Sebben Skrevet Januar 29, 2015 Share Skrevet Januar 29, 2015 (endret) Hei. Har et problem, og lurer på om noen har noe tips. Solgte min bmw 330xd til en luring fra porsgrunn. (<navn fjernet> om noen lurer eller vet hvem han er. han eier en bedrift eller noe. <navn fjernet> het den) Et probleme er at bilen er betalt av kjæresten (tatt pant i bil) hun heter <navn fjernet>. Så han har teknisk sett ingenting på seg. Skulle ha 220 000 for den. han fikk pruta den ned til 213. og 211 når han hadde tatt fly til flesland og sett på den. Vi gikk inn å startet med overføring via Santander. Han fikk meg til å se over alt, inkludert kjøpssum. Alt dette så greit ut. så har han sansynligvis når han har skrevet inn passord og jeg satt på andre siden av bordet endret summen til 200 000. Så kjørte han med bilen. Dagen etter kom det inn 200 000 på min konto. Jeg prøvde å nå han på tlf og mld. Ingen svar før sent på kvelden da han mente at vi var skuls, eller at jeg kunne komme å hente bilen pga isofix klips som manglet. knekt parklysholder. gåen bærekule snakket han om? (usikker om dette er sant) Risting i bremsene (ikke sant) satt også på med han i 20 min uten at han merket eller klaget på dette. Og at nivåreguleringen på xenonlys var gåen. Noe som heller ikke er sant. Jeg svarte jo selfølgelig at jeg skulle ha pengene mine, og kom heller ikke til å levere omregistreringen før han hadde betalt siste 11 000 kr. Dette er jo svindel med tanke på at han med vilje lar vær å betale meg pengene vi avtalte, for så å komme opp med noe tull om at bilen ikke var i forventet stand. Bilen fikk han i tillegg billig i forhold til hva de andre bilene ligger til. Nå når jeg han ikke på verken tlf eller mld. Har sakt at jeg skal gå til politi og forbrukerråd, noe som jeg skal. Men lurte litt på om banken har lov å sende ut penger med pant i bil før bil er omregistrert? Eller er kanskje banken det beste jeg kan gå til? I tillegg måtte jeg heve prisen i annonsen på finn for at han skulle få lånet (pga egenandel som han manglet, men som han måtte late som han hadde) Så i kontrakten står det 273 000kr. Går utifra at banken blir lite glad når de får høre at han har lurt de også. Er det noen som har tips til hva jeg kan gjøre lettest mulig for å få pengene mine? Litt vanskelig forklart, men håper dere skjønner. Bilen har reg nr: SU21907 hvis noen ser den noen plass. ANBEFALER INGEN Å KJØPE ELLER SELGE BIL TIL HAN. Endret Januar 29, 2015 av awt Navn på personer fjernet Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hpi Skrevet Januar 29, 2015 Share Skrevet Januar 29, 2015 (endret) Veldig vanskelig å mene noe som helst i en sak hvor en bare får servert den ene parten sin versjon. Ta de 200.000,- og reis og hent bilen, du hadde jo fått tilbud om det. Lureriet mot banken har jo du vært med på. Synes heller ikke noe om å henge ut 2 personer med fullt navn. Det bør vel være en sak for moderatorene. Endret Januar 29, 2015 av Hpi Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sebben Skrevet Januar 29, 2015 Forfatter Share Skrevet Januar 29, 2015 Hva som er vanskelig å forstå at han ikke har betalt 211 000 slik vi ble enige om og heller 200 000 for å finne småtteri å klage på. Enkel måte å spare 11000 kr.. og garantert mange som bare ser mellom fingrene på det.. Det vanlige er vel såfall å betale summen man er enige om, for så å kreve penger tilbake for ting som er ødelagt. Jeg mener at det er helt greit å henge ut med navn når det er personer som ikke gjør opp for seg. Å anbefale andre slik at de ikke får gjort det igjen. SPESIELT en som har en bilbutikk og driver på på denne måten. Men det får no være opp til moderatorene. Er heller ikke jeg som har tatt lån uten egenandel, men ja jeg satt opp pris på bilen. Kan jo heller ikke hente bilen med de 200 000. da står jeg fortsatt med 200 000 i pant i bilen. Og jeg har ingen planer om å måtte ta fly og hente bilen for 3-4000 kr for at han prøver å svindle meg... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Cbrooen Skrevet Januar 29, 2015 Share Skrevet Januar 29, 2015 En kjip situasjon, som lager mye surr.. Uansett noen tips!! Selg kun bil når betaling er gjort riktig. ---Beste Betalingsmåter--- 1- Kjøper tar med bankremis på kjøpesummen, du leverer den i banken og pengene kommer på kontoen din.(Kjøper kan ikke stoppe eller endre bankremis) 2- Dere går på postkontoret og gjør en betaling via postgiro, selger skriver kontonummer og personopplysninger. Kjøper drar kortet i terminalen på posten og postgiro leveres til hun/han i kassen. Dere får kvittering og pengene kommer på konto innen 5dager. (Ingen mulighet for juks, men husk noter riktig konto nummer ved overføring) 3- kjøper tar med kontantoppgjør 4- kjøper overfører i nettbank til selger med forfallsdato på samme dag salget gjennomføres, pengene trekker med engang og ingen vei tilbake for kjøper. Selger får kvittering og pengene er på konto innen 1-3 dager avhengi av helg eller ikke.(alle har bank app eller pc i 2015) Hvis du selger eller kjøper noe og ikke bruker en av disse metodene på riktig måte som oppgitt ved kjøp/salg vil man antagentligvis bli skuffet. Enten ende opp med lite penger eller en stjålet bil osvosv. Uansett I denne saken ville jeg, A: anmeldt fyren, du har jo salgs kontrakt og bevis? B: mast om pengene? C: gitt faen og bare lære til nestegang at jeg passer på at det gjøres på en bedre måte med pengene D: Hentet felgene på bilen og satt bilen på lekaklosser Har vært borti mye rart ved salg av bil selv, folk med kort automater/terminaler. Folk som skal kjøre med bilen jeg selger samme dagen og komme med penger dagen etter, eller overføre summen når de kommer hjem. +++masse annet rart! "Stol aldri på noen andre enn deg selv ved salg til nye fjes" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sebben Skrevet Januar 29, 2015 Forfatter Share Skrevet Januar 29, 2015 Uff ja.. Blir nok anmeldelse ja. Det er nok eneste måten tror jeg. Ser også i andre tråder her at denne personen er nevnt ja. hvertfall 3 stk. Hehe. Er nok ikke første gangen nei.. :/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Saltkjelen Skrevet Januar 29, 2015 Share Skrevet Januar 29, 2015 Uten at jeg kjenner jussen helt på dette området vil jeg allikevel hevde at du bærer et ansvar etter straffeloven om medvirkning til dokumentforfalskning (falsk kjøpekontrakt). Jeg vil derfor tro at du er best tjent med å la saken være som den er og ta utfallet til etteretning for senere anledninger. Walkabout reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sebben Skrevet Januar 29, 2015 Forfatter Share Skrevet Januar 29, 2015 Jeg kommer nok ikke til å kaste vekk 11000kr så lett. Og hvertfall ikke til en type som han.. Men skjønner hva du mener. Kanskje jeg hadde gjort det om det hadde vært snakk om et par tusenlapper.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Januar 29, 2015 Share Skrevet Januar 29, 2015 Er det ikke bare melde bilen stjålet og oppgi hvem du "mistenker" har den Så lenge salgsmeldingen ikke er levert inn så er bilen i teorien din vet du. Reis hjem til fyren med pengene i kontant, trekk ifra en "døgnleie" på 1500 kr for de dagene han har disponert bil Forøvrig helt på trynet at navnet på disse svindlerene skal skjules, er jo typisk Norsk det at vi skal verne om kjeltringene stakkars... Greit nok at det er to sider av en sak men trådstarter hadde neppe startet denne tråden på pur faen, er også noe som heter "ingen røyk uten ild". Hadde vært veldig fint om fremtidige bilkjøpere kunne unngått disse besværlighetene som trådstarter har ved ett kjapt google søk. turbina10 og username83 reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sjøbuse Skrevet Januar 29, 2015 Share Skrevet Januar 29, 2015 (endret) Så ifølge deres kontrakt skylder han deg 73 000.- ? Si du vil ha de 11 000.- ellers anmelder du han etter kontrakten og krever de 73 000.- han skylder deg. Endret Januar 29, 2015 av Sjøbuse Forenklet teksten. Enes Yakici og Kvasi reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ArneR. Skrevet Januar 30, 2015 Share Skrevet Januar 30, 2015 Enig med Sjøbuse. Er han sleip, så ser jeg ingen grunn for at ikke du skal være det samme tilbake. For ordens skyld ville eg redigert det første innlegget litt, slik at det med kontrakten blir fjernet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
stig. Skrevet Januar 30, 2015 Share Skrevet Januar 30, 2015 Da er det en ting å gjøre, tlf terror, det er veldig lett når man har touch tlf, hvor man kan hurtig sende smsr, med å trykk "space" send , å bare gjør det noen netter på rad, vær skikkelig kvalm og ekkel Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
steinsus Skrevet Januar 30, 2015 Share Skrevet Januar 30, 2015 Uten referanse til annet og med bare info fra en side vil jeg si at du skal ta kontakt med en advokat og legge frem saken. Fakta: - du har en kontrakt det står 273.000,- på (om jeg har forstått rett), det er et gyldig dokument. (regner med at kontrakten er skrevet i hans navn og er signert av han ?) - du har bare fått betalt 200.000,-, ingenting er betalt i 'håndpenger' ? -> her er det en differanse (litt avhengig av hva dere har skrevet på kontrakten) - du har fortsatt salgsmeldingen som 'pant' frem til resten er betalt. Dvs, transaksjonen er ikke ferdigstillt. Dette er en sterk sak i en advokats øyne, MEN fjern alle steder DU har nevnt noe om hvorfor summen ble satt til 273.000,- En annen ting er at så lenge bilen står i ditt navn i registeret så havner alle fortløpende kostnader på deg, disse må du passe på å ta med i regnestykket. Tenker da på parkeringsbøter, bompenger, vegavgift osv.) Når du oppgir fullt navn på kjøper til en advokat får han/hun frem full historikk på personen og kan lett se om det er andre 'saker' på gang med samme person. Det er verdt et pr høvdinger å få snakket med en advokat om dette FØR du starter med tiltakene. Jeg støtter fullt og helt at du ikke skal skrive navn i denne tråden, men det er helt ok og legge linker til andre tråder hvor samme person er henvist til som enten kjøper eller selger, men vært litt varsom så ikke DU blir anmeldt for trakkasering.... Slike saker som dette finns det desverre mange eksempler på. Om du er NAF medlem kan du få hjelp der også, men forbrukerrådet kan nok ikke hjelpe i denne saken, de kan bare registrere den og legge den i lista over alle tilsvarende saker, slik at det blir statistikk ut av det... er nå min erfaring. Lykke til !! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjennern Skrevet Januar 30, 2015 Share Skrevet Januar 30, 2015 Eneste summen du bør forholde deg til framover er 273.000,- Om du prater om de 11.000,- så kan du fort få et spm mot deg om dokumentforfalskning. Det tror jeg ikke er så spennende... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hansh Skrevet Januar 30, 2015 Share Skrevet Januar 30, 2015 Første jeg tenkte og er at hvis du har i kontrakten, og ikke bare salgsannonsen, at kjøpesummen er 273 000,-, så er det bare å kjøre på for å få de 73 000,-. Hvis kontrakten sier 211 000,- er det jo ikke unormalt at en bil blir solgt for et annet beløp enn annonsen sier, så da er det jo bare å tipse banken om at de har blitt lurt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Saltkjelen Skrevet Januar 30, 2015 Share Skrevet Januar 30, 2015 Ettersom det er forfalsket en kjøpekontrakt for at kjøpers finansiering skulle ordnes antar jeg at det foreligger tre-fire eksemplarer, hvorav to er sannferdige og en/to er forfalsket. Ytterligere misbruk av disse kontraktene kan/vil slå tilbake på selger selv, og finn.no (antar bilen var annonsert her) har backup og kopier av alle endringene som er foretatt i annonsene. Det er ikke ukjent at en del mennesker pynter på sannheten i en salgsannonse, for deretter å skrive realiteten i det bilen er levert og solgt. Jeg tror derfor at det å vri på sannheten kun vil slå tilbake på deg selv, selv om intensjonen bak handlingen kun var "godt ment". Dersom du ikke vil avse det utestående beløpet ville jeg i hvert fall rådført meg med en advokat om hvilke(n) konsekvens(er) ditt lovbrudd vil medføre. Når det er sagt er det veldig synd at du har blitt lurt på denne måten, men når situasjonen en gang har blitt slik, er det viktig å gjøre det beste ut av den - jeg tar altså ingen sitt parti om noen skulle få følelsen av det. Jeg registrerer også at det er en del som mener navnet til svindleren ikke bør redigeres. Det har seg nemlig slik at rettssystemet i Norge er sivilisert og velutviklet. Dette medfører at enhver borger har et vern i form av retssikkerhet, noe som medfører ikke bare sikkerhet for vedkommende, men også hvilken rettigheter vedkommende har etter loven. I prinsippet om uskyldpresumpsjon kommer det frem til at man skal anses for uskyldig inntil det motsatte er bevist. I det angjeldende tilfellet er det ikke ført noen dom, og vedkommende har heller ingen adgang til å kunne forklare sin del av saken. Det er mulig det er feigt, men slik er rettssystemet bygget opp og det tror jeg vi alle skal være glade for. Hansh, RF91, Walkabout og 1 annen reagerte på dette 4 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå