Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Apropos ulykker med raske biler:

Ulykke%2BHB8ysand%2B2.jpg?chk=D79730

Ser ut til å være en eTron GT (mulig RS, da det er de felgene), visstnok 3 biler involvert i en ulykke med høy fart på E6, sydover fra Solbergtårnet (avkjøring Skjeberg) E6 Syd. Jeg kan bare anta at at sjåfør eller eier er relativt ung og har kjørt over evne. Det er en GT-bil og særdeles trygg å kjøre (jeg har jo Taycan selv, ca samme bil). Det skal altså mye til å få den ut av veien ved normal, rask kjøring.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, tennbrikket said:

Noen som har tips til ett par ålreite terrengsko som helst ikke sprenger lommeboka 😛. Skobudsjettet til «trening» er allerede «sprengt»i år med to nye hoka sko, men syns det er fælt å bruke de skoene på enkle skogsturer/terrengturer. 

Har ikke veldig store krav, men er jo ålreit å ikke bli blaut på beina. 

Spørs hva du skal bruke skoene til. Løping eller gåturer? Jeg har hatt min share av Salomon sine SpeedCross-sko i forskjellige utgaver og varianter, men jeg har aldri blitt helt venn med de. For stive og tunge og alt for dårlig grep, spesielt i vått terreng på røtter og steiner/berg, noe som gjør at du stivner i kroppen og som igjen øker faren for fall og skader. Det absolutt beste merket jeg har erfart når det kommer til grep på både tørt og sleipt underlag er VJ sine Xtrm og Maxx-modeller. Den første bedre grep enn den siste, den siste mer komfortabel enn den første. Maxx er min go-to sko på langtur. Men dette er terrengløpesko. Jeg har nå også en Gore-Tex sko som er den beste GTX-skoen jeg noensinne har hatt - La Sportiva Tempesta GTX. Den har et slags neoprenstoff inni, som gjør at du ikke blir kald selv om du skulle bli våt. Grepmessig ikke i liga med VJ, men langt over Salomon. Den bruker jeg til alt av gåturer når det er vått ute.

Inov8 er også verdt å sjekke ut, Roclite G 315 GTX.  De er nok litt rimeligere enn La Sportiva, og grepet er vel så godt, om ikke bedre. Veldig fornøyd med dette også, er på mitt andre par av forskjellige modeller (dog ikke Gore-tex, springer man i skogen blir man blaut uansett, og da er det viktigere at skoa drenener godt og slipper ut vannet. Goretex-sko holder vannet inne).

 

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, papertiger skrev:

Her kan du være heldig å finne størrelsen din, men ville forsøkt å prøvd skoene først: -inov8outlet-adresse

Nettsiden det så veldig scam ut. Ingen org.nr., ingen kontakt, ingenting noe. Tør aldri bestille fra nettadresser som det der! Jeg våger meg til å si at det der er 100% svindel.

Inov8 sier selv til samme adresse bare i utlandet:

IMG_0978.thumb.jpeg.74fab73ca5912e42ab871afc31e3f5ca.jpeg

 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutes ago, Marius2002 said:

Nettsiden det så veldig scam ut. Ingen org.nr., ingen kontakt, ingenting noe. Tør aldri bestille fra nettadresser som det der! Jeg våger meg til å si at det der er 100% svindel.

Inov8 sier selv til samme adresse bare i utlandet:

IMG_0978.thumb.jpeg.74fab73ca5912e42ab871afc31e3f5ca.jpeg

 

Takk! Eg bare sveipet innom 1 min, såg nøye etter nå så er eg heilt enig. Fjernet link fra post over. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.5.2023 den 20.42, flobben skrev:


viser seg at dette har vært en norsk bil som ble eksportert til USA nå i år. Artig historie, den bilen der må ha kostet kroner ny i Norge.

Sl600 snuste vel på en del over 2mill ny på 90 i norge, også ta den en del år senere å bygge den om til brabus 7.3 kam ikke ha vært billig, og i tillegg kjøre på den 240.000km. Noen som vet noe mer info om den?

Kjenner til den der, men visste ikke at den var solgt ut av landet. Forrige eier har (minst) en annen spesiell Mercedes stående også ref bilde under.

At den gikk ut av landet er egentlig ikke overraskende, det virker å være enormt mye større betalingsvilje og etterspørsel etter tidlig 90-talls Mercedes AMG / Brabus i utlandet enn her hjemme. Har selv en E36 AMG av 124-karosseriet og den blir neppe annonsert her hjemme en gang dessverre når den ryker om et år eller to til fordel for en 911.

htxgj3lwitb51.jpg?auto=webp&v=enabled&s=

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt inntrykk er at det å samle/bry seg om gamle biler er mer en greie for den øvre middelklasse og rikinger i utlandet, mens det i Norge er mer noe for middelklassen. Derfor stopper stort sett "betalingsviljen" opp når bilene beveger seg ut av prissjiktet som en vanlig middelklassefamilie kan ta seg råd til for det som egentlig er et leketøy. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Galro skrev:

Mitt inntrykk er at det å samle/bry seg om gamle biler er mer en greie for den øvre middelklasse og rikinger i utlandet, mens det i Norge er mer noe for middelklassen. Derfor stopper stort sett "betalingsviljen" opp når bilene beveger seg ut av prissjiktet som en vanlig middelklassefamilie kan ta seg råd til for det som egentlig er et leketøy. 

Dette er mitt inntrykk også. Å samle på spesielle eldre biler er en greie for overklassen, det har blitt en populær pengeplassering som er skattefritt. Vi har vel ett par aktører her til lands også som driver med dette, men det er på ingen måte vanlig her. 

Og jeg må bare si at jeg liker dette svært dårlig. Jeg er ingen sosialist, men at noen få privilegerte skal sitte å lagre på disse bilene og drive opp prisene på dem til astronomiske nivåer blir feil. Prisene på enkelte biler er bare helt tullete. Jeg kan godt forstå at enkelte klassiske Ferrari og MB Goldwing koster sitt, dette er jo spesielle biler med historie og lavt produksjons antall. Men de prisene som forlanges for f eks klassisk 911, Alpina fra 80 tallet og amerikanske muskelbiler fra slutten av 60 tallet er helt forkastelig. Dette er biler som aldri skulle hatt den kunstige verdien. Enda verre er at de i mange tilfeller kjøpes opp slik at de ikke lenger blir tilgjengelig for oss vanlige, de stues bort på lager av folk som i utgangspunktet ikke har annen glede enn verdistigningen. 

Jeg vet at når jeg en dag skal selge min Alpina B10 så vil jeg få interesse fra utlandet. E39 er på full fart til klassiker status og via Alpina klubben har jeg alt fått en forespørsel fra Sverige (en tidligere eier) og Tyskland om jeg kunne tenke meg å selge. Denne bilen skal bli i Norge, jeg kommer til å regge den som bevaringsverdig for å vanskeliggjøre eksport til utlandet i fremtiden. Jeg ønsker ikke å være med på å bidra til denne trenden som tar fra oss vanlige folk muligheten til å skaffe seg spesielle biler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, fupsaker said:

Apropos ulykker med raske biler: Ser ut til å være en eTron GT (mulig RS, da det er de felgene), visstnok 3 biler involvert i en ulykke med høy fart på E6, sydover fra Solbergtårnet (avkjøring Skjeberg) E6 Syd. Jeg kan bare anta at at sjåfør eller eier er relativt ung og har kjørt over evne. Det er en GT-bil og særdeles trygg å kjøre (jeg har jo Taycan selv, ca samme bil). Det skal altså mye til å få den ut av veien ved normal, rask kjøring.. 

 

Rett før avkjøringen til Solbergtårnet er det ujevnt dekke og en liten hump i veien - tipper at han har hatt stor hastighet over det "hoppet", fått hjulløft og dertil overstyring - kontra, kontra og rett i diket.  Høres kanskje rart ut, men man burde være lokalkjent hvis man grisekjører på E6en mellom Sarpsborg og Svinesund da det er flere steder med slike søkk i veien. Man kan ikke ligge i 200 hele veien selv om det er 110-sone rett og slett av praktiske årsaker.

Det er mangelen på denne lille ekstra erfaringen som skiller 20-åringer fra eldre sjåfører.  Mange 20-åringer er ekstremt dyktige teknisk og kan kjøre fra mang en 40-åring, men det er slike småting som nettopp i ditt eksempel som kan være avgjørende.

Interessant nok var det et lignende tilfelle i mars der det ble annonsert en ganske billig Porsche 911/996 på finn. Den ble solgt i løpet av noen få timer, og senere fant jeg bilen igjen i lokalavisa. Der hadde den gått sidelengs inn i en lyktestolpe på snøføre (bilen hadde piggfrie vinterdekk dog) samme dagen som den ble omregistrert.  Med andre ord nesten identiske omstendigheter som med M5en. 

Tidligere i dag passerte jeg forresten en Viking-bil på E6 med en 2010-2013 Porsche Panamera bakpå - ordentlig knust i front og med knuste sidevinduer. Panamera har jo noe av det samme klientellet som med halvgamle BMWer, så jeg måtte jo flire litt. Ikke rart disse bilene er dyre å forsikre. 

I Oslo har det vært en del ulykker der Teslaer har krasjet i høy hastighet og blitt totalvraket. Ofte er dette fullfinansierte biler som blir kjørt knallhardt. Jeg kaller dem bare "Tesla-pakkisene" da de er glad i fart og kappkjøring. Dog synes jeg det er litt artig at noen gjør opprør og kjører gris i en by der flesteparten av innbyggerne er bil-hatende sosialister som stemmer MDG og SV. Ulempen med å kjøre gris med elbiler er jo personvernet og at alt du gjør blir lagret og kan brukes mot deg senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå som vi er inne på tema. Jeg er sikker på at dette er veldig subjektivt og påvirkes av mange faktorer, men hvordan er det mest gunstigst å finansiere «dyre» biler? Eurojackpotten utelukket. Veldig vagt spørsmål da dyre biler kan være så mangt. La oss si biler over 300k, med en medianlønn 2022 som eksempel, 47755kr.
 

jeg er litt nysgjerrig da jeg ønsker å kjøpe meg nyere bil etterhvert, men ønsker også å gjøre det på mest mulig rasjonell måte. Det sitter langt inne å bruke investerte eller oppsparte midler på finansiering. Jeg har absolutt null erfaring med dette, og jeg vet heller ikke hvordan en rådgiver i banken stiller seg til dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En rådgiver i banken bør vel bli glad når noen spør om råd? Tenker at det er jobben deres og du forplikter deg ikke til noe som helst ved å ha en samtale eller stille et par spørsmål.

Jeg tenker at medianlønn 2022 er ingen hindring for å kjøpe seg en bil til 300k+ (selv på 1 inntekt), men det er noen faktorer som spiller inn her. Den første og største er selvfølgelig ens faste utgifter og hva man kan forvente av plutselige større utgifter. Deretter ens nåværende bilsituasjonen og om bil er noe man er avhengig av i hverdagen eller ikke.

Hvis man har en bil som holder på å ta kvelden og som resulterer i mange reparasjonsutgifter så kan det være mer fordelaktig å kvitte seg med den og kjøpe noe nyere raskest mulig, selv om man må ta opp lån, enten på hele eller deler av kjøpesummen. Samtidig spiller det inn hva slags bil man planlegger å kjøpe og hvor "trygt kjøp" det er, samt hvor i garantiforløpet og verdifallet den nye bilen befinner seg. Det er forskjell på å kjøpe en fabrikkny E-Golf og en E60 M5 (den ene vil falle mye i verdi, mens den andre vil være en potensielt stor utgiftspost). Endring i forsikringspris kan også være vesentlig når man går fra å kjøre en billig bil med ansvar til full kasko på noe "dyrt". 

Det beste er nok å spare opp hele kjøpesummen, men det avhenger av hvor mye annet du planlegger å bruke penger på. Kjøper man en potensiell utgiftsbombe utenfor garanti så bør man ikke blakke seg helt på bilkjøpet. Det andre alternativet er lån, for deg er det vel ikke aktuelt å bake inn i boliglån (best rente sånn sett). Banker gir ofte bedre rente på billån om man har minst 35 % egenkapital, den andre grensen er 20 %. 0 % (eller fullfinans som det heter) gir dårligst rente og renten er nå vesentlig verre enn for et par år siden. Det går an å nedbetale raskere enn avtalt, men renta på eksisterende billån får du neppe forhandlet ned.

Du kan jo gjerne bruke lånkalkulatorer på nettet og se hvordan ulike scenarioer med ulik egenkapital og nedbetalingstid påvirker avdraget. Så kan du se hvordan det passer inn i budsjettet ditt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å få tak i rådgiveren min i lokalbanken er en utfordring i seg selv. Har planer om å bytte bank snart, bare jeg blir ferdig med husprosjektet. De ansatte benytter tiden sin til å hjelpe den eldre garde med å bytte batteri i fjernkontrollen sin. Dette er faktisk helt tilfelle, og så fort jeg spør om hjelp. F.eks bytte trekkdato på lån, så høres dette vanskeligere ut enn månelandingen i 1969. Det at jeg ikke kan endre dette på nettet i seg selv er galskap.

Jeg er enda på første bilen jeg kjøpte meg e46en(nærmer seg 9 år i mitt eie). Jeg personlig syns den økonomiske situasjonen min er moden nok. Flytter inn i nytt hus i løpet av sommeren, som er vedlikeholdsfritt i hvert fall 5 år, så uforutsette utgifter i forbindelse med å bo burde være minimal.

La oss si jeg har lyst til å kjøpe en f82 m4. Nærmer meg 30 år, og kunne tenkt meg å ha minst en lite fornuftig bil de to siste årene før jeg runder 3 tallet. Hva er mest gunstig måte å finansiere dette på? for ordensskyld så trenger jeg ikke finansieringsbevis, men med kortere eie, så sitter det langt inne med en bankoverføring fra oppspartemidler på den summen. Det kan jo hende jeg blir så bitt av basillen at jeg ender opp med lenger eie også, men familielivet kommer vel etterhvert det også. Dette er sikkert veldig individuelt, men akkurat innenfor dette temaet, så har jeg ingen andre enn min rådgiver som ikke svarer meg på andre relaterte spørsmål å spørre 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ville jeg kanskje nyttet muligheten til å kontakte andre banker. De som gir deg best rådgivning rundt dette spørsmålet er kanskje verdt å utforske muligheter videre med? En kan si mye om hvor lite en trenger banken i det daglige - hva annet enn en nettbank trenger du? Men når det kommer til boliglån/boligprosjekt, finne ut av de beste løsningene der, så er det utrolig godt å ha en fast person å prate med som har innsikt i økonomien din i stedet for å skrive med en chatbot. Vi gikk fra en lokalbank her ute i Stavangerområdet tilbake til lokalbanken (SPV) på et lite sted der jeg kommer fra lenger inne i fylket, og har samlet vår dagligbank der. Der er de to personer som driver avdelingen. De er veldig klare på at de ikke alltid har den aller beste renta, men de skal være best på rådgivning. Vi nærmer oss midten av 30-åra, og har hatt et par år med boligjakt på neste bolig, potensielle rivnings/bygge nytt-prospekter. Da er det godt å ha en å sparre med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke ønsker å punge ut med hele kjøpesummen så kan du søke om lån med 50-70 % egenkapital. Da får du den mest gunstige renta og du har fortsatt en grei mengde oppsparte midler. 

Du kan tenke at din "faktiske" rente blir da differansen mellom renta på billånet og renten på sparekontoen din (vs. å kjøpe kontant).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, bil kan være vanskelig. Du må først finne ut hvilken bil du ønsker og sette deg inn i hva bilen krever av service/vedlikehold og den daglige drivstoffbiten. Alt for mange kjøper biler idag uten å vite hva de går til, spesielt mange hybridkjøpere som forventer mye lengre rekkevidde. Kjøper du en artig bil med stor motor men med høy kilometerstand og utenfor garanti så kan du regne med å måtte koste på en del. Trenger du stor eller liten bil? Elektrisk eller fossil? Mange går for elektrisk og sparer inn på hjemmeladingen og servicekostnadene slik at bilbudsjettet kan øke litt. Men det er ikke dermed sagt at elektrisk passer akkurat deg. På snart 1 år har jeg spart over 25000 i drivstoff, 2-3000 på ferge og bom og servicekostnadene som jeg ikke aner. Men det er fordi dette passer meg. Til syvende og sist er det dine behov, din interesse og ikke minst din økonomi som spiller inn hvilken bil du ender opp med. Tenk også litt over hvor lenge du ønsker å ha bilen, muligheter(fremtidig barn? Hengerfeste? Lastekapasitet(rart at dette er en faktor i 2023)). Eksempelvis har BMW i3 høyere lastekapasitet enn min Tesla Model 3 Long Range. Sykt. Om du betaler ned bilen på 5 år eller 8 år er kun du som kan svare på. Klart det lønner seg å bli fort ferdig med lån, men om du kan strekke deg til et par år nyere bil, lavere kilometerstand ved å øke nedbetalingsperioden et år eller to så kan det hende det er lurt i lengden med tanke på påkost. Men det er individuelt og det finnes mandagsbiler. :) Så er jo interesse også en faktor som jeg skrev, man er ofte villig til å betale litt ekstra for å kose seg bak rattet. :) Vurdering vurdering.

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, E.C. skrev:

Hvis du ikke ønsker å punge ut med hele kjøpesummen så kan du søke om lån med 50-70 % egenkapital. Da får du den mest gunstige renta og du har fortsatt en grei mengde oppsparte midler. 

Du kan tenke at din "faktiske" rente blir da differansen mellom renta på billånet og renten på sparekontoen din (vs. å kjøpe kontant).

Det koster å kjøpe «dyr» bil uansett, jeg hater bare tanken på å ha bundet så mye penger inn i bil. Jeg prøver å forvalte mye av pengene på plasser med bra utbytte, hvor vidt man kan kalle globale indeksfond og noen aksjer her og der bra utbytte er vel subjektivt, men utbytte de siste årene har vært «bra», så uten å ha noe garanti så håper jeg jo resterende penger jeg binder opp her også vil på sikt ha samme utbytte. 
 

Skjønner at jo mer av summen du finansierer desto høyere blir renten. Det er vel kanskje det mest balanserte regnestykke jeg jakter etter, og at dette regnestykket helt sikkert er subjektivt ladd ut i fra flere faktorer, men jeg tenker vel også at det finnes mer og mindre gunstige måter å løse «problemet» på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...