Gå til innhold

Sveigis sin e34 535i Shadow line/Bmw e28 535 i.E28 og årets første shine.Upd


sveigis
 Share

Anbefalte innlegg

God formiddag 😊

Regner med de fleste her nyter første juledag og koser seg .

Her blir det foretatt lite idag dvs ingenting .

Men fikk noen fine gaver igår av kone og døtre som jeg satt stor pris på .

Jeg er jo en Bosch mann ,et merke jeg liker og holder lenge til mitt bruk noe både døtre og kone tydeligvis har lagt merke til .

Jeg ble jo frastjelt en drill ifjor og den har jeg savnet noe voldsomt .

Har alltid sagt at jeg liker å ha en klassisk drill som går på strøm på lur.

Så brant jeg opp varmluft pistol i høst ,men dette har damene i hus funnet ut og hva fikk jeg igår?
8F3A62A9-A6A5-470F-A1E3-90E461C4F6AF.thumb.jpeg.c1e8cd21644616cd67626c7ca121178a.jpeg

Dette ble jeg veldig glad for 😊🙏.

Fikk og som dere ser litt diverse lakkrens og mikrofiber kluter noe jeg liker .

Spurte enkelt hvordan de fant ut alt sammen ,men de hadde visst vært i boden og sjekket ting ,samt hørt banningen min over ting jeg savnet som det Bosch verktøyet .

Delexpressen fikk og julegave igår iform av ny alpine cd / dab spiller med ny monteringsramme osv så nå skal dette monteres snarest ,så fort jeg får skaffet en iso adapter til den .

Nå skal ting bli enklere å demontere med god drill osv .

Så holder jeg på og legge til side litt cash sånn at jeg får kjøpt en skikkelig batteri drill .

Verktøy er gøy 😊

Nå lades det til imorgen og tur med e53 og middag i Sandefjord med familie .😊

Fortsatt god jul .🙏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • sveigis changed the title to Sveigis sin e34 535i Shadow line/Bmw e28 535i .
2 timer siden, Mortenej skrev:

Veldig kjekt å se minner fra 2018 :) Flott at du fikk tak på denne.

Gøy med gaver som som dette for oss praktikere :)

 

God Jul Jan.

 

Ja er glad denne havnet i mine hender Morten .😊

Verktøy er alltid gøy ja .

Takk det samme 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først av alt godt nyttår dere 😊

Idag er det jubileum igjen .

På denne dagen er det nøyaktig 10 årsiden den fikk skilt i mitt eie ,og ufattelig hvor fort tiden går .

Husker det som om det skulle vært for to minutter siden ,da første tur med skilt var å kjøre mamma til toget  da hun skulle hjem etter nyttårsfeiring .

På den tiden hadde jeg jo Zafira og barna var små ,likevel ble jo denne mer brukt av alle .

Og nå 10 år senere så er det stadig like morro for oss i familien å ha denne .

Slenger med et gammelt hverdagsbilde av bilen fra Januar 2013 :

02D22887-81C7-4335-94C9-8410983D5FF8.jpeg.a5b38c25ffd7205b460dda35d5883976.jpeg

Og fra den første helgen i januar da vi reiste på helgetur til Langesund med barna i 2013:

994FB1B0-235E-4BEB-A834-303974C20F29.jpeg.180df72d594aa3b1f0b6176d96177219.jpeg

Husker jeg følte meg som en konge på veien med den ,alt annet eksisterte ikke for meg 😅.

Gøy var det og fortsatt like morro idag .

Tenkte jeg skulle feire med en oppstart og la bil gå seg varm ,men det ble det ikke idag .

Tror jeg har en starter som synger på det siste verset .

Kommer bare klikk klikk  så slukker alt i bilen når jeg vrir om nøkkel .

Uten lader så måler jeg 12.3 og bør jo dra rundt da ,men igjen bare klikking.

Litt måling og feilsøking:

C5936559-6CC8-4E1C-9C0E-98EA4C8505B3.thumb.jpeg.5d3944e61bea2a9a9c600ac0a1a2b351.jpeg

Prøvd dette klassiske slå på innslag og starter ,men ingenting skjer.

Nå skal sant sies at i det siste året så har starter fått en annen lyd ,mer sånn Toyota camry lyd ,ekstremt hyling før den starter 😅

En annen ting ,så er jo bil gått snart 330000 km ,så om den har sluttet å virke så er det ikke unaturlig .

Gir den en god lading nå et par timer ,så litt mer juling på starter hvis ikke så får den stå litt til .

Ingen planer om å bytte noe starter nå denne uken .

Tilslutt ,så hadde jeg vel ikke trodd at jeg skulle ha denne så lenge men sånn ble det .😊

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • sveigis changed the title to Sveigis sin e34 535i Shadow line/Bmw e28 535i .10 år med skilt .Pics / upd

Her ble det plutselig suksess gitt🥰🥰

8C200AD6-D810-4255-9C8F-588223EFD16D.thumb.jpeg.24c88aee9e6f58995d44a1c299158c9e.jpeg

Måtte ut og hente noe i bilen som jeg glemte og vred om nøkkel og den startet med en gang ,så var nok noe strømtom .

En lykke å se den sånn :

E93690D9-63F9-4682-977A-50B6DD0C7F2F.thumb.jpeg.bfab94facdba5f54d8a5a84a3f89a67a.jpeg

Å Gud bedre hvor godt det var å høre skikkelig svev igjen folkens .

Denne dieselkaklingen som jeg har til vanlig nå ,er ikke mye inspirerende .

Deilig å kjenne bensin og god lyd .😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Bimmerlorris skrev:

Godt nytt år Jan 🥳🎵

Gratulerer med dagen og 10-årsjubileum med din flotte 535i 🥳👍

Fantastisk beskrivelse av starteren: Toyota Camry-hyl 😂😂😂 Du får få tak i en reservestarter sånn at du har en liggende dersom den kvelder totalt 👍

Takk for det Tore 😊

Jaja nå har jeg Toyota lyd i starteren og siden det er en av verdens beste biler ,så må jo det være bra 😅😅

Ja må nok det på sikt ,men den jobben der ser kronglete ut .

 

7 minutter siden, Rune-K skrev:

Hvis du greide og fullade batteriet så fort spørs det nok ikke om at batteriet ditt synger på siste værset.

Vel Rune ,vet ikke helt jeg hva som skjedde for når jeg prøvde første gang uten lader ,så lyste alt som det skulle men var bare sånn type klikkelyd .

Satte på lader og prøvde igjen ,men fortsatt ingen reaksjon .

Men etter en stund så startet den som om ingenting skulle skjedd .😊

Nå skal sant sies at den og fikk et realt rapp med hammer og forlenger på innslaget før jeg jeg prøvde siste gang.

Der burde absolutt være strøm nok til å tørne den .

Jeg mener ,når jeg fikk dratt rundt Tds og fikk fyr på den med 11.9 v ,så burde jo m30 hvertfall starte med over 12 .😊

Batteriet er ikke gammelt og ikke lidd noe voldsomme ubehageligheter heller men hvem vet .

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, sveigis skrev:

Der burde absolutt være strøm nok til å tørne den .

Jeg mener ,når jeg fikk dratt rundt Tds og fikk fyr på den med 11.9 v ,så burde jo m30 hvertfall starte med over 12 .😊

Batteriet er ikke gammelt og ikke lidd noe voldsomme ubehageligheter heller men hvem vet .

 

Det er ikke noe poeng å se hva spenningen er uten belastning. Du må måle det med last. Hvis du setter på voltmeteret samtidig som du kjører startmotoren så sjekker du hvor langt ned spenningen synker. Et fulladet batteri bør ikke synke stort mer enn 1-1,5 volt under belastning.

En annen måte og sjekke hvor godt batteriet er er å se hvor lang tid du bruker på og lade det opp. Jo lenger tid du bruker jo bedre. Et bra et bruker mange timer mens et dårlig batteri kan bli fulladet på en halvtime.

Hvis starteren kødder så ville jo ikke varsellampene i bilen slukket samtidig, det er jo et tydelig tegn på dårlig batteri eller dårlig kontakt på batteripolene eller jordledningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, Rune-K skrev:

Det er ikke noe poeng å se hva spenningen er uten belastning. Du må måle det med last. Hvis du setter på voltmeteret samtidig som du kjører startmotoren så sjekker du hvor langt ned spenningen synker. Et fulladet batteri bør ikke synke stort mer enn 1-1,5 volt under belastning.

Akkurat dette vet jeg og ,men for min del idag så var det kun for å måle om det i det hele tatt var strøm / kom strøm når jeg holdt på her .

Ok da skal jeg ta en test på dette imorgen jeg .

Skal lade det fullt opp og så hvor mye det synker på volt når jeg tørner starteren 😊

 

58 minutter siden, Rune-K skrev:

Hvis starteren kødder så ville jo ikke varsellampene i bilen slukket samtidig, det er jo et tydelig tegn på dårlig batteri eller dårlig kontakt på batteripolene eller jordledningen.

Altså nå skal ikke jeg legge meg ut med en som kan det elektriske mer enn de fleste andre her ,men jeg er 100 nei 200% sikker på at lampene mine lyste som diskolys inni e61 når jeg trykte inn startknappen på den og ingenting skjedde .

Da fikk jeg og beskjed om jording  ,batteri osv men her var det starteren .

Men jeg tar imot tips med åpne armer jeg @Rune-K og skal ta en gjennomgang av det du sier .😊

Tror det er oppholds imprgen og da kan jeg ta en service på alt og se.

Endret av sveigis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moderne biler kan oppføre seg på mange rare måter når starteren ryker så det er umulig å sammenligne. Enda en grunn til og ikke skru på moderne biler selv.

Da starteren røyk på den forrige Z4en min så tok bilen rett og slett og kuttet strømmen til starteren. Trodde jo det var tenningslåsen eller noe annet, det er slike ting som gjør tradisjonell feilsøking vanskelig på moderne biler.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Rune-K skrev:

Moderne biler kan oppføre seg på mange rare måter når starteren ryker så det er umulig å sammenligne. Enda en grunn til og ikke skru på moderne biler selv.

Da starteren røyk på den forrige Z4en min så tok bilen rett og slett og kuttet strømmen til starteren. Trodde jo det var tenningslåsen eller noe annet, det er slike ting som gjør tradisjonell feilsøking vanskelig på moderne biler.

 

Huff ja enig i det med å skru på nyere biler ,det kan være en utfordring til de grader og .

Til og med på den 20 år gamle x5en kvier jeg meg for å skru på ,selv om jeg har fått det meste til .

Alt på den er jo avleggs kontra generasjonen etter men likevel ..

Men har fått sjekket ut litt her nå .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel jeg er sånn støpt sammen at om jeg oppdager noen feil eller lignende ,så klarer jeg ikke å slå meg til ro med tingene .

Om det er en fordel eller bakdel det vet jeg ikke,men til gjengjeld så får jeg somregel kommet i mål eller funnet ut av tingene .

Og etter gårsdagen så måtte jeg ta en titt på tingene etter tips fra Rune .

Men mens bil ble klargjort for å feilsøke diverse plasser ,hva passet vel bedre enn å bytte forskjerm en kald og jækli januar dag ?😊😊

Delexpressen hadde vært utfor en lite accident her av forrige eier og skjerm var ikke pen .

Da var det bare å finne frem verktøy og teppe og få bil opp i luften:

73F5E266-CEF1-44C0-89CB-A404ACC3D04D.thumb.jpeg.fba91c9e1deb0fb026fb40b52549c539.jpeg

Og selvsagt mens jeg holdt på begynte det å snø ,men av skulle tingene :

6AC66DAB-EDFF-4B22-B755-972222D89FA3.thumb.jpeg.ae964ebabc345eb930075245a7995d7b.jpeg

Ny og gammel :

90391B80-06B5-4368-8FEB-A0E2831AFC22.thumb.jpeg.0b2d31de2ca1c98e8f21cb43f2e4af9b.jpeg

Vips så var delexpress hel igjen :

D6ABEEA8-6B6A-4D99-A387-645522B827E4.thumb.jpeg.9b059a67eff53dcb38fbd4d70fa9a817.jpeg

Og straks veldig mye bedre .

Men så over til 535.

Glemte selvsagt å ta bilder av området ved batteri ,men her var alle kontakter og poler strøkne ,men pusset litt og ettertightet noen skruer til jordingskabler der .

Ikke løse men på grensen .

Derimot på her :

897B5D56-EBA8-42B6-8910-C81DA9F084CF.thumb.jpeg.8035119fa485a8683d6b5a904f6ab923.jpeg

Her var det endel irr og en liten ledning som var veldig grønn .

Så frem med litt saker :

B0984C6D-3EC9-43C1-A6BF-F081486B5242.thumb.jpeg.88a4431e64cc62750babb9b506c9166e.jpeg

Pussepapir og litt Biltema Wd 40 .

Skrudde fra hverdandre ledninger og rengjorde de igjen ,satt sammen og ting ble da sånn :

59B72E6D-4BC7-4BED-BB23-31BDF7CD3ED8.thumb.jpeg.43273c988c4f1835788c33d33fa78c5f.jpeg

Jordingskabel fra motor ble og rengjort og demontert .

Ferdig på plass:

4A274EC0-056F-42F4-BAB3-D9D37B524911.thumb.jpeg.3334909b60c92603a734e4b2e4ceae89.jpeg

Samme her som forøvrig sikkert har null og si :

0223011B-8841-4D15-BD4D-8A511B7AEF5B.thumb.jpeg.a1d3204832c0d4c2831ff8edc2eb2dba.jpeg

Så fant jeg et rottereir med små brune kabler som lå ved venstre innerskjerm og her glemte jeg selvsagt å ta bilde i kampens hete .🤬

Men her var det hvertfall fire små som var irret fra hverandre og her ble og ting satt på plass og reparert .

Fulgte og litt ledninger her og der for å se at alt var som det skulle være ,for man vet jo aldri med disse musene men igjen alt så greit ut.😊

Siste sjekk var sikringsboks og releer ,her var det tørt og greit .

Jeg gadd regelrett ikke å sette noe bil på lading for nå ville jeg se om den i det hele tatt ville starte .

Hadde denne formiddagen gitt noe matnyttig eller var det bortkastet ?
Kan atter skilte med dette :

25822A4D-7B65-4F2E-AD60-530A21EE0363.thumb.jpeg.14519bbc7e72e671efb8d97a81fa8db5.jpeg

En bil som ikke nølte et sekund og reagerte momentant på starter 😊😊

Ikke sånn type treg Toyota lyd lengre ,heller sånn som jeg husket den .

Så kanskje jeg kan bare legge bort starter problematikk og at det kun var en gennerell service av punkter som gjorde susen her ?

Men dette er vel første gang på 30 år at det er gjort så var nok på tide .

Nå må jeg bare få skjøteledning ledig da konemor har lånt den ,så vil jeg sette den på lading og vil da observere hvor lang tid det tar før det er ferdig oppladet .

Takk for tipsene @Rune-K igår ,tror du hadde rett jeg gitt 😊

(Noe annet hadde jeg kanskje ikke trodd eller forventet heller når det kommer til disse 🙏🙏)

Nå sitter jeg inne og får tilbake varmen her for ble noe kaldt tilslutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • sveigis changed the title to Sveigis sin e34 535i Shadow line/Bmw e28 535 i.E28 og årets første shine.Upd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...