Gå til innhold

1992 525ix Gletscherblau Metallic - rust, rust, sveiseapparat og motorblokk side 35


henfjel
 Share

Anbefalte innlegg

1 time siden, Fredrik 90 skrev:

Ja dette er ett herlig syn, det er AKKURAT sånn jeg synes en E34 skal se ut. Uten senk, med originale lykter og med standard hjul. Kjør inn på ett treff med den og du vil skille deg ut, nesten ingen E34er er originale lenger 😀

Ja jeg er enig her ,men det hadde jo vært veldig kjedelig om alle e34er / biler generelt skulle se sånn ut Fredrik ,det må du være enig i .😊

Jeg er storfan av originale biler til de grader ,men har og stor respekt for de som går andre veier til en viss grad .(Ikke Rieger osv)

Men ja å se biler som er originale som denne og din er kjempeflott og gøy og godt det er sånne igjen .🙏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, sveigis skrev:

Ja jeg er enig her ,men det hadde jo vært veldig kjedelig om alle e34er / biler generelt skulle se sånn ut Fredrik ,det må du være enig i .😊

Jeg er storfan av originale biler til de grader ,men har og stor respekt for de som går andre veier til en viss grad .(Ikke Rieger osv)

Men ja å se biler som er originale som denne og din er kjempeflott og gøy og godt det er sånne igjen .🙏

Jeg har full forståelse for at folk vil ha forskjellig utseende på bilen sin, noen liker det ene mens andre liker det andre. Derfor liker jeg å berømme de som velger å kjøre en helt standard orignal E34. Dare to be different 👍

Jeg er veldig orignalpolizei, det er visst en kronisk sykdom 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Jeg har full forståelse for at folk vil ha forskjellig utseende på bilen sin, noen liker det ene mens andre liker det andre. Derfor liker jeg å berømme de som velger å kjøre en helt standard orignal E34. Dare to be different 👍

Jeg er veldig orignalpolizei, det er visst en kronisk sykdom 😅

Det er ingen sykdom Fredrik ,det beviser at man fremdeles er frisk 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Werther skrev:

 

 

Snakker vi om KF54899? Eller husker jeg feil.

Knipset et par bilder av den i August 2017. Tiden flyr....

 

 

 

IMG_3199.JPG

IMG_3200.JPG

Stemmer, det er den vi snakker om! Den har noe grusom rust i kanalene som dukket opp plutselig en gang jeg brukte jekken. Var ikke synlig fra utsiden, men halve kanalen på ene siden var kjeks inni.

Så den må kappes opp og byttes kanaler på + litt fiks under dører og ved tanklokket b.l.a.
Og masse annen generell vedlikehold. Hvis rusta ikke er for ille kommer jeg til å fikse det selv og fikse den opp før jeg selger, hvis det er for mye styr til at jeg orker blir den solgt som den står :) 

 

21 timer siden, sveigis skrev:

Blir glad når jeg ser bilder av denne .

Egentlig litt sånn rar inni meg .

Dette er sånn jeg så disse da de stod for salg rundt forbi i butikker på 90 tallet .😊

Godt å se ixer i denne standen .

Bra du oppdaterer her .🙏

Det er gøy å høre! Den er i litt røffere stand enn bildene gir uttrykk for, men det er en plan for å fikse opp i det snart 😎

Prøver å holde oppdateringene jevnlig hver gang det skjer noe!

 

16 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Jeg har full forståelse for at folk vil ha forskjellig utseende på bilen sin, noen liker det ene mens andre liker det andre. Derfor liker jeg å berømme de som velger å kjøre en helt standard orignal E34. Dare to be different 👍

Jeg er veldig orignalpolizei, det er visst en kronisk sykdom 😅

Hyggelig å høre at det er flere som liker originale E34! Jeg er også ganske originalpolizei på mine egne biler men jeg kan like litt lettere (og smakfullt) modifiserte biler og noe litt tyngre modifisering. Men på eksteriør-fronten er jeg ganske OEM-frelst hehe.

 

@sveigis og @Fredrik 90 vi skal ikke ta oss et lite påsketreff (med veldig god avstand og smittevern såklart) en dag til uka? Er meldt bra vær og jeg er i Larvik fra i morgen kveld og ut uka 🙌🏼 Vi kan jo møtes på halvveien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, henfjel skrev:

@sveigis og @Fredrik 90 vi skal ikke ta oss et lite påsketreff (med veldig god avstand og smittevern såklart) en dag til uka? Er meldt bra vær og jeg er i Larvik fra i morgen kveld og ut uka 🙌🏼 Vi kan jo møtes på halvveien?

Det må vi jo prøve å få til, hadde vært utrolig artig med ett treff :D Jeg er veldig fleksibel så det er bare å komme med forslag til plass og tid :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Shattered skrev:

For min del kunne jeg tenkt meg å se bilen med hvite blinklys, men må si denne ser bra ut! :D

Jeg tror den forblir med oransje blink, men jeg har liggende hvitt til én side foran, så jeg har planer om å teste når jeg får tak i den siden jeg mangler! 

Men tror den forblir som den er, syns lyse E34 ser så blasse ut med hvite blink 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Heihei Bimmers!

Jeg har (ikke) vært så opptatt, men i forrige uke fikk jeg endelig besøkt verkstedet hvor jeg skrur hos mine besteforeldre. Har holdt meg unna siden september p.g.a. Covid så det var noen etterlengtede skru-dager!

Deilig å få gjort litt arbeid igjen. Det meste av tiden gikk på å skru på Ford'en min, men jeg satt av et par dager til å pusle litt med BMW!

Fått kjøpt ny vibrasjonsdemper/feste til toppdekselet. Jeg kjøpte nytt da jeg overhalte motoren for to år siden men da jeg monterte gikk gjengene skeis. Deilig å få på plass en ny!
51175319229_2004273df3_b.jpg


Fikk også montert på plass bremseslitasjesensor. Den gamle var defekt da jeg overhalte motoren så jeg spleiset bare sammen ledningene i påvente av en ny sensor. Byttet også klipset som holder på plass kontakta, den gamle var ødelagt.
51174528591_1d1555ed43_b.jpg

51174754388_a7011854af_b.jpg

51175621750_08ba046094_b.jpg

51174528101_886332a125_b.jpg
 

Jeg fikk også montert på plass holdeskruen til bremseskiven på ene siden bak. Enten så mangla den da jeg kjøpte bilen eller så ødela jeg den da jeg skrudde for et par år siden, så det var fint å få på plass en ny. Trengs noen nye skiver her etterhvert ja..
51174528981_4b07f09825_b.jpg
 

Brilleforinger! Jeg merket at de var slitne i fjor, men ikke at de var så slitne. Belgene var helt fine men de var helt løse, ingen motstand i dem. Dette hjalp betraktelig på kjøreegenskapene og spesielt over fartsdumper! Gikk for Febi da det var billig, men jeg skal kjøpe en brukt travers og overhale helt innen et år eller to, da blir det bedre varer.
51174529106_11188eb587_b.jpg

51174528806_3b37d26dcd_b.jpg
 

Var en tur under for å sjekke noen lekkasjer.
Jeg gjorde visst ikke en god jobb med å forsegle bunnpanna da jeg hadde ut motoren. Brukte pakningsmasse der det skulle være i følge servicemanualen men jeg har sikkert brukt for lite eller feil type. Må få ordnet det etterhvert. Jeg har også en liten lekkasje fra toppdekselpakningen, sikkert fra halvmånene bak på toppen. Der brukte jeg samme pakningsmasse..
Har også litt olje der blokka møter girkassa, men jeg tror bare det er fra toppdekselet og bunnpanna. Forhåpentligvis ikke simmeringen bakerst på blokka..
Undersiden har veldig lite rust, og det lille som er skal fjernes i sommer! Traverser og for/bakstilling vil bli overhalt for rust når jeg skal overhale en full for- og bakstilling.
51175625315_a5b6283783_b.jpg

51173855427_4a598b951b_b.jpg

51174757348_76e7880a76_b.jpg


Måtte fylle på litt ATF i fordelerkassa. En av simmeringene lekker. Det meste av olja på girkassa kommer fra bunnpanna, ser det ut til.
Og hvis noen lurte på hvordan det så ut under en ix:
51174756318_1cd88271a8_b.jpg

51173854467_05592bc852_b.jpg

51173853982_dee78d4deb_b.jpg

51174529596_35f24e58a3_b.jpg

51173853047_ed1ce6e1a1_b.jpg
 

Tok en motorvask for noen dager siden. Ser bra ut, foruten feil farge på frontplata. Jeg må få tak i en ny og få den lakkert.
51174756668_5e4ecb3c7d_b.jpg

51174756848_5d84c81c79_b.jpg


Jeg ønsker meg en løftebukk..
51174531996_502148ed41_b.jpg

51175624645_158e6f6f89_b.jpg
 

Her er Forden jeg jobber på. Akkurat nå har jeg demontert fordeleren i jakt på et tenningsproblem. Det er mye nedi der og hovedplata i fordeleren var veldig skitten og seig. Forhåpentligvis vil en god vask og litt fersk olje gjøre underverker! Jordingskabelen på hovedplata der skal også byttes. Hvis det ikke funker kommer jeg til å investere i en helt nye elektronisk fordeler fra Pertronix.
51175739455_2965d79b63_b.jpg

51174873533_6dd06222fe_b.jpg

51175436704_ed41043d64_b.jpg

51174646976_f22a093bc4_b.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble en liten mekkerunde i finværet i dag gitt!

Fikk montert på plass splintene som holder wiren til høydejusteringa til setebeltene. Det var fint å få de på plass igjen.

Og jeg fikk ordna ledningene til spylernivåføleren. Jeg kjøpte ny føler da jeg overhalte motoren, men ledningene var helt morkne ved kontakta. Så fikk tak i nye ledningsender fra BMW og fikk lodda de inn i dag. Da har jeg bare én feilmelding igjen i check control - frostvæskenivå. Må være noen uggenheter i ledningsnettet der også, da både radiatoren og sensoren var nye ved motoroverhaling og nivået er riktig. Det får bli en annen dag!

51176328411_90749eff41_b.jpg

51175647617_946627c797_b.jpg

51177114014_aefd5d11ba_b.jpg

51175647927_4861edba3f_b.jpg

51176328536_90a891e7a7_b.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag skilte vi lag etter nesten 9 år sammen! Litt vemodig, men samtidig godt å få det unna slik at den ikke bare står å ruster. Hadde ikke fått noe mer tid til å prioritere denne og hadde heller ikke ork eller lyst til å sette i stand en bil til mens jeg holdt på med to andre.

Ble solgt som den stod, til en person som ønsker å sette den i stand igjen! Vedkommende er på forumet, så det kan fort være at det kommer en tråd om den med tiden ;)

Nå blir pengene fra salget spyttet rett inn i 525ix'en, så i sommer blir det rustfjerning av ALT som er å finne av rust, diverse for- og bakstillingfix osv. Skal også prøve å finne meg et par felger til. Dette blir bra!

51183762180_ed854d050c_b.jpg

51183761890_bd126dc938_b.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • henfjel changed the title to 1992 525ix Gletscherblau Metallic

Av og til er salg riktig :) skal ha tid til å ta vare på disse bilene, og med en iX har du jo en sjelden og nydelig E34 fortsatt. Samtidig skal du har tid til å holde forden i stand.

Bra jobb du gjør på iX'n, viktig å ta grep å fikse på det som dukker opp. Følger spent med videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med salg og godt du solgte den til en som vil forbarme seg over den .😊

Av og til må man ta vanskelige valg her i livet og skjønner deg godt.

Nå er det full fokus på ix og den gamle Forden tenker jeg .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • henfjel changed the title to 1992 525ix Gletscherblau Metallic - rust, rust, sveiseapparat og motorblokk side 35

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...