Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

32 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Så i følge deg så er ikke en X6 en SUV, eller Crossover som hører inn under SUV begrepet. Se bort ifra den ekstra seteraden, hva er forskjellen på en X6 og Model X? Har ikke en Model X høyere bakkeklaring enn en vanlig Model S? Har den ikke ett mer høyrest design? 

Du må for all del mene at en Model X er en MPV, men du tar feil. Det tror jeg alle her i denne diskusjonen er enig i :) 

Tja... X5 er uten tvil en SUV og jeg oppfatter X6 som en spin off på X5 (med et lett senket tak og dashboard), Model X er noe annet iom at den har chassis fra model S. Det blir litt som om X6 skulle være basert på 5-serien uten de forandringene som gjør X5 til en X5. X6 er imidlertid helt tydelig basert på X5... og det gjør hele forskjellen rent designmessig.

Et veldig godt eksempel på at Model X i realiteten er en MPV er falkevingedørene. De er totalt ubrukelige i ordentlig vintervær og det er en prioritering som Tesla helt bevisst har tatt. Hadde de villet bygge en ordentlig SUV ville bilen hatt alminnelige bakdører, selvmordsdører eller skyvedører. Model X er derimot siktet inn på et marked der den primært vil bli brukt som en MPV (selv om de kaller bilen noe annet av markedsmessige årsaker)... og jeg tar ikke feil... :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så, det er egentlig dørene som gjør at du mener at bilen er en MPV? Blir ikke en Q7/X5 brukt primært som en MPV? Hva skiller bruksområdet til en Q7 fra en Model X? Forøvrig deler kun Model S og Model X ca. 30% av delene. VW har jo sin MLB plattform hvor de deler samme plattform fra A4 til Q7, men det er jo likevel vidt forskjellige biler, selvom de er bygget på mye av den samme lesten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei... falkevingedørene bare understreker bruksområdet (lett tilgang for passasjerene som i en MPV). Som jeg forsøkte å forklare i mitt forrige innlegg handler det om hele designet i kombinasjon med bruksområdet. X6 er i prinsippet en 2+2 seter (et slags sportslig alternativ til X5) der X5 er en mer tradisjonell SUV. Kanskje er X6 en mer ekte Sport Utility Vehicle (SUV) med trykk på Sport.

Selvfølgelig er det flytende grenser, men i denne sammenhengen må jeg si at BMW har fått til en mer klar avgrensing enn Tesla. Model X er iallefall ikke en tradisjonell SUV som X5, Cayenne, Q7 og GLS er det. Ikke bare er terreng ambisjonene totalt fraværende i forhold, men hele bilens attitude og praktisk bruk peker mer mot MPV markedet enn noen av de andre bilmodellene.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med @Fredrik angående type/klasse bil Model X er. Den har ikke i mine øyne SUV-karakteristikk og dens praktiske karakter gjør at jeg mener den går under MPV. Tesla har vel selv kalt den en SUV, men det må noe mer røffhet/offroadish over den for å kalle den det. En Q7, X5, Range Rover og f.eks. Landcruiser er bygd på en base ment for offroad og grove underlag. Selv om X5/Q7 er mer street-SUV så er basen der. En Model X er fashion-MPV med enkle og åpne løsninger og kan bruksmessig direkte sammenlignes med f.eks. Touran. Vel.. hva er den praktiske bruksforskjellen på en 7-seter SUV og en 7-seter MPV, med unntak av bagasjeplass, så ingenting. :) 

IMG_2422.JPGIMG_2424.JPGIMG_2423.JPG

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, Fredrik skrev:

[...] og jeg tar ikke feil... :)

Ok, så Tesla som har konstruert bilen tar altså feil? Påstanden din om at falkevingedørene er det som gjør bilen til en MPV er i mine øyne helt bak mål. Er det noe man forbinder falkevingedører med, er det nettopp en sportsbil (f.eks MB Gullwing) og ikke en MPV.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare meg som synes at dette er en helt meningsløs diskusjon?

Tenk så mye enklere det var før. Da hadde vi sedan, coupe, stasjonsvogn og kombi. I tillegg så fantes kassebil, terrengbil, pickup og sportsbil. Da blir model X en rar, stygg kombi. Reklamefolka har for mye makt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Saltkjelen skrev:

Ok, så Tesla som har konstruert bilen tar altså feil? Påstanden din om at falkevingedørene er det som gjør bilen til en MPV er i mine øyne helt bak mål. Er det noe man forbinder falkevingedører med, er det nettopp en sportsbil (f.eks MB Gullwing) og ikke en MPV.  

Tesla tar ikke feil i egentlig forstand iom. at de bare gjør hva de mener er best for å selge flest mulig biler. SUV'er selger bedre enn MPV'er og derfor kaller de Model X for en SUV og ikke en MPV (som den vitterlig er). Reklamefolkene har alt for mye makt... :)

Diskusjonen er ikke meningsløs iom. at den er en diskusjon og dette er et diskusjonsforum. Vi kan ikke alltid være enige selv om mange av oss er gamle kjente... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...