har klok av skade lært meg å være litt selektiv med hvem jeg selger til. Audi S8 ja, jeg liker veldig godt S8. Men akkurat V10 versjonen synes jeg er litt døll. Men tredje generasjon (D2?) kunne jeg godt tenkt med, den med 4,0 V8. Men da er vi der at Alpina også må ryke for å frigjøre kapital, gidder ikke å låne penger til sånne biler som dette. Bruksbil er en ting, men entusiastbil/tullebil låner man ikke penger til i mine øyne 😀 9 timer siden, sveigis skrev: Dette var gøy Fredrik 😊 Og gratulerer med salg . De som kjøper bil av deg ,får bra bil 🙌 Takk for det Jan 👍 Litt trist også, vi var liksom en liten E61 gjeng her i distriktet. Ett par E61 kjørende fedre i barnehagen kommer også til å bli skuffa nå, vi hadde liksom ett lite samhold…ett lite brotherhood. En liten motstyrke mot "e-tron ligaen" som vi i mellom kalte de e-tron kjørende fedrene i samme krets 😂 Jeg må le, vi hadde jo swapmeet på parkeringsplassen midt under barnehagehentinga kl 16:15 en vanlig Onsdag. Ungene klatra i noen trær mens jeg fikk dealet til meg org gummimatter og nye i eska tåkelykter, mens jeg solgte en krom grill til han ene. Tredje mann kom med M-sport bakfanger som andremann trengte. De andre foreldrene glante på oss når de hasta forbi. Er moro å være litt "skrotnisse" i blant alle disse fisefine tilflyttede Hisøyfolkene. I vinter når jeg lufta E34en uten panser i nabolaget, eller når jeg kjørte rundt uten bakfanger på E61 fordi den var til lakk med en svær stige ut av bakluka. Har ett lite hillbilly gen i meg 😜 Eller som fetteren min sa når vi var i ett familieselskap og kom trekkende med en stol og satt seg foran meg. "Du Fredrik, du er en skrue! Du har den nye og flotte X5en, likevel så loker du rundt i de steingamle BMWene dine…det forstår ikke jeg" Jeg forklarte at det er ikke alt man skal forstå, noen liker gamle BMW mens andre kjøper elektrisk kinesisk produsert Volvo som han har gjort ……. Ellers så hadde jeg meg en nydelig kveldstur i E34en her forleden. God og varm sommerkveld, da er det koselig å cruise E34 😀 Stoppa for å nyte utsikten over Sørlandets hovedstad 👍 Og E34en fortsetter å være en favoritt blant ungene. Når den står ute så må jeg låse den hvis ikke så kryper ungene inn i den og holder leven. Tute, radio, lys og nødblink virker jo uten at tenninga er på…det har de funnet ut av. Så jeg gidder ikke å risikere flatt batteri 😅 Her er en av de "mistenkte" tatt på fersken i det ett nytt innbruddsforsøk var på vei til å skje 😬 Ampera, paukri, gnilb og 3 andre reagerte på dette 6
Fredrik 90 Skrevet August 25 Forfatter Skrevet August 25 E34 Trøbbel! Hjelp søkes Ettersom E61 er solgt så brukes E34 mer aktivt i hverdagen igjen. Jeg har derimot opplevd i løpet av de siste ukene ett tiltagende problem. Skal forsøke å beskrive problemene under. * Fusk ved gasspådrag ved kald motor. Akkurat som den ikke får nok bensin, gir seg så fort jeg bikker ca 3500 rpm. Gir seg også så fort motoren blir litt varm, type etter 3 min kjøring. Da funker den fint som den skal. * Motor dør på tomgang i Park Dette skjer KUN ved varm motor og skjer kun av og til. Kan f eks stoppe, sette bilen i park, så går det 15 sek så bare dør den. Da er den veldig tungstartet igjen, da synes jeg den går utjevnt på tomgang. Nesten som den går på få sylindre. Men så fort jeg setter den i Drive og ellers under kjøring så går den som den skal og trekker fint. Bortsett fra en sjelden gang så kommer det ett slags "hikk" når den nettopp har giret opp til ett høyere gir, mister motorkraft i ca ett halvt sek. Står jeg stille og ruser motoren godt, så sliter den med å legge seg på vanlig tomgang igjen rett etter den kommer ned i turtall. Må gi litt forsiktig gass for å hjelpe den ned på tomgangsturtall, akkurat som den ikke klarer å regulere tomgangsturtall selv. Gjør jeg ikke dette så dør motoren når den har kommet ned fra turtall. Men i dag så tiltok problemet, for i dag så døde den under kjøring. Riktig nok var det på vei inn på parkeringsplassen på jobb så hell i uhell. Men det kunne vært litt skummelt i andre trafikksituasjoner. Var treg å starte igjen, type kjinna i 4-5 sek før den harket seg i gang igjen…også gikk den som ingen ting hadde skjedd. Så ja…hjelp!! 😅😀
sveigis Skrevet August 25 Skrevet August 25 Sånn som du skriver det her ,kan det ligge i tempsensor til motor eller Lambda sonde tro? Når sånne feil oppstår ,så kan det fort være litt vasete og finne utav😩😩 Jeg har ikke peil på hvordan kamsensor eller veivsensor virker men det kan sikkert andre skrive her . Men i og med det er når den begynner å bli varm så kan det hende at det har noe med disse tingene som jeg nevnte først Fredrik . Fredrik 90 reagerte på dette 1
*MrB* Skrevet August 26 Skrevet August 26 Sjekk innsugsbelg før du gjør noe annet. Ta den helt av og bøy på den slik at du oppdager evt sprekker. HelgePer, sveigis og Fredrik 90 reagerte på dette 3
sveigis Skrevet August 26 Skrevet August 26 17 minutter siden, *MrB* skrev: Sjekk innsugsbelg før du gjør noe annet. Ta den helt av og bøy på den slik at du oppdager evt sprekker. Ingen dum ide ,men trodde vakuum feil var konstant ikke at de kom etter en viss tid .
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå