Gå til innhold

Bjørns Tesla Model S Performance


bb79
 Share

Anbefalte innlegg

Takk for interessante og gode betraktninger Barockengel.

 

Jeg vil tro dette med oppvarming er det neste som produsentene av el bil tar tak i. Dette er en ting med el bilene som jeg synes det blir snakket veldig lite om. Men det er kanskje mere er norsk problem enn et verdensproblem.

 

Jeg interesserer meg for emnet på grunn av jobben jeg har. Husker jeg ble veldig forbauset da vi begynte og få AC i de gamle vognene og så at strømforbruket på sommeren ble nesten like høyt som om vinteren.

Det er den store skrekken på langdistanse togene om vinteren og bli stående strømløst uten mulighet til evakuering. Da blir det fort kalt, samtidig så har jeg sluttet med og bli forbauset over hvor lite passasjerene klær på seg når de skal ta bergenstoget om vinteren. Finse kan være kaldt. Nå har vi heldigvis vinterpakker til alle ombord så vi klarer oss en stund men det kan fort bli krise.

Det værste jeg har vært borti var den siste kalde vinteren vi hadde. Da overtok jeg nattoget på Hamar. Den føreren som hadde kjørt over Dovrefjell hadde da fotografert utetemperaturmåleren og viste meg det. Den hadde vist -47 grader. Det er klart mister vi strømmen da så fryser man fort ihjel.  

 

Hadde jeg kjørt el-bil så vet jeg ikke om jeg hadde tørt og kjøre den så langt utenfor allfarvei om vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Risikoen for "oh fuck" er jo tilstede i forbrenningsbil og. Så lenge en har greie strømreserver er man etter mitt syn tryggere i ekstremkulde utenfor allfarvei i elbil enn i god gammel forbrennings. Bor jo i selveste kuldehovedstaden, hender jeg redder byboere på gjennomreise, som oftest pga kulderelaterte problemer med dieseltilførselen. I en normal forbrenningsbil er en dessuten avhengig av ok temp i kjølevæske for å få varme i kupé, dette kan fort være en utfordring under -30. Husker en strabasiøs tur oppover Østerdalen der tempen lå rundt -42. Folk kjørte sakte mens de skrapet is på innsiden. Enhver bensinstasjon fungerte som varmestue. Jeg, i min MR2 hadde 0 problemer, kunne kjørt i t-skjorte hvis jeg ville. Kom virkelig til sin rett å ha motoren bak i kaldt vær.

Endret av Nytern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn i forhold til oppvarming så er veldig mange nye biler utstyr med en elektriskvarmer i varmeapperatet. Så når motor ikke er driftsvarm og du har strøm nok på batteriet hjelper denne til.  Så man får varmluft inn i kupeen fra 1. sekund omtrent.

Så nyere biler utstyrt for kalde land burde ikke ha noe problem med å holde temperaturen i kupeen selv når det begynner å bli kaldt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg vil tro dette med oppvarming er det neste som produsentene av el bil tar tak i. Dette er en ting med el bilene som jeg synes det blir snakket veldig lite om. Men det er kanskje mere er norsk problem enn et verdensproblem.

 

Jeg interesserer meg for emnet på grunn av jobben jeg har. Husker jeg ble veldig forbauset da vi begynte og få AC i de gamle vognene og så at strømforbruket på sommeren ble nesten like høyt som om vinteren.

 

Hvor godt isolerte er passasjervogner?

Som jeg nevnte i et  tidligere innlegg, bruker varmeappartet i en bil like mye energi som det man trenger for å varme opp en liten enebolig, noe som gir visse tanker om hvor dårlig isolert en bil er.

 

Jeg ser i farten tre angrepsvinkler til varme i elbil:

 

1: Man kan satse på bensin- eller dieseldrevne varmere, noe neppe vil skje i biler som markedsføres som utslippsfrie.

 

2: Tesla-løsningen - dvs. større batteri og dermed ledig kapasitet til oppvarming.  På mindre biler er det imidlertid neppe aktuelt å innføre batterier som veier 600+ kilo som hos Tesla, og man må derfor vente på nye generasjoner elbilbatterier.

 

3:  Bedre isolasjon av bilen. Rent umiddelbart høres dette ut som veien å gå, men det vil tilføre ekstra vekt som kanskje det bilprodusenten ønsker seg minst av alt, og det er usikkert om bilkjøpere er interesserte i å betale merprisen for f.eks. isolerglass.

 

I en av filmene til bb79 mener jeg å ha sett eksempel på innvendig etterisolering av panoramatak.  Noen som har satt noe lignende i system er Mercedes Benz, som tilbyr en pakke med ekstra isolering i hhv. tak og dører, dvs. primært for å isolere mot kulde og varme, ikke støy.  Jeg vet ikke hvor mye ekstra vekt dette tilfører, men den elektriske B-klassen er ingen lettvekter til å begynne med.

 

I avdelingen for "Hva tenkte de på?" skal det også nevnes at Mercedes Benz har valgt å produsere bilen helt uten noen mulighet for hurtiglading, og den er derfor lite egnet for langturer, der man kunne ha mye nytte av ekstra isolasjon.

Endret av Der Barockengel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En passasjervogn er nok litt bedre isolert enn en bil med det er ikke stort. 

 

Det er stort sett et aluminiums skall og 3-4 cm med lydisolasjon som også fungerer litt til varmeisolasjon og innvendig kledning. Det er doble vinduer. Vi liker ikke ekstra vekt på jernbanen heller.

 

Som sagt. 8 vogner trekker minst 100A ved 1000 volt togvarme. 150-200A er ikke uvanlig. De dieseltogene som går på nordlandbanen har med seg en ekstra vogn som er kun et ekstra strømaggregat for togvarme. Diesellokomotivene greier ikke og levere nok strøm på egenhånd.

Det går selvfølgelig litt strøm til andre ting også slik som batteriladning og lys men det er minimalt i forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne vel med fordel lagd en elbil diskusjonstråd og tatt 90% av teksten ut av denne tråden. Bjørn har skrevet korte svar en gang hver på de siste sidene, her er det mye OT. Tross alt hans tråd

Spent på når vi får se Model X i Bodø Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn anser nok endel av sine andre kanaler som viktigere enn et BMW-forum, så tipper han tilgir oss at det diskuteres elbil her. :)

 

Apropos andre kanaler så adresseres mange av temaene som diskuteres her, i videoene hans på YouTube.

 

Har sett og lest så mye om Tesla i de siste par årene så husker ikke akkurat hvor, men mener at konklusjonen, muligens Bjørns, var at det var bedre å stå fast på fjellet i feks kolonnekjøring med en Tesla enn en fossilbil. Nettopp pga av at strømmen varer lengre enn bensinen/dieselen, og gjør det mer komfortabelt og stabilt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne vel med fordel lagd en elbil diskusjonstråd og tatt 90% av teksten ut av denne tråden. Bjørn har skrevet korte svar en gang hver på de siste sidene, her er det mye OT. Tross alt hans tråd

Vi trenger virkelig ikke flere elbil tråder her på Bimmers! Det holder lenge med denne tråden her spør du meg, denne tråden klarer å holde interessen oppe alene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fornyer brukermassen på forumet? Med en liten entusiastiks kjerne som blir igjen? hehe, nei, aner ikke. Foreløpig så er nok ikke den jevne i3 kunde en typisk forumbruker (selv om jeg vet vi har noen slike her).

 

Når det er sagt, kom gjerne med en i3 tråd for de som har det. Jeg studerte karbonfiber løsninger på den bilen i sikkert 30min første gang jeg så en.

 

Beklager off topic, men det er vel litt av prisen for å ha den eneste omfattende elbil tråden her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Dette var en ganske artig test (med alle forbehold som du nevner). Jeg lurer litt på hvordan man evt. omregner drivstofforbruk (bensin/diesel) til kwh/100 Km. Såvidt jeg forstår tilsvarer 1 liter diesel ca. 11 kwh. Vår Citroën C4 Cactus 1,6 blueHDi har iht. Citroën et gjennomsnitlig forbruk ved blandet kjøring på ca. 0,35 liter/mil eller ca. 30 km/liter. Vel... rundt 27-28 km/liter er mer realistisk. Bilen veier 1070 Kg og motoren yter 100 HK og 255 Nm.

Hvis vi ser bort fra miljøfaktoren hvor effektiv er bilen mhp. energiforbruk i kwh, som for noen her inne kan være interessant å vite i relasjon til bensin/diesel vs. elektriske biler. Er svaret for min del teoretisk ca. 40 Kwh/100 km eller er jeg helt på jordet nå?

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...