Gå til innhold

Hvilken BMW - 3 eller 5 serie


Anbefalte innlegg

Er en stund siden jeg prøvde F30/31, men mener at E91 vår er bedre støydempet enn disse bilene (kommer veldig an på dekk selvfølgelig).

 

 

Dekk har veldig mye å si.  Siden F30/31 kommer med runflats som standard, som på mange underlag gir bilen en ulempe når man sammenligner med konkurrenter som kjører på vanlige dekk. Likevel vil jeg si at F30 virker bra støydempet, og selv med runflats  ville jeg lett valgt F31 foran favoritten til mange "forbrukertester":  Skoda Octavia stasjonsvogn.  Også hvis dekkstøy var det eneste kriteriet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

F30 godt støy dempet? Nå nei.

Den støyer jo mer enn min e61, og jeg har piggdekk.

Da stod f30 på piggfrie vinterdekk.

Maken til romling! Og det var som sagt f30, sedan som skal være mer stille enn touring.

Jeg hadde fryktet sommerdekk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke sammenligne biler fra to forskjellige klasser.

Eller du kan, men resultatet er nesten gitt på forhånd.

 

Forøvrig sa jeg "bra støydempet", ikke "godt", og det står jeg ved. ;)

 

Overfor biler i samme klasse står 3-serien seg bra.  Mot biler i klassen over sliter den mer.

5-serien befinner seg i en helt annen liga, også når det gjelder eldre generasjoner 5-serie.  Er man opptatt av støy, er det ofte dette som er den største nedturen hvis man vurderer å downsize til en mindre bilklasse.

Endret av Der Barockengel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kommet mye bra og har fått en del å tenke på. En annen ting jeg har tenkt på er at selv om jeg har en del langkjøring er jeg også i Oslo 2 ganger i uka og er da avhengig av en bil som kan parkeres uten å måtte trenge mega plass.

 

Derfor spør jeg om følgende, hvordan er en 1-serie, feks 118d sammenlignet med 3 og 5 serie hvis man ser bort fra størrelsen på bilen?

 

Er utrolig taknemlig for alle svar og har fått en del å tenke på. Veldig glad jeg ikke skal kjøpe bil i morgen slik at jeg har litt tid å tenke på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå nevner du ikke hvilken 1-serie, men jeg tar utgangspunkt i at du mener e87.

 

Jeg har både 1-serie (e81, 3-dørs av e87) og 5-serie (e61), og comfortmessig vil jeg si de er som natt og dag. Der 1-serien er leken og lett, er 5-serien mye stillere og "tyngre" (kjøremessig). 1-serien virker også en god del "billigere" ut når det kommer til interiør og slikt.

 

Uten at jeg har stor erfaring med e90 i denne sammenligningen vil jeg påstå e87 og e90 ligger nærmere hverandre enn e90 og e60, da disse deler veldig mye.

 

Når det er sagt så har jeg en god del langkjøring med min 1-serie (som i tillegg er godt senket) uten problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så litt mer på størrelsen og ser at det skiller svært lite.

 

1-serie: 432cm

3-serie: 462cm

5-serie: 490cm

 

Så det skiller ikke mer enn 30 cm mellom hver modell. 

 

Faller nok nærmere en 318d eller 320d. Så blir det spennende å se om jeg får økt budsjettet til ca 200, da er jo utvalget en del større og jeg kan være heldig å finne en fin 2010 - 2011 modell.

 

Heller nok også mot en touring versjon da jeg liker å ha litt ekstra plass bak :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30cm forskjell er faktisk ganske mye. Du må også se på bredde, takhøyde og akselavstand. En 5 serie er i praksis mye større innvendig enn en 3-serie av samme generasjon. Spesielt bagasjeplass og ben/skulderplass bak. 1-serien er direkte trang i baksetet, selv om det ikke er like merkbar forskjell mellom denne og 3-serien som mellom 3 og 5. Hvorvidt man trenger denne plassen er jo en annen sak. Vi hadde 1-serie som familiebil første året med barn, så "alt" går. Men bilen var full hver gang vi skulle ut på tur da.

 

E91 318d eller 320d av siste årganger (2010-2011) er et godt valg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv en 3 serie fra 2009, og er veldig fornøyd med den. Tror du blir godt fornøyd med det valget (eventuelt).

Den er mer sporty enn 5 serien og er i grunn greit at den er mindre. Har aldri tatt ibruk skiboksen, selv med to barn og ei barnevogn som ofte er med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...