Gå til innhold

i8 eller M3, hva ville du valgt?


BMWBølla
 Share

Anbefalte innlegg

BMW xDrive har 40/60 trekkraft, Audi opererer med 50/50 fordeling på sitt ikke Haldex system..

Quattro kan fordele kraften inntil 70% bak/foran, mens xDrive kan fordele inntil 100% på bakhjul eller forhjul alt etter hvor det er grep eller ikke..

vil ikke si Audi er så veldig sladdevillig med ræva, men kan jo ha det gøy med 4wd sladd i Audi da:p

Bakhjulstrekk er ikke noe problem på vinteren, men selvfølgelig er 4x4 mye bedre. Alt etter hva man er vant med og hvor man bor..

Alle nyere Audi fra A4 og oppover som benytter seg av Torsen-drift har 40/60 i standardoppsett. De eldre quattroene hadde 50/50 som du sier, men fra rundt 2006 var det vel, så gikk de over til 40/60. Ellers må jeg jo si at xDrive virker som et mer "sladdesystem" enn quattro-systemet, som biter seg mer fast og skyter fart ut av svingen, istedenfor å gå så bredt (om man ikke provoserer den da selvfølgelig). Jeg er derimot spent på hvordan i8 løser dette, og som kanskje er litt mer topic-relatert også :) Noen som har noe inngående kunnskap om i8 sitt firehjulstrekk-system? Dette minner sikkert om 225xe sitt, og kunne jo vært spennende å vite litt mer om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, å påstå at en bil med firehjulstrekk (av den litt skikkelige typen) er uinspirerende på vinterføre kan jeg ikke annet enn å si meg totalt uenig i. Du kan fint herje med en quattro som om det skulle vært bakhjulstrekk, bortsett fra at du faktisk får litt fart med quattroen. Med 40/60 fordeling og riktig kjøremåte kan du ligge så bredt du bare vil, så lenge du bare vil. Ikke minst ved forbikjøringer hvor du kan kjøre forbi uten noen problemer på både snøfylte og isete veier, uten at det omtrent er antydning til nervøsitet fra bilen sin side. Jeg vet ikke hvor mye kjøreglede du vil ha av å stå fast midt i bakkene nede i Lillehammer sentrum på vinterstid å vite at her kommer jeg faktisk ikke igang igjen, med 10 biler stående bak deg i kø - for meg er ikke det kjøreglede eller opplevelser jeg har noe behov for bak rattet. Jeg er selvfølgelig helt enig i at det kan være særdeles moro med bakhjulstrekk på vinterføre, men i hvertfall her hvor jeg holder til - er det til langt større frustrasjon enn det er til glede. Jeg er ganske sikker på at man i 99% av tilfellene kjører raskere og mer effektivt med en firehjulstrekker på vinterføre, kontra en bakhjulstrekker. Det er en voksen kar på Lillehammer her som kjøpte seg en M235i i fjor, så kom vinteren - da dro han rett ned til forhandleren å bestilte seg en 428ix, M235i´n var nemlig helt ubrukelig her oppe til vinterbruk. Bor man i Oslo/ andre steder hvor det ikke er snø og is, så er behovet selvfølgelig ikke tilstede på samme måte - men her hvor vi har snø og is omtrent 6-7 måneder av året er det helt klart overlegent med firehjulstrekk :)

 

Bmwbølla: Bare å gi en lyd, så skal jeg gi deg tilbud :) Moro at du vurderer slike spenstige biler!

Tydelig at du har blitt en dårligere sjåfør med årene, og NEI du kan ikke herje med Quattro som det skulle være en bakhjulstrekker. Understyrt og kjedelig. Samt på de nyere kan du ikke skru av alt av hjelpemidler engang.

 

Alle nyere Audi fra A4 og oppover som benytter seg av Torsen-drift har 40/60 i standardoppsett. De eldre quattroene hadde 50/50 som du sier, men fra rundt 2006 var det vel, så gikk de over til 40/60. Ellers må jeg jo si at xDrive virker som et mer "sladdesystem" enn quattro-systemet, som biter seg mer fast og skyter fart ut av svingen, istedenfor å gå så bredt (om man ikke provoserer den da selvfølgelig). Jeg er derimot spent på hvordan i8 løser dette, og som kanskje er litt mer topic-relatert også :) Noen som har noe inngående kunnskap om i8 sitt firehjulstrekk-system? Dette minner sikkert om 225xe sitt, og kunne jo vært spennende å vite litt mer om?

 

X-drive biter seg like godt fast, å tar seg like godt fram som Quattro systemet, dog har BMW'ene mer sportslige kjøreegenskaper. X-drive er ikke et "mer sladdesystem" som du kaller det, det er bare ikke like forbanna understyrt. Men igjen, dårlige\uerfarne sjåfører vil nok føle seg tryggest med dette. 

Quattro med torsen er passivt, X-drive er aktivt.

Endret av CrZyWiz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde kjøpt M3.. Jeg tror annenhånds verdien på i8 kommer til å være myyye lavere enn på M3 om 5-6 år. Utviklingen på hybrid biler går sykt fort så den teknologien som er idag blir fort gammel.

 

Tenkte i de samme baner.

Så jeg brukte finn.no og sammenlignet priser på hybrider fra 2009-2011, og m3 fra samme år. 

En annen ting: grunnet den lave engangsavgiften blir du kanskje ikke låst til det norske markedet når du skal selge(?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med annenhåndsverdi er et poeng som jeg har tenkt på, det er jo litt spennende og usikkert hvordan både fremtiden og kvaliteten til alle disse hybridene er. M3 er jo godt innarbeidet, taper sikkert et lass med penger i starten, men så vil de falle mer normalt videre i sin levetid, til de kanskje faktisk begynner å stige igjen? Om det samme skjer med i8 er mer usikkert...

På en annen side, som en annen nevnte her, iom at det er tilnærmet null i avgift på i8 og den derfor er dyrere i Sverige, Danmark, Tyskland og USA, kan jo gjøre at den KAN bli solgt på eksport også.

Nå er jo ikke planen å selge bilen med en gang, men man vet jo aldri.......

Enig med E.H.D, begge må prøves, og gjerne mer enn et kvarter, før man tar en avgjørelse.

Jeg var innom BMW i dag faktisk, fikk da prøvesittet både i8 og M4 (ikke M3).

i8 er jo en looker, det kan man ikke ta fra den! Klarte å karre meg både inn og ut av den, litt mer elegant enn i video'n som er postet i tråden her :P

Men helt lett var det ikke :)

For en bil da...

M4 ser jo også helt brutus ut, skjermbreddet og med store konkave felger, med store bremser bak! Setene og sittestilling var ekstremt god!

Og sikten utover det bulende panseret satt et smil i ansiktet mitt hvertfall... :)

Er spent på lyden i bilene, og mest på M3 fordi nesten alle tester jeg har lest kritiserer lyden i den nye generasjonen.

i8 forventer jeg liksom ikke så mye, men er likevel spent på den kunstige lyden, den har dog fått mer positiv respons enn M3/M4...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tydelig at du har blitt en dårligere sjåfør med årene, og NEI du kan ikke herje med Quattro som det skulle være en bakhjulstrekker. Understyrt og kjedelig. Samt på de nyere kan du ikke skru av alt av hjelpemidler engang.

 

 

X-drive biter seg like godt fast, å tar seg like godt fram som Quattro systemet, dog har BMW'ene mer sportslige kjøreegenskaper. X-drive er ikke et "mer sladdesystem" som du kaller det, det er bare ikke like forbanna understyrt. Men igjen, dårlige\uerfarne sjåfører vil nok føle seg tryggest med dette. 

Quattro med torsen er passivt, X-drive er aktivt.

Haha, vel, å snakke om å være dårligere sjåfør fordi man velger noe som er overlegent bedre virker for meg merkelig. Du er ikke en bedre sjåfør fordi du velger noe som er dårligere, både på papiret og i praksis. Å velge bakhjulstrekk på et sted som Lillehammer for å vise verden at man er god til å kjøre bil er som å skyte seg selv i foten. Understyrt å kjedelig med quattro på vinterføre? Bra å melde, her har du en lekse å lære deg. Dessuten kan du ihvertfall fint skru av ESP/Antispinn på B8´n min fra ´09. Noe som faktisk er MER enn hva du kan på M550´n, noe som skurrer her? Finner det da spesielt at du kaller BMW sitt system mer sporty når du ikke engang får lov å ha BMW´n i sport+ og skru av ESP systemet dens - neida, da må bilen ned i comfort-modus (veldig sporty av BMW). Har både tilgang til nyere og eldre quattro-systemer i huset her, og xDrive oppleves ikke så bra ut, verken på fremkommelighet eller effektiv kjøring på vinterføre. Er noe merkelig når M550´n ALLTID begynner å spinne på bakhjulene før det skjer noe med forhjulene.

 

Merk at jeg her snakker om vinterføre, da sommerføre selvfølgelig ikke kan sammenlignes, da forskjellene mellom systemene er langt mindre. 

 

(Ikke meningen å kapre tråden på noen måte BMWBølla). Men når folk begynner å snakke om å være en dårligere sjåfør fordi man velger noe som for sin egen del er overlegent bedre blir det for dumt for meg. Ironisk når selv BMW sine selgere på Bilia Stenshagen sier at F10 M5 er direkte håpløs i regn og på vinterveier. For all del, på helt vanlig kjøring og med en pen høyrefot lar alt seg gjøre - men for MEG er ikke det slik jeg ønsker at min bil skal være. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diskuterer vel ikke så mye ett par her, de provoserer vel mer. Å påstå at man ikke kan kjøre bil når man klarer å sladde med en firehjulstrekker er i bestefall naivt. Det er fryktelig mye vanskeligere å få til fornuftig sladding med firehjulstrekk, bakhjulstrekk får alle til.

Hvor har noen påstått det? Blir bare for dumt å legge fremmede ord i munnen til folk. 

 

At man derimot ikke klarer å håndtere noe annet enn en 4x4 i daglig bruk, tilsier at man er blitt en dårligere sjåfør.

 

Haha, vel, å snakke om å være dårligere sjåfør fordi man velger noe som er overlegent bedre virker for meg merkelig. Du er ikke en bedre sjåfør fordi du velger noe som er dårligere, både på papiret og i praksis. Å velge bakhjulstrekk på et sted som Lillehammer for å vise verden at man er god til å kjøre bil er som å skyte seg selv i foten. Understyrt å kjedelig med quattro på vinterføre? Bra å melde, her har du en lekse å lære deg. Dessuten kan du ihvertfall fint skru av ESP/Antispinn på B8´n min fra ´09. Noe som faktisk er MER enn hva du kan på M550´n, noe som skurrer her? Finner det da spesielt at du kaller BMW sitt system mer sporty når du ikke engang får lov å ha BMW´n i sport+ og skru av ESP systemet dens - neida, da må bilen ned i comfort-modus (veldig sporty av BMW). Har både tilgang til nyere og eldre quattro-systemer i huset her, og xDrive oppleves ikke så bra ut, verken på fremkommelighet eller effektiv kjøring på vinterføre. Er noe merkelig når M550´n ALLTID begynner å spinne på bakhjulene før det skjer noe med forhjulene.

 

Merk at jeg her snakker om vinterføre, da sommerføre selvfølgelig ikke kan sammenlignes, da forskjellene mellom systemene er langt mindre. 

 

(Ikke meningen å kapre tråden på noen måte BMWBølla). Men når folk begynner å snakke om å være en dårligere sjåfør fordi man velger noe som for sin egen del er overlegent bedre blir det for dumt for meg. Ironisk når selv BMW sine selgere på Bilia Stenshagen sier at F10 M5 er direkte håpløs i regn og på vinterveier. For all del, på helt vanlig kjøring og med en pen høyrefot lar alt seg gjøre - men for MEG er ikke det slik jeg ønsker at min bil skal være.

Tror ikke noen som disponerer andre sine biler skal uttale seg så bastant, ei heller en som knapt opplever skikkelig vinter.

 

Det med annenhåndsverdi er et poeng som jeg har tenkt på, det er jo litt spennende og usikkert hvordan både fremtiden og kvaliteten til alle disse hybridene er. M3 er jo godt innarbeidet, taper sikkert et lass med penger i starten, men så vil de falle mer normalt videre i sin levetid, til de kanskje faktisk begynner å stige igjen? Om det samme skjer med i8 er mer usikkert...

På en annen side, som en annen nevnte her, iom at det er tilnærmet null i avgift på i8 og den derfor er dyrere i Sverige, Danmark, Tyskland og USA, kan jo gjøre at den KAN bli solgt på eksport også.

Nå er jo ikke planen å selge bilen med en gang, men man vet jo aldri.......

Enig med E.H.D, begge må prøves, og gjerne mer enn et kvarter, før man tar en avgjørelse.

Jeg var innom BMW i dag faktisk, fikk da prøvesittet både i8 og M4 (ikke M3).

i8 er jo en looker, det kan man ikke ta fra den! Klarte å karre meg både inn og ut av den, litt mer elegant enn i video'n som er postet i tråden her :P

Men helt lett var det ikke :)

For en bil da...

M4 ser jo også helt brutus ut, skjermbreddet og med store konkave felger, med store bremser bak! Setene og sittestilling var ekstremt god!

Og sikten utover det bulende panseret satt et smil i ansiktet mitt hvertfall... :)

Er spent på lyden i bilene, og mest på M3 fordi nesten alle tester jeg har lest kritiserer lyden i den nye generasjonen.

i8 forventer jeg liksom ikke så mye, men er likevel spent på den kunstige lyden, den har dog fått mer positiv respons enn M3/M4...

Jeg personlig ville vektet det argumentet med verditap og teknologisk utvikling ganske tungt, visst det bruksmessig vil stille ganske likt i ditt tilfelle(sommerbruk).

Uten å vite eksakt produksjonstall av i8, så må det produseres ganske få for at verdien skal øke igjen grunnet samleverdi.

Endret av CrZyWiz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pr. november 2015 var det totalt produsert 6290 stk. i8. Jeg ser forøvrig ikke det rasjonelle i å sammenligne i8 og M3 utover at begge modellene er hurtige biler med BMW rondellen på panseret.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mrqlan: når jeg skrur av dscn i min bil går styring, dempere og motor automatisk i sport selv om det kun står DSC OFF i displayet. Sport + er vel bare sport med litt snillere DSC innkobling.

På M3/M4 har du M-drive, der velger du selv alle innstillinger (DSC, dempere,, motor, styring) skal være

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...