Gå til innhold

4 år og 80.000 km med X3 F25


Anbefalte innlegg

12 timer siden, Ron Jeremy skrev:

 @F90. Hehe, enhver hint av kritikk mot din elskede diesel F10 og du kaster ut link og henvisninger med det motsatte. Tro du meg, grunnlaget jeg la med F1* vs F25 er grundig og detaljert. Jeg vet jeg gjorde det rette valget for meg - og i en direkte sammenligning er dette også objektivt riktig. Ikke misforstå, Jeg elsker F1* og mener det er den beste 5 serien, kanskje ever og det sier ikke så rent lite.

F25 er en mer nøktern og ujålete bil, mindre sofistikert rett og slett, men den er så tett opptil 5 serie kvalitet og plass, at den står utmerket godt på egen hånd. Kom nettopp fra en ukes ferie med familien i Sverige med Harry handling og det som hører til... jeg trenger en skiboks, men det ville jeg også trengt med en F11.

flere bilder kommer, endelig har jeg en BMW jeg vil ha lenge.

Jeg tar det ikke som kritikk, jeg tar det som en dirkete usannhet så si at det er "grums med kvaliteten" på F11. Jeg vet ikke hvem du har snakket med, men i de fire årene før jeg kjøpte meg F10 så brukte jeg ganske god til på å samle opp informasjon om denne modellen. Jeg snakket med eiere, mekanikere, tekniske konsulenter hos BMW Norge samt sett på statestikker. Dette er biler med ingen alvorlige feil, gjengangere feil er det selvsagt som på alt annet men disse er det heldigvis ikke så mye av. Og la oss også bare få det klart med en gang, F11 ruster IKKE! Det at enkelte eiere i sin uvitenhet skriker rust når de ser bobler i lakken er dumt, bobler i lakken kan være så mye mer enn rust. 

Jeg kan ikke si noe om F25, annet at det er en mer basic bil med kanskje færre komponenter som kan ryke. Men det er altså ingen grunn til å droppe en F11 fremfor F25 pga kvalitet. Men at man velger F25 pga firehjulstrekk, høy bakkeklaring, høy sitteposisjon osv skjønner jeg veldig godt. 

Og til sist, beklager hvis jeg sporer av tråden din :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, minim skrev:

E70 føles ikke spessielt stor når man har fått kjørt den litt, men det kommer vel an på hva man er vandt med. Når jeg bestemte meg for en slik prøvde jeg X3, range rover sport, range rover og mercedes ML og valget var egentlig ganske enkelt når jeg vektet kjøreegenskaper høyest selv om jeg gjerne skulle hatt RR for plassen sin del. Om du er avhengig av bakseteplass og barneseter så kan det være verdt å prøve det først for E70 er ganske liten der. Passasjerene fremme har skikkelig dårlig benplass hos meg når jeg har bakovervendt barnesete i den.. Jeg har en -08 så jeg har lav hengervekt, men jeg tror du får 3500kg med LCI.  

Jeg er kjent med at bakovervendt sete tar god plass, men vi er ikke av de største i vekst, så satser på det går greit. Ønsker virkelig ikke å kjøpe S-Max, så det må gå. :D

Ang. X5 og tilhengervekt er det litt forskjellig ute og går, men den korte versjonen er at alle norsksolgte biler kan trekke 3500kg, og alle importerte kan trekke 2700kg.

Den litt lengre versjonen:
I norge er pakken "utvidet hengervekt" standard på alle X5, som øker hengervekten fra 2700kg til 3500kg. I Tyskland benyttes litt andre tall for beregning av hengervekt (8% helling, kontra 12% her hjemme), så de får 3500kg uten å måtte ha utvidet hengervekt. Når disse bilene så blir importert uten denne pakken får de 2700kg her hjemme, og ikke 3500kg som de hadde i Tyskland.

Det finnes nok unntak begge veier, men om du sjekker litt vil du se at tilnærmet alle norske X5-er kan trekke 3500kg, og alle importerte 2700kg.

Uansett så holder 2700kg lenge for min del, men ettersom jeg ønsker DAB+ er det primært norsksolgte biler som er aktuelle, så da får man 3500kg uansett. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 years later...

Da forsvinner snart vår X3, etter nesten 4 år og 80.000 km.

Den har holdt seg godt og det har være lite trøbbel, tiltross for N47 og all dens trøbbel.

En knekt fjær bak, klassisk BMW, en defekt lykt bak og så fikk jeg vann inn i en driver på den ene frontlykten. Men det er stort sett det, aldri hatt en bil lenger, ei heller hatt mindre trøbbel. Bilen har fungert utmerket og har vært en trofast sliter, anbefales for de som er ute etter en «stor» nok bil til en relativ fornuftig pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Ron Jeremy skrev:

Da forsvinner snart vår X3, etter nesten 4 år og 80.000 km.

Den har holdt seg godt og det har være lite trøbbel, tiltross for N47 og all dens trøbbel.

En knekt fjær bak, klassisk BMW, en defekt lykt bak og så fikk jeg vann inn i en driver på den ene frontlykten. Men det er stort sett det, aldri hatt en bil lenger, ei heller hatt mindre trøbbel. Bilen har fungert utmerket og har vært en trofast sliter, anbefales for de som er ute etter en «stor» nok bil til en relativ fornuftig pris.

Jasså! :) Kommer det en erstatter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Ron Jeremy skrev:

Har gått så mange runder nå Marius. Gikk etterhvert for en plan C, eller var det D?

skal lage en tråd om den Marius 😄

Haha, jeg er faktisk spent :D Det har vært noen alternativ ja, men det er mye å velge i. Håper du landet på et alternativ du vil trives med. Jeg følger med 😎

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ron Jeremy skrev:

Da forsvinner snart vår X3, etter nesten 4 år og 80.000 km.

Den har holdt seg godt og det har være lite trøbbel, tiltross for N47 og all dens trøbbel.

En knekt fjær bak, klassisk BMW, en defekt lykt bak og så fikk jeg vann inn i en driver på den ene frontlykten. Men det er stort sett det, aldri hatt en bil lenger, ei heller hatt mindre trøbbel. Bilen har fungert utmerket og har vært en trofast sliter, anbefales for de som er ute etter en «stor» nok bil til en relativ fornuftig pris.

Dette var bedre mhp. feil og mangler i forhold til vår E46 318d Touring da den hadde kjørt like langt. Jeg tenker at hvis man har rundt 80-100000 Km uten flere problemer er mye gjort for at bilen holder lenge uten andre "problemer" enn naturlig slitasje (hvis vi ser bort fra rusten som var et stort problem på E46). Slik var det med vår BMW og vi kjørte videre hele 260000 Km og nesten 6 år (som langpendlerbil mellom Århus og Oslo).

Jeg mener at BMW generelt viser sin styrke kvalitetsmessig når bilene har kjørt langt - forutsatt at man er litt heldig med bilen og/eller de mest alvorlige feilene viser seg når bilen er relativt ny (og innenfor garantitiden). Vår E46 fikk ikke plutselig nye alvorlige problemer etterhvert som bilen hadde kjørt langt, men de feilene som var der (f.eks svinghjulet) bare fortsatte å skape problemer (tiltross for to utskiftinger og en ny clutch). Det var rusten som ødela bilen (spesielt økonomisk) og som gjorde at jeg tilslutt kastet inn handskene. Hadde det ikke vært for rusten hadde vi sannsynligvis stadig hatt bilen med 500000+ Km på telleren.

Etter E46'en har vi hatt tre biler. Først en VW Up (75 HK) i et år (rundt 30000 Km) uten problemer. Deretter hadde vi en Citroën C4 Cactus HDi 100 HK i 3 år og ca. 90000 Km. Det var noen mindre problemer som f.eks alt for mye rust på skivebremsene bak, men ellers var bilen et hyggelig bekjentskap og en temmelig spesiell og interessant bil. Nå har vi en Citroën C4 Picasso HDi 120 HK som vi har hatt i 2,5 år og har kjørt ca. 60000 Km. Samtlige 12 ventiler i motoren måtte byttes da bilen hadde kjørt ca. 35000 Km (en konstruksjonsfeil og heldigvis på garantien), men ellers har bilen vært feilfri så langt. Det vi imidlertid kan merke til forskjell fra f.eks BMW'en (ved samme kjørelengde), men også C4 Cactus er at bilen knirker mer og at f.eks stoffet på setene har fått misfarging. Den generelle opplevde kvaliteten er definitivt ikke på samme nivå som BMW'en (C4 Picassoen kostet også langt under det halve), men heller ikke på nivå med C4 Cactus som er en nyere konstruksjon fra Citroën og også billigere enn C4 Picasso.

Bildet er med andre ord ikke entydig og akkurat dette tror jeg er viktig. Noen BMW modeller holder også bedre enn andre og er beheftiget med færre feil. At man gjør litt research (f.eks leser i et forum som dette) før man kjøper en bil er helt sikkert ganske smart... :)    

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Denne historien lever videre tydeligvis... La meg dele herligheten!

Hadde satt bilen i kommisjon og det er jo tregt marked om dagen, så salgshastigheten tar jeg med knusende ro. Hadde bilen inne for oljeskift for 2000 km siden. Så bilen skulle være bra.

Bilen var nå inne på verksted for bytte av lykter, der fant de også en lyd fra registeret... Tilbudet var pålydende 42k.

Slik varmer jo selvsagt, ringte derfor forsikringen, der jeg bad om det beste av «alt» fra unger til hus, hytta og .. bil!

For siden jeg har «det beste» bør jeg vel da også ha maskinskadeforsikring tenkte jeg.

Ringte derfor opp Forsikringen, og fikk beskjed om at joda, du har det beste av alt, men ikke maskinskadeforsikring.
Jeg spurte da hvorfor og det viser seg at (sparebank sør) lar biler utenfor (eldre) enn 6 år kan ikke få maskinskadeforsikring, siden min bil var registrert 13.1.2013 og jeg forsikret bilen i det selskapet i Februar 2018 så lå ikke denne inne. Ja, jeg burde lest papirene men stolte vel på selgeren.. så .. noen som har lyst på/ kjenner noen som tar en registerjobb i regionen? Eller har råd tips, taes disse imot med takk 🐥👍🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der er utrolig surt å oppdage i ettertid. Forsikrings selgere er noen av de mest uærlige som finnes, de drives hardt på resultater, har en resultat basert lønn og møter ikke kunden personlig så de har ikke det forholdet til kunden. Jeg har jo vært enn sånn som har shopa litt rundt når det gjelder forsikringer, og jeg følger med som en hauk på det som loves og det jeg faktisk får (ja jeg er han vanskelige kunden). Det er ikke få ganger man har avslørt regelrett løgn...den beste var han som lova uhellforsikring på innbo uten egenandel. Hadde jeg lyst på nytt bad var det bare å tette sluken og skru på krana... 😂

Jeg tror dog det finnes selskaper som tilbyr motor og drivverk på eldre biler enn 6 år. Mener å ha hørt helt opp i åtte år i noen selskaper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik 90 skrev:

Det der er utrolig surt å oppdage i ettertid. Forsikrings selgere er noen av de mest uærlige som finnes, de drives hardt på resultater, har en resultat basert lønn og møter ikke kunden personlig så de har ikke det forholdet til kunden. Jeg har jo vært enn sånn som har shopa litt rundt når det gjelder forsikringer, og jeg følger med som en hauk på det som loves og det jeg faktisk får (ja jeg er han vanskelige kunden). Det er ikke få ganger man har avslørt regelrett løgn...den beste var han som lova uhellforsikring på innbo uten egenandel. Hadde jeg lyst på nytt bad var det bare å tette sluken og skru på krana... 😂

Jeg tror dog det finnes selskaper som tilbyr motor og drivverk på eldre biler enn 6 år. Mener å ha hørt helt opp i åtte år i noen selskaper.

Ja, grumsete bransje. 
Fikk beskjed om at bilen ikke måtte være over 6 år før forsikringdato. Hadde den vært det hadde den vært forsikret til den var 8 år. Hørt om opptil 9 år.

bommet med et par uker tydeligvis og det jeg trodde og bestilte var «full pakke» var altså uten maskinskadeforsikring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Ron Jeremy så utrolig kjipt! Sparebank1 har 8 år(maks 200 000km), men det er lett å være etterpåklok og si at de og de har 8 år og at "jeg leser alltid igjennom... bla bla bla..". Ble lurt selv føler jeg, da jeg var 18 år sa Gjensidige at jeg skulle få igjen alt ungdomstillegget om jeg kjørte skadefritt til jeg var 23 år og lovet meg dette og at dette burde være gulroten. Jeg kjørte skadefritt, men det kom ingen ungdomstillegg i retur. Tok kontakt med de og da sa de at jeg måtte ha sammenhengende forsikring hos de. Jeg hadde opphold på 1 år hvor jeg ikke hadde bil. Jeg skrev i retur at dette hadde ikke de opplyst om og at jeg krevde pengene i retur. Vel.. fikk kopi av avtale hvor de hadde markert og skulle du ha sett, med små skrift inni ei blekke stod det på 1 linje at det krevde at jeg hadde forsikringen sammenhengde i alle de årene. Dette ble det ikke sagt noe om muntlig og heller ikke på forenkelt oversikt over forsikringen. Mange år siden og jeg gikk ikke tilbake til Gjensidige i protest, selv om det ikke går ut over andre enn meg. Men jeg er fornøyd hos SB1. Litt som at jeg har sluttet å høre på P4 fordi den Despacito går så ofte, går bare ut over meg selv, men lever fint likevel...

Over til saken, håper det ordner seg med noen som har tips eller tid og kunnskap til å ta på seg slikt :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke sjekket med BMW om det er noe goodwill å få hos de på dette? 

Fikk selv utbedret register på "den stille kampanjen" som gikk for 4-5 år siden på en da 7 år gammel bil. Men mulig de anerkjente problemet med de tidlige utgavne av N47 på en annen måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...