Skulebollen Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden (endret) 35 minutter siden, E.C. skrev: Hvordan regner du her da? Nesten ny bil i 8 år vs ny bil i 10 år? Så to år i garantitiden for 50-75k per år du går glipp av. 50k/år er 4000 i måneden, for å ha en splitter ny bil i garantitiden. Høres ikke så ille ut. Bilen er vel ikke splitter ny når du har kjørt den 6 mnd.? Splitter ny argumentet utgår etter 1 mnd. For MEG er 4000-5000kr i mnd. for og ha nybilgaranti mye. Latterlig mye. Det er tydelig at vi har ett helt forskjellig syn på penger 😊 Endret 4 timer siden av Skulebollen Marius2002 reagerte på dette 1
E.C. Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden Det er nå mer sannsynlig å få mer kostbare feil på en eldre bil. Eier du en bil fra 0-8 år skal du betale eventuelle reparasjoner i tidsrommet 5-8 år, mens ved å eie fra 2-10 år må du også dekke eventuell påkost i tidsrommet 8-10 år, som statistisk sett vil være verre pga. høyere alder og km-stand. Vi blir nok ikke enige denne gangen heller, men sånn blir det på alle temaer der folk kan dra inn personlige preferanser inn i regnestykket. Marius2002, uglefossen og Ron Jeremy reagerte på dette 3
E.C. Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden 32 minutes ago, Skulebollen said: Det er tydelig at vi har ett helt forskjellig syn på penger 😊 Vel, jeg har to bruktbilder fra år 2006 som hovedbiler her i huset. Så jeg personlig har ikke samme behov for garanti eller vilje til å betale slike ekstrabeløp for garanti nei. Du bør dog ta inn i regnestykket at alt er relativt. Du kan jo betale 3000 kr i måneden for en garasjeplass i Oslo og virke gal, men om boligen din går 15-20 000 kr opp i verdi per måned i samme marked og tidsrom blir jo parkeringsplassen plutselig peanuts i forhold. Samme med bil på garanti.
Marius2002 Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden 43 minutter siden, Skulebollen skrev: For MEG er 4000-5000kr i mnd. for og ha nybilgaranti mye. Det er jo ikke småpeng, men som jeg skrev så "betaler man seg ut av problem" eller "betaler for en god natt søvn". Noen er villig til dette, andre ikke. Men det krever gjerne interesse og plass for å kunne skru om man skal ha en "eldre premiumbil". Ellers kan dette fort bli dyrt. Naboen har en 2014 Golf stv., der røyk girkassen i fjor. Det ble nesten 100 000,- rett ut av vinduet. Det er ikke langt unna verdien på bilen. Forsikringen på motor/drivverk gikk ut noen måneder før. Det er slike tinger jeg mener Samtidig er det en kabal for å få bilen på verksted og ventetid. Det er ofte mer sammensatt enn bare bilverdi. Jeg må bare ta utgangspunkt i min hverdag og slagmarken jeg kommer fra. Ron Jeremy, E.C. og laffe reagerte på dette 3
E.C. Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden @Marius2002Hadde tilsvarende case på jobb i fjor. Noen som fikk regreimhavari. Solgte bilen for ca. 40k. Den var ute til salgs igjen uka etterpå for 110-120k. Estimatet de fikk på rep var i området 70-80k+. Og det er på ingen måte uvanlig for folk som ikke skrur selv å havne i et slikt høl. Marius2002 reagerte på dette 1
Skulebollen Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden Bytt hvert 3 år og ikke hvert 5 år? Evt. Forsikre bilen hos ett forsikringselskap som kun bryr seg om km og ikke alder? Det er jo ikke snakk om og kjøre haugamle luksusbiler. Det er snakk om og kjøre ett par år gamle biler som fortsatt har nybilgaranti. T.d kjøpe en 1,5 år gammel Tesla vs en ny Tesla. Helt enig i at og sette bilen på verksted er pes. Dog føler jeg at om bilen er splitter ny eller 2 år gammel, eller 3 og 5 år gammel, så er verkstedbesøkene like hyppige. Mine biler med garanti er uten tvil oftere på verksted enn bilene uten, fordi med garanti så pirker man langt mye mer. Og ting som jeg NÅ lever godt med på min transporter, ville jeg fikset hadde den fortsatt hatt garanti. ( Som diodemangler på bremselys i bakrute feks. )
Skulebollen Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden (endret) Det er som du skriver @Marius2002 Man betaler seg utav ett "problem" Gjerne ett problem som er skapt av tro og synsing og ikke reellt faktabasert. Når man betaler seg ut av ting for og få en enklere hverdag, så ser jeg på det som latskap 🤓 Ett godt døme: Skal du leige inn meg til og rive før oppussing. Så koster det 600kr timen + mva. + At du må betale skatt av pengene du har tjent. Så du må gjerne jobbe 3-4 timer for og betale meg 1 time. For en jobb vi gjør likegodt begge to. Så er det den vanlige " men vi har ikke tid grunnet unger, jobb osv. Osv. ( Sannhet: Netflix, Tv, BIMMERS, trening, sosialt samvær )" Samtidig får jeg høre av dei samme " du er så heldig at du kan bygge til deg selv du " Folk er artige dyr 🤓 Endret 2 timer siden av Skulebollen Dusy, NOBILITET og Marius2002 reagerte på dette 3
Fredrik Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden 1 hour ago, Fredrik 90 said: Det er 2035 som er det endelige året hvor ICE biler etter sigende skal forbys. Men det har vært store unntak, som f eks forbrenningsmotorer som går på syntetisk drivstoff. Og en hver vanlig forbrenningsmotor kan gå på syntetisk drivstoff, her har man e-fuel og HVO100 som kjøres rett på tanken til en standard ICE bil. Nå vil det nok også etter siste samtaler med bilprodusentene også inkludere ladbare hybrider, noe som i praksis er vanlig ICE biler som kan gå på vanlig bensin og diesel. EU står foreløpig fast på at 2035 er året, men det kan nok også være at det er enkelt å gjøre det i dag når det er behagelige 10 år frem. Nå skal grensemålet for flåteutslipp flyttes fra i år til 2028, noe som ytterligere vil forsinke overgangen til EV i Europa. Så når vi kommer ut i 2028 eller 2030 så er det ikke usannsynlig å tro at man flytter "deadline" til 2040. Selv synes jeg de burde skrote hele greia og samtidig redde millioner av arbeidsplasser samtidig å styrke EU sin konkurranseevne mot Kina. Elbiler vil ikke forsvinne uansett, de kommer til å leve i ren harmoni side om side med veldig effektive og rene ICE biler. Dette tjener alle på, EU har større ting å bekymre seg for enn hva slags biler folk kjører. Takk for korreksjonen vedr. årstallet. I praksis gjør imidlertid ikke dette den helt store forskjellen for bilprodusentene. 10 år er ikke lang tid i denne konteksten og det meste bør derfor være klart nå. Det er det dessverre ikke med bl.a invasjonen av kinabiler, krigen i Ukraina og en uberegnelig president i USA. Jeg tenker at det mest fornuftige EU kan gjøre nå er å legge de mest ambisiøse kortsiktige miljøplanene på is, men holde fast på de langsiktige miljøplanene. Som du også påpeker bør EU ha viktigere ting å tenke på nå enn elektriske biler. Blandt de mange tingene krigen i Ukraina har vist oss er at elektriske biler og krig går dårlig sammen. Strøm kan ikke lagres og flyttes på den samme måten som diesel og bensin kan. Forsvaret i Norge har såvidt jeg vet heller ingen planer om å konfiskere private elektriske biler i tilfelle en krig. Dette blir for usikkert og sikkert også for utfordrende vinterstid. Apropos kjøp av helt nye biler privat så har jeg gjort dette 7 ganger, men det begynner å bli noen år siden nå. Det gir utvilsomt en ganske fin følelse å kjøpe en helt ny bil som man vil ha den, men bruker man litt tid er det ikke så vanskelig å finne veldig fine lett brukte biler også. Det viktige her i Danmark er å kjøpe fra en forhandler når bilen er eldre enn to år (lovpliktig reklamasjonstid). Forhandlere er lovpliktige til å gi minimum 6 måneders reklamasjon (på samme vilkår som med en ny bil) når bilen er eldre enn to år gammel. Jeg har imidlertid kun kjøpt én bil fra en forhandler i Danmark som har vært så gammel og det var i 2001 med en 1997 E36 323i. Bilen hadde definitivt sine skjulte problemer så reklamasjonstiden var veldig bra å ha. Ellers var det en fin bil som det hadde vært litt artig å ha i dag.
NOBILITET Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden 26 minutes ago, Skulebollen said: Så er det den vanlige " men vi har ikke tid grunnet unger, jobb osv. Osv. ( Sannhet: Netflix, Tv, BIMMERS, trening, sosialt samvær )" heheh helt sant
Marius2002 Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden (endret) 35 minutter siden, Skulebollen skrev: Det er som du skriver @Marius2002 Man betaler seg utav ett "problem" Gjerne ett problem som er skapt av tro og synsing og ikke reellt faktabasert. Når man betaler seg ut av ting for og få en enklere hverdag, så ser jeg på det som latskap 🤓 Vel, sannsynligheten er større for at noe eldre ryker enn noe nytt. Det finnes som jeg har sagt solskinnshistorier og skrekkeksempler i begge leirer. Men kall det gjerne latskap eller bare mangel på kunnskap og plass. Men kjør på med dine biler, det er kjempebra og variert bilpark er mye bedre enn alle de kliss like Tesla Y som ruller. Jeg er også helt med på at ny bil taper seg raskere enn en 1-2 år gammel. Det har aldri vært sagt noe annet heller. Ellers må folk få kjøre bensin/diesel eller elektrisk som de vil. Vi burde komme tilbake dit hvor drivlinje ikke skal skille folk. Når det kommer til bygg så både river og bygger jeg selv og materialkost er særdeles fordelsaktig. Men om du tar 600,- før mva. i timen så er du billig! Endret 2 timer siden av Marius2002 Ron Jeremy og mr.pingu reagerte på dette 2
NOBILITET Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden (endret) Bare til å sette regnestykket ned på papiret, så finner man ut av det Total kostnad over 10 år: -Alternativ A (kjøper 2-3 år gammel bil, beholder i 10 år): 432 208 kr -Alternativ B (kjøper splitter ny bil, beholder i 10 år): 486 816 kr Kostnadstype Alternativ A (2-3 år gammel bil) Alternativ B (Ny bil) Kjøpspris 450 000 kr 600 000 kr Verditap 232 208 kr 336 816 kr Service og vedlikehold 150 000 kr 100 000 kr Reparasjoner (etter 5 år) 50 000 kr 50 000 kr Total kostnad 432 208 kr 486 816 kr Konklusjon: Å kjøpe en 2-3 år gammel bil sparer deg omtrent 54 600 kr over 10 år sammenlignet med å kjøpe en ny bil. Selv med noe høyere vedlikehold og reparasjoner på en brukt bil, kompenseres dette av at du unngår det største verditapet som skjer i de første 3 årene på en ny bil. Økonomisk sett er det smartere å kjøpe en 2-3 år gammel bil med gjenværende garanti. En ny bil gir mindre bekymringer i starten, men koster deg mer totalt. edit: nå snakker vi om normale biller i gjennomsnitt, ikke de som faller fra hverandre så snart du har kjørt de bort til butikken. Endret 2 timer siden av NOBILITET Ron Jeremy reagerte på dette 1
mr.pingu Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden 4 minutes ago, NOBILITET said: Bare til å sette regnestykket ned på papiret, så finner man ut av det Total kostnad over 10 år: -Alternativ A (kjøper 2-3 år gammel bil, beholder i 10 år): 432 208 kr -Alternativ B (kjøper splitter ny bil, beholder i 10 år): 486 816 kr Kostnadstype Alternativ A (2-3 år gammel bil) Alternativ B (Ny bil) Kjøpspris 450 000 kr 600 000 kr Verditap 232 208 kr 336 816 kr Service og vedlikehold 150 000 kr 100 000 kr Reparasjoner (etter 5 år) 50 000 kr 50 000 kr Total kostnad 432 208 kr 486 816 kr Konklusjon: Å kjøpe en 2-3 år gammel bil sparer deg omtrent 54 600 kr over 10 år sammenlignet med å kjøpe en ny bil. Selv med noe høyere vedlikehold og reparasjoner på en brukt bil, kompenseres dette av at du unngår det største verditapet som skjer i de første 3 årene på en ny bil. Økonomisk sett er det smartere å kjøpe en 2-3 år gammel bil med gjenværende garanti. En ny bil gir mindre bekymringer i starten, men koster deg mer totalt. edit: nå snakker vi om normale biller i gjennomsnitt, ikke de som faller fra hverandre så snart du har kjørt de bort til butikken. Alternativ B: Ny bil har vel ikke 50k i reparasjoner, det går vel stortsett på garanti eller?
mr.pingu Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden 6 minutes ago, NOBILITET said: edit: nå snakker vi om normale biller i gjennomsnitt, ikke de som faller fra hverandre så snart du har kjørt de bort til butikken. Eller gjennomsnittet her på forumet, føler de som kjøper ny her på forumet er vel liten stykke over 600 grensa
NOBILITET Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden 1 minute ago, mr.pingu said: Alternativ B: Ny bil har vel ikke 50k i reparasjoner, det går vel stortsett på garanti eller? De første 5 årene garanti, de neste 5 årene 50k mr.pingu reagerte på dette 1
mr.pingu Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden (endret) 5 minutes ago, NOBILITET said: De første 5 årene garanti, de neste 5 årene 50k Da må ha alternativ A ha 10 000+, den er tross 2år/3år eldre så har mest sannsynlig fått 1 reparasjon mer. Endret 2 timer siden av mr.pingu
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå