Gå til innhold

Xdrive? Med eller uten?


Plexus
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg hadde nok valgt xDrive om jeg hadde kjøpt ny BMW i dag, ikke fordi jeg trenger det men fordi å selge en BMW uten blir mer og mer håpløst. Slik er det blitt nå, BMW pusher xDrive i så stor grad om dagen at BMW er blitt det merket som selger mest firehjulstrekk i Norge nå om dagen. Men når bilene stadig kommer med breiere og breiere dekkdimensjoner så skjønner jeg jo at man må ty til firehjulstrekk for å kunne ta seg godt frem. Ikke mange 5-serier i dag som går med mindre en 245 bredde, en i mine øyne håpløs dekkbredde på vinterdekk. Jeg har dem selv på min F10 530d og hadde det ikke vært for at bilen i seg selv har såpass gode egenskaper og bra antispinn/e-diff så hadde den vært håpløs. Har alltid kjørt på 225 bredde på vinterdekkene på tidligere biler men det blir litt for smalt på F10, skal forsøke meg med 235 nestegang.

Men nei, trenger ikke xDrive da jeg anser dagens BMWer som så gode på vinteren (med riktig dekk) at det ikke er nødvendig. Selv med 245 dekk som jeg synes er for breie så tar bilen seg frem de utroligste plasser, de få bakkene i distriktet jeg ikke kommer opp har jeg ikke noe å gjøre likevel. Jeg er liker å teste litt fremkommlighet når vi har snø og jeg har tatt knekken på mange fordommer mot bakhjulstrekk enkelte kamerater har sittet med.

 

Fattern har 225 på sin f10. ikke noe problem med framkommeligheten. Er kanskje bare vi som mener det blir for stutt med 17" og så smale dekk på en så stor bil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil egentlig ikke ha x-drive, men skulle jeg bestilt helt ny bil ville jeg vurdert det seriøst. Spesielt om det ble tilbudt til kampanjepris. Grunnen er ene og alene annenhåndsverdi. For bruktbiler leter jeg utelukkende blant rwd. 

 

Fur SUV'ene er det litt annerledes. De bør absolutt ha x-drive. Når man først skal ha en høy og tung bil, kan man like godt ta den helt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedr dekkdim diskusjonen (som vi har hatt mange av). Jeg skulle veldig gjerne hørt en begrunnelse for hvorfor det er "215" eller "225" som er det riktige.

Hvorfor tror dere en lastebil kjører på betraktelig breiere dekk, også på vinteren?

Egenskapene til dekket, sammen med marktrykk er det som er interessant, ikke en absolutt påstand om dekkdim. En e34 og en f10 varierer noe i vekt.

Endret av TRF-Racing
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, spørs litt hvor mye man ser på papir vs virkeligheten.

I perioden jeg skrev testen(e) var det høst, mao ingen is eller snø.

Så jeg "kjente" ingen direkte FWD "følelse" med testbilen (F48 2.0d X-drive), ei heller gjorde jeg det med testen av FWD 2 Active Tourer.

Men E84 vs F48 er to helt ulike biler.

Skrevet ferdig test av F48 til bimmers.no nå, så kan du kanskje bli litt klokere av å lese den :smile:

Fant og leste den med FWD av Active Tourer, men ikke den til F48 X1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedr dekkdim diskusjonen (som vi har hatt mange av). Jeg skulle veldig gjerne hørt en begrunnelse for hvorfor det er "215" eller "225" som er det riktige.

Hvorfor tror dere en lastebil kjører på betraktelig breiere dekk, også på vinteren?

Egenskapene til dekket, sammen med marktrykk er det som er interessant, ikke en absolutt påstand om dekkdim. En e34 og en f10 varierer noe i vekt.

 

For min del er dekkbredden viktig når det er mye snø. Min opplevelse er at brede dekk pakker seg lettere enn smale dekk gjør, derfor kunne jeg godt tenkt meg 225 i stedet for 245. På vanlig vintervei tror jeg ikke at jeg merker noen forskjell.

 

Mener du at lastebiler kjører med brede dekk på vinterføre fordi det gir bedre veigrep enn smale dekk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står ganske klart hva jeg mener, og det er ikke det du konluderer med.

 

"Hvorfor tror dere en lastebil kjører på betraktelig breiere dekk, også på vinteren?"

 

For meg er det ikke klart hva du mener med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tror jeg (endelig) at jeg skjønner hva du mener med å bringe inn lastebilene i diskusjonen.

 

Hva tror du om at bredden på dekket kan ha noe å si for egenskapene i løssnø?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bredden på dekket mener jeg kun er relevant sett i lys av hva marktrykket blir. På en liten 1 serie vil det "ideelle dekket" være smalere enn på en 5 serie, rett og slett på grunn av vekten.

 

Derimot er det viktig å ha litt profil på dekket, slik at det får mulighet til å "leve" litt mer, for å unngå pakking, og unngå å "gli over" hver minste ujevnhet i vegen.

 

Personlig har jeg kjørt på 225/50-17 e34 og e39, og gikk nå opp til 245/45-18 på e61. Jeg har kjørt på mindre hjul også, men uten at jeg synes dette har vært fordelaktig på de forskjellige bilene jeg har hatt. Jeg bor forøvrig på Rena, hvor vi iallefall normalt har noe mer av glatte og eller snødekte veger enn store deler av sør norge. Ikke har jeg x drive, har alltid relatvt stive m-sport biler, og til og med frua kommer seg frem uten problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring med Xdrive i forbindelse med 3-serien (F31 320d LCD) på sommerføre er heller dårlig. På vinterføre vil jeg derimot helt klart tro at systemet har sine fordeler selv om jeg i løpet av 13-14 år med BMW og bakhjulstrekk aldri har savnet 4x4. Problemet med xDrive på sommerføre er at den klassiske lette og følsomme styringen som de mindre BMW modellene er kjent for mangler. En 3-serie skal ikke virke tung og satt på veien, men det gjør en F31 med Xdrive og spesielt med 19" felger (som vi hadde på vår helt nye leiebil i løpet av over 2000 Km på kontinentet). 

 

Når dette er nevnt har ikke F31 med Xdrive dårlige kjøreegenskaper eller en direkte mindreverdig kjøreopplevelse, men den er heller ikke like inspirerende som en F31 uten Xdrive. Felger med en mindre dimensjon vil sannsynligvis hjelpe litt (16"/17"), men den litt for tunge og satte fronten bilen har med Xdrive vil uansett aldri bli like følsom og sofistikert som en klassisk 3-serie uten 4x4. Det er verdt å merke seg hvorfor 3-serien er kjent for sine fine kjøreegenskaper. Tradisjonelt har 3-seriene vært ganske lette og agile, men det er F31 320d Xdrive med sine 1680 Kg (automatgear) ikke. F31 320d med bakhjulstrekk og manuelt gear veier 1585 Kg... nesten 100 Kg mindre... og dette merkes siden store deler av denne vekten ikke er en del av forakselen.

 

Ergo må man foreta et valg før man evt. kjøper en 3-serie med Xdrive (sikkert også med 5-serien selv om det har mindre betydning i en bil som minst veier 1785 Kg med Xdrive (og hele 2240 Kg som F11 520d Xdrive med automatgear). Verdsetter man lette og agile kjøreegenskaper eller prioriterer man å kjøre "ekspresstog"... :)   

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bredden på dekket mener jeg kun er relevant sett i lys av hva marktrykket blir. På en liten 1 serie vil det "ideelle dekket" være smalere enn på en 5 serie, rett og slett på grunn av vekten.

 

Min oppfatning er at det på løssnø blir en effekt som ligner på vannplaning og at det derfor kan være gunstigere med et litt smalere dekk. Et problem er selvsagt at det er gjort veldig få sammenligningstester på dette, så det blir jo mye synsing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brede dekk på slaps er i hvertfall ingen god kombo  [-o< Kjørte med 235/?-18" på vinterføre med en Golf V jeg hadde, gikk faktisk veldig fint - selv om det var noe overkill. På F10´n og B8´n kjører jeg 245 i henholdsvis 19" og 18" - ikke noen problemer. På snøføre sitter det som gull uansett, og mistenker at smalere ikke er noe bedre på is da jeg kun kjører piggfritt og med bredere dekk får man større flate som kan gripe mot underlaget, dog med noe lavere marktrykk. På løssnø og slaps vil jeg imidlertid tro at smalere er bedre, da de faktisk kan komme "gjennom" slapsen eller løssnøen og ned mot der det er fastere grunn - istedenfor å bare flyte oppå. På Q7´n hadde vi 275 rund baut, det var aldri noe problem - men så veide den nærmere 2,5 tonn.. På SUV vil jeg nok imidlertid ha pigg, for når de først begynner å gli - da glir de godt (Og det gjerne rett frem, noe som gjør det å ikke ha brekk til et helvete). 

Endret av mrqlan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring med Xdrive i forbindelse med 3-serien (F31 320d LCD) på sommerføre er heller dårlig. På vinterføre vil jeg derimot helt klart tro at systemet har sine fordeler selv om jeg i løpet av 13-14 år med BMW og bakhjulstrekk aldri har savnet 4x4. Problemet med xDrive på sommerføre er at den klassiske lette og følsomme styringen som de mindre BMW modellene er kjent for mangler. En 3-serie skal ikke virke tung og satt på veien, men det gjør en F31 med Xdrive og spesielt med 19" felger (som vi hadde på vår helt nye leiebil i løpet av over 2000 Km på kontinentet).

 

Det blir jo på en måte et valg om man foretrekker gode egenskaper på sommer eller på vinter. Mange er vel såpass lite fintfølende at de ikke merker at bilen er litt mindre lettkjørt på sommerføre og derfor velger xDrive for å ha mer margin på vinterføre. Selv er jeg veldig fornøyd med at vi har fått to BMW'er i hus og at det er en av hver "type". X3 som "bruksbil" og 120d som "kjørebil". Jeg har jo begynt å se etter en erstatning for eneren, men jeg tror at erstatteren også vil bli bakhjulsdrevet.

Endret av ogee1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...