Gå til innhold

Hvilken BMW - 3 eller 5 serie

Anbefalte innlegg

Amen! Det har pågått aksjon på disse motorene(07-08modeller). Der alle får ny kjedestrammer, og får liketil helt nytt register. Har bilen vært inne på aksjon, så er det ikke større risiko med disse kontra andre modeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å prøve å gjøre dette litt oversiktlig slik at det kanskje kan være til nytte for trådstarter:

BMW E60 520d 2005-2007 har M47TU2D20 motoren. Denne er ikke plaget med registerhavari i samme grad som N47. Feil på denne er etter hva jeg vet følgende:

* Turbohavari

* Koksing av innsug

* Tett partikkelfilter

* Manifoiler som sprekker

* Vibrasjonsdemper

Dette er ingen dårlig motor derimot, men jeg mener at M57 har litt færre issues og gir mer driftsikkerhet.

E60 520d 2007-2010 har N47D20 motoren. Dette er en veldig fin dieselmotor, men den har en stor svakhet og det er registerhavari. Som allerede nevnt her så har BMW hatt aksjon på dette, men det er ingen garanti mot at feilen kan oppstå igjen. Det har vært havarier på denne motoren helt opp på 2012-2013 modeller av F10 520d, men da kun i tilknytning til drosjebruk og da svært høy kilometerstand.

Av svakheter knyttet til N47D20 har jeg klart å finne ut av følgende:

* Registerhavari

* Wastegate ventil

* Swirlflaps (tviler på at dette er veldig utbredt, men BMW fikset dette i 2009)

Står skrevet litt om det her:

https://en.wikipedia.org/wiki/BMW_N47

Det er veldig vanskelig å finne pålitelige kilder på nett, det aller meste av det som står skrevet er på forum og det ser jeg ikke på som pålitelige kilder. Jeg har ikke noe å tjene på å dikte opp feil og mangler ved M47 eller N47, det eneste jeg ønsker er å fortelle trådstarter hvilke inntrykk og erfaringer jeg har med disse motorene. Dere som påstår at jeg har så veldig feil i det jeg skriver er jo ikke videre flinke til å selv dokumentere at jeg tar feil. Jeg mener ut ifra personlige erfaringer, andres erfaringer samt hva man har lest og hørt så er ikke 520d den mest driftsikkre E60en. Er dette feil? De av dere som jobber med dette (TRF eller kennethe34) og kan disse motorene inn og ut, er jeg helt på bærtur her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å prøve å gjøre dette litt oversiktlig slik at det kanskje kan være til nytte for trådstarter:

BMW E60 520d 2005-2007 har M47TU2D20 motoren. Denne er ikke plaget med registerhavari i samme grad som N47. Feil på denne er etter hva jeg vet følgende:

* Turbohavari

* Koksing av innsug

* Tett partikkelfilter

* Manifoiler som sprekker

* Vibrasjonsdemper

Dette er ingen dårlig motor derimot, men jeg mener at M57 har litt færre issues og gir mer driftsikkerhet.

E60 520d 2007-2010 har N47D20 motoren. Dette er en veldig fin dieselmotor, men den har en stor svakhet og det er registerhavari. Som allerede nevnt her så har BMW hatt aksjon på dette, men det er ingen garanti mot at feilen kan oppstå igjen. Det har vært havarier på denne motoren helt opp på 2012-2013 modeller av F10 520d, men da kun i tilknytning til drosjebruk og da svært høy kilometerstand.

Av svakheter knyttet til N47D20 har jeg klart å finne ut av følgende:

* Registerhavari

* Wastegate ventil

* Swirlflaps (tviler på at dette er veldig utbredt, men BMW fikset dette i 2009)

Står skrevet litt om det her:

https://en.wikipedia.org/wiki/BMW_N47

Det er veldig vanskelig å finne pålitelige kilder på nett, det aller meste av det som står skrevet er på forum og det ser jeg ikke på som pålitelige kilder. Jeg har ikke noe å tjene på å dikte opp feil og mangler ved M47 eller N47, det eneste jeg ønsker er å fortelle trådstarter hvilke inntrykk og erfaringer jeg har med disse motorene. Dere som påstår at jeg har så veldig feil i det jeg skriver er jo ikke videre flinke til å selv dokumentere at jeg tar feil. Jeg mener ut ifra personlige erfaringer, andres erfaringer samt hva man har lest og hørt så er ikke 520d den mest driftsikkre E60en. Er dette feil? De av dere som jobber med dette (TRF eller kennethe34) og kan disse motorene inn og ut, er jeg helt på bærtur her?

Greit nok, nå modererer du deg til hva du personlig tror. Fredrik reagerte på at du presenterte det som en sannhet, noe det IKKE var.

M47TU2 motoren har ikke noe nevneverdig mer "issues" en M57 motoren, faktisk plages de med stortsett det samme(F.eks swirl flaps,sprekker i manifold, DPF, EGR, termostat osv.)

For ordens skyld N47 motoren har IKKE problemer med swirl flaps.

Ergo, statisk sett har du ikke belegg til å hevde det du gjør basert på dette.

Endret av CrZyWiz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ergo, statisk sett har du ikke belegg til å hevde det du gjør basert på dette.

Da gjenstår det bare at du kommer opp med en statestikk som viser at jeg ikke har grunnlag for å mene det jeg mener. Inntill videre så vil jeg mene det er helt feil å påstå at M47/N47 er den beste motoren i E60.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:lol: Håper ikke trådstarter blir skremt av engasjementet!

Uansett, trådstarter, jeg tror om du finner en godt velholdt bil som er fulgt opp servicer på så har du ikke mye å bekymre deg over. Dette er bruktbiler og ting kan gå galt uansett, vi har eksempler på folk som har hatt problemfri E60, E61, E90 og E91 i 5-6 år, mens andre har kun hatt problemer fra dag 1. Jeg tror du må prøvekjøre litt og finne ut hvilken som passer dine preferanser, så kan "vi" (forumet) komme på banen å hjelpe når det gjelder å finne gode eksemplarer og hva man skal lete etter! :)

Alle er svært gode å kjøre på hver sin unike måte ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da gjenstår det bare at du kommer opp med en statestikk som viser at jeg ikke har grunnlag for å mene det jeg mener. Inntill videre så vil jeg mene det er helt feil å påstå at M47/N47 er den beste motoren i E60.

Vel... det var du som kom med div. påstander om BMW's dieselrekkefirere og da er det vel egentlig ikke for mye forlangt at du også fremlegger noe dokumentasjon. I alle fall når noen av oss andre synes at du strekker påstandene litt vel langt. Jeg sier ikke at disse motorene er problemfrie, men de er produsert i et enormt antall i forhold til dieselrekkesekserne og dette tror jeg helt klart har noe med saken å gjøre. Du har helt klart ikke belegg for å anbefale at folk ikke kjøper modeller med M47TU2D20 og N47D20 motorene (E87, E90/91, E83, E60/61 og E81, E84, E87, F20, E90/91, F30/31 etc.). 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel... det var du som kom med div. påstander om BMW's dieselrekkefirere og da er det vel egentlig ikke for mye forlangt at du også fremlegger noe dokumentasjon. I alle fall når noen av oss andre synes at du strekker påstandene litt vel langt. Jeg sier ikke at disse motorene er problemfrie, men de er produsert i et enormt antall i forhold til dieselrekkesekserne og dette tror jeg helt klart har noe med saken å gjøre. Du har helt klart ikke belegg for å anbefale at folk ikke kjøper modeller med M47TU2D20 og N47D20 motorene (E87, E90/91, E83, E60/61 og E81, E84, E87, F20, E90/91, F30/31 etc.).

Ja jeg kom med en påstand, men når jeg ikke har fått fremskaffe det jeg kaller troverdig dokumentasjon så velger jeg likevel å stå ved mine påstander. Dette basert på magefølelsen og erfaringer ifra tidligere, og det er våre erfaringer trådstarter etterspør. Det får da være opp deg å dokumentere at jeg i såfall har feil, hvis ikke blir det påstand mot påstand. Jeg har ikke fått noe troverdig dokumentasjon, kanskje du har bedre sjans til å dokumentere din påstand hvis den viser seg å være riktig. Da skal jeg i såfall legge meg helt flat :)

Du sier at disse motorene er produsert i ett enormt antall, det er jeg absolutt med på. Jeg kikket litt på Finn.no og gode 70% av alle E60 er 520d, men det er 18 stk E60 som ligger på Finn.no med en kilometerstand på over 250 000 km. 16 stk av disse 18 stk har rekkesekser, samtlige E60 som har gått over 300 000 km har rekkesekser. Hvorfor er det ikke flere 520d som har gått så langt når det er så mange av dem som er solgt. Kan det ha med driftsikkerhet å gjøre? eller vedlikeholder eiere av 525 og oppover bilene sine bedre? Jeg er ikke fan av å bruke Finn.no som kilde, men det gir en liten pekepinn på hvor jeg vil i denne tråden. Særlig siden trådstarter er ute etter en brukt E60 som må klare høy kilometerstand, derfor mener jeg at jeg har belegg for å hevde hva jeg gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være flere årsaker til det, f.eks satt på spissen at 520d bilene med denne km. standen er hos fornøyde eiere.

Visst du har hatt noe utdanning innen statistikk, så ville du skjønt hvorfor det ikke er belegg for å hevde det du gjør. Du kan hevde og tro hva du vil, det blir ikke mer sant av den grunn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ikke så veldig mye til prisene på disse, men bilen virket jo grei ut. Personlig synes jeg standardrattet er litt trist, men man kan ikke få alt.

Det er likevel verdt å nevne at disse fikk en facelift i 2009 som hjelper en god del på utseendet, og personlig hadde jeg nok heller tatt en 318d facelift enn en 320d pre-facelift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle tips, er helt overveldet her jeg sitter :)

Men jeg har også sett litt på 320d, hvordan er denne modellen fra 08 og utover?

Likte svært godt denne:http://www.finn.no/68559086

Er dette et dårlig kjøp?

Ser jeg får en del nyere bil hvis man velger 3 serien.

Ser ut som en velholdt og pen preface E90. Ikke fullt utstyrt, men det kan hende det er nok :)

Jeg tror heller ikke at det er et dårlig kjøp da alt så ut til å være i orden. Likevel om det ikke er noen hast, dukker det sikkert opp facelift-modeller fremover som er like velholdt til samme pris.

Her ser du forskjell på facelift og preface:

Venstre er facelift (ikke se på eksosrørene på faceliften, de er bare på 335i-modellene)

attachment.php?attachmentid=106402&stc=1

post-43083-0-51957100-1452803864_thumb.j

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være flere årsaker til det, f.eks satt på spissen at 520d bilene med denne km. standen er hos fornøyde eiere.Visst du har hatt noe utdanning innen statistikk, så ville du skjønt hvorfor det ikke er belegg for å hevde det du gjør. Du kan hevde og tro hva du vil, det blir ikke mer sant av den grunn :)

Ja det er mye mulig det, men som med min påstand er det også veldig mye mulig at årsaken er at seksermotorene tåler lengere kilometerstand. Og der kommer vi ikke lengere da ingen av oss ser ut til å kunne bevise våre påstander, du har din mening og jeg har min.

Artig at du mener at man må ha utdannelse innen statestikk for å ha noe man skulle sagt her, trenger ikke det for å se noe som er logisk. Beste er vel om trådstarter kanskje selv tar seg en runde, prøver E90 mot E60. Ville også tatt en prat med ett par BMW mekanikere for å høre deres versjon av disse bilene og de forskjellige motorene. På ett forum vil man egentelig aldri få ett svar man blir klok på, er alt for mange meninger og forskjellige erfaringer ute å går.

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...