Gå til innhold

Den store tabbe tråden


MrBrum
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg tenkte å forsøke med denne tråden å få til en lang tråd med tabber som folk har erfart når dem har holdt på med BMW.

 

Legg det her, om det gjelder skruing av BMW eller annet relevant. Så spørs det om folk tør å innrømme noe da... :smile:

 

Selv holdt jeg på med bytte av veivhusventilasjon og fjerning av falsk luft syndere på min 2001 BMW 520iAT med M52TUB20 motor i sommer. I den forbindelse demonterte jeg diverse remedier, inkludert luft inntaket og slanger videre inn mot motoren. Jeg puttet en fille, nærmere bestemt en gammel utrangert vaskeklut, inn i hullet foran gasspjeldet slik at fremmedlegemer ikke skulle finne veien inn i det aller helligste. Og joda, tiden gikk og deler ble skiftet og dagen etter var motoren endelig montert sammen igjen og klar for start, og forventningsfull vrei jeg på nøkkelen.... lamper kom på og starteren dro i gang puketet......joda den gikk fint på tomgang.....jeg pustet lettet ut. Så ga jeg litt gass, ikke mye, men litt bare for å øke turtallet litt. Da skjedde det......motoren hostet, motorlampa kom på, så stoppet den. Og jeg ble sittende helt stille og tenke....hva har jeg glemt eller gjort feil nå...

 

Jeg koblet på INPA og fikk frem flere fine feilkoder. Jeg har glemt akkurat hva det var, men når jeg finner papiret med utskriften skal jeg legge det ut her. Det gikk lang tid før jeg kom på at den gamle vaskekluten lå igjen inni der. Og heldigvis hadde den ikke funnet veien inn i det aller helligste. Men jeg skal legge ut feilkodene for gjenglemt vaskeklut i M52TUB motor når jeg finner dem. :smile:

 

Noen som tør å fortsette tråden...?

Endret av MrBrum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg koblet av batteriet på en E39 sedan og smalt igjen bakluka med defekt/rusten lås. Klarte ikke bryte meg inn i bagasjerommet fra utsiden heller, så måtte sage/slå meg vei gjennom veggen bak bakseteryggen og krype gjennom som et slangemenneske for å få på batteripolen igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg koblet av batteriet på en E39 sedan og smalt igjen bakluka med defekt/rusten lås. Klarte ikke bryte meg inn i bagasjerommet fra utsiden heller, så måtte sage/slå meg vei gjennom veggen bak bakseteryggen og krype gjennom som et slangemenneske for å få på batteripolen igjen...

 

Hjelper deg ikke nå, men du vet du kan koble på batteri foran på + og - kontakt ved motoren?

 

Jeg lekte meg med INPA for mange år siden på en E39 jeg hadde og fikk slått på startsperra ved en feil, endte opp med at Falck taua bilen til BMW.

Det var ikke helt gratis å fikse det for å si det sånn. Så nå gjør jeg ikke noe slikt på egenhånd lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig tråd :) 

 

Det dummeste jeg har gjort med BMW, må være å kjøre bilen inn på bukken, så skru av et hjul, uten å ha løftet bilen litt opp først :P 

Hjulet spratt ut, men ikke helt av, da jeg rakk å stoppe det og måtte sitte skvist inn i veggen med begge knær og hender mot hjulet.

Heldigvis hadde jeg en jekk innen en håndsrekning. 

 

Den andre tabben var på jobb, på Jæger. Kom inn en (på den tiden) ny X6 som bl.a. skulle ha én ny nyre pga en liten skade. Klarte å ta av feil nyre og knakk festene dens i prosessen. Dette var første dag på jobb :P 

 

Ellers blir det jo en del skrammer og sår når man mekker litt. F.eks. Bærearm+skiftenøkkel=solid piercing i brynet :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ein liten ein her. 

Skrudde litt for å finne ut kor lekkasjen av spylervæsken var så var ut med begge lyktene framme.
Hadde då skrujern og skrallesett oppå toppen av motor. 

Gjorde meg ferdig (lekkasjen var under høgre hovedlykt, lyktespyler) og skulle ta vekk verktøyet. 
Glømte då og passe på skrujernet så det forsvant nedi front av motor uten ein lyd. 

Lyste nedi for å sjå kor det blei av men var ikkje håp. Endte opp med å jekke opp bilen og ta av dekselet under. 
Fann det fast mellom radiator og viften der det satt så fast eg måtte løsne viften.. 
Løsnet deksel og vippet viften forsiktig og kunne ta det ut underfra.


Så trudde eg var ferdig å skru når lyktene kom på igjen, men tok visst ein stund lenger :P
Rekner det er mange som har lignende historier


Lurer på om tråden blir full i sånne små-tabber når den heiter "den store tabbetråden" :P
 

Endret av Sammyen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av de første testene med "værstingoppsett" på banebilen. Vet ikke hvor mye effekt, men da kjørte jeg betydelig mer fuel enn det den senere ble justert til, og da bremsa jeg 405hk/860Nm. Tipper vi snakker rundt 1000Nm eller noe i det området vi prater om under her. Fra en 3,0d.

 

Uansett, jeg putter bilen i dynoen og skal kjøre noen trekk med last (steady state) for å overvåke noen verdier. Jeg setter kjapt opp innstillgene for trekket. Det jeg ikke får med meg er at PID kontrollen av bremsen er helt på bærtur, og at jeg har satt initiell last noe lavt for faktisk å greie å holde igjen motor på ønsket turtall. Så, full gass, ladetrykk og fuel kommer brått og alt i et nydelig vræl. Så på noen tideler får jeg et kraftig "bwah" og motor kveles (!!!!! oppimot 1000Nm, bråstopp). Smeller inn clutch og hjulene triller men motor stopper like fult.. Jeg sitter som et lite spørsmålstegn igjen i bilen. Det som skjer er at rulla overskyter målet på turtall brått og kraftig, og PID kompenserer fult og kjører på FULL brems på rulla (som under ideelle forhold bremser ca 7000Nm). Ladetrykksverdier (og mottrykk) flyr forbi måleområdet akkurat idet den lastes opp maks før den rett og slett blir "slått pusten ut av".

 

Så ja, følte meg passelig dum der jeg satt :stupid:

Heldigvis ingen skade skjedd og alt like helt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Største tabben jeg gjorde var da jeg solgte min facelift E39 og kjøpte en Audi A6...

Ellers så var det vel ikke videre smart å legge av gårde for å hente dama på flyplassen...i snøstorm med E90 325d på sommerdekk... [emoji14]

Hm... eg vurderer faktisk A6 Allroad 2.7 nå [emoji14] skal jo være bra bil. Men mulig det blir enda en tabbe og jeg vil savne BMW?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm... eg vurderer faktisk A6 Allroad 2.7 nå [emoji14] skal jo være bra bil. Men mulig det blir enda en tabbe og jeg vil savne BMW?

I såfall så vil jeg bare ønske deg lykke til :) Jeg sier ikke mer enn at jeg aldri skal eie Audi igjen (hadde en 2006 A6 2,4 C6), og iallfall ikke Audi med Multitronic. Forbaska reimdrevene søppelgirkasse som selvsagt havarerte, sover bedre om natten med en ZF kasse i BMWen. Så var det jo generelt savnet etter BMW, men en gang jeg kjøpte BMW igjen så fikk jeg den gode "komme hjem" følelsen :)

Så ja, dette anså jeg som en stor tabbe for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsom tråd... eller kanskje ikke hvis man har gjort en veldig dyr tabbe. Jeg har gjort et par tabber med ulike BMW'er. En av disse var da jeg på slutten av 80-tallet hadde en E30 320i. Jeg gjorde en del ting med bilen som f.eks å ettermontere originalt M-Tech I ratt/gearspake, M-Tech understel, originale BMW/Recaro sportsseter med bilens interiørstoff, 325i frontleppe og et stort Alpine stereoanlegg med equalizer og subwoofer (det var det ikke mange som hadde på denne tiden). For å toppe det hele kjøpte jeg en oppsetning svindyre BMW/BBS krysseker felger, men glemte å spesifisere at det absolutt skulle være 15" felger iom. at det var dette 325i hadde som standard med M-Tech. BMW bestilte selvfølgelig standarddimensjonen som var 14" og det så ikke bra ut. De ville dessverre ikke ta felgene i retur iom. at det var en spesialbestilling og det ikke var mange på den tiden som tok seg råd til slike felger på en 320i. Det var skikkelig nedtur, men jeg fikk etterhvert solgt felgene (med et stort tap) og kjøpt de riktige felgene... :(

 

En liten anekdote i relasjon til hvor trøblete (er dette virkelig et ord idag på norsk?) det var å selge deler/ting før i tiden da man ikke hadde internettet. Først måtte man bruke en halv formue på avis/magasinannonser og så måtte man vente en halv evighet før annonsene kom på trykk. Deretter måtte man vente laaaang tid på at telefonen skulle ringe og hvis man var heldig fikk man solgt det man skulle selge. Ble det ikke et salg var det bare å begynne på nytt igjen. Noe går i det minste fremover her i verden... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte i mine (enda) yngre dager et sett med BBS RS til min daværende entusiastbil - Golf 1. Felgene var mint condition, strøkne. De kostet i overkant av 15.000,-, om jeg ikke husker feil. Det var mye penger for meg da, noe det forsåvidt er fremdeles. Nye og spennende Ebay skulle endelig virkeliggjøre drømmen om det heteste av tyskerstuk på einseren min...

Jeg bygget datamaskiner som fritidssyssel og bi-inntekt på den tiden. Dette var før aktører som komplett.no tok over den slags marked, og mine maskiner var et overlegent alternativ til Compaq og IBM. Jeg solgte maskinene stort sett før de var bygget, og slik gikk "bedriften" rundt.

Felgene var nå på vei, sammen med en Audi 80 fra østlandet (bodde da hjemme i Stavanger). Masse data deler lå og ventet på posten til neste bygg. Problemet var at jeg ikke fikk solgt maskinen og hadde dermed ikke råd til å hente ut delene. Jeg hadde kjøpt meg en Ericsson (før Sony Ericsson) T28s og hadde følgelig ikke mer penger på konto. Dette var et problem, for felgene lå nå å ventet i tollen, tollerne ville ha pengene mine. Det endte med retur av felgene, men karen i Tyskland gikk med på å sende de oppover igjen. Ung og dum regnet jeg med at jeg hadde fått styr på sysakene til den tid.

Feil - det hadde jeg ikke. Felgene returnerte nok en gang til Tyskland og det hele endte med en meget fornøyd tysker som fikk i overkant av 15.000,- på konto samt et sett langreiste BBS RS i retur. Jeg foreslo at han fikk beholde halvparten av pengene, men han svarte aldri mer. Ebay var nytt og rart på den tiden, og jeg så ingen løsning.

PC sjappa gikk åt skogen og det gjorde jeg også. Jeg har ikke handlet på ebay siden, og er i villrede om jeg tørr når jeg når skal ha smådeler jeg ikke har tilgang på via andre nettsteder. Frustrerende!

Endret av humpfy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

humpfy sin historie var stygg. Aiai... :(

 

Ellers kan jeg trygt meddele at Ebay er super fint og en meget trygg handelsplass.

Har ikke tall på hvor mange varer jeg har kjøpt derifra, men det er mange! Riktignok med relativt små summer. Dyreste er vel kanskje 4000,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...