Gå til innhold

Tråden om BMW-nyheter/rykter/snakk etc.


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg tror jeg må være en av de få som faktisk synes dette ikke er så halvgalt. Personlig synes jeg bilen er for lang (skjønner ikke iveren etter en 7-seters SUV, dette burde være X5 sin oppgave), og tror den ville sett mye mer eksklusiv ut om det var noe mer i denne retningen. X7 sin oppgave må da vitterlig være fokus på en fire- eller femseters luksussuv med mulighet for komfortseter bak slik en normal 7-serie har.

Ellers overrasker designretningen meg noe. For meg virker det som om denne bilen er designet før 8-serie Concept og Z4 Concept, og er utelukkende basert på 3.0CSL Hommage Concept (grill, lykter som møter grill etc.), og sånn sett noe aldrende. Ellers synes jeg hekken var gjennomført lekkert. Noen robuste, firkantede eksosrør her ville nok gjort sitt. Hockey-køllen fra G11/G12 kunne de spart seg for. Ellers synes jeg hekken (sett fra siden) er noe rett og flat. Her tror jeg bilen ville sett mer velproporsjonert ut om det hadde vært utstikkende støtfangere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du tenker på Saltkjelen er vel mer i tråd med en X8. Jeg tror at det er litt viktig når vi vurderer X7 at vi observerer bilen fra et amerikansk perspektiv og ikke et europeisk. Vi kommer til å se mer at dette i tiden fremover når flere biler blir designet etter kinesisk smak. Det er heller ikke sikkert at vi får alle modellene i Europa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg mener en X7 (hvis vi drar paralleller med 7-serie) ikke skal være en praktisk bil, men en luksussuv. 7-seter i en X7 (7-serie) hører ikke hjemme noe sted. Der har man til nød X5 med 7-seter eller andre egnede modeller (2-serie Gran Tourer). En X8 vil gjøre samme jobb for X7 som X6 gjør for X5 - et sportslig og elegant alternativ - slik som f.eks Gran Coupe versus sedaner. En 7-serie vil aldri være en familiefrakter, og slikt burde det heller ikke bli med en X7.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er jo at X5 ikke er stor nok for amerikanerne (med eller uten en tredje seterekke) så i den sammenhengen gir X7 helt klart en mening. Jeg vet heller ikke helt hva du mener med at en 7-serie aldri vil være en familiefrakter. Snakker du om i Europa eller f.eks i USA? 

X7 er ikke konstruert for det europeiske markedet, men derimot det amerikanske og derfor er den så stor som den er og ikke mer coupéformet eller mer i retning av f.eks Bentley Bentayga. X7 vil være en bil som sikter seg inn på det samme markedet som f.eks Mercedes-Benz GLS. Dette markedet er kjempestort i USA og bilene blir ofte kjøpt av ordinære barnefamilier (som selvfølgelig har god råd).

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At 7-serie aldri har vært en familiefrakter (i ordets rette fortstand) burde vel ikke komme som noen overraskelse? En 7-serie/S-klasse sikter seg inn på et helt annet segment enn barnefamilien som kjøper 3/5-serie og C/E-klasse. Jeg forholder meg til markedet jeg befinner meg - alt annet er for så vidt uinteressant for min del. Bentley Bentayga, Range Rover Vogue med mer er sjiktet X7 og GLS burde siktet seg inn på - ikke å frakte mest mulig mennesker. Da kunne heller BMW ha lansert en X5 L som er lenger enn X7 og som er konstruert for menneskefrakting. BMW er allerede godt kjent med L-ifisering av diverse modeller for det kinesiske markedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK... så forstår jeg bedre hva du mener. I Norge vil X7 neppe bli en praktisk familie SUV og i dette perspektivet kunne BMW kanskje ha gjort designet mer sexy og bilen generelt mer eksklusiv a la Bentayga. I USA (som X7 først og fremst er konstruert for) er det derimot viktig at X7 har et praktisk design for aktive familier. Altså stor og firkantet slik at man lett kan få med campingutstyr, sykler eller bare bagasje for hele familien på 6-7 personer når mormor skal besøkes to stater mot vest.

Bruksområdet for X7 i USA vil med andre ord ikke være veldig forskjellig fra X5, men en større bil gir mer plass og mer komfort (+ at alt som er større i USA også er mer imponerende)... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er nok enige, men likevel brander de X7 helt feil i mine øyne om så er tilfellet. En X5 L ville vært mer logisk som sådan - spesielt når BMW har bekreftet at BMW X5 ikke vil være like luksusfokusert som tidligere utgaver.

Ellers skjer det nok mye spennende på årets IAA Frankfurt. Ryktene sier at dette er elektrisk 3-serie konsept. 

attachment.php?attachmentid=1686747&d=15
attachment.php?attachmentid=1686759&stc=
attachment.php?attachmentid=1686782&stc=

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt bråket. Det er kjempe fint at x7 blir en "større x5". Det finnes folk med behov/ønske om større plass (da gjerne til egne barn) i den kjøpegruppen, spesielt i USA. Støtter Fredrik sin oppsummering. X5 (som jeg selv har e53 og en e70 av) er ingen stor bil i relasjon til å få med deg 3 barn, snarere tvert om. At mange har 2 barn er ikke ensbetydende med at det (og da spesielt i statene) er helt unormalt å ha 3 eller flere. Faktisk er det ikke bedre plass i bredde (av betydning) i e70 enn i e53, og disse er igjen ikke av betydning bedre enn en vanlig 5 serie.

Ang X5L så er jo det for så vidt en fin tanke, men jeg tror de sliter litt med proporsjonene i forhold til kjøreegenskapene på et slik skapning (om den kun skal forlenges). Det finnes jo som jeg har nevnt lang type e53 (aldri produsert for salg), og jeg regner med det er en grunn til at de valgte å droppe det den gang. Jeg synes jo for så vidt at det er litt synd at det ble droppet.

Å argumentere med 2AT for 7 seter mener jeg ikke er helt relevant her. De som ønsker seg plass til familien i en x5/x7 vil nok ikke vurdere 2AT som et seriøst alternativ av en familiefrakter i det hele tatt. Og hvis ikke en stor SUV, som ikke duger i terrenget/praktisk arbeidsbil, ikke skal være familiefrakter, hva skal den da være? Hvem skal kjøpe den? At det finnes biler som Bentayga er ikke ensbetydende med at disse kjøperne ville blitt veldig mange flere og alle valgt BMW. Jeg tror nok dessverre at BMW sin vurdering av markedet og hva en x7 bør være later til å være helt riktig.

 

Ang bilder, så la jeg jo ut bilder av bilen med kamuflasje, tatt i sommer på ringen, mao ikke veldig gammelt. Ser jo tydelig at den ikke ligner på konseptbildene/Photoshop hva enn det var her.

Endret av TRF-Racing
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMW greier nå fint å lage en langversjon av både X1, X3, 3-serie og 5-serie for det kinesiske markedet, så det at de skulle ha problemer med å forlenge en X5 kan jeg ikke helt se. Jeg forstår at folk ønsker en stor SUV med plass for folk og fe, men da mener jeg det er mer hensiktsmessig å bygge den på en "folkelig" bil, og ikke på en luksussuv (all den tid man drar paralleller mellom X7 og 7-serie) slik X7 er presentert å være (i hvert fall i følge tidligere uttalelser). X7 burde fokusere på luksusmarkedet og thats it - gjerne med kun fire seter, så får andre mer folkelige modeller (2-serie Gran Tourer, X3, X5, younameit) ta seg av mennesketransport.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

X7 vil være en del av luksusdivisjonen, 7-, 8- og i8-serien, og vil iht. denne artikkelen få en ny logo/bli rebrandet i løpet av IAA. Mon tro hva dette er - håper virkelig ikke BMW klusser til noe nå.. :rolleyes:

http://www.bmwblog.com/2017/09/08/bmw-announces-new-distinct-product-category-focused-luxury/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stilistisk liker jeg helt klart at forkortelsen BMW blir skrevet helt ut som Bayerische Motoren Werke. Det er noe eget med tyske ord på den måten, men om man kan "snakke" deler av BMW opp på et høyere nivå luksusmessig er jeg usikker på. Dette minner litt om Mercedes-Benz og stuntet med Maybach. Ingen ser den reelle forskjellen utover at man bruker et annet navn (eller hele navnet) og litt ekstra skinn der og noen andre farger der. Jeg vet at forskjellen er større, men disse passerer over hodet på de aller fleste.

Det BMW ønsker å gjøre ved å appellere til de den mest velstående delen av middelklassen (de aller rikeste kjøper Rolls-Royce, Aston Martin etc.) er noe alle bilprodusentene drømmer om og spesielt de bilprodusentene som er redde for å bli sittende igjen med resten av middelklassen. VW hadde f.eks deres Phaeton, Renault deres Vel Satis, Citroën deres C6 og Ford prøver med deres Vignale konsept etc.

Jeg ville ikke ha rotet med det imaginære innholdet som den blå/hvite rondellen idag har. Det at man tydelig kan se relasjonene mellom 116i i en rett linje opp til 760i er utrolig viktig for BMW og som salgsargument overfor kundene.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...