Gå til innhold

Tråden om BMW-nyheter/rykter/snakk etc.


awt
 Share

Anbefalte innlegg

11 timer siden, Fredrik skrev:

I Tyskland ser man nå at folk med solid økonomi heller velger en elektrisk bil enn en tradisjonell premium bilmodell. 

Hvor har du dette i fra og har du noe som bekrefter tall på solgte elbiler til til tyskere med formue eller solid økonomi ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal jeg være helt ærlig så tror jeg aldri BMW kommer til å lage en "Allroad" utgave av 5-serien. Til det vil salgstallene være for lave. Den er ikke høy nok til å føles som en SUV, mens den er dyrere enn en vanlig stasjonsvogn.

I Norge er dette populære biler, men som med elbiler så er ikke ting ute i verden det samme som i Norge. En A6 Allroad er absolutt ikke vanlig å se i Tyskland f eks, samme med E klasse All Terrain. Salget av disse bilene har stoppet opp i Norge også, ettersom de kun tilbys med diesel. I dette segmentet skal folk ha plugg inn hybrid, så da blir det sedan utgaven av E klassen og vanlig stasjonsvogn av Volvo V90. A6 Allroad selges det knapt ikke lenger i Norge, fra å gå fra å bestå av nær 50 prosent av det totale A6 salget til null nå. Dette fordi den kun kommer med diesel, uten mulighet for ladehybrid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Tony Soprano skrev:

Hvor har du dette i fra og har du noe som bekrefter tall på solgte elbiler til til tyskere med formue eller solid økonomi ?

Rystad Energy og Horst Lüning (som er en av Tysklands mest kjente bloggere samt største importør/distributør av Whisky i Tyskland). Ingen tall fra meg, men trenden/tendensen jmf. Rystad Energy og Horst Lüning er allikevel rimelig klar.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Fredrik skrev:

Rystad Energy og Horst Lüning (som er en av Tysklands mest kjente bloggere samt største importør/distributør av Whisky i Tyskland). Ingen tall fra meg, men trenden/tendensen jmf. Rystad Energy og Horst Lüning er allikevel rimelig klar.

Hadde vært svært interessant å få se noen tall fra disse,eventuellt hva grunnlag de bruker som støtter deres utsagn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik 90 Jeg tror heller ikke BMW kommer til å lage en G31 Allroad-utgave, dessverre. Jeg tror nok det er flere markeder enn bare i Norge. Jeg leste litt på utenlandske forum om G31 for et år eller to siden og da var det folk fra Sveits som ønsket G31 som ladehybrid med xDrive. Så jeg vil tro den samme målgruppen kunne hatt Allroad. Jeg vet ikke hvor du har hentet tallene om A6 Allroad og når de er gjeldende, men om det er nylig kan det skyldes at det er kommet en ny A6, men enda ikke i Allroad-utgave. Ser du på Audi sine hjemmesider er sedan og stasjonsvogn i ny form, mens Allroaden er i "gammel". Mulig potensielle kunder venter? Jeg vet ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det er egentlig litt trist, a6 allroad, e-klasse all terrain og xc90 cc, er ganske mye bedre biler å kjøre i det vanlige en motparten q7,gle og xc90.

Jeg mener at f.eks. Xc70n vi har er ett veldig godt kompromiss mellom v70 og xc90. Mye bedre og kjøre en xc90 og ikke veldig mye dårligere en v70, pluss at man får kjørehøyden og fremkommeligheten til xc90n.

en a6 allroad med 50tdi motoren hadde vært perfekt langtursbil med en i3 som pendlerbil i byen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Tony Soprano skrev:

Hvor har du dette i fra og har du noe som bekrefter tall på solgte elbiler til til tyskere med formue eller solid økonomi ?

Andelen av rene elbiler utgjør vel ikke mer enn 1 prosent av det totale bilsalget i Tyskland. Så det må være langt mellom de "trendy" direktørene det snakkes om 😉 Det er veldig lett å danne seg ett feilaktig bilde av tingenes tilstand når man fordyper seg i ett enkelt emne. Jeg tror det er langt flere formuene Tyskere som dropper de tradisjonelle luksus bilene som 7-serie og S klasse Coupe til fordel for eksklusive SUVer enn elbiler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Andelen av rene elbiler utgjør vel ikke mer enn 1 prosent av det totale bilsalget i Tyskland. Så det må være langt mellom de "trendy" direktørene det snakkes om 😉 Det er veldig lett å danne seg ett feilaktig bilde av tingenes tilstand når man fordyper seg i ett enkelt emne. Jeg tror det er langt flere formuene Tyskere som dropper de tradisjonelle luksus bilene som 7-serie og S klasse Coupe til fordel for eksklusive SUVer enn elbiler. 

Det tror jeg også, men når man så vet at en Tesla Model S minimum koster 116000 euro eller 1160000 NOK i Tyskland er det definitivt folk med en relativt tykk lommebok som kjøper disse bilene. En BMW 750d xDrive koster også 116000 euro i Tyskland.

I 2017 ble det solgt ca. 3300 Teslaer i Tyskland. BMW solgte totalt kun 11500 7-serier i hele Europa i 2017. Tesla solgte totalt 16100 Model S i hele Europa i 2017. Hvis vi antar at fordelingen pr. land er nogenlunde den samme for 7-serien ble det totalt solgt ca. 2200 7-serier i Tyskland i 2017. Det blir med andre ord solgt vesentlig flere Teslaer i Tyskland enn 7-serier - og dette tiltross for at Tesla Model S/X er vesentlig mer kostbare biler enn 7-serien i Tyskland.

Det er derfor ingen tvil om at det nå skjer tildels dramatiske endringer når det gjelder hvem som kjøper hva i den helt dyre enden av nybilmarkedet i Tyskland. Den samme trenden ser vi også i USA og bl.a Norge selv om disse bilmarkedene er tildels helt annerledes enn det tyske med bl.a avgiftsfritak for elektriske biler i Norge.    

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Fredrik skrev:

Det tror jeg også, men når man så vet at en Tesla Model S minimum koster 116000 euro eller 1160000 NOK i Tyskland er det definitivt folk med en relativt tykk lommebok som kjøper disse bilene. En BMW 750d xDrive koster også 116000 euro i Tyskland.

I 2017 ble det solgt ca. 3300 Teslaer i Tyskland. BMW solgte totalt kun 11500 7-serier i hele Europa i 2017. Tesla solgte totalt 16100 Model S i hele Europa i 2017. Hvis vi antar at fordelingen pr. land er nogenlunde den samme for 7-serien ble det totalt solgt ca. 2200 7-serier i Tyskland i 2017. Det blir med andre ord solgt vesentlig flere Teslaer i Tyskland enn 7-serier - og dette tiltross for at Tesla Model S/X er vesentlig mer kostbare biler enn 7-serien i Tyskland.

Det er derfor ingen tvil om at det nå skjer tildels dramatiske endringer når det gjelder hvem som kjøper hva i den helt dyre enden av nybilmarkedet i Tyskland. Den samme trenden ser vi også i USA og bl.a Norge selv om disse bilmarkedene er tildels helt annerledes enn det tyske med bl.a avgiftsfritak for elektriske biler i Norge.    

Det er vel ingen grunn til å tro at fordelingen av solgte Teslaer og 7-serier er nogenlunde den samme. Dersom man trekker ut alle de Tesla Model S (3712 stk) som ble solgt i Norge, og at Nederland vel har endel solgte Teslaer, så er det vel grunn til å tror at salget av 7-serie er høyere i Tyskland og kanskje på nivå med Tesla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, E.H.D skrev:

Det er vel ingen grunn til å tro at fordelingen av solgte Teslaer og 7-serier er nogenlunde den samme. Dersom man trekker ut alle de Tesla Model S (3712 stk) som ble solgt i Norge, og at Nederland vel har endel solgte Teslaer, så er det vel grunn til å tror at salget av 7-serie er høyere i Tyskland og kanskje på nivå med Tesla.

Det ble solgt ca. 3300 Teslaer i Nederland i 2017 så min antagelse er faktisk ikke helt feil (+/- et par prosent). Jeg er imidlertid enig med deg i at salget av 7-serier i Tyskland kan være marginalt høyere, men selv om det skulle være dette ser vi en markant endring når det gjelder hvem som kjøper hva i denne delen av bilmarkedet. Med tanke på hva Tesla Model S/X koster i andre land enn Norge snakker vi om svært kostbare biler og det er derfor ikke merkelig at denne endringen vekker oppsikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dette illustrerer jo ikke hele bildet Fredrik. For det første så må vi ta høyde for ett unormalt høyt Model S salg i Norge, så de 3700 Model S i Norge må trekkes i fra. 7-serie salget i Norge ligger vel på mellom 50 og 100 biler, men her er åpenbart årsakene til lavt salg en høy pris. Det gir uansett ikke noe utslag på 7-serie salget i Europa om de norske salgstallene tas med eller ei. 

Men du sammenlinkner her salget av Model S med 7-serien, en modell som sliter med salget. Hva om vi sammenlikner Europasalget til Model S med Europasalget til S-klassen. S klassen solgte i 2017 ca 14 700 biler i 2017 (trodde det skilte mer enn ca 3000 biler mellom 7er og S men da tok jeg feil). Da blir jo bildet litt annerledes, enda mer annerledes om vi tar med de 109 000 stk 5-seriene som ble solgt i Europa i 2017. Dette var heller ikke ett fullverdig salgsår da G30 først ble sluppet i Februar 2017. 

Så det bildet som forsøkes å skapes av rike tyskere som går over til elbiler for å være hippe, det stemmer dårlig overrens med virkeligheten. Det kan virke som det er en stor greie om man leser blogger, følger med på dedikerte You Tube kanaler og annet stoff som omhandler temaet elektriske kjøretøy. Det er veldig lett å la seg forlede, man mister fort litt gangsynet. Jeg bestrider ikke utvikingen vi har foran oss, men jeg bestrider det påståtte omfanget. Man kan sjonglere med tall og fakta for å få det til å høres ut akkurat som man vil, her er elbil entusiaster og Musk sine disipler verdensmestere. But still....elbiler er og blir en uhyre sjelden greie i Tyskland. De 3300 Teslaene forsvinner i mengden av titalls millioner fossile biler på tyske veier. Jeg tipper også at ett hundretalls av disse Teslaene eksporteres ut av Tyskland igjen til f eks Norge og Øst-Europa. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart at hvis vi legger sammen 7-serien, S-klassen og A7 blir det mange flere biler, men selv i dette bildet stiller Model S/X mye sterkere enn for bare et par år siden. Dette luksusmarkedet er uansett temmelig lite, men viktig når det gjelder å vise hvilken retning bilmarkedet går. Årsaken er naturligvis at det potensielle kjøpere av disse bilene i 100000+ euro klassen gjør etterhvert også vil inspirere folk som kjøper billigere biler som f.eks 5-serien.

Her er det viktig å tenke litt utenfor boksen i forhold til norske forhold. Selv en litt påkostet 5-serie betraktes som en relativt dyr bil i Tyskland og derfor ikke en bil som folk med alminnelige inntekter normalt har råd til. En 7-serie er med andre ord mer eller mindre uoppnåelig for folk flest i Tyskland og dette gjelder også for Tesla Model S/X.

Jeg tror faktisk at det er en begynnende trend at folk med solid økonomi, utdannelse og litt kulturell ballast bevisst velger alternativt på mange områder inkl. biler. Vi ser det ganske tydelig i Danmark og enda tydeligere i land som England og Tyskland der klasseskillet er mye større (ikke kun økonomisk). Det er Norge som stadig er annerledes på godt og vondt, men skillet øker i Norge også så om noen år vil Norge minne mer om f.eks Tyskland.

Det er ingen tvil om at 3300 Teslaer ikke fyller mye når det gjelder det årlige salget av biler i Tyskland (i 2017 ble det solgt 3,5 millioner nye biler i Tyskland), men ser vi på salget av biler som koster mer enn 100000 euro i Tyskland er 3300 biler en relativt stor andel. Dette er definitivt nytt når det gjelder elektriske biler og dét er uten tvil veldig interessant.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er uten tvil mye spennende som har skjedd i 2018, men en ting er i hvert fall sikkert; BMW har en lang vei å gå for å havne på topp blant sine to erkefiender. For første gang i historien synes jeg faktisk Audi har passert BMW hva gjelder design og teknologi. 

8-serien - ja, hva skal man si. Noe mer skuffende "high-end"-modell tror jeg det er lenge siden man har sett. Bilen er en kraftig downgrade i forhold til utgåtte 6-serie og fokusområdet er racing fremfor luksus. S-klasse Coupé skyggelegger 8-serie totalt, og kommer til å bli det soleklare valget av de som er i markedet for en luksus-coupé.

X7 - i mine øyne en kul bilmodell, men her har BMW nok en gang tatt snarveier. Greier du skille interiøret på en X5 og X7? Ikke jeg heller - foruten interiørlisten på dashbordet som har annen design. Som X7-eier ville jeg vært ekstremt skuffet over å ha likt interiør som en X5, men interiørgjenbruket bekrefter vel egentlig ikke noe annet enn at X7 er en 3-seters X5. Skuffende!

Mens Audi avduker den ene heftige elbilen etter den andre (E-tron og E-tron GT), kommer BMW med.... iNext.. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har muligens blitt delt før, men veldig spennende likevel. Jeg er glad BMW er med der, for kortere ladetid er like viktig som lengre rekkevidde.

https://www.bmwblog.com/2018/12/13/bmws-research-project-fastcharge-launches-450kw-prototype-station/

Edit: Endret kilde til en med mer BMW fokus ;)  

Endret av Gustav C.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...