Gå til innhold

Erling sin f10 525d


Anbefalte innlegg

Michelin Pilot Sport er helt suverene dekk, hadde selv Pilot Super Sport på min F10. Eneste er at de støyet litt, men ellers så er de helt konge. Fantastisk grep, vil påstå at bremselengden er vesentlig kortere med disse. Synes de motsto slitasje ganske bra også. Skal definetivt ha slike på neste bil 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Hei forumet.

Da var det tid for dekkskifte. 
Brutal lyd fra piggdekkene der de karver opp asfalten når det er blitt varmt i været.
Sverger til piggdekk på BMW biler, etter flere biler med priggfritt. Man skal da kunne stoppe doningen innen rimelig avstand🙄 
Ryggen min, (laangvarig smerte og yrkesskade)  har slått seg vrang, ..igjen,  så jeg brukte Drammen Gummiservice til hjelp.


Her er F10'n med piggdekkene Continental på i dag tidlig uten for blokka jeg bor. Parkert utenfor på Sameiets gjesteparkering.
Alle de firkantede hullene i veggen er lufting til sameiets felles garasje innenfor. Kjekt og trygt å ha bilen parkert  i garasjen i.o.m. jeg bor midt i sentrum.,

 

IMG_0100.JPG

IMG_0103.JPG

Endret av Mr. Erling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos Drammen Gummiservice
Utmerket service.
NB. bagasjerommet på F10'n er vidunderlig stort. Svelger lett 4 store sommerhjul ved å legge ned ryggen på baksete


 

IMG_0121.JPG

IMG_0111.JPG

Endret av Mr. Erling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og her er sommer dekkene montert. Michelin.

Parkert ved Drammen Fjernvarme som er et greit utgangspunkt når man allikevel skal benytte anledning om fri om morgen ( dekkskifte tar tid 😉) og  rusle en tur med hunden.

Anlegget er bare genialt. Det suger / pumper opp grunnvarme  fra midt i elva. 
Sameiet vårt får levert fjernvarme fra dette anlegget.
 https://df.no/c4dc6f12-1efc-418e-ad59-3c3728da15d5.img

IMG_0123.JPG

Endret av Mr. Erling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 months later...

Hei!
Det skjer ikke stort her vedr. min Bimmer, og det er like bra.(bank -i-bordet;-))

Bilen var på EU sjekk denne uka og ble godkjent.
Eneste ''ripe-i-lakken'' var slitt gummi på viskerne, som ble skiftet der og da. 
I og med den har kjørt 110k. kilometere skiftet / flushet jeg girkasse oljen, noe mekaniker sa var akkurat passe kjøredistanse for denne modellen.

Firmaet RATS i Østfold ga svært god pris på dette, men da min lokale BMW ''pusher'', ''billia''  fikk høre det, ga de meg konkurransedyktig tilbud, som jeg slo til på.
Du kan se regningene fra ''billia'' på dette under her
forside_tg1_05

IMG_0206.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en vesentlig forskjell i oljeforbruk på skifte kontra flushing - normalt 5 liter ved bytte og 12-15 liter ved flushing. Ser ut som 5 liter olje på kvitteringen fra Bilia. Var det kun oljeskift du hadde fått pris på hos RATS også? 
 

Jeg var i kontakt med Transtec på Bryne i går angående flushing av automatkassen og bytte av olje på diffene på 4-serien; der fikk jeg pris på ca 7600 kr for flushing og oljeskift + ca 900kr for oljeskift per diff. Ikke så galt synes jeg. De anbefalte hver 100 000 km på girkassen og hver 120 000 på diffene, men kunne like gjerne ta det i samme slengen. Så ca 1 år til skal jeg få gjort det, da bikker nok bilen 100k. Det er betryggende å ha gjort det! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, papertiger skrev:

Det er en vesentlig forskjell i oljeforbruk på skifte kontra flushing - normalt 5 liter ved bytte og 12-15 liter ved flushing. Ser ut som 5 liter olje på kvitteringen fra Bilia. Var det kun oljeskift du hadde fått pris på hos RATS også? 
 

Jeg var i kontakt med Transtec på Bryne i går angående flushing av automatkassen og bytte av olje på diffene på 4-serien; der fikk jeg pris på ca 7600 kr for flushing og oljeskift + ca 900kr for oljeskift per diff. Ikke så galt synes jeg. De anbefalte hver 100 000 km på girkassen og hver 120 000 på diffene, men kunne like gjerne ta det i samme slengen. Så ca 1 år til skal jeg få gjort det, da bikker nok bilen 100k. Det er betryggende å ha gjort det! 

Hei papertiger! 😏

Ja jeg ba om kun tilbud på girkasse oljeskift og ikke flushing fra både RATS og Billia.
Prisen til RATS var noen hundrelapper billigere, og ta med i betraktning kjøring t/r  Drammen til Østfold med bompenger + drivstoff + kjøre tid,  ble Billia omtrent det samme.

Lest litt om det å ¨flushe'' kontra skifte girkasse-olje, og ingen hadde negative kommentar på skift, mens ''flushing'' var / er svært omdiskutert på nettet.
Derfor kun skift.
Grunn til at jeg skrev '' flush'' i mitt opprinnelige innlegg, var at mekaniker var litt påståelig og kalte skift for flush.
Så da så....🤔

Vedr.: oljeskift på differensialen, så har ikke jeg gjort det.
Vet heller ikke hvor lange kilometer intervaller det er på min F10  som har kjørt drøye 110 000 km .

Endret av Mr. Erling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@papertiger @Mr. Erling Jeg byttet olje på min differensial nylig, bil kjørt c.a 106 000 km, og olja som kom ut vs olja som gikk inn var som natt og dag. Ville absolutt kjørt diff intervall på rundt 100 000 km. For oss som kun har bakhjulsdrift er det en enkel sak og ganske rimelig om man gjør det selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, ///M-ini95 skrev:

@papertiger @Mr. Erling Jeg byttet olje på min differensial nylig, bil kjørt c.a 106 000 km, og olja som kom ut vs olja som gikk inn var som natt og dag. Ville absolutt kjørt diff intervall på rundt 100 000 km. For oss som kun har bakhjulsdrift er det en enkel sak og ganske rimelig om man gjør det selv. 

Jeg bytter hvert andre år på min. Men jeg har quaife så er litt tvungen der gitt xD 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, papertiger skrev:

@///M-ini95 Ja det er nok ikke et dumt intervall å ha det, tror det sparer drivverket en hel del og forlenger levetiden på bilen mye. Synes forsåvidt ikke 900kr/diff var avskrekkende dyrt heller når det inkluderer olje og arbeid.

900 kr er billigere enn hva jeg fikk til, men jeg brukte dog original diffolje da... er rene kokainpris på det der 😑

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er veldig lurt å bytte olje/flushe automatkasse på rett over 100 000 km. Jeg tenkte å gjøre det på min F10 530d men jeg solgte bilen når den var gått 105 000 km heller. Kjører jeg G30en så langt uten å selge så gjør jeg nok dette på denne. 
 

Ellers så er det godt at du i det minste oppdaterer litt her selv om det ikke skjer så mye. Alltid spennende å følge med 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Har du skinn interiør i bilen din bør dette behandles jevnlig for å unngå skader og unødvendig slitasje.
I dag har bilen vert hos Talset Autocare''  og gjennomført ''vedlikeholdsvask'' for å bevare coating på lakk, samt interiør jobb med rens og behandling av skinn.


 

94262087_3434732019873801_1316865732054614016_o.jpg

94274526_3434732109873792_968453256244101120_o.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...