Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)

awt
 Share

Anbefalte innlegg

Salt-X. Større scam skal man lete lenge etter. 

Hva skal saltet på veien løse opp? Is og snø. Hva er dette laget av? Vann. Er vi da enige i at saltet er designet for å være lettløselig i vann? Spyl av med mest mulig vann. Skal du ha placeboeffekt ved underspyling så ta i en kork spylervæske. Hilsen en som jobber med kjemi.

Endret av E.C.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Salt-X... Jeg spurte her for et år eller tre siden om Salt-X, noen mente det var bra, noen mente det var humbug og andre mente det var litt hjelp i det. Nå har jo merkenavnet Salt-X bygget seg opp siste årene, men jeg vet ikke, ikke prøvd. Underspyleren over er helt sikkert grei, men den er ikke like flat som Kärcheren sin. Det røret skulle gått rett ut før vinkelen opp kom, så en fikk den skikkelig under samtidig som en kan stå å jobbe(se fantomtegning under), burde også vært mindre hjul. Men det er nok noen som har bedre peiling enn meg som har designet den der, så jeg skyter ingen :) 

6CC3DDC1-F07A-4561-82DE-BCDC76A1815C.thumb.jpeg.93a1534d01f480ae51cec0a9d57ad1cb.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, E.C. skrev:

Salt-X. Større scam skal man lete lenge etter. 

Hva skal saltet på veien løse opp? Is og snø. Hva er dette laget av? Vann. Er vi da enige i at saltet er designet for å være lettløselig i vann? Spyl av med mest mulig vann.

Det er jo egentlig et bra poeng det da.. De mener vel at det greiene der skal ha noe slags ekstra effekt eller noe men skjønner at vann er det som hjelper

3 minutter siden, E.C. skrev:

Hilsen en som jobber med kjemi.

Ja men da er jo diskusjonen over :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, Salt-X kan gjerne øke spyleevnen av salt med 50% om de vil (noe de garantert ikke gjør), men de glemmer i så fall det faktumet at du får langt bedre effekt ved å spyle lengre, ikke minst fordi du kommer til flere steder og dermed får totalt sett bedre effekt. Ved spyling er det vannmengden og hvor du kommer til som har mest å si. Ikke om 1 liter av spyleløsningen din løser opp 10 eller 12 gram vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Først har jeg skumsåpe og litt Prickbort i denne beholderen her…

578BE413-A779-432A-B2AE-A3BA7C8683C3.thumb.jpeg.fbc379b4bdeab00e367902f32f6f8965.jpeg

Jeg har ikke denne lille tanken (såvidt jeg vet). Følgte den med din, eller er den noe ekstrautstyr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, E.C. skrev:

Altså, Salt-X kan gjerne øke spyleevnen av salt med 50% om de vil (noe de garantert ikke gjør), men de glemmer i så fall det faktumet at du får langt bedre effekt ved å spyle lengre, ikke minst fordi du kommer til flere steder og dermed får totalt sett bedre effekt. Ved spyling er det vannmengden og hvor du kommer til som har mest å si. Ikke om 1 liter av spyleløsningen din løser opp 10 eller 12 gram vann.

Jeg har også lest det samme og da var det en som også jobbet med kjemi som tok en runde på hva innholdet i disse løsningene var og så på egenskapene mot hva salt veivesenet benyttet. Han kom til samme konklusjon som deg @E.C.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Marius2002 skrev:

Nei, du finner ingen restlager. Null nada med mindre det selges brukt eller plutselig det dukket opp en støvete eske bak en palle som ikke har vært rørt på 7 år.  Det er vel 4-5 år siden den gikk ut. Og restlagrene ble tømt på no-time. Du kunne være heldig om de hadde en igjen oppi gokk noen måneder senere, men det er lost case nå.

Jeg vet om en. Den står ubrukt pent i sin uåpnede eske. Og den står på garasjeloftet mitt som reserve til den lett brukte broren sin som henger nede i garasjen min :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, StigJ skrev:

Jeg vet om en. Den står ubrukt pent i sin uåpnede eske. Og den står på garasjeloftet mitt som reserve til den lett brukte broren sin som henger nede i garasjen min :D

Det der er nesten som noen lager en ØK-tråd, og en eller annen poster noe sånn som "Jeg har, men selger ikke."

Ok så hvorfor poster du da? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, StigJ skrev:

Jeg ver du har en ekstra og det var vel deg jeg hadde i tankene :lol: Den må du lagre til broren takker for seg!! Var det @awt som også hadde to? 🤔 Vi har diskutert denne før.

5 minutter siden, GreenE36Cab skrev:

Ok så hvorfor poster du da? :P

@StigJ og undertegnede har en god dialog, og har hatt i mange år! Så jeg ler godt. Det er ganske gøy med slike poster når det er en humoristisk undertone. Man lærer hverandre å kjenne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Marius2002 skrev:

Det er ganske gøy med slike poster når det er en humoristisk undertone. Man lærer hverandre å kjenne :)

Ja nå var ikke posten min myntet direkte på @StigJ da jeg skjønte det ikke var noe ondt blod mellom dere i denne "samtalen", og jeg synes det er interessant/ artig å følge diverse diskusjoner her inne uten å bidra selv også. Det er mye man kan lære ved å følge med på det andre poster :)

Posten min handlet mer om.. Du vet når man starter en tråd med noe man ønsker å kjøpe, la oss si et dørhåndtak for å ta et eksempel.. Også poster en eller annen "Hei, jeg har det håndtaket du ser etter.. men jeg selger ikke."

I sistnevnte tilfellet har jeg mer et ønsket om å vite hvorfor personen poster, da det ikke er relevant i det hele tatt at personen har det.. Uten at jeg blir nevneverdig provosert eller irritert av det, er mer det at det er unødvendig å poste i det tilfellet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutes ago, GreenE36Cab said:

Er ikke egentlig salt, salt da? NaCl..

Og hva er verst for bilen egentlig? Fukt eller salt?

Bordsalt er NaCl, men definisjonen av salt er ikke begrenset til det. NaCl brukes på veiene i Norge, men man kan også bruke andre salter, som f.eks MgCl2, også et salt som lett løser seg i vann.

Metall (jern/stål) må ha to ting for å ruste: fukt (vann) og luft (oksygen). Prosessen forsterkes meget sterkt av salt, men salt alene vil ikke få jern/stål til å ruste. Det ruster også raskere jo varmere det er. 

Det verste for bilen er en saltløsning som kan legge seg et sted der det ikke tørker opp. Lengre tid saltvannet er på - lengre får det virke. 

Du kan alltid ta et skoleeksperiment med en spiker i vann (ikke galvanisert spiker) og en spiker i saltvann. Du kan også ha saltvann med isbiter og varmt saltvann, så ser du om det blir forskjell på hvor fort det ruster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, awt skrev:

Jeg har ikke denne lille tanken (såvidt jeg vet). Følgte den med din, eller er den noe ekstrautstyr?

Fulgte med på mine. 

Jeg har heller ikke troen på dette Salt-X greiene. Kun enda et unødvendig produkt som blir hypet opp og solgt til intetanende. Det er det mye av. Går garantert i samme fella selv på noe av det jeg bruker/har brukt. Men så er det jo kjekt å teste nye produkter (aldri testet selv Salt-X dog).  

Jeg forøvrig blander en liten dæsj med Bilthamber Surfex HD pluss litt Autofoam for å få litt skum i beholderen til underspyleren.

Pleier å jekke bilene høyt opp slik at jeg får kommet skikkelig under og slik at jeg får mer utnyttelse av bredden på strålen fra påleggeren. 

Ser ikke at mix av Skum og Prickbort i tanken gjør særlig nytten da Prickbort er pertokjemi og ikke skal blandes med vann. Den er mest effektiv på tørt underlag Den var siktet til @Fredrik 90 :) 

@Marius2002 Hadde glemt at vi allerede har diskutert den der :lol: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@E.C. - Jeg formulerte kanskje spørsmålet litt dumt, mtp "Hva er verst av fukt og salt?" når salt alene, som du sier, ikke er særlig farlig for bilen :)

På norske veier så er det vel alltid salt og vann i skjønn forening, slik at saltet og vannet forbedrer hverandres arbeidsforhold med å skade bilens metall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   1 medlem

• Opprett ny...