Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, skal til innkjøp av E39, og har en veldig skeptisk far når det kommer til gamle BMW'er.

 

Lurer på om det er risikabelt og kjøpe E39 som nærmer seg 200k? Og da tenker jeg økonomiske utgifter, som girkasse, motor, bremsesystem. (ellers mekanisk)

 

Jeg tenker jo om man finner en bil som er godt tatt vare på, fulgt opp servicer og som har ett komplett service hefte, og heller få den NAF testet før eventuelt kjøp så er man sikra?

 

Men har folk av erfaringer og kunnskap her inne?

Takker for svar!

Skrevet

At km stand omtrent ikke spiller noen rolle på en så gammel bil, og at du må justere ideene dine om hva som betyr noe. Hvis du tror at "bremsesystem" blir en mindre utgift fordi bilen er kjørt lite så tar du nok feil.

Det beste rådet jeg kan gi, hvis du faktisk ønsker deg en aldrende bil som e39, er å a) finne en kompis med god greie på bmw som ser over bilen, eller b ) levere den inn til et seriøst bmw verksted og be dem ta en "full overgang", betal dem gjerne noen timer, for å gå over bilen. Kun da kan du danne deg et noenlunde realistisk bilde ift kommende kostnader.

Skrevet

Kan jo legge til at gammel BMW ikke er så dyrt å drifte som enkelte skal ha det til. Delepriser er jevnt over helt greie, men som alltid med eldre biler, så er det en stor fordel å kunne gjøre en del ting selv. Følger du rådene over, og finner deg et pent og velholdt eksemplar, så blir det ikke på langt nær så ille som din far vil ha det til. Er du overhodet ikke skrukyndig, og impulskjøper en ihjelkjørt lørje (de finnes det en del av!), så blir det selvsagt dyrt...

Skrevet

Har han hatt mye eldre BMWer han far din siden han er så skeptisk, eller er han bare forutinntatt slik som veldig mange andre uten peiling på BMW?

Jeg har nå kjørt en 1994 modell 5-serie i 3 år, den har aldri svikta meg og starter og går hver bidige dag. Slitedelene kjøper jeg billig på Koed (prøv å kjøp deler til Japanske biler, det er DYRT) og bytter mye selv eller med god hjelp av skru kyndige kamerater. Har knekt noen fordommer hos venner og bekjente med at gammel BMW er dyrt å drifte, de har som regel hatt like mye eller større utgifter på sine Japanske biler.

E39 er solide biler som går evig om de stelles pent med, se etter ett ryddig, voksenkjørt eksemplar med god service historikk. Ikke se deg blind på kilometerstand, heller en bil med komplett servicehefte med en kilometerstand på 280 000 km kontra en bil med hullete servicehistorikk og 170 000 km på klokka.

Skrevet

Jeg har en E39 520D nå som har bikket 410 000km. Føles ut som om den har gått 100 000km.. Ikke mange biler som kan måle seg med bmw når det kommer til sånt!

Skrevet (endret)

Var ikke meningen å komme fram som en idiot her, har en viss peiling, har skrudd i flere timer på en e46 selv som var min første bil. Det jeg var ute etter i denne tråden var vel andres erfaringer ved kjøp av e39 spesifikt. Og jeg er delvis skrukyndig, er bare det at det har rett og slett blitt et stort "ork" og et hat over det hele etter uendelige timer med e46'en jeg hadde. Greit nok og ha med seg en kyndig person, som kan. Men man vet aldri hva uforutsigbare ting gamel biler fører med seg. Derfor jeg spørr etter andres erfaringer :)

 

Setter pris på tilbake meldinger!

Endret av mikalsh
Skrevet

Kjøpte meg "gammel" E39 (bare 14 år da jeg kjøpte den) med 293 på telleren. Nå har den gått 327, og ikke hatt noe kukk på de kilometerne jeg har kjørt. Bakluke er ofte en uting på disse - full av rust, som regel.

Skrevet

Jeg tror at du skal slite meget med å finne E39 i svært god stand. Men i sånn høvelig stand skal gå greit.

Dog er rust et problem på E39, så obs.

Skrevet

Er det bare meg som aldri har sett de "originale" m-klistermerkene på sideskjørt og framfanger? Men bilen så absolutt ryddig ut, ren og pen :)

Skrevet

Jeg hadde holdt meg langt unna denne bilen.

 

Reagerte litt på følgende setning: "REG SOM 520 IA M-SPORT.". Antok dette var en skrivefeil, men det er det ikke. Bilen er registert som en 2000-modell 520i med 150hk (vegvesen.no).

 

Jeg aner ikke om motoren er byttet, eller om det på en eller annen måte er jukset i forbindelse med registeringen, men noe snusk er det.

 

Utover det synes jeg caps lock og falskt navn ikke tar seg ut.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...