Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
9 hours ago, Eystein Ose said:

Har en Skiguard 850 som jeg tidligere har brukt på e91 med vanlige firkantrør-bøyler. Tenkte å ha denne på F11 nå, så har bestilt Thule Wingbar Edge. Hva trenger jeg til å feste boksen i bøylene? Er det bredere U-bolter som er best, eller er det T-bolter som passer i sporet?

Hvordan er interface i boksen? To huller til de smale firkantbøylene? Eller slotter? 

Du har to valg her slik jeg ser det:

https://skiguard.no/nettbutikk/t-bolter-til-t-spor/

https://skiguard.no/nettbutikk/u-boeyler-90mm

Selv brukte jeg slike klør tidligere, men de rustet utvendig og jeg likte ikke tanken på materialsvikt i høye hastigheter. Så bytta over til T-bolter som innfesting til Wingbar edge jeg har nå.

Skrevet

Siden jeg er på ferie så kan jeg si at jeg aldri har sett så mye lastebiler, noen plass, uansett hvor, som i Tsjekkia. Vi har sikkert passert 1 lastebil, i samme retning som oss, hvert 5.sekund, helt fra vi kom over grensa fra Polen.

Om man så legger til de andre lastebilene som kommer i mot oss, så er det usannsynlig mye lastebiler!

Det er i tillegg egne lastebil parkeringsplasser langs veien, med digitale skilt som viser antall plasser som er ledige. Det meste jeg så va 394 stk ledige plasser.

Jeg har aldri vært slik nedover Europa, så dette er helt nytt for meg. Så mulig det er supervanlig for mange andre.

Men jeg så ingenting sånt verken i Polen eller Tyskland, sålangt.

Skrevet
2 timer siden, Otis skrev:

Siden jeg er på ferie så kan jeg si at jeg aldri har sett så mye lastebiler, noen plass, uansett hvor, som i Tsjekkia. Vi har sikkert passert 1 lastebil, i samme retning som oss, hvert 5.sekund, helt fra vi kom over grensa fra Polen.

Om man så legger til de andre lastebilene som kommer i mot oss, så er det usannsynlig mye lastebiler!

Det er i tillegg egne lastebil parkeringsplasser langs veien, med digitale skilt som viser antall plasser som er ledige. Det meste jeg så va 394 stk ledige plasser.

Jeg har aldri vært slik nedover Europa, så dette er helt nytt for meg. Så mulig det er supervanlig for mange andre.

Men jeg så ingenting sånt verken i Polen eller Tyskland, sålangt.

Mengden trailere har eksplodert på europeiske motorveier. Dette får ikke så mye oppmerksomhet her i Norge, men nedover er det mye fremme i media. Begynner faktisk å bli ett samfunnsproblem, særlig med hensyn til miljø men også trafikkavvikling på veiene. Det er bare å kjøre ett lengre strekk på motorvei på en Søndag, hvor trailere har hviledag så ser man hvor enormt mer lett trafikken flyter.

Årsaken til denne økning er mange. Mange land i Europa har liten til ingen kystlinje, så sjøfrakt er utelukket. Flyfrakt innad i EU er også kostbart samt at man har ett dyrt og underdimensjonert jernbanenett. Det koster 1/4 å sende gods og varer på vei med trailer kontra med jernbanen. Legg så til all den dritten vi har begynte å kjøpe på nett, så har man alle årsakene til den sinnsyke økningen i trailertrafikken enkelt forklart. Jeg løser problemet med alternative ruter rundt forbi, ruter som kanskje ikke er raskeste vei men med klart mindre trafikk. 

 

Skrevet (endret)

Aha. Ja, takk for en "forklaring" på det.

Som sagt. Det er helt sinnsykt hvor mye trailere det er her nede i Tsjekkia. 

Dog så gikk trafikk flyten helt greit. Var sjeldent nede under 100ish.

Tsjekkia har litt bakkar og berg, men de har løst det veldig godt med 2 felt nedover og bortover. Også 3 felt hele veien oppover. Stort sett overalt på vei 1, og E50.

Endret av Otis
La til E50, helt på slutten. For det var de 2 veien jeg kjørte.
Skrevet

Bilvask i Znojmo I Tsjekkia kosta ca 80 nok. Da tok jeg en pro vask, som var nivå 2 av 3.

Billig!

Ellers er det sinnsyk prisforskjell på diesel langs hovedveiene, sammenlignet med "landsbygda". Det er mellom 3 og 4 kroner i differanse! 

Skrevet
25 minutes ago, Otis said:

Ellers er det sinnsyk prisforskjell på diesel langs hovedveiene, sammenlignet med "landsbygda". Det er mellom 3 og 4 kroner i differanse! 

Dette er da ingenting, her i Norge er vi godt vant med prisbingo dagen lang. Stopper du ved pumpa og putter hånda i baklomma for å fiske ut lommeboka så kan prisen ha gått opp med 5 kr i mellomtiden 😆

Skrevet
2 timer siden, Otis skrev:

Ellers er det sinnsyk prisforskjell på diesel langs hovedveiene, sammenlignet med "landsbygda". Det er mellom 3 og 4 kroner i differanse! 

Ja de lønner seg alltid å fylle enten på landsbygda eller i byene, dette gjelder stort sett for hele Europa egentlig. Groveste var i Tyskland hvor de skulle ha 2,85,- EUR per liter for Super Pluss (98) ved Autobahn mens inne i byen kosta det 1,89,- EUR per liter 😂 Videre så kan det lønne seg å fylle sent på kvelden, prisene justerer de hver dag og starter høyt tidlig på dagen og senker prisen gradvis ut over dagen. Ikke som i Norge hvor det er billigere enkelte dager.

Skrevet

I Polen så opplevde jeg meget liten forskjell på prisen, uansett hvor jeg var. Velogmerke var vi nesten inn til Krakow, og tilbake igjen mot Tsjekkia. Meget stabil lav diesel pris.

Vel vel. Man tar det med seg. Kunnskap er kunnskap. 

Skrevet
3 timer siden, Otis skrev:

I Polen så opplevde jeg meget liten forskjell på prisen, uansett hvor jeg var. Velogmerke var vi nesten inn til Krakow, og tilbake igjen mot Tsjekkia. Meget stabil lav diesel pris.

Vel vel. Man tar det med seg. Kunnskap er kunnskap. 

Polen har jeg faktisk aldri kjørt i, men det ligge høyt på planen å sette hjulene dit i nær fremtid.

 

Skrevet

Jeg skriver nå litt her, når jeg er på ferie, som kan være relevant for andre, om enn ikke mye relevant, men artig å vite.

Med passering av grensa til Østerrike fra Tsjekkia, ved Znojmo, så var det full stopp og alle ble sjekket. Pass og ned med alle vinduer.
Det var forsåvidt første gang det var en form for sjekk, mellom Norge, Tyskland, Polen, Tsjekkia og Østerrike, for oss.

Uansett. Alle bilene foran oss ble sjekket, så at det ble overlevert pass og pratet litt, ned med alle vinduer, før man fikk kjøre videre. Både Polske, Tsjekkere og selv Østerriske biler.
Når det var vår tur, så sa jeg at passene lå i bagasjerommet i en koffert, men min samboer hadde sitt ID kort klart. Grensekontrolløren bare så på det og sa "just drive". Hele stoppet tok maks 20 sekunder. Så jeg spurte om "just drive?" og de bekreftet bare "yes, just drive".

Så det er jo litt artig da. Men klart, man kan jo se at bilen er rigget for ferie. Så Norge er vel heller ikke belastet med mye slik krimininalitet der nede heller, kanskje. Uansett. En litt artig ting.

Skrevet
3 timer siden, Otis skrev:

Jeg skriver nå litt her, når jeg er på ferie, som kan være relevant for andre, om enn ikke mye relevant, men artig å vite.

Med passering av grensa til Østerrike fra Tsjekkia, ved Znojmo, så var det full stopp og alle ble sjekket. Pass og ned med alle vinduer.
Det var forsåvidt første gang det var en form for sjekk, mellom Norge, Tyskland, Polen, Tsjekkia og Østerrike, for oss.

Uansett. Alle bilene foran oss ble sjekket, så at det ble overlevert pass og pratet litt, ned med alle vinduer, før man fikk kjøre videre. Både Polske, Tsjekkere og selv Østerriske biler.
Når det var vår tur, så sa jeg at passene lå i bagasjerommet i en koffert, men min samboer hadde sitt ID kort klart. Grensekontrolløren bare så på det og sa "just drive". Hele stoppet tok maks 20 sekunder. Så jeg spurte om "just drive?" og de bekreftet bare "yes, just drive".

Så det er jo litt artig da. Men klart, man kan jo se at bilen er rigget for ferie. Så Norge er vel heller ikke belastet med mye slik krimininalitet der nede heller, kanskje. Uansett. En litt artig ting.

Jeg registrer at man stadig møter på grensesjekker nå kontra tidligere, har nok med mer urolighet i verden. De hadde full kontroll fra Danmark og inn i Tyskland i for sommer. Køen sto sikkert 3 km inn i Danmark, alle så ut til å bli vinka inn. Når det var vår tur så kunne jeg se han så på bilskiltet, og bare vinka oss videre ut på veien igjen. Jeg så spørrende på ham, men han pekte bestemt ut av køen og inn på veien igjen. Å ha norske skilter hjelper absolutt  i noen tilfeller.

Men ikke alltid. Vi kom inn i en landsby i fjellene i Syd Spania for noen år siden. Da husker jeg G30en min var nesten ny og skinnende blank, i stor kontrast til den ellers slitte og bulkete bilparken i byen der. Fattern kjørte først i en Fiat leiebil med spanske skilt, mens jeg kom etter i min norske 540d. Vi viste hvor vi skulle parkere, det hadde vi på forhånd avklart. Plutselig dukka det opp en lokal ungdom som helt febrilsk skulle vise oss veien til parkeringsplassen, han løp foran bilen og pekte vei. Jeg forsøkte å forklare at det ikke var nødvendig, men det registrerte han ikke. Jeg kjørte jo bare etter fattern, men idioten løp i veien mellom fattern og oss og pekte vei…samme vei som fattern kjørte og som vi skulle følge etter. Når vi kommer frem og han peker oss inn i den siste ledige p-plassen så står han bare der og åpenbart venter på penger. Jeg koker i topplokket da jeg synes dette er toppen av frekkhet. Pappa mener jeg bør stikke til han noen Euro, man vet aldri…kanskje finner de på noe faenskap med bilen så fort vi runder hushjørnet. Motvillig får han en 5 EUR seddel, han smiler og peker BMW emblemet og så på det norske flagget på skiltet samtidig som han gnir tommel og pekefinger sammen. Så da ryker en 10 EUR seddel også i hans retning, han bukker og takker og forsvinner inn i ett smug. Dette er åpenbart en bi inntekt for arbeidsledig ungdom mange steder i syd Europa, veldig uvant for oss nordboere iallfall 😅

Skrevet

@E.C. Triste greier. Grunnen til at Finn i utgangspunktet gjorde torget gratis var vel at de var redd for å miste markedsmakt til konkurrenter som Facebook Marketplace. Er vel få som tror på Finn når de skriver at dette handler om å skape en tryggere og mer relevant markedsplass, handler vel mer om at de konstant ser etter segmenter der de kan tjene mer enn før. Finn er og blir litt elsk og hat for min del. Elsker at man kan finne det meste til salgs på en plass, og slipper å annonser det man selv skal selge på flere plattformer,  samtidig som de har en grei og app og gode søkefunksjoner, men hater samtidig den markedsmakten og "monopolet" de har som gjør at annonsering av enkelte produkter blir uforholdsmessig dyre.

Skrevet

Ja, de startet med MC-deler og nå har det spredt seg til bildeler. Prøver ikke akkurat å skjule at de ønsker å dra ut mer penger. Skal slite med å få til en mer kvalm formulering:

Quote

Det gjelder båtdeler, tilhengere og MC-deler. Dette er kategorier som tidligere har vært gratis å annonsere for. 

- Disse inneholder ofte høyt prisede objekter og selges av brukere som allerede er vant til å betale for annonser, sier Adele Cappelen Blystad, kommunikasjonssjef i Finn, til DinSide.

https://dinside.dagbladet.no/okonomi/na-ma-du-betale/83008709

 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...