Gå til innhold

1992 525ix Gletscherblau Metallic - rust, rust, sveiseapparat og motorblokk side 35


henfjel
 Share

Anbefalte innlegg

Ikke bare en flott bil i fin farge, men veldig rent skiltnummer. Jeg har vært så heldig å eie 1 bil med to 0ere på slutten, men det var dessverre en e39 jeg bare skulle plukke litt fra før vraking.

Uansett, fint eksemplar av en e34 du har så her skal jeg følge med videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supert stykke arbeid du har gjort med alle bildene, prisverdig av deg å gjøre det 👍

Også synes jeg på det siste bilder der at bilen ser helt perfekt ut i min bok. Det er AKKURAT sånn en E34 skal se ut, factory stock 😎 Høy og god, er slik en IX skal være. Kommer du på treff sånn så er det du som har bilen som skiller seg posetivt ut. Alle andre E34 i BMW miljøet er jo like, med senk, større hjul og lykter bilene ikke ble levert nye med 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, sveigis skrev:

Da har du hatt jobben din ja 😀

Men like herlig er det å se det siste bildet av en original ix .

Takker og bukker! Veldig fornøyd må jeg si, både med bildet og bilen. Det er virkelig noe av det fineste BMW har designet.

 

4 timer siden, Patta skrev:

Ikke bare en flott bil i fin farge, men veldig rent skiltnummer. Jeg har vært så heldig å eie 1 bil med to 0ere på slutten, men det var dessverre en e39 jeg bare skulle plukke litt fra før vraking.

Uansett, fint eksemplar av en e34 du har så her skal jeg følge med videre.

Tusen takk! Ja, jeg var heldig med det skiltnummeret. Bilen er importbil så traff nok bra på tidspunktet den ble registrert på, hehe. Takk for følging, skal prøve å komme med litt innhold selv om det nok ikke blir så voldsomt nå på vinteren med Corona og alt..

 

3 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Supert stykke arbeid du har gjort med alle bildene, prisverdig av deg å gjøre det 👍

Også synes jeg på det siste bilder der at bilen ser helt perfekt ut i min bok. Det er AKKURAT sånn en E34 skal se ut, factory stock 😎 Høy og god, er slik en IX skal være. Kommer du på treff sånn så er det du som har bilen som skiller seg posetivt ut. Alle andre E34 i BMW miljøet er jo like, med senk, større hjul og lykter bilene ikke ble levert nye med 😀

Takker Fredrik :D
Jeg følte jo at de måtte opp å gå igjen, de utgjør jo over 3/4 av tråden og det er mye artig historie å se der.

Skal definitivt prøve meg på noen treff utover våren om sjansen byr seg!

Meget fornøyd med bildet selv, og veldig glad i original-look. Jeg har vurdert når bilen en eller annen gang skal lakkeres opp igjen å prøve meg på en facelift-lakkjobb, altså få på original-sideskjørt lakket i bilens farge og lakke fangerne helt ned (bortsett fra mellom tåkelyktene, og støtlistene skal jo såklart være sorte), men når jeg ser på bilen min vs. en slik i samme farge er jeg neimen meg ikke sikker. Det blir kanskje litt blasst? Har lagt ved et bilde nederst i tråden. Lakkering er uansett langt inn i fremtiden, først er det alt det tekniske som skal settes i topp stand

Jeg har faktisk vurdert senk på denne, men da original-senk fra BMW slik man kunne få kjøpt bilen med. Jeg er litt frem og tilbake om jeg skal gå for dette eller ikke. Den hvite er en bil fra en fyr i Hellas som har overhalt hele bilen og ettermontert omtrent alt som fins av ekstrautstyr. Han fikk tak i nye fjærer og dempere til sportsunderstell fra BMW. Den mørke er en ix fra England med originalt sportsunderstell fra fabrikk.
Jeg vurderer å kjøre kun senk foran og beholde den ca. sånn som den er bak nå på min og den hvite, passe høy.
Hva tror folk om det?

22137045_1887632461500440_3122712692891891126_o.thumb.jpg.92106d9ce547280009619cd0b7635f26.jpg

22179890_1887632664833753_6588141083391531657_p.thumb.jpg.c98b1837e46234b2e94642fde787721d.jpg

0e56cc66b680f41ec6a83686ebf6e516.thumb.jpg.09c2c7b5121dec7ba3c9f993c471e631.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, henfjel skrev:

Jeg vurderer å kjøre kun senk foran og beholde den ca. sånn som den er bak nå på min og den hvite, passe høy.
Hva tror folk om det?

Nå er jo egentlig jeg veldig heldig da jeg setter pris på ja takk begge deler mtp utseende på e34.

Jeg elsker originale biler ,men liker og og biler som er gjort noe med .

Min e34 feks den er jo kun senk (Koni dempere og Apex fjærer } 35 mm.

Den er helt perfekt og kjøre og ligger bra på veien .

Tdsen bygde vi original igjen da den var ubrukelig ,men er nå veldig god og kjøre.

Men ja Henfjel,her skal du hvertfall få min fulle støtte .

Ville absolutt gått for fjærer som gjør at du får den ned foran .

Hvertfall når du kan få det originalt til den .

De bildene du viser her ,så er det jo perfekt høyde og ikke skamsenket .

Og det ser jo mye bedre ut når bilen har lik høyde både foran og bak .

Nei skaff deg original senk og smekk på foran ,da blir du fornøyd .

 

 

Endret av sveigis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Patta skrev:

Skiltnummer er en viktig del av bilen for min del, ser av og til ganske så flotte biler på finn med rene skiltnummer så tror ikke jeg er alene om den meningen. Bare det at Il tempo gigante har BL 50000 sier sitt om det. Ikke særlig fornøyd med det nummeret jeg har på min nå, men krysser fingrene for at det blir det på min neste bil.

Synes du skal gå for litt senk foran, det er aldri feil. Hvis jeg kan bruke den vrakbilen jeg nevnte som eksempel for hvor mye det har si for stilen og det aggressive utseende det gir bilen, og særlig en bmw eller i ditt tilfelle en e34.

Den var helt strippet for ekstrautstyr og da mener jeg virkelig det kjipeste av det kjipe, men bare den lille senken og min personlige interesse for bilskilt gjør at jeg nesten skulle ønske jeg kunne reddet den

Skiltnr. er ikke så viktig for min del, men det er jo en viktig del av mange bilers historie, som du sier.

Så lavt senket som på den E39'en kommer nok aldri til å skje, ikke på denne bilen hvertfall. Den må ha litt bakkeklaring, det er tross alt en firehjulstrekker 😉

 

6 timer siden, sveigis skrev:

Nå er jo egentlig jeg veldig heldig da jeg setter pris på ja takk begge deler mtp utseende på e34.

Jeg elsker originale biler ,men liker og og biler som er gjort noe med .

Min e34 feks den er jo kun senk (Koni dempere og Apex fjærer } 35 mm.

Den er helt perfekt og kjøre og ligger bra på veien .

Tdsen bygde vi original igjen da den var ubrukelig ,men er nå veldig god og kjøre.

Men ja Henfjel,her skal du hvertfall få min fulle støtte .

Ville absolutt gått for fjærer som gjør at du får den ned foran .

Hvertfall når du kan få det originalt til den .

De bildene du viser her ,så er det jo perfekt høyde og ikke skamsenket .

Og det ser jo mye bedre ut når bilen har lik høyde både foran og bak .

Nei skaff deg original senk og smekk på foran ,da blir du fornøyd .

Ja, veldig enig i det! Mange av mine favoritt-E34'er er det gjort mye med, i tillegg til de som er 100% originale. Jeg går nok for en plass midt i mellom.

Virker som disse bilene er best å kjøre når de ikke er alt for lave. Men det gjelder kanskje de fleste biler.

Spørs om det ikke blir original-senk foran ja! Ser meget perfekt ut den hvite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang blinklys på skjermen, dette var på 90 tallet dette ble standard. Husker jeg hentet inn en samoablå 92’ 325i, fra moderlandet som ikke hadde sidemarkeringslys. for å få godkjent biler i Norge ble disse satt på.

Typisk var da at de som gjorde dette, ofte gjorde et slett jobb og derfor er det mange importbiler fra 90 tallet som har rust ved sidemarkeringslyset.

Et sted mellom 92-94 ble dette også standard i Tyskland mener jeg å huske.

E34 er nydelige, kvalitet som ikke lages lenger. Mye klassisk BMW for pengene og noe undervurdert ifht sin lillebror, nettopp 525ix er et glimrende eksempel på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Ron Jeremy skrev:

Ang blinklys på skjermen, dette var på 90 tallet dette ble standard. Husker jeg hentet inn en samoablå 92’ 325i, fra moderlandet som ikke hadde sidemarkeringslys. for å få godkjent biler i Norge ble disse satt på.

Et sted mellom 92-94 ble dette også standard i Tyskland mener jeg å huske.

Jeg tror at sidemarkeringslysene ble obligatorisk i Tyskland litt tidligere (trolig rundt 1989/90), men at de fantes før dette også (kanskje som ekstrautstyr på linje med høyre sidespeil). Min første bil i 1985 var en 1984 MB W201 og den var importert fra Tyskland - og hadde originale sidemarkeringslys, men dette var ikke standard i Tyskland på den tiden. Jeg kjøpte en ny W201 (facelift med Saccobretter) i 1989 og da kom W201 også med sidemarkeringslys som standard i Tyskland.

Jeg hadde også i 1988-1989 en 1987 E30 320i (prefacelift) som var importert fra Belgia og den hadde originalt monterte sidemarkeringslys. Dette kan imidlertid ha vært et krav i Belgia.

Forøvrig en flott tråd dette med veldig fine biler... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med alt jeg leste om 520’n din så ble jeg nesten sorgtung da det brått ble slutt på alle de fine innleggene 🥲 Jeg valgte å begynne å lese fra starten igjen da du hadde fått lagt ut så mange fine bilder. Du verden så mye fint du gjorde med den. Hadde lett kjøpt denne dersom jeg skulle hatt meg en ny bruksveteran og fått sveist opp det som var rustent 😃 Synd hvis denne ender på skroten 🙈 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
På 13.1.2021 den 8.16, Bimmerlorris skrev:

Med alt jeg leste om 520’n din så ble jeg nesten sorgtung da det brått ble slutt på alle de fine innleggene 🥲 Jeg valgte å begynne å lese fra starten igjen da du hadde fått lagt ut så mange fine bilder. Du verden så mye fint du gjorde med den. Hadde lett kjøpt denne dersom jeg skulle hatt meg en ny bruksveteran og fått sveist opp det som var rustent 😃 Synd hvis denne ender på skroten 🙈 

Ja ble gjort mye morsomt med den 520i'en! Skal som sagt ikke skrotes, men enten fikses opp og selges eller selges som den er dersom jeg ikke orker å ta rusten selv ;)

 

Har ikke skjedd så mye siden januar, men jeg har sakte men sikkert kommet meg mer ut av vinterdvalen og gjort litt småting.

Fikk gitt utsiden en etterlengtet vask her om dagen. Tok ingen bilder av det, men det var på tide og jeg fikk fjernet noe kvae på soltaket.

Har lagt på Rain-X på alle rutene. Det ser nydelig ut når det regner, men viskerbladene mine hopper nå. Skal prøve å vaske dem litt ekstra godt, men kan godt hende jeg bare fjerner Rain-X'en fra frontruta hvis det ikke hjelper.
OG jeg fikk såklart en stor rose i den helt nye frontruta. Ble forbikjørt på E18 og så en medium grus komme flyvende lang vei. Det var litt banning involvert.. Har fått verkstedet mitt til å se på det og ruta har sprukket litt rundt rosa så jeg må ha ny rute. Er heldigvis bare egenandel å betale for ny BMW-rute og nye lister!

Og jeg har fått gjort en interiør-vask! Det var mye mer på tide enn utvendig vask. Dette fikk jeg tatt litt bilder av, men jeg glemte å ta etter-bilder haha. Så det får bli en annen dag! Men jeg fikk gjort en skikkelig vask, fikk fjernet noen flekker på teppene og setene, fikk rensa og satt inn skinnet på girkula med SwissVax og jeg tok ut og polerte speedometerglasset. Det hadde noen stygge riper. Ble ganske mye bedre men fikk ikke ut alt dessverre.

Fått noen nye deler!
Pads for bensintank-stroppene (skal gå over de i sommer), et klips for bakre høyre innerskjerm, dørhåndtakpakninger (de som ikke er synlige fra utsiden) og dørhåndtakspakningen som er synlig på utsiden! Den gamle på førersiden var full av sprekker og var helt skeiv.
Dette tok jeg faktisk bilder av!

51003014180_1f100bab7d_b.jpg

51072295682_89610f3bac_b.jpg

51072295522_d93bba23d0_b.jpg

51003013970_c39d7fd700_b.jpg

51071502748_912f080760_b.jpg

51072200901_2154a3b82e_b.jpg


Ellers har jeg andre artige ting som kommer. Akkurat nå venter jeg på diagnoseutstyr. Jeg må diagnosere/fjerne en airbag-lampe som har vært der siden jeg kjøpte bilen. Da jeg byttet pærer i speedometeret i fjor høst oppdaget jeg at airbag-pæra ikke var der og en stor klump med elektrikertape som dekket for dioden...
Jeg gjetter på at tidligere eier koblet fra rattet (eller setet?) uten å plugge ut batteriet. Vi får se!
Jeg har også en ACS-T-lampe som lyser konstant, som på ix'en betyr at det er noe feil med ix-systemet. Jeg startet bilen med en av ABS-sensorene frakoblet da jeg overhalte motoren, så det kommer sannsynligvis av det. Jeg hadde også ABS-lampe en periode men den har forsvunnet nå og ABS'en virker. Regner med at en liten nullstilling av feilkoder vil fikse den biffen.
Er også spent på å se om jeg har noen andre feilkoder. Bilen nøler litt ved akselerasjon noen ganger. Jeg vet at lambdasonden skulle vært byttet for lenge siden, så jeg krysser fingrene for at den forårsaker det. Blir spennende å se!


Runder av innlegget med noen bilder jeg tok på en tåkete dag for noen uker siden! (Ja, jeg vet det er rust på bakluka. Den må byttes, har begynt å ruste i falsene..)

51071505533_b35806aea3_b.jpg

51072204771_7be808d196_b.jpg

51003017230_6aa1848622_b.jpg

51071505958_045f8d1314_b.jpg

51071505778_c13e998bf9_b.jpg

51072299672_6ae55e88ff_b.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir glad når jeg ser bilder av denne .

Egentlig litt sånn rar inni meg .

Dette er sånn jeg så disse da de stod for salg rundt forbi i butikker på 90 tallet .😊

Godt å se ixer i denne standen .

Bra du oppdaterer her .🙏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja dette er ett herlig syn, det er AKKURAT sånn jeg synes en E34 skal se ut. Uten senk, med originale lykter og med standard hjul. Kjør inn på ett treff med den og du vil skille deg ut, nesten ingen E34er er originale lenger 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 hours ago, henfjel said:

Ja ble gjort mye morsomt med den 520i'en! Skal som sagt ikke skrotes, men enten fikses opp og selges eller selges som den er dersom jeg ikke orker å ta rusten selv ;)

 

 

Snakker vi om KF54899? Eller husker jeg feil.

Knipset et par bilder av den i August 2017. Tiden flyr....

 

 

 

IMG_3199.JPG

IMG_3200.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • henfjel changed the title to 1992 525ix Gletscherblau Metallic - rust, rust, sveiseapparat og motorblokk side 35

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...