drevi Skrevet Mai 13, 2015 Share Skrevet Mai 13, 2015 Det har seg sånn at jeg lenge har hatt lyst til å kjøpe en BMW E30. Jeg har penger til det så det er ikke noe problem. Det som er problemet er at foreldrene mine nærmest nekter meg å kjøpe en, de sier sånn som: "det er en gammel drittbil, usikker å kjøre, 0 airbags, rusthaug osv". Det er jo noe sant i det, men det må jo finnes grenser for hvor bekymret man skal være. Jeg har diskutert timesvis med de, men det nytter bare ikke. Er foresten myndig, så kan jo bare gi faen og bare kjøpe en, men sålenge jeg bor hos dem så ser jeg for meg at det kan bli til at jeg må kjøpe mat selv, de ikke gidder å hjelpe meg med ting osv.. Jeg vet de vill det beste med meg , og jeg får lov til å bruke de sinn bil så mye jeg vil, siden den har airbag m.m. Men det er noe helt annet å ha en bil man digger og som er min egen. Er det noen som har vært oppe i samme situasjon? Eller har noen innspill å komme med? Jeg skal ha en E30 en gang uansett før jeg dør, men vill ikke vente til jeg er 30 heller så behynner å blir jævlig lei nå .. E30 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Saltkjelen Skrevet Mai 13, 2015 Share Skrevet Mai 13, 2015 Tja, hva skal man si. Når det gjelder kommentaren fra dine foreldre om "det er en gammel drittbil, usikker å kjøre, 0 airbags, rusthaug osv", så må jeg si meg enig. Jeg er sikker på at dine foreldre anser denne bilen som lite egnet for en 18-åring med ferskt førerkort og et eneste stort pengesluk. Jeg forstår det dithen at "E30 er den store greia", men hva med å velge noe som er litt mer fornuftig som f.eks en E39/E46 - alternativt en helt annen bil som gjør at du kan spare penger til andre fornuftige ting istedet? Det kommer en dag hvor du skal ut av heimen, og da er det ikke kult å ha brukt 200.000kr på en E30 som knapt er verdt vrakpanten etterpå. Evenol, flobben, Fredrik og 7 andre reagerte på dette 10 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skulebollen Skrevet Mai 13, 2015 Share Skrevet Mai 13, 2015 Gjør som du selv vil Fikk beskjed om at jeg ikke fikk kjøpe tung mc. Og at jeg ble arveløs osv. Kjøpte tung mc og ble ikke no mer styr av det Foreldre dine vil innse at du er over 18 og gjør som du selv vil. Jeg ser dog ikke problemet med og bo for seg selv og eie en e30.. Men en drittbil, det er det Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
olenikolai Skrevet Mai 13, 2015 Share Skrevet Mai 13, 2015 Er ikke så mange årene siden jeg var 18 og bodde hjemme selv, så skjønner hvordan man tenker! Det er mye lurere å ha en bil som er tryggere å kjøre uansett kjøreerfaring, men spesielt når man er ung er det fort gjort at man er uheldig, gjerne fordi man tror man er flinkere enn man selv er. Jeg ville heller prøvd å spare litt ekstra til å få en litt nyere modell med blant annet airbag osv som er utrolig kjekt å ha den dagen man sitter der med en bil som er 30cm kortere enn den var for litt siden. Evt. kan du prøve å høre om de kan være villige til å hjelpe deg med å legge til litt ekstra for at du skal få en tryggere bil å kjøre StigJ reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
*MrB* Skrevet Mai 13, 2015 Share Skrevet Mai 13, 2015 (endret) Hva er planlagt bruksområde? E30 er et fossil, og bortimot uegnet som bruksbil. Som hobbybil/banebil/kosebil er den imidlertid fin. De som eier E30 i dag bruker de sjelden/aldri som nr1-bil, og jeg tipper mange av de er godt voksne, og har en ny, sikker og driftsøkonimisk bil i tillegg. Helt enig med Saltkjelen. Og forsåvidt foreldrene dine. Samtidig er jeg ikke eldre enn at jeg husker hvordan det er å være 18. Endret Mai 13, 2015 av *BB79* Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Saltkjelen Skrevet Mai 13, 2015 Share Skrevet Mai 13, 2015 Det er ikke noen problem å eie en E30 i tillegg til en bolig - snarere tvert imot, men bankene stiller gjerne visse krav i en eller annen form av egenkapital, kausjonist og at man er nogen lunde fornuftig økonomisk sans. Uten å ha utdypende kunnskaper om hva trådstarter arbeider med eller er utdannet som, men det er ikke helt ukjent at man ikke har verdens beste lønn i startfasen av livet og at det er fornuftig å tenke litt økonomi oppi det hele. Når vedkommende sier at E30 er den store drømmen, kan jeg med sikkerhet si at en fjær blir til to lykter, og to lykter blir til dyrt coiloversett - dollartegnene kommer til å lyse opp. En litt mer fornuftig og nyere bil som E39/E46 (eller et annet bilmerke) vil ikke bare berolige foreldrene dine, men det gjør det samtidig en stor tjeneste den dagen man eventuelt er uheldig og blir utsatt for en ulykke. Det er ikke mange år siden vi hadde en stygg ulykke med en E30 M3 her inne på forumet, hvor bilen var totalt kvestet etter forholdsvis lav fart. Jeg sier ikke at man ikke skal leve, men at det kan være lurt å høre på hva foresatte har å si i en slik sak. De har tross alt selv vært unge en gang.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Daniel. Skrevet Mai 13, 2015 Share Skrevet Mai 13, 2015 Tror nok du kommer bedre ut av å kjøpe noe litt nyere enn en E30, det er gamle biler, og de fleste du finner til salgs i dag er angrepet av rust både her og der, og de er ikke noe store biler heller. Ville gått for E39 eller E46 hvis du har råd (de ligger fortsatt veldig høyt i prisklasse). Greit nok at jeg ikke har så mye jeg skulle ha sagt, da jeg har kjøpt E34 som første bil, selv om den er en del større og har airbag ratt. Men som de andre sier, E30 er nok mer en hobby/kosebil en noe form for daglig bil. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Mai 13, 2015 Share Skrevet Mai 13, 2015 Koselige foreldre du har, blir kastet ut for å kjøpe en bil du har lyst på. Men når det er sagt så anbefaler jeg IKKE å kjøre E30 til daglig, den er for gammel til det spør du meg. Men ett E30 kjøp kan likevel være lurt, så lenge du velger riktig bil og passer på den så får du pengene igjen den dagen du selger den. Prisene på E30 går bare en vei og det er rett opp, men det er så lenge de er strøkene og det vil du ikke klare å opprettholde om du skal bruke den hver dag. Dessuten må du da ha en bruksbil i tillegg og det er ekstra kostnader og plass, så jeg ville virkelig revurdert den ideen der en smule. Selv var jeg så heldig å skulle få sponset bil av mine foreldere da jeg var 18, jeg ville ha E34 men det var uaktuelt i følge muttern. Fattern var mer på gli (som alltid i vår familie) men min mor liker å få sin vilje igjennom så det endte opp med at de sponsa meg med en 2001 Passat 1,8T (dette var i 2008). Forsåvidt kurant og grei bil det, turbo og greier. Men så fikk jeg meg jobb og etter 3 månder med Passaten så ble den byttet inn i en 2002 E39 520I, muttern skjønte på dette stadiet at slaget var tapt og innså at jeg hadde "ordna" meg greit tross alt Ikke ble jeg kasta ut hjemme ifra heller Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Mai 13, 2015 Share Skrevet Mai 13, 2015 (endret) Enig... E30 kan være et fornuftig kjøp som en entusiast/søndagsbil, men da trenger du en bruksbil i tillegg. Det finnes nok av E30'er som er uoriginale, ungdomskjørte og generelt lite attraktive. Helt originale eksemplarer eller ordentlig custombygget kan de derimot ha stor verdi for ganske mange. Jeg ville ha satset på en E46 eller en E90 som bruksbil. E46 er stadig en ganske sikker bil og med en rekkesekser er den også morsom å kjøre (klassisk BMW). Alternativt ville jeg ha kjøpt en Golf VI med TSI motor (1,4 liter) på enten 122 eller 160 HK. Begge går bra og har fornuftige kjøreegenskaper tiltross for forhjulstrekk (elektronikken sørger for det)... Endret Mai 13, 2015 av Fredrik Dweezil reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dweezil Skrevet Mai 13, 2015 Share Skrevet Mai 13, 2015 Du ønsker ikke å kræsje med en bil uten airbag! Og selv om du kjører som en prest er det nok at én bil i motgående kjørefelt fucker opp, og så passerer livet i revy... Så kjøp akkurat den bilen du vil for meg, så lenge den har airbag! Onkelelen og tanta til kona havna i front-mot-front for noen år siden. De kjørte en nyere Octavia og kræsjet med en Nissan Micra, som kom over i feil kjørefelt på slapseføre. Hun som kjørte Micraen omkom og etterlot seg mann og flere barn. Onkelen og tanta til kona overlevde, men ble innlagt på sykehus begge to med moderate skader. På sykehuset ble de fortalte at de antakelig ikke ville vært i live hvis bilen deres ikke hadde hatt airbag... Ta forøvrig en titt på denne artikkelen, som slår fast at airbag er en nesten like effektiv livredder som bilbelte ved front-mot-front: http://aje.oxfordjournals.org/content/153/3/219.full Ellers er det superfornuftig å legge seg opp penger til man skal flytte hjemmefra. Penga flyr fort når man skal etablere seg med egen bolig. Men for all del: jeg forstår veldig godt at du har lyst på egen bil! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Galro Skrevet Mai 13, 2015 Share Skrevet Mai 13, 2015 Foreldrene dine har rett i at e30 mest sannsylig ikke er den mest fornuftige bilen der ute. Når det er sagt så er det fortsatt fult mulig å ha den som bruksbil, noe mange også later å ha (i hvert fall i Oslo-området), så om det er noe du har utrolig lyst til å så er det bare å kjøre på. Werther reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Mai 13, 2015 Share Skrevet Mai 13, 2015 I USA og særlig California går det mye E30 på veiene. Modellen er nærmest blitt ett cultobiekt, spesielt Cab versjonen ser ut til å være noe folk som egentelig har veldig god råd ønsker å vise seg i. Så flere oppkjørseler med en E30 samt en nyere BMW stående side om side Men så har de ett litt annet klima enn hva vi har her... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Espen Aass Skrevet Mai 14, 2015 Share Skrevet Mai 14, 2015 Foreldrene dine har rett i at e30 mest sannsylig ikke er den mest fornuftige bilen der ute. Når det er sagt så er det fortsatt fult mulig å ha den som bruksbil, noe mange også later å ha (i hvert fall i Oslo-området), så om det er noe du har utrolig lyst til å så er det bare å kjøre på.Kan man skru selv og har greie på bil, så ja.Har man ikke det, kan det fort bli dyrt! Og kjøpe en gammel bil, er en ting. Og holde den i orden er noe annet! Det er mange "drømmer" som er lagt i grus der ute pga. dårlig erfaring om bil. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mropedal Skrevet Mai 14, 2015 Share Skrevet Mai 14, 2015 Jeg var i akkurat samme situasjon. En E36-drøm og en far som var fullstendig imot ideen om bilkjøp. Det tok ett år etter fylte 18 før jeg hadde grodd baller nok til å si at jeg gjør som jeg vil. Da kjøpte jeg en tilsynelatende strøken E36 coupe '94 som jeg nå har hatt i snart 3 år. Jeg angrer ikke et sekund på at jeg kjøpte bilen, og jeg har virkelig nytt tilværelsen som bileier. Når det er sagt, så viste det seg at det å eie bil skulle bli litt av en kostnad. Nå som jeg er student, og har brukt opp massive summer med oppsparte midler allerede etter 1 år, så skulle jeg ønske at jeg var mer bevisst på pengebruken. Vær klar over hvilke utgifter som følger med av å eie og disponere bil; det er helt vanvittig mye. Det er nå jeg skjønner hva fattern gnålte så mye om. Grovt estimert har jeg vel brukt 200.000-250.000 på å eie bil, men den er verdt halvparten av det jeg gav for den i 2012. Budskapet mitt er; Følg hjertet! Men vær smart. Det er kult med felger og senkesett og dill og dall, men kostnadene baller på seg, og det tilfører ikke bilen noe som helst verdi for andre enn deg selv. Og bare sånn avslutningvis; av alle pengene jeg har brukt, så er bare en brøkdel av det kosmetiske oppgraderinger. Det store pengesluket er forsikring, bompasseringer, avgifter, bensin, oljer, bilshampoo, kluter, smøring, verktøy jeg bare har brukt én gang, osv... Rett og slett ting du ikke ser eller får noe glede av. Med den erfaringen jeg har nå, ville jeg vurdert en helt annen bil enn det jeg gjorde for 3 år siden. E46 318ci i teknisk god stand ville vært første prioritet. Den er kanskje litt dyrere i innkjøp, men den er allerede fin så den trenger ikke å dilles opp så mye. Espen Aass reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
drevi Skrevet Mai 14, 2015 Forfatter Share Skrevet Mai 14, 2015 Tusen takk for alle som har skrevet her om hva dere syns. Når det gjelder hvilken bil det blir, så er det som en kosebil. jeg har ikke tenkt å bruke en E30 som pendlerbil eller bruksbil. Jeg er håndverker-lærling og har firmabil som jeg bruker fram og tilbake til jobb, så der er jeg veldig heldig, for det koster meg ikke en krone Det skal også sies at jeg har erfaringer med å skru bil, har vært med på å skru bil helt siden jeg var liten, så det står ikke på det... Jeg skjønner som sagt at E30 ikke er den sikreste bilen man kan velge, men det er det når jeg har tenkt til å ha den som en kosebil. Foreldrene mine vill at jeg skal kjøpe en så ny som bil som mulig. Jeg har forsåvidt penger til å kjøpe en splitter ny bil fra forhandler, men for meg er en bil ikke bare en bil. Jeg vil ha en bil med personlighet og sjarm og en jeg liker. Og gamle biler er noe jeg liker veldig godt. Må kanskje bare vente til jeg får meg hus og har fagbrev, og eventuelt kjøpe en E30 da... Espen Aass reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå