Gå til innhold

Z3M Coupe - Første løp gjennomført med Hellrat V2


fxslin
 Share

Anbefalte innlegg

22 timer siden, Slavearbeider'n skrev:

Den hell coupeen er så j.... bøs nå. Gjør seg med riktig hjul etterhvert også....

I know ;-D Hjula som er på er også ganske kule synes jeg. Men vet hva du tenker på, så vi får satse på at det ordner seg :-D

13 timer siden, sveigis skrev:

Det ble jo riktig så fint på denne bilen.

Rød og sort passer jo bra .😀

Rød og svart er alltid trygg kombo. Liker at det gir litt mer "bøs" utseende.

8 timer siden, Gabz skrev:

Ser meget bra ut! :)

Takk, takk :-D

8 timer siden, BjornarHS skrev:

Personlig tror jeg nok jeg foretrekker chrome (evt. lakkert listen bak hellrot). Men smått stilig med den leppen du monterte forran 😁

ja det gjør seg godt med chrome også. Er mange biler jeg synes det er bedre på, akkurat denne følte jeg sort var riktig. Men er bare dippet for nå, så får vi se hva jeg mener om 6 mnd :-D

Leppa er bare sånn ebay garasje port list. Men de er ok mtp at de former seg etter fangeren, så de forsterker egentlig bare formene som allerede finnes i fangeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble noen timer i garasjen i dag også. Fikk endelig resten Z3M tårnlagerne som skulle på Coupe'n. Fikk raskt satt på disse, mens resten av tiden gikk til justering og mye feil søking med tanke på "Camber feil" jeg har på HellCoupe'n på passasjer siden.

Har spurt på teknisk om problemet, håper at noen har svaret og fiks etterhvert der.

Ellers så er bilen klar for 4hjulskontroll på førstkommende fredag og med det på plass så blir visning hos SVV for godkjenning. Så sant jeg finner ut av Camber forskjellen.

Deretter så er det tut og kjør ut sesongen med denne bilen.

IMG_3004.thumb.JPG.f23a0be80ad6ebc35e5be6babf05e1ca.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått brukt noen timer i garasjen og sett nærmere på dette camber greiene. Stakk først en tur bortom Biltema og kjøpte meg sånn enkel camber måle verktøy.

IMG_3012.thumb.JPG.f17e67f46f709acd37e790064c33700c.JPG

Med en verktøy som kunne gi meg en bedre pekepinn på forskjellene, så gikk jeg til angrep på dette. Fikk bilen opp på bukk og av med hjula.  Målte først utgangspunktet mitt, som ga følgende resultat. (jeg er klar over at ting er litt feil når bilen er på bukk, samt at vekten av bilen ikke er på demperne. Men får i det miste et forholdstall å jobbe med)

Førersiden ved start:

IMG_3015.thumb.JPG.9cf1677c7182bbee33bafc7e5015e460.JPG

Passasjer siden ved start:

IMG_3014.thumb.JPG.2e08a92f619514200ce968679a6e620b.JPG

Så her var det noe fullstendig tullerusk, fant fram målebånd og begynte å måle alle mulig ting/vinkler jeg kunne finne. Fant ingen avvik, som skulle tilsi at noe er skjevt.  

Som kom jeg på at jeg hadde lest om at det kan justeres noen mm på "crash" boltene, så poppet av muttern og sjekket. Og at hullet der er ovalt, på min bil så var det en visuell forskjell på noen mm.

Førersiden, helt inne på ca. kl 23.

IMG_3016.thumb.JPG.1490db01b7594b09c506e9c8aa7ccc95.JPG

Passasjer siden helt ute på kl. 23, burde vært helt inne på kl. 13.

IMG_3020.thumb.JPG.d1daa9f39ec5985d448488da0080a906.JPG

Når jeg ser på bildene mens jeg skriver denne posten, så ser det faktisk ut til at det ene hullet er ovalt (passasjersiden), mens det andre hullet er rundt og litt større (førersiden). Dette må sjekkes.

Justerte disse, slik at passasjer siden fikk mer camber (innover med crash bolten) og førersiden utover mindre camber (utover).

Strammet så dette opp, det hjalp noe. Deretter så sjekket jeg tårnlagerne, og der var det ca. 1-2mm å hente på justere litt disse også. 

Forsatt så var det stor forskjell på sidene, ca. 1.5 på passasjer side og ca. 2.5 på føresiden.  Så var det bare å finne fram bolter og skiver. Og shimse ut passasjer siden, det holdt med 1 skive og da ble ting likt.

IMG_3025.thumb.JPG.19fc02fbe33d242259b2c1fcd992b6ff.JPG

Så jeg endte opp med følgende mål:

Førersiden

IMG_3023.thumb.JPG.d0ddbaf84c11da4f6018babbe3ff4053.JPG

Passasjer siden

IMG_3024.thumb.JPG.52ef15a244bdfd274df2bccfb172dc1a.JPG

Så med bil på bukk, uten hjul og press på demperne så er ting ganske likt nå. 

Slang på hjula fikk bilen ned på bakken og nå ser det visuelt riktig ut også.  Men tok en liten test tur, bilen gikk rett og merket ikke noe. Før jeg tok en svak venstre sving i sakte fart og da nøkket (ristet) det fælt i rattet i starten av svingene, når jeg svingte mer forsvant (bare venstre sving).

Kjørte forsiktig hjem og løftet bilen igjen, sjekket at alt satt som det skulle og var torquet riktig.  Men forsatt denne ristingen i starten av venstre svinger. Så der og da ga jeg opp,  har kommet til grensen hva jeg kan få til manuelt. (Eneste jeg ikke sjekket var om spacerne satt helt riktig, men det var ikke sånn risting som jeg har opplevde før ved slike tilfeller)

Så verkstedet som skal ta 4 hjulskontrollen, får se på det.  De har verktøy og kompetanse på dette området ( Selv om jeg har mine tvil at den ristingen kommer av at spissingen nå er helt feil, forhåpentligvis så ser de hva det er ).

Håper faktisk at de finner feilen med engang og at han verkstedmesteren ringer meg å mobber meg med: Hva er det du driver med?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Status på Hellrot Coupe: Jeg vet ikke hva jeg driver med :-D 

Verkstedet fikk justert opp ganske riktig, samt at nøkkingen i rattet forsvant.  Men nå er det for mye camber på passasjer siden, så blir en runde til neste uke etter at jeg har fjernet shimsingen og sjekket topp lagerne (mistanke at det kan være noe feil med de, selv om de er nye).  Da det kanskje er anelse risting forsatt. Men naboen og @Havers tok seg en test tur,  tilbakemelding fra begge var dette var da bra. Så mulig jeg har fått for mye OCD medisin i det siste. 

Siden @Havers hadde litt tid og jeg hadde forsatt litt alene tid igjen på tidskontoen min. Så gikk vi hastig igang med å bytte clutch slangen på Z3M'en til stålomspunnet variant. Dette fordi jeg har hatt problemer med å få den i R og 1 gir etter litt aktiv aktiv kjøring.  Og et av tipsene til å fikse dette på disse bilene er å bytte slangen. (skal bytte olje også)

@Havers på sin vante plass...

IMG_3028.thumb.JPG.f3cd273724e442e36ef89619e6daebdf.JPG

Etter å ha fått skrudd av det meste av paneler, så hadde vi endelig tilgang til denne.

IMG_3029.thumb.JPG.e60d15d7befbaf07a2b97d07a3a29524.JPG

Ble ganske mye plundrian med å komme til å skru dette ut. Heldigvis så hadde jeg tilgang til små og feminine hender, som kommer til over alt.  Naboen kom også over med et par øl (alko frie) til oss og satte seg i tilskuer stolen. Var rene sitcom episode når vi kåla til med å få verktøy og hender inn på de trangeste steder... 

IMG_3031.thumb.JPG.97f19e457139c987fd9479b5eb05ade0.JPG

Drister meg også med legge ut dette flatterende bildet av undertegnede.

67935227_1268829196574020_4890541206821404672_n.thumb.jpg.20e996f5674617dba8af3b18ec2e3bed.jpg

Helt ærlig, det var greit å være to stk. Ganske mye enklere med 2 sett med hender på noen av disse mutterne.  De satt godt og det var ikke lett å legge mye kraft med små fastnøkler :-D  Men vi fikk da det hele ut, fjernet også det lille sluttstykket på slaven.

IMG_3033.thumb.JPG.df72dd291e43f6470e921c4be4fca6eb.JPG

Endelig inne og klar til lufting. 

IMG_3036.thumb.JPG.ee71b94a42d945ad5cc28121f66c132d.JPG

Jeg presterte selvsagt å blåse ut all rest av væske i clutch slangen når vi satte trykk på bremsevæske beholderen.  Så ikke at inntaket til clutch delen gikk akkurat over væske nivået (burde selvsagt toppet denne med engang, amatør vet dere).

Men gikk greit unna når vi endelig fikk toppet bremsevæsken og luftet systemet.  Luftet kun med trykk ikveld og det ble ikke bra nok. Så må nok ut med slaven og lufte litt via den også, for at det skal bli perfekt.

Så får vi se om R og 1.gir blir lettere å bruke framover, hvis ikke så er det olje som står for tur.  Og hjelper ikke det, så må jeg nok bruke litt tid på den kassen. 

Endret av fxslin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble brukt en liten time på å lufte clutchen via slaven.  Var mye lettere enn fryktet og fikk også smurt opp slave tuppen skikkelig (forslag fra Bentley boka).

6D8308F6-E2FA-4741-BA81-3145BB807393.thumb.jpeg.8d7b244276cd97867c85598c9613fa32.jpeg

Ble ganske mye bedre, men må trenger en lengre kjøre tur for å teste skikkelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja du har nok å styre med du og med x antall biler på gårdsplassen 😀

Men du er vel som meg etterhvert ,blir du lei så tar du resten når du gidder.

Om det ikke haster mener jeg .😀

Ellers er det jo bra og gøy å følge her ,ikke minst inspirerende når jeg er lei.😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, sveigis skrev:

Ja du har nok å styre med du og med x antall biler på gårdsplassen 😀

Men du er vel som meg etterhvert ,blir du lei så tar du resten når du gidder.

Om det ikke haster mener jeg .😀

Ellers er det jo bra og gøy å følge her ,ikke minst inspirerende når jeg er lei.😀

Det blir til tider litt mye ja. Vært altfor lite kjøring i år, håper på mer banekjøring framover nå.  

2 timer siden, Cbrooen skrev:

Får håpe det ordner seg på din, ble mye bedre på min etter at jeg gjorde det samme som deg. 

Så deg forresten idag på vei til familie b-dag. Rett ved Hebekk i din z3m roadster😊Jeg kjørte forbi i Mercedes og rakk så vidt se deg

Håper det jeg også! Men tror jeg må koste på olje shift også. 

Da spotta du meg bare et par hundre meter fra der jeg bor. Tok den bare raskt ut for å kjenne på clutchen, før jeg jobber litt på  Coupen. Kom innom neste hang du har familie forpliktelser:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten update:

Når Coupen går rett igjen og camber rotet er i orden, god å kjøre igjen nå. Så time er bestilt hos SVV for visning og godkjenning av KW'ene. Fant dog en liten sprekk i ekspansjons tanken, så ny er bestilt.  

2.8'ern er lagt på finn.no, så får vi se om det er noe respons på den. Feil tid i sesongen å selge, men greit å se om noe vil ta den videre. Hvis ikke går den på lager til neste sesong.

AC bryteren i M'en kollapsa (bokstavelig talt), selve bryter lokket med symbolet bare sprakk og datt inn i bryteren når jeg skulle skru av AC'en er om dagen. Ny bestilt og sure penger :-)  Bestilte også noe nye olje til kassa på den, så får vi se om giringen blir litt bedre etterhvert. 

Bilde bare fordi:

IMG_3090.thumb.JPG.0147096e15a61debd988a14906ce1b1f.JPG

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Werther skrev:

Anbefaler at du selger en bil eller to. Umulig å holde styr på flere Z3er av gangen slik du sjonglerer rundt nå. Bedre å ta vare på en/1 bil enn å neglisjere/ikke bruke 3 stykk...

Du har forsåvidt rett i det. 2 stk var greit, men med 3 så kjenner jeg litt på samvittigheten iforhold til bruk. Vedlikehold/oppgraderinger går veldig greit synes jeg,  men jeg liker å lære meg/forske på løsninger og pusle disse sammen furtebua da. 

Men ja, som jeg skrev tidligere bedre at 2.8'ern blir nr 1 bil hos en annen. Den er i veldig bra teknisk stand nå og går veldig bra (selvsagt ikke en M, men den går), så bedre at den blir brukt og holdt i den stand.

Endret av fxslin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blitt mer jobbing her.

Besøkene i furtebua har klaget litt på manglende underholdning. Så i sommer har jeg hatt et finn søk etter 40"+ TV som gis bort, men har ikke rukket å "få" en eneste av disse. Samtlige var gitt bort eller "annonsen finnes" innen jeg rakk å reagere. Men her om dagen så fikk jeg mld av en kompis: "Trenger du forsatt en TV, har en Samsung 40" med bra lyd stående her. Vil du ha?". 

Var ikke sen med å sette meg i bilen å hente denne hos ham :-D  Så da ble bilen kjørt ut og løftebukk ble arbeids benk. Endte opp med å lage en eget oppheng på den slik at jeg kunne justere vinkelen akkurat slik jeg ville, da den skulle henges i taket.

IMG_3117.thumb.JPG.ba7727cb1a0fe24bffd535d0624332d1.JPG

Så etter litt fikling, tung løfting og noen glosser som ikke hører hjemme noe sted. Så ble @Havers kalt inn som ekstra muskler, spesielt mtp at han er den som har etterlyst dette aller mest. Planen med denne TV er selvsagt ikke bare underholdning, tenker å koble til en liten Raspberry PI eller tilsvarende. Slik at jeg kan bruke det også til DIY og dele kart oppslag. (Tenker ikke å bruke en Kr på dette, kun gjenbruk av det jeg har liggende eller folk ellers ville ha kastet. Kun et lite sideprosjekt)

IMG_3119.thumb.JPG.e7fea58ad071d3f6d8df7720d31262f4.JPG

Ellers så oppdaget jeg for en liten stund siden at ekspansjons tanken på Coupe hadde tydeligvis sprukket litt og lakk. Fant da ut at en tidligere eier hadde lappet litt på dette, men at det ikke holdt.  Er dette jeg skjønner en vanlig svakhet på disse at de sprekker litt i hjørnet ved lufteskruen og lokket.  Så en ny ekspansjonstank og lokk + tilhørende slange som visst nok må byttes når man bytter ekspansjons tanken. 

IMG_3125.thumb.JPG.adc356928d7366ba14e43c3aa1719636.JPG

Ny vs gammel.

IMG_3127.thumb.JPG.a3a6dbd8a029b87c9ea7a66306ed010c.JPG

Valgte å suge ut det som var i tanken og bytte på den måten. Fungerte ganske greit og fikk lett luftet i etterkant.  Skal uansett flushe alt det gamle etterhvert.

IMG_3132.thumb.JPG.f8af78116341d293f612ed1a9ab62150.JPG

Tok meg en lang kjøretur etter byttet og alt var som normalt.

Spørsmål: ( mulig det er dumt. Men ingen har kunne gi meg svar på dette ennå).

Avbildet under er den slangen som BMW vil at man bytter når man bytter ekspansjonstanken.  Men ingen av de andre slangen som kobles til har noe notat på seg at de må byttes samtidig. Så hvorfor er denne så spesiell og "må" byttes samtidig? Prøvde å se litt på den gamle jeg tok av, men den så helt fin ut og jeg fant ikke noe som skulle tilsi at den ikke ville fungert fint i framtiden?

Noen som vet?

IMG_3129.thumb.JPG.a1faada8b1492c58355660a3700c4e78.JPG

 

Endret av fxslin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var det endelig tid for litt banekjøring, for engangsskyld hadde jeg Coupe'n der jeg ville og det passet seg med familieflokka.

Tura ned til trackday på Rudskogen og plana å kjøre noen fine og rolig runder, for å bli litt kjent med bilen.

IMG_3228.thumb.JPG.abc009e144558f701c951399753c101d.JPG

Fikk denne foran meg i køen til første heat, ganske tøft å se denne gunne på sletta :-D Spiste dekka sine godt i følge eieren.

IMG_3219.thumb.JPG.a11215b9e25154385444b6b85e4d10d1.JPG

Regna i det første heatet, det passet meg egentlig bra. Fikk da kjørt rolig og kjent litt på bilen, bremser osv. Men etterhvert så tørket det opp og en kunne begynne gi på litt. Det nye understellet føltes bra og ingen subbing.  Eneste som ikke helt holdt nivå var bremsene, så det skal bli godt å få på en oppgradering ila vinteren der. 

Min far kom også nedover, så det ble en del rolig kjøring med han som passasjer. Da det var hans første gang utpå en bane i det hele tatt (jeg synes han var tøff, som satt på med meg). Tilbakemeldingen var at han var nervøs første heatet og storkoste seg i de andre heatene :-D

Liten video som han tok:

 

Fikk noen runder alene også, hvor jeg fikk testa bilen litt.  Følte meg ganske komfortabel i den, så jeg ga på litt til. Men i det siste heatet, så skjedde det noe på vei ned angsten. Kom nedover,  i overkant heit men slapp gassen ved 150m og begynte bremse ned. Så får jeg liten kompresjon/ubalanse foran og rumpa kommer ut. Og jeg sklir sidelengs ned store deler av Angsten, hvor jeg på treffer curben også litt. Jeg får heldigvis retta opp bilen og lar den trille ned ut på asfalt sletta utafor svingen. 

Etter å ha samlet meg litt, så ser jeg at det ryker ut fra venstre side på panseret. Stopper motor og går ut, blir da møtt av dette synet.

IMG_3233.thumb.JPG.3b4b363ea9f6061a87df539d53f46612.JPG

Skal innrømme at jeg tenkte et par stygge tanker der og da.  Banemannskapet  kom ned og litt senere kom det noen fra tårnet også for å sjekke meg. For det hadde visst sett veldig voldsomt ut med mye dekk røyk osv.   Fikk ikke opp panseret der og da, så vi fikk ikke tatt en titt i motorrommet. Men alle var enige om at her var noe seriøst som hadde røket og at jeg bare kunne begynne se etter ny motor...

Og ja, jeg var bra shaky der jeg sto å betraktet verket mitt :-(   Et par sikkerhets elementer gikk rett opp på første plass på prioritets lista mi!

IMG_3235.thumb.JPG.9a81fc37ff74df557d36a0dfed39e56b.JPG

Ble så fraktet ut på skammens vogn og dumpet på utsiden av porten, som en eierløs bikkje. Siden banen skulle stenge nå...

På skammens vogn baklengs ut av banen

IMG_3237.thumb.JPG.141527dc6c750187f205ab143774edaa.JPG

Relativt nedtrykt og stående alene på utsiden av porten med havarert bil. Så hadde jeg litt flaks, 5 minutter etter banemannskapet hadde dumpet meg. Kom det jaggu meg en bergingsbil fra viking ut fra Rudskogen, før jeg rakk å ringe etter veihjelp. Han hadde vært å plugget et hull på en Porsche. Han kunne godt ta meg og bilen hjem til Ski.  Etter par tlf samtaler til forsikringsselskapet, så det slik ut.

IMG_3240.thumb.JPG.c425104c7e23968daf43e121b0d9a39d.JPG

Det stoppa et par BMW M3'er også og lurte på hvordan det gikk. De hadde også hatt litt trøbbel igjennom dagen, men kunne kjøre for egen maskin hjemover.

Men da vi kom hjem, så hadde hadde den nederste naboen gravd opp veien inn til meg (dårlig med nabovarsel der), så vi fikk ikke rygget den helt opp til gårdplassen min.

IMG_3245.thumb.JPG.ca915d88fc897c07134cc03600d30f3b.JPG

Men Z naboen og @Havers stilte opp på kort varsel, så vi fikk dytta den inn på bukken og lagt ut litt papp. Første problem var å få opp panseret (vaieren har strukket seg, den var riktig nok dårlig fra før),  så etter 20 minutter plundring kom den endelig opp.

IMG_3247.thumb.JPG.8999329997f73324096a4422a8351190.JPG

Vi så ingenting ovenfra, bare en masse olje søl som tydeligvis var fra et sted høyt framme ved motoren. La meg så under bilen med lykt og fulgte oljesporet, der også tydet det på at olja kom ovenfra. Kunne ikke se noe som helst av ytreskader, ødelagt slanger osv... bare en masse olje her og der.

@Havers surra også fælt helt til han oppdaget at banjobolten var helt løs og all olje spor tydet på at olja har stått ut der. 

Temporært satt inn igjen her og tørket godt opp for å se etter skader.

IMG_3249.thumb.JPG.67f947d37867e8c735cd979cc486474f.JPG

Fullt av gress, jord og olje over alt. 

IMG_3251.thumb.JPG.91e049c5424d17698f26772eac1cf0cf.JPG

Så da ble det plutselig mye mer jobb på meg framover, planen nå er å vaske motorrommet grundig å få ting rent og pent igjen.  Deretter se om jeg finner andre utvendige skader, samt at jeg må forske litt på dette med banjobolten. Har den kommet løs pga banekjøringen  og snurren eller har den ikke vært torquet riktig på et tidspunkt.  

Kjapt google søk, forteller meg at disse kan løsne over tid. Spesielt med når man kjører på litt, men må snakke litt med eksperter om dette.

Kan jeg ha hatt så flaks at det var alt som skjedde med motoren? Eller bør jeg påregne større interne skader? (Jeg stoppet motoren ganske fort etter snurren).

Uansett var ikke helt slik jeg så for meg jomfru turen til Hellrot Coupen på bane.

 

 

 

 

 

Endret av fxslin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei og nei, så kjedelig. Synd at sånt skjer på jomfruturen på Skogen. 

Skal skru av motoren rimelig fort når man ser oljelampe, så om du har fått skader eller ikke er nok ganske 50/50.

Må du ut med motor får du si ifra så får du låne elefanten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • fxslin changed the title to Z3M Coupe - Første løp gjennomført med Hellrat V2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...