Gå til innhold

Har BMW virkelig gode stoler?


M.Lunde
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg synes oppgjennom åra at jeg har hørt et veldig godt rykte om stolene på BMW'er. At dem, sammen med Volvo, er det beste på markedet og at man "aldri" blir sliten på kjøreturen. Vel, for min del så er det det mest slitsomme førersetet jeg har brukt tror jeg. Finner aldri en god posisjon og ender ofte opp med korsrygg først og fremst. Hva synes dere andre? Har selv E90 med sportsett elektrisk uten minne (stoff). Eventuelle tips for å stille inn riktig? Føler jeg har prøvd alle tips jeg finner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som du påstår at BMW har dårlige seter pga du har dårlig erfaring med din E90..

Jeg syns at de fleste BMWer jeg har kjørt har ganske gode seter, med noen unntak der det virker som de er for smal i ryggen. Men det var vel noe som kunne stilles på.

E34 sine komfort (eller kanskje de er standard seter) skinn seter er UTROLIG komfortable.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har comfort stoler i E70'n min og bortsett fra at det tar 10-15min å få stilt dem inn så er de helt fantastiske når de er på plass. Har aldri kjørt E90 så kan ikke svare for den, men å sammenligne comfort stolene mine med volvo stoler er som å sammenligne en stressless og en ikea tre-krakk :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kjempefornøyd med komfortstolene i min f15, men å kalle sportsstolene jeg har i min2012 v70 for ikea trekrakk ville jeg ikke gjort. Sitter nesten like godt i dem.

Så Bmws komfortstoler er veldig bra, jeg har hatt dem i f11 og nå f15, i e90lcien jeg hadde hadde jeg sportstoler og de er ikke like gode, men det er mulig og stille seg inn til ok,stilling der også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde sportsseter i stoff på min forrige bil (E90 LCI), og har nå sportsseter i skinn i F34. I E90 synes jeg de ble litt smale for meg (jeg måler 186 cm og 105 kg), men jeg ble venn med dem etterhvert. I F34 synes jeg de er helt perfekte. Det som gjorde mest utslag for meg, var å tippe dem litt ned i forkant. Dette dempet bøttefasongen på sitteputen en del, og komforten ble betraktelig mye bedre for min del. Jeg liker å sitte så pass nært rattet at jeg kan knekke hånleddene over toppen av rattet når jeg har ryggen inn om setet. Seteinnstillingene mine er da omtrent som dette: 

- Bakdelen av sitteputa er tippet helt ned til laveste punkt. 

- Litt bakoverlent rygg, men ikke så mye at jeg ikke når over toppen av rattet med håndleddene. 

- Fronten av sitteputa er tippet ned ett hakk fra der undersiden av lårene hviler mot lårstøtten (som er trukket helt ut). 

- Forover/bakover er justert slik at jeg kan hvile venstrefoten komfortabelt på fotstøtten ved siden av bremsepedalen uten å få forr mye knekk i kneet. 

Dette er veldig individuelt, men med prøving og feiling så burde de fleste finne seg til rette i BMW sine seter rett og slett siden de tilbyr så mange justeringsmuligheter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har E90 med standardseter og plages ikke med de i heletatt faktisk, en dags kjøring i gamle E87'n til far med sportsseter var det heller ikke noe galt med. E60 med komfortseter var helt topp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har testet e90 med sportsseter og min egen e61 med sportsseter og e61 har noe større seter så de fleste passer nok bedre inn i dem. Men ellers de greie nok i e90,  ikke like gode som e61 setene dog. 

Komfortsetene er selvsagt best. Ang Volvo sine seter så synes jeg at v70 fra 01-07 er best. Men de mangler vesentlig med sidestøtte. Ellers er de meget gode. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, DanielStance skrev:

Virker som du påstår at BMW har dårlige seter pga du har dårlig erfaring med din E90..

Jeg syns at de fleste BMWer jeg har kjørt har ganske gode seter, med noen unntak der det virker som de er for smal i ryggen. Men det var vel noe som kunne stilles på.

E34 sine komfort (eller kanskje de er standard seter) skinn seter er UTROLIG komfortable.

Det var absolutt ikke poenget mitt, men kan skjønne at det kunne virke sånn. :) Ønsket bare å høre erfaringer og eventuelle tips.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Komfortsetene i E60, F10/11 og 6/7 serie er fantastiske! 

Sportssetene i min E91 er ikke så god, men for min størrelse og rygg er de kjempegod. Kjører en del Outlander/Peugeot/Skoda på jobb og når jeg går over til min bil etter en lang kjøretur så er det ofte at jeg kjenner at ryggen bare slapper av. 

Skal du satse på gode seter hos BMW, kjøp 5 serien med komfortseter så er du sikra :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var plaget med samme smertene som deg i e36n før, løsningen min ble å bikke seteryggen mye mere forover slik det ble mere ryggstøtte og mere sitting enn  "ligging". Det ble en helt annen verden for korsryggen med en gang.

Dette er som nevnt inviduelt, men jeg tror selv at egentlig alle som plages med slikt har stilt inn setet feil for "seg". Alle har jo tilbragt x antall år på skolebenken, vi tok jo ikke skade av det...

Endret av hsd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå kjørt en del biler og de beste stolene er det BMW og Volvo som har :) Jeg opplevde ikke stolene i min E90 som ukomfortable, men de var heller ikke de mest komfortable jeg har prøvd. Comfortstolene jeg har i min F10 nå er vel kanskje blant de beste jeg har vært borti. Ikke bare på komfort men også på justeringsmulighetene, det er umulig å ikke finne en god sittestilling i disse :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 years later...
På 2.7.2016 den 19.53, Waterhouse skrev:

- Bakdelen av sitteputa er tippet helt ned til laveste punkt. 

Hva slags knapp er dette? Håper det ikke er hele stolen du mener.  Jeg sliter fortsatt med å finne rett posisjon på mine comfort seter i min F10 12 mod. Korsryggen har fått gjennomgå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stoler er en veldig inviduell greie. Mange taxisjåfører sverger til Volvo sine seter vet jeg.

Seter skulle tidligere være sportslige, selv syns jeg at E36 og E46 sine sportsstoler var glimrende.
Men syns også at E6* og E7* sine komfortstoler er langt bedre enn de siste to generasjonene av 5 serien. Velg sete etter kropp og bruk, aktiv eller langkjøring. 3 serien har til nå hatt sportsseter som «top of the line». Jo mindre bil, jo mindre seter og mer fokus påmdet sportslige enn komforten. Her kan preferanser som skinnkvaliteter også spille inn, men seter er en veldig inviduell greie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutes ago, Ron Jeremy said:

Stoler er en veldig inviduell greie.

Nemlig. vanskelig å finne en fasit der. Jeg har aldri skjønt "hypen" rundt komfortstoler. De er gode, men ikke mer enn det. På kortere tyrer (som det jo er mest av) så er sportsstolene mye bedre for meg. fastere og bedre støtte. Kan gi litt "tresmak" når milene blir veldig mange. Da er nok stressless-prinsippet i komfortstolene bedre, men i sum synes jeg ikke det er de beste kjørestolene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, *MrB* skrev:

Nemlig. vanskelig å finne en fasit der. Jeg har aldri skjønt "hypen" rundt komfortstoler. De er gode, men ikke mer enn det. På kortere tyrer (som det jo er mest av) så er sportsstolene mye bedre for meg. fastere og bedre støtte. Kan gi litt "tresmak" når milene blir veldig mange. Da er nok stressless-prinsippet i komfortstolene bedre, men i sum synes jeg ikke det er de beste kjørestolene.

Kan nok være en alders relatert greie også.
 

På sidelinjen har man jo også 2 serie «sportstolene, som jo også er å finne på bl.a X1.
Ellers er vel generelt stolene på BMW blitt kjipere og billigere, se bare seteraden bak, både sete og rygg var av en helt annen kvalitet i f.eks E34 enn senere 5 serier, disse er flate, triste og konturløse. Slik er det også med skinnet, fra vannbøffel fra 80/90 tallet, kontra dagens «veggisskinn» og kunststoffer, simplere, billigere og lite holdbare materialer, dette går igjen hele veien, som dagens «skinnratt», trist utvikling generelt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...