Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
9 hours ago, Eystein Ose said:

Har en Skiguard 850 som jeg tidligere har brukt på e91 med vanlige firkantrør-bøyler. Tenkte å ha denne på F11 nå, så har bestilt Thule Wingbar Edge. Hva trenger jeg til å feste boksen i bøylene? Er det bredere U-bolter som er best, eller er det T-bolter som passer i sporet?

Hvordan er interface i boksen? To huller til de smale firkantbøylene? Eller slotter? 

Du har to valg her slik jeg ser det:

https://skiguard.no/nettbutikk/t-bolter-til-t-spor/

https://skiguard.no/nettbutikk/u-boeyler-90mm

Selv brukte jeg slike klør tidligere, men de rustet utvendig og jeg likte ikke tanken på materialsvikt i høye hastigheter. Så bytta over til T-bolter som innfesting til Wingbar edge jeg har nå.

Skrevet

Siden jeg er på ferie så kan jeg si at jeg aldri har sett så mye lastebiler, noen plass, uansett hvor, som i Tsjekkia. Vi har sikkert passert 1 lastebil, i samme retning som oss, hvert 5.sekund, helt fra vi kom over grensa fra Polen.

Om man så legger til de andre lastebilene som kommer i mot oss, så er det usannsynlig mye lastebiler!

Det er i tillegg egne lastebil parkeringsplasser langs veien, med digitale skilt som viser antall plasser som er ledige. Det meste jeg så va 394 stk ledige plasser.

Jeg har aldri vært slik nedover Europa, så dette er helt nytt for meg. Så mulig det er supervanlig for mange andre.

Men jeg så ingenting sånt verken i Polen eller Tyskland, sålangt.

Skrevet
2 timer siden, Otis skrev:

Siden jeg er på ferie så kan jeg si at jeg aldri har sett så mye lastebiler, noen plass, uansett hvor, som i Tsjekkia. Vi har sikkert passert 1 lastebil, i samme retning som oss, hvert 5.sekund, helt fra vi kom over grensa fra Polen.

Om man så legger til de andre lastebilene som kommer i mot oss, så er det usannsynlig mye lastebiler!

Det er i tillegg egne lastebil parkeringsplasser langs veien, med digitale skilt som viser antall plasser som er ledige. Det meste jeg så va 394 stk ledige plasser.

Jeg har aldri vært slik nedover Europa, så dette er helt nytt for meg. Så mulig det er supervanlig for mange andre.

Men jeg så ingenting sånt verken i Polen eller Tyskland, sålangt.

Mengden trailere har eksplodert på europeiske motorveier. Dette får ikke så mye oppmerksomhet her i Norge, men nedover er det mye fremme i media. Begynner faktisk å bli ett samfunnsproblem, særlig med hensyn til miljø men også trafikkavvikling på veiene. Det er bare å kjøre ett lengre strekk på motorvei på en Søndag, hvor trailere har hviledag så ser man hvor enormt mer lett trafikken flyter.

Årsaken til denne økning er mange. Mange land i Europa har liten til ingen kystlinje, så sjøfrakt er utelukket. Flyfrakt innad i EU er også kostbart samt at man har ett dyrt og underdimensjonert jernbanenett. Det koster 1/4 å sende gods og varer på vei med trailer kontra med jernbanen. Legg så til all den dritten vi har begynte å kjøpe på nett, så har man alle årsakene til den sinnsyke økningen i trailertrafikken enkelt forklart. Jeg løser problemet med alternative ruter rundt forbi, ruter som kanskje ikke er raskeste vei men med klart mindre trafikk. 

Skrevet (endret)

Aha. Ja, takk for en "forklaring" på det.

Som sagt. Det er helt sinnsykt hvor mye trailere det er her nede i Tsjekkia. 

Dog så gikk trafikk flyten helt greit. Var sjeldent nede under 100ish.

Tsjekkia har litt bakkar og berg, men de har løst det veldig godt med 2 felt nedover og bortover. Også 3 felt hele veien oppover. Stort sett overalt på vei 1, og E50.

Endret av Otis
La til E50, helt på slutten. For det var de 2 veien jeg kjørte.
Skrevet

Bilvask i Znojmo I Tsjekkia kosta ca 80 nok. Da tok jeg en pro vask, som var nivå 2 av 3.

Billig!

Ellers er det sinnsyk prisforskjell på diesel langs hovedveiene, sammenlignet med "landsbygda". Det er mellom 3 og 4 kroner i differanse! 

Skrevet
25 minutes ago, Otis said:

Ellers er det sinnsyk prisforskjell på diesel langs hovedveiene, sammenlignet med "landsbygda". Det er mellom 3 og 4 kroner i differanse! 

Dette er da ingenting, her i Norge er vi godt vant med prisbingo dagen lang. Stopper du ved pumpa og putter hånda i baklomma for å fiske ut lommeboka så kan prisen ha gått opp med 5 kr i mellomtiden 😆

Skrevet
2 timer siden, Otis skrev:

Ja de lønner seg alltid å fylle enten på landsbygda eller i byene, dette gjelder stort sett for hele Europa egentlig. Groveste var i Tyskland hvor de skulle ha 2,85,- EUR per liter for Super Pluss (98) ved Autobahn mens inne i byen kosta det 1,89,- EUR per liter 😂 Videre så kan det lønne seg å fylle sent på kvelden, prisene justerer de hver dag og starter høyt tidlig på dagen og senker prisen gradvis ut over dagen. Ikke som i Norge hvor det er billigere enkelte dager.

Skrevet

I Polen så opplevde jeg meget liten forskjell på prisen, uansett hvor jeg var. Velogmerke var vi nesten inn til Krakow, og tilbake igjen mot Tsjekkia. Meget stabil lav diesel pris.

Vel vel. Man tar det med seg. Kunnskap er kunnskap. 

Skrevet
3 timer siden, Otis skrev:

I Polen så opplevde jeg meget liten forskjell på prisen, uansett hvor jeg var. Velogmerke var vi nesten inn til Krakow, og tilbake igjen mot Tsjekkia. Meget stabil lav diesel pris.

Vel vel. Man tar det med seg. Kunnskap er kunnskap. 

Polen har jeg faktisk aldri kjørt i, men det ligge høyt på planen å sette hjulene dit i nær fremtid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

• Opprett ny...