Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

1 time siden, papertiger skrev:

Er ikke så mye mer å gjøre enn å smøre seg med tolmodighet. Jeg har timer for begge bilene i slutten av måneden for både EGR og airbag, men tviler på jeg får det byttet før utpå nyåret. Første gang jeg hadde time var i august… 🙃

Jeg har vel egentlig gitt litt opp jeg.. Synes det er for kleint av BMW å kjøre en tilbakekalling på noe som kan få bilene til å ta fyr, også sørger de ikke for å produsere nok deler slik at feilen kan byttes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Skulebollen skrev:

Fikk beskjed om at det bare var og vente, har også ventet siden i vår med null info om når den evt. Kan byttes.. brukte ikke bilen kjøleveske var alt i orden sa "min" verksmester 

Min må toppes opp med kjøleveske en sjelden gang, har vel måttet gjøre det ett par ganger. Dette brydde de seg ikke om på Bavaria

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Marius2002 skrev:

Jau, da har man vært på nok en garantijobb med Tesla etter utsettelse på utsettelse. De rydder opp til slutt. Men, jeg fikk testet nye TM3 Highland. Med "mer premium plassering av koppholdere" :lol: Men det var et steg i riktig retning med tanke på opplevd kvalitet og setene var mye bedre. Det gikk overraskende greit å ha blinklys på ratt, men girvelger på skjerm er jo ikke bra. Litt klassisk bil vil jeg ha. Tight og grei og bedre fjæring enn den "gamle". Jeg liker derimot den gamle bedre utseendemessig, men fikk følelsen av litt mindre Donald Duck i den nye. Men har ikke møtt noen i den nye enda, så har ikke fått sett. Noen glansbilde blir de jo aldri uansett :lol: 

Men, med vinterhjul så er man oppe i 600’ for denne. Da begynner andre modeller å melde seg i siktet (for litt til så er man på en pent brukt i4 middels utstyrt, evnt høyere km-stand og mer utstyr). 

Garantitid går ut i august 2024, saumfarer finn.no en gang i uken eller så. Og spørsmålet om å beholde fram til BMW Neue Klasse eller bytte til sommeren svirrer i hodet hver dag. Ender nok med å beholde, mest fornuftig om jeg tør. Heldigvis drivverk og batterigaranti til 2027. Vurdering, vurdering.

Eller så kan jeg høre på Facebook-ekspertene. Her fra en sak om en misfornøyd TMY-kunde.🤔

 

God helg 🍻

@Marius2002

Har ikke fått testet nye TM3, men liker oppgraderingene veldig godt og ser den har fått mye skryt av mange youtubere.

Flett ny koster 530’ inkl. vhjul og hfeste. 629km wltp.

Selv om jeg liker i4 godt så syntes jeg det blir spinnvillt å betale 600’ for en brukt bil med 500km wltp og tragisk infotainment.

For ikke å snakke om at BMW heller ikke klarer å bygge elbil uten å gå via en fossilplattform. Jeg har prøvesittet bak i en i5 og det var utrolig dårlig plass.

Jeg er absolutt ikke noe merkefantast, men for meg er elbil kun en helt vanlig bruksbil og da er jeg opptatt av å få mest mulig plass og rekkevidde for pengene. At Tesla i tillegg ligger så langt foran når det kommer til app og infotainment er en fin bonus. Virker som flere tenker likt hvis man ser på salgstall.

Fordeler og ulemper med alle biler.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Evenol Ja, jeg la vel på hengerfeste, annen lakk og 19" 🙃 Men helt klart en oppgradering og det var veldig tydelig. Skjerm i baksetet var genialt og fungerte greit. Litt skeptisk til krakilske unger med foter overalt, men ja. Jeg skjønner helt klart dine poeng, og om elbil ikke kan være en entusiastbil så er jo Tesla kanskje svaret. De har jo rekkevidde, ladehastighet, motorkraft, infotainment og alt som har med service inne på appen er genialt. Men hvis en elbil kan være litt mer, så stiller nok BMW i en annen klasse. Det merkes fra man tar i dørhåndtaket. Det skulle egentlig bare mangle, det er jo en prisforskjell. Jeg greier meg i Tesla 3 idag, kvikk, tight og ligger godt på veien. Kjekt å stelle med, men det er jo nye folkevognen og ingenting spesielt(ikke at det betyr noe). Om det blir enda en Tesla tror jeg ikke, men en skal aldri si aldri. Noen Teslafantast blir jeg aldri og jeg skal være ærlig på både det positive og negative om bilen :) 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Marius2002 Ja, spørs om skjermen bak er til noe særlig nytte, egentlig.

Enig, opplevd kvalitet på BMW er noe annet. Men er som sagt spent på hvordan den nye TM3’en er her. Sikkert ikke i samme liga, men ja.

Nei, for meg som bilentusiast er ikke elbil noe spennende. Fantastisk som bruksbil, men det stopper der.

Hvordan syntes du den var mtp. støy? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig hvor forskjellig man ser på det med elbil. Personlig synes jeg det er galskap å bruke 600 000,- på en bil med konstruksjonsfeil, manglende lakk, panelgaps, utette pakninger og et servicemarked som topper alle klagestatistikker. Da føler jeg 800 000,- er vel anvendte penger for et kvalitetsprodukt - og som en bonus får man en bil som ser bra ut og har kvalitet deretter (naturlig nok noe farget av å eie en i4 selv, men så har jeg en bror med en Tesla Model 3 jeg dessverre ser for ofte). :) 

2 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Min må toppes opp med kjøleveske en sjelden gang, har vel måttet gjøre det ett par ganger. Dette brydde de seg ikke om på Bavaria

BMW skal prioritere biler der kunden har fått opp feilmelding på kjølevæskenivå eller der kunden etterfyller. Jeg fikk den nye EGR-kjøleren for en drøy måned siden på M550d til tross for at de mente den var "hel og pen" ved kamerainspeksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Saltkjelen

Skjønner hva du sikter til. Tror riktignok panelgaps og manglende lakk er noe som ble veldig blåst opp i media en periode.

Hentet ut en Kina-produsert TMY RWD i mars i år, ingen panel gaps eller noen andre feil. Jeg føler jeg har ganske sterk OCD og legger merke til alt som er feil.

Men dette er bare min opplevelse. Tesla er dårlig på flere ting, men sånn føler jeg det er med alle elbiler om dagen.

Jeg har aldri opplevd dårligere kundeservice enn hos BMW, så det er nok delte meninger om serviceapparatet også. 👍

Man hører alltid om de negative tingene, ikke de positive.

Hvis jeg ikke hadde hatt alle pengene mine i eiendom og hadde hatt økonomi til å blåse 800’+ på en bruksbil så hadde jeg kjøpt noe helt annet enn elbil :)

Endret av Evenol
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig Tesla har blitt bedre de senere årene, men min brors Tesla Model 3 har vel ikke et eneste panel uten synlig grunning (som for øvrig er gul og stikker godt ut på en grå bil), feiljusterte dører og mulighet for å stikke fingeren inn mellom B-stolpe og bakdør. Når man først sitter i bilen kan en like gjerne finne frem airpods og sette på det mørkeste og jæveligste man kan finne av rock, for det blir sannelig bedre å høre på enn evinnelig vindsus. Alt innenfor Tesla-standard, naturligvis! :D 

Tesla dominerer i tillegg årets, fjorårets, året før der, året før der igjen og året før der igjen på klagesakene til forbrukerrådet og forbrukerklageutvalget. Selv justert for markedsandeler, er det soleklar dominanse i klagesaker på Tesla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, kjenner meg litt igjen. Vi var tidlig ute med å kjøpe TM3 i 2019 når de kom. Solgte etter to måneder, var ikke noe ålreit bil til den summen de kostet da.

Ja, de har enormt med klagesaker mot seg, men når jeg ser på Facebook hva folk klager på så blir jeg ikke overrasket over antallet. :)

Nei, for meg så slår MB W222 eller W223 alt av elbiler som går på veien i dag. 👍

Endret av Evenol
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan si mye om Tesla om kvalitet o.s.v. men det største ankepunktet jeg har mot de er mediestrategien de har eller snarere mangelen på en slik. Så fort noen fra media prøver og få en uttalelse fra de så er det bare total stillhet, slikt hører ikke noe sted hjemme i et moderne samfunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Evenol støymessig helt grei, mye bedre enn min TM3 og de TMY jeg har sittet i. Ikke BMW, men greit. @Saltkjelen er inne på noe hvordan støy er i min TM3, men jeg har ikke panelgaps og lakkfeil da. Jeg deler også tanken med at i4 er griselekker, og en premium entusiastbil. Men man har jo forskjellige preferanser :) 

@Rune-K enig! 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig, @Rune-K. De er så arrogante og har visstnok fått beskjed internt om å ikke besvare media i noen land(har jeg lest).

Håper en del av klagesakene som har blitt publisert i media den siste tiden nå gir de en ordentlig smekk på lanken slik at de oppfører seg fremover når det kommer til garanti- og reklamasjonssaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Evenol skrev:

Helt enig, @Rune-K. De er så arrogante og har visstnok fått beskjed internt om å ikke besvare media i noen land(har jeg lest).

Det kommer nok sentralt fra ja på samme måte som at de blir nektet tariffavtale i Sverige. Jeg er spent på hvordan den saken løser seg. https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/tesla-konflikten-dette-er-titanenes-kamp/o/5-95-1441010 Håper ikke dette er en plussartikkel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Saltkjelen skrev:

BMW skal prioritere biler der kunden har fått opp feilmelding på kjølevæskenivå eller der kunden etterfyller. Jeg fikk den nye EGR-kjøleren for en drøy måned siden på M550d til tross for at de mente den var "hel og pen" ved kamerainspeksjon.

Jeg skjønner at jeg må legge mer press på Bavaria, de har flatt ignorert når jeg har sagt at bilen bruker kjøleveske. Leste igjennom brevet jeg fikk en gang til nå og der står det at bilen skal inn til kontroll om den bruker kjøleveske, noe de aldri tilbød meg da jeg fortalte om dette. Han sa bare at jeg som kjører så mye langt og "blåser ut av den" på Autobahn noen ganger i året ikke hadde noe å bekymre meg for. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...