Gå til innhold

Sveigis sin e34 535i Shadow line/Bmw e28 535 i.E28 og årets første shine.Upd


sveigis
 Share

Anbefalte innlegg

3 timer siden, Rune-K skrev:

Ofte er det greiest og ta ut hele braketten og jobbe med den på benken. Hvis den har sittet der noen år så må som regel de tre gummiputene byttes uansett.

Ja det er greiest og alt dette må jeg ordne opp i neste gang .

Rett og slett en overhaling .😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny bil ?

Det føles sånn hvertfall.

Ja da var det fortsettelsen på dette berømte bensingreiene.

Som dere så ,fikk jeg demontert litt branketter osv igår ,men manglet jo pumpe .

Så kvelden igår ble brukt til å se litt på nett osv etter det ,men pokker ,jeg kan ikke vente på deler fra Autodoc ,osv osv ,jeg måtte ha det nå!

Tok en ringerunde igår til kompiser som jobber på div bilbutikker og de skulle sjekke ut.

Joda pumpe lot seg skaffe men prisene stod ikke helt i stil til min lommebok akkurat nå .

Oppussing av div i huset og andre ting ,gjør at det fort tømmes 😀.

Vel tenkte jeg ,jeg har nå to valg ,vente en uke ,eller få fatt på ei brukt ei sånn akkurat i kriseland ,vel det ble ikke noe av delene for plutselig fikk jeg en tlf.😀

En god venn av meg hadde kjøpt to Bosch kopi pumper som han skulle bruke på et Opel prosjekt ,og disse hadde han faktisk hatt god erfaring med tidligere .

Han sa kom opp og hent den ene ,så bruker du den .

Jeg får ikke brukt noen av de på mange år sa han.

Funker det,så bare tar du den pga du har hjulpet meg en million ganger sa han😀.

Tenkte pokker hvorfor ikke ,så jeg gjorde dette.

Så kom dagen idag og satte igang 0745 .

Og etterhvert kom pumpen ut ,og her ble jeg satt ut helt enkelt....

Pumpen er jo full av igjengrodd dritt!

Bilde av gørra her :

881D8741-BE20-49BB-BA7E-E0D6B7E3D0D5.thumb.jpeg.012f983f756fed192494afdb01b8166e.jpeg

Dette er ekstremt.

Se bare inni den :

C0128DC6-A711-4637-903C-AC4C3376BA62.thumb.jpeg.6f6e67b6ce50f14fef0a1f71447f09df.jpeg
 

Såvidt der kom ut noe.

Tok og tvangskjørte pumpen og der kom ut masse dritt og den hostet og harket.

Kom ut noe som lignet plast eller gummi .

Dette puttet jeg i kjeften for å undersøke og det er plastbiter😩.

Løsnet så filteret og tømte ut innholdet der og der var det gullende rent .

Er jo ny tank så ville vært rart om noe annet .

Men hva de bitene er ,det gadd jeg ikke bruke tid på ,så måtte få ting på plass igjen .

Igang med montering:

CC868122-41D4-4609-8260-C1A38361889E.thumb.jpeg.40897ba7b698c8a4ffe3b07fe599c9c6.jpeg

Før alt ble skrudd sammen valgte jeg å starte opp bilen for så at den ville gå og ikke minst etter lekkasjer .

Jo bilen startet den og måtte kun etterstramme en klemme så så det tett ut.

Tett så langt :

D0349D50-A947-4D2F-A0EE-6CCF89FC6180.thumb.jpeg.9245c64d74b03fd1ef5f2bfa450156f5.jpeg

Etterhvert var det å få tingene på plass ,få bil ned på bakken igjen og en testur.

Spenningen var jo til å ta og føle på nå merket jeg 😀.

Problemet nå er at det yngler av politi her nede så måtte først ta en snokerunde frem og tilbake på E18 .

Da dette var gjort la jeg bil i andre gir ut aks felt og pedalen i bunn .

Pang 6000 omdr,På andre pang 6000 omd på tredje og pang 4500 på fjerde og den bare skriker etter mer 😀😀😀.

Altså nå går Horst som et helvete og sånn har den aldri aldri noensinne vært .

Dette var simpelthen utrolig morro .

For jeg har tenkt litt her .

Denne har nok aldri fått den mengden bensin den skal ha i mitt eie .

Der skal jo være to pumper og den i tank har jo vært død,den andre har vel kanskje virket noen få prosenter i forhold til det den skal .

Nå kjenner jeg hvertfall et godt drag i den og sugetrimmen som er gjort på den merkes jo helt ekstremt nå .

Skulle jeg reagere på noe ,så var det at den hadde en liten hikk rundt 5000,men tenker at dette kan være gammelt rusk som har lagt og frigjort seg i systemet ,men var kanskje en gang eller to.

Nei så det bryr jeg meg null om ,for nå håper jeg den er iorden for Gud bedre meg hvor fart der er i den til å være en gammel kriger 😀.

Og pumpene går pent og jobber som de skal har jeg imtrykk av .

Et godt tegn er jo at jeg kan trå til med lite bensin ,da vet jeg at pumpe i tank leverer .

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dæven dette var gøy å lese Jan 🥳🎼 Eart med det. Ofte er det bagateller om å gjøre. I dette tilfellet masse rusk og rask. Får håpe pumpen ikke tatt for mye skade av slitet 🙏 Men nå vet du at det funker som bare det og den pumpa du fikk kan vel brukes dersom denne du har ryker ? Grattis igjen med fix 🥳

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var kjekk lesing Jan 😀 

Bilen har vel stått seg ihjel helt enkelt. Bensin system er lett for å gå i oppløsning på slik stillstand. Og bra du fikk ordna det fort :)

Det frister å høre draget i en sugetrimma m30, det er noe helt eget, spesielt i disse hybrid tider. 

Med finværet som kommer nå så kan du nye bilen med god samvittighet ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Bimmerlorris skrev:

Dæven dette var gøy å lese Jan 🥳🎼 Eart med det. Ofte er det bagateller om å gjøre. I dette tilfellet masse rusk og rask. Får håpe pumpen ikke tatt for mye skade av slitet 🙏 Men nå vet du at det funker som bare det og den pumpa du fikk kan vel brukes dersom denne du har ryker ? Grattis igjen med fix 🥳

Ja dette var gøy og håper det kan vare 😅.

Jeg brukte pumpen som jeg fikk av han .

Den som stod i skal jeg dele i to og se hvor ille det er 😀.

Noe jeg glemte å dele istad ,var at jeg også tok en inspeksjon under etter fjorårets jobb.

Her var alt som nytt og null angrep av noe .

Det renner tyntflytende enda ut rammevanger nå som det er varmt .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Evopower skrev:

Dette var kjekk lesing Jan 😀 

Bilen har vel stått seg ihjel helt enkelt. Bensin system er lett for å gå i oppløsning på slik stillstand. Og bra du fikk ordna det fort :)

Det frister å høre draget i en sugetrimma m30, det er noe helt eget, spesielt i disse hybrid tider. 

Med finværet som kommer nå så kan du nye bilen med god samvittighet ;)

 

Ja en merkbar lettelse var det helt klart .😀

Nå driver jeg ikke så mye på høyere turtall ,men liker å vite at jeg har muligheten.

Ja det er en fin lyd ,men skulle hatt eksosen fra e34en da hadde jeg virkelig hørt det .😀

Den er stille i forhold men for all del den høres.

Derfor skulle denne hatt grenrør og grov eksos.

Samtidig er då så deilig å ha den original 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Mortenej skrev:

Veldig bra Jan. Godt du kan fyre mr Horst slik han er tenkt. kjekt å ha venner som har småtterier liggende på lur. Å være omsorgsfull for andre slik du er betaler seg :)

Ja nå går den virkelig som den skal uten noe tull .😀

Faktisk ekstremt morro ,problemet nå er at man være forsiktig i rundkjøringer ,for den slipper lett nå som den får bensin .

Ja ble glad for pumpen helt klart 😀

Har nå kjørt bilen ca 10 mil siden fiks ,og alt virker til å være greit nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble en sånn akutt type hyttetur igår med kameraten min 😀.

Foreldrene hans har hytte på en alldeles nydelig plass med vannet.

Tenkte først å ta x5 men valgte e28 pga for å se at alt funket .

Ble 10/12 mil og ikke noe tull ,fjusking ved høyt turtall var og borte virket det som de gangene jeg testet .

Her står den ved huset til kompisen min:

7ABD4661-128E-4760-8926-0A573F9C8FBD.thumb.jpeg.535ab41a795bb2925c607f5f67539235.jpeg

De har to Bulldoger to riktig kosne hunder .

De er så glade i å kjøre bil og  var helt galne når jeg parkerte .

Hadde jo så lyst til å være med på tur😀:

B9D0AEAD-7D4F-4F3C-9FA5-0E7192EFA346.thumb.jpeg.c759ee8320fbd926d3a37afd0b58d61e.jpeg

Noe jeg merker nå at jeg og synes bil går mye lettere og føler jeg ikke trenger pedal omtrent .

Nå står oljeskift på menyen her for det trengs nå etter et år .

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg faktisk fått brukt noen timer på småting på e28en .

Jeg har jo endel huller i bil til påfyll av rusthindrende væske.

Problemet er at disse går i stykker om man fjerner de for ofte .

Og sånne hull er ikke noe kjekt å se åpne:

D71C772C-F018-4420-A4A5-53881621DBA1.thumb.jpeg.c12284bf16a6617258791931d4a8442e.jpeg

Men med propper ser det penere ut:

8A564BB4-B2E9-4E45-B2C2-3DCDE074DE81.thumb.jpeg.4a51aa9a8aa3ce3f30d90f9359b3ea46.jpeg

Hull har jeg nok av heldigvis og de blir fylt opp ofte med diverse :

A451512B-D330-4FA4-B51A-B7ED25AA3F25.thumb.jpeg.92adbb91c531195cbcb79550437f3694.jpeg

Ellers har jeg fått tatt litt steinsprut osv .

Her ved viskerne var der noen hvite merker som jeg fikk fylt igjen :

14E03D6C-8F74-42BA-902E-77032632DA41.thumb.jpeg.0a3d7921dc7fa7b8bbc4eec03db58a9a.jpeg

Og et par her :

9AD9C1E2-D06B-4E17-9787-EEF60FA1B2DF.thumb.jpeg.4cdb15781f1e3c728d4cadb006560e64.jpeg

Ellers må jeg si at den er veldig i hel i lakk til å være så gammel .

Blank og lite skavanker .

Det lille som er ,skal bare være .

Ting blir helere og finere om man tar seg tid til sånn småflikking:

F5DA52D3-A4A6-4897-98BE-1F4AF5E50D24.thumb.jpeg.94d232f6ee9f325e7160f80552cb7e5a.jpeg

Nå gleder jeg meg til Rudskogen neste helg 😀

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Thundercoil skrev:

Godt med alt som er gjort. 😊 Er lekker fargekombo på denne. Kose deg masse på Rudskogen! 

Ja det er det 😀

Jo takk det er ikke for mange som har sånn og igjen takk det skal jeg 😀

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da fikk man kastet seg rundt og fikk tatt et etterlengtet oljeskift .😀

Ikke byttet siden ifjor .

Her er den klar for litt service:

E1B02B23-664D-4640-B1CA-4E14F36A877F.thumb.jpeg.972fc514c7342edf052749d4904fb998.jpeg

Og disse filterhusene på gamle m30er ,er skjelden suksess å demontere ..

Da ender det alltid sånn:
BC7D5FE2-5CA5-434B-81F9-D0E1232496EE.thumb.jpeg.55bf70d06c241003591d8c49c6539f96.jpeg

Som tidligere nevnt sluttet det å gro ugress på min parkeringsplass for 15 årsiden 😀

Absolutt helt dødt .

På ekstra varme dager stinker det raffineri på min parkeringsplass .

Tenk hvor mye av væsker og drit der ligger her ,Gud bedre .

Dukket der opp noen overraskelser i oljen som er kjørt 5000 km ?

Eneste som er sikkert er at den har renset veldig godt .

For når filteret ble tatt av ,lå der et slags slam lag i bunn av filterhuset ,og dette kjente jeg igjen fra all dritten som lå i toppen ifjor og sikkert rundt forbi.

Så må nok kjøre på med enda hyppigere skift på denne som har stått så lenge .

Men nå skal toppdekslet av snart så da blir det vel noe rengjøring oppi der .

Det positive er at oljerøret ser nå ut for å være åpent ,for når jeg tar av lokket så spruter det godt med olje der og ser jo mye renere ut der nå enn ifjor.

Hvertfall alt ble rengjort ,sjekket bunnpannebolter og div annet,

Så klart for ny olje :

B48AEBA7-C729-455E-9AC7-3F1CDFB289B3.thumb.jpeg.9f80cb4570dc5528ad705867c3c5a20a.jpeg
 

På med denne og litt til ,starte opp,oljelampe slukker og ferdig .😀

Når jeg først hadde den oppe var jeg litt i tvil om jeg skulle ha vasket den under og lagt på litt beskyttelse etter tørk ,men nei gadd ikke .

Sånt tar jeg senere .

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • sveigis changed the title to Sveigis sin e34 535i Shadow line/Bmw e28 535 i.E28 og årets første shine.Upd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...