Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Ja, vet at det blir gebyr om jeg blir stoppet. Men er vel ikke noe stress med å få den omregget og forsikret om den bare står her liksom, er bare det jeg ble litt usikker på når jeg får sånt brev. Men er vel bare en påminnelse om at bilen ikke skal brukes, I guess. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visse Volvoer har problemer med at drivstoff renner ned i i bunnpanne og hever oljenivået og trykker tilslutt alt gjennom veivhusvent og deretter til forbrenningskammer (ukontrollert forbrenning) og motor kjører på til det ikke er mer olje igjen. 

motor sender litt ekstra diesel inn for å brenne bort partikler fra partikkelfilteret og dette blir ikke alltid forbrennt slik det skal og renner ned i sumpen og hever nivå til alt bare "varver ihjel seg". 

Endret av bmwmann24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kamerat måtte selge V50en sin, nettopp fordi motoren havarerte to ganger, akkurat slik bmwmann24 beskriver. Det ble fort dyrt, første gang hadde man ikke forsikret med motor og drivlinje-forsikring(eller hva det kalles), andre gang ble det en feit egenandel å betale. Bilen i seg selv var strøken og kameraten kjører pent, var familiebilen og hadde nylig fått barn og ønsket en sikker familiebil. Skal sies at dama hans småkjørte en hel del om det kan ha noe å si.

Smådieselene til BMW er vel ikke helt feilfrie dem heller.

 

Har kjørt 6 000km med BMWen min straks og må si jeg liker den mer og mer :) Dog bare en 520iA, men synes den gjør jobben. Kjører på originalt understell og originaldimensjon på dekk. Lå bak en nyere Porsche 911 for en ukes tid siden på en veldig svingete vei og det var ordentlig moro å la han bryne seg litt på BMWen. Er behagelig å presse bilen i svingene rett og slett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Gabz skrev:

Ja, vet at det blir gebyr om jeg blir stoppet. Men er vel ikke noe stress med å få den omregget og forsikret om den bare står her liksom, er bare det jeg ble litt usikker på når jeg får sånt brev. Men er vel bare en påminnelse om at bilen ikke skal brukes, I guess. 

Selger får heller ikke sagt opp sin ansvarsdekning før bilen er omregistrert. Jeg har vært ute for tilsvarende flere ganger ved salg av billigbiler og det er svært irriterende å måtte mase på ny eier om å omregistrere. Virker som mange spekulerer i å la andre stå for forsikring så lenge som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, DanielStance skrev:

Er det ikke PSA motor i de V50ene?

Er vel stortsett N47 som er problemmotor av "smådieselene" til BMW.

Ja er det ikke PSA? mener det var snakk om det (hadde ikke forundret meg...Fransk kvalitet) Pussig at det kommer opp for jeg har også kjennskap til en V50 med totalt motorhavari nå nylig.

N47 har vært trøbblete ja, ellers så virker det meste av smådieslene til BMW å være holdbare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Ja er det ikke PSA? mener det var snakk om det (hadde ikke forundret meg...Fransk kvalitet) Pussig at det kommer opp for jeg har også kjennskap til en V50 med totalt motorhavari nå nylig.

N47 har vært trøbblete ja, ellers så virker det meste av smådieslene til BMW å være holdbare.

Kommer jo selvfølgelig ann på hvilken motor som står i V50en (altså hvilken modell. 1.6D osv..), men mener i hvertfall enkelt av de er PSA. Står i hvertfall Citroën/Peugeot logo på diverse plasser. 1.6D mener jeg er PSA sin motor i hvertfall? Mulig Ford er inni bildet en plass og.

Ja M47 er i hvertfall greie så lenge du fjerner swirlflaps. Er vel stort sett ting som veivhusventilasjon og EGR som skaper problemer på de.

Endret av DanielStance
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blitt laget en del skrotmotorer de siste 10-15 år.

Volvo motorer som sluker egen olje og havarerer.

Audi TFSI motor som stempler og ringer må byttes på etter 80-120 000km (07-09)

VAG 1.4l, kjedestrammer blir satt ut av funksjon om motor går litt tilbake (bakke start) og registeret hopper noen tenner. Har sett havari etter 40 000km og en passat har vi bytta 2 motorer på (86 000km)

BMW N motorer kjenner vi til.

Subaru dieselboxere (08-10 (tror jeg). Kjedeproblem.

-Nyere mercedes motorer, vet ikke hvilke motor det er snakk om, men de har visst godt tilbake til Simplex kjeder og de strekker seg de og. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, DanielStance skrev:

Kommer jo selvfølgelig ann på hvilken motor som står i V50en (altså hvilken modell. 1.6D osv..), men mener i hvertfall enkelt av de er PSA. Står i hvertfall Citroën/Peugeot logo på diverse plasser. 1.6D mener jeg er PSA sin motor i hvertfall? Mulig Ford er inni bildet en plass og.

Ja M47 er i hvertfall greie så lenge du fjerner swirlflaps. Er vel stort sett ting som veivhusventilasjon og EGR som skaper problemer på de.

M47 har ikke swirlflaps👌

@Gabz du må omregistrere bilen på deg. Men du trenger aldri betale omreg. Bare selg videre. Da slipper du gebyr osv. Men om du ikke omregistrerer får ikke selger fjernet forsikring nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

8 timer siden, bmwmann24 skrev:

Blitt laget en del skrotmotorer de siste 10-15 år.

Volvo motorer som sluker egen olje og havarerer.

Audi TFSI motor som stempler og ringer må byttes på etter 80-120 000km (07-09)

VAG 1.4l, kjedestrammer blir satt ut av funksjon om motor går litt tilbake (bakke start) og registeret hopper noen tenner. Har sett havari etter 40 000km og en passat har vi bytta 2 motorer på (86 000km)

BMW N motorer kjenner vi til.

Subaru dieselboxere (08-10 (tror jeg). Kjedeproblem.

-Nyere mercedes motorer, vet ikke hvilke motor det er snakk om, men de har visst godt tilbake til Simplex kjeder og de strekker seg de og. 

 

Med marginalisering av produksjonen og stadig høyere krav til lavest mulig vekt og høyest mulig effekt med lavest mulig forbruk, er dette konsekvensene.

Det er dessverre økonomi som bestemmer i hvor stor grad fabrikantene vil lage holdbare motorer, og noen ganger beregner de feil (slik som registerkjede på n47). De gangene løsningene er for god, og det aldri blir problemer- hører vi aldri om.

Det er jo et enkelt regnestykke, hvis du kan spare 10kr pr motor for å bruke del x istedet for y, og du selger 3mill enheter, så er det snakk om 30mill i potensiell profitt. Samlet sett er det nok mange slike valg pr modell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...