Gå til innhold

Tråden om nye 5-serie G30/G31


E.H.D
 Share

Anbefalte innlegg

5 minutter siden, Evopower skrev:

Derfor jeg sier: La folk kose seg, så kommer vi andre om noen år å handler bilene brukt for den "rette" prisen. Det er jo helt horribelt for over 300k i nesten nødvendig utstyr.

En annen ting som jeg leser er at folk etterlyser 530e som touring. Trodde dere kjenner bmw så bra nå at dere vet, at de virkelige godbitene blir forbeholdt faceliftene. Så ingen grunn til å kjøpe g30 før om 4 år når faceliften kommer. Og da kommer nok også g31 530e xdrive, tro meg ;) da vil folk bytte inn g30 de bestilte i dag. Og vipps har bmw solgt en bil 2 ganger til samme kunden. Kalles markedsutnyttelse og det å bruke nyhetens interesse for hva den er verdt. Velkjent forretningstaktikk. Det er også grunnen til at bilprodusentenr sitter å holder på masse ny teknologi i disse øko tider. De vil ikke brenne av alt kruttet på én gang med tanke på mersalg.

De som f.eks kjøpte oppgradert el golf kan nå forbanne seg på at ampera e med dobbel rekkevidde har kommet. På samme måte er det med g30. Folkens!: vent på faceliften ;) 

Gode poenger, men sånn vil det alltid være i bilverdenen - og når faceliften kommer så vil man heller gjerne vente til nyeste modell kommer også videre :) 

Men av og til slippes det så gode arvtakere at man bare "må" hoppe på (ikke nødvendigvis med en gang, men ganske tidlig). Slik føler jeg kanskje det var med F10/11. Som E60-eier fikk jeg da en skikkelig må ha-følelse. Som F11-eier nå føler jeg ikke det samme med G31 (selv om det er en virkelig lekker bil), og det tror jeg rett og slett er fordi F10/11, med det riktige utstyret, er en fantastisk bil :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saltkjelen: Jeg ser hva du mener, men er likevel ikke helt enig. Det er ikke slik at man aldri får kjøpt seg en bil fordi man stadig må vente på oppgraderinger. Det jeg mente var at faceliften historisk sett er slik modellen burde vært fra start. Derfor er det best å vente på Lci i dette tilfellet. Spesielt i disse øko tider for de som sverger til sånn hybrid sak.

Walkabout: Helt enig. Nå har jeg ikke råd til å realisere hverken e60, f10 eller g30, men av disse så gir f10 preface klart mest må-ha følelse. Og g30 har gjort meg trygg på at jeg ikke går glipp av noe når jeg sikter meg inn på en brukt 2011 f1x med sekserdiesel om 8 år :)  facelift er historisk sett best. Hvertfall på e39 og e60, men på f1x så ødela dem det med å redusere utvalget av seksere. Derfor preface, og...de holder seg uforskammet godt i pris de 2011 sekserne. Nesten kunstig høyt.

 

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Evopower skrev:

1. Saltkjelen: Jeg ser hva du mener, men er likevel ikke helt enig. Det er ikke slik at man aldri får kjøpt seg en bil fordi man stadig må vente på oppgraderinger. Det jeg mente var at faceliften historisk sett er slik modellen burde vært fra start. Derfor er det best å vente på Lci i dette tilfellet. Spesielt i disse øko tider for de som sverger til sånn hybrid sak.

2. [...] men på f1x så ødela dem det med å redusere utvalget av seksere. Derfor preface, og...de holder seg uforskammet godt i pris de 2011 sekserne. Nesten kunstig høyt.

1. Vi er i grunn enige, men uenige. I disse økotider vil jeg hevde det er skummelt å kjøpe selv en LCI av G3x. Jeg føler man ikke helt har staket ut kursen for hvor man vil, og med utviklingen av batteri og elektrisk rekkevidde er det skummelt å kjøpe en hybrid som fort blir gammeldags natten over. Det vil være mer skummelt å kjøpe en ren "fossilbil" slik jeg ser det. Noe bedre vil alltid komme så det å vente på noe "bedre" blir litt meningsløst i mine øyne - med mindre valget er å kjøpe en utdatert bil fra dag nummer èn (slik jeg føler F3x var) - DA er det bedre å vente. :) 

2. Seksermotorene ble ikke redusert nevneverdig med LCI på F1x. Sekserne ble kraftig redusert 09/2011 (f.o.m. 2012-modellene). BMW holdt imidlertid liv i 530i frem til 07/2013, så den kan man nesten si ble "drept" ved LCI. Ellers var andel sekssylindrede motorer uendret siden "drapet" i 2011.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Saltkjelen skrev:

1. Vi er i grunn enige, men uenige. I disse økotider vil jeg hevde det er skummelt å kjøpe selv en LCI av G3x. Jeg føler man ikke helt har staket ut kursen for hvor man vil, og med utviklingen av batteri og elektrisk rekkevidde er det skummelt å kjøpe en hybrid som fort blir gammeldags natten over. Det vil være mer skummelt å kjøpe en ren "fossilbil" slik jeg ser det. Noe bedre vil alltid komme så det å vente på noe "bedre" blir litt meningsløst i mine øyne - med mindre valget er å kjøpe en utdatert bil fra dag nummer èn (slik jeg føler F3x var) - DA er det bedre å vente. :) 

2. Seksermotorene ble ikke redusert nevneverdig med LCI på F1x. Sekserne ble kraftig redusert 09/2011 (f.o.m. 2012-modellene). BMW holdt imidlertid liv i 530i frem til 07/2013, så den kan man nesten si ble "drept" ved LCI. Ellers var andel sekssylindrede motorer uendret siden "drapet" i 2011.

Trodde lci av f1x kom i 2012 og da forsvant 525d som sekser og ble heller en firer. Da 530d er uoppnåelig i pris, antok jeg det som et skudd for bauen på f1x.

Hvis man vil følge massene (skjulte tvangen) om å kjøpe hybrid og elbil så har du helt rett. Da er det best å ikke kjøpe g3x i det hele tatt, da neste generasjon sikkert er noe HELT annet. Faktisk kan det være siste 5 serie av "gammeldags" teknologi vi ser her. Prisfallet blir stort og i værste fall er det kjøreforbud på biler med forbrenningsmotor. 

Men jeg er nå av den skolen at enten har jeg bil med rwd, manuell og forbrenningsmotor, eller kan det være det samme. Jeg er ellers helt enig i synet på hva som er lur investering rent fornuftig og økonomisk :) men poenget var at facelift ofte er det beste valget og at man vil få enda større miljøvennlig modellutvalg når den kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Saltkjelen skrev:

1. Vi er i grunn enige, men uenige. I disse økotider vil jeg hevde det er skummelt å kjøpe selv en LCI av G3x. Jeg føler man ikke helt har staket ut kursen for hvor man vil, og med utviklingen av batteri og elektrisk rekkevidde er det skummelt å kjøpe en hybrid som fort blir gammeldags natten over. Det vil være mer skummelt å kjøpe en ren "fossilbil" slik jeg ser det. Noe bedre vil alltid komme så det å vente på noe "bedre" blir litt meningsløst i mine øyne - med mindre valget er å kjøpe en utdatert bil fra dag nummer èn (slik jeg føler F3x var) - DA er det bedre å vente. :)

Leasing er en mulig løsning på denne utfordringen og nettopp dette konseptet har blitt veldig populært her i DK fordi nybilprisen på bl.a større BMW'er er enda høyere enn i Norge. Jeg tror at leasingandelen nå er over 70% for disse bilene i DK. Ingen vil legge stort mer enn en halv million kroner på bordet (og det rekker knapt til en 320d i DK) så usikker som fremtiden er nå med nye teknologier rundt hvert hjørne. Man risikerer fort å brenne inne med en kostbar bil som har foreldet teknologi.

Jeg er veldig splittet i hva jeg skal mene om dette. På den ene siden liker teknologifreaken i meg utviklingen, men på den andre siden gråter bilentusiasten i meg. Det var enklere før i tiden da man visste at en ny BMW ville være state of the art i mange år. Nå kommer det facelifter etter 3-4 år og de vil bare bli mer omfattende og komme tidligere i årene som kommer. Elon Musk har sagt at Tesla vil komme med kraftige oppgraderinger av deres biler hver 12-18 måned og når bilene bare blir mer og mer digitale (spesielt når de blir mer elektriske med f.eks hybridløsninger) vil de andre bilprodusentene hurtig følge etter.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, leasing er nok det eneste fornuftige med ny bil i dag, men dessverre sitter man med en bil man ikke eier. Det har ingen praktisk betydning sånn sett, annet enn at den kun vil være et fremkomstmiddel og ingen hobby for mitt vedkommende (stasjer ikke opp en leasingbil). 

Den siste setningen din er jeg for øvrig helt enig i. Vi går spennende, men triste tider i møte. For mitt vedkommende ser jeg at en 330e etterhvert dekker alle mine behov på en god måte. Jeg kan kjøre elektrisk til jobb (ca 3 km) hele uken, og så har man forbrenningsmotoren som supplement ved mye kjøring (i mitt yrke har jeg ikke tid til hyppige ladestopp slik en ren elbil krever). Det er bare synd den allerede er utdatert med kort elektrisk rekkevidde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Fredrik skrev:

@Kjennern Det er riktig, men 535i og 540i har iallefall en rekkesekser i motsetning til 530i. Jeg likte det bedre da modellbetegnelsen faktisk korresponderte med motorvolumet istedenfor primært motorens effekt som den gjør idag. Jeg forstår faktisk ikke helt hva som reelt er bakgrunnen for at dagens 540i har den modellbetegnelsen den har utover at motoren har nok effekt til å matche tidligere 540i modeller med V8 motorer (uten at akkurat det er et poeng). Umiddelbart er modellbetegnelsene idag derfor bare et tall og et høyere tall enn et annet tall betyr mer effekt, men heller ikke noe mer. Utfordringen er trolig at dette virker litt merkelig (iallefall for meg) når man mer eller mindre har vokst opp med at modellbetegnelsen signaliserte både en større motor og mer effekt... :)  

På mine to biler er det på den gode gamle måten, 520 med to liter og 530 med treliter :) Det er vel de eneste betegnelsene i dag som stemmer med motorens slagvolum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Saltkjelen skrev:

Ja, leasing er nok det eneste fornuftige med ny bil i dag, men dessverre sitter man med en bil man ikke eier. Det har ingen praktisk betydning sånn sett, annet enn at den kun vil være et fremkomstmiddel og ingen hobby for mitt vedkommende (stasjer ikke opp en leasingbil). 

Den siste setningen din er jeg for øvrig helt enig i. Vi går spennende, men triste tider i møte. For mitt vedkommende ser jeg at en 330e etterhvert dekker alle mine behov på en god måte. Jeg kan kjøre elektrisk til jobb (ca 3 km) hele uken, og så har man forbrenningsmotoren som supplement ved mye kjøring (i mitt yrke har jeg ikke tid til hyppige ladestopp slik en ren elbil krever). Det er bare synd den allerede er utdatert med kort elektrisk rekkevidde.

Da jeg for alt for mange år siden satt på BI og studerte økonomi hadde vi en foreleser som sa at i fremtiden kommer ikke folk til å eie, men ha en bruksrett (les: leasing/leie). Det var ganske fremsynt på begynnelsen av 90-tallet. Jeg skjønte den gangen ikke dybden i hva han sa, men det gjør jeg definitivt nå. 

Jeg ser at folk flasher deres nye dyre, store og leasede BMW'er her i Danmark som om det var deres egne biler så jeg tror ikke at den praktiske forskjellen er så stor når alt kommer til alt. Det krever imidlertid en mental omstilling å venne seg til at man bare leier bilen, men det er jo noen helt klare fordeler med dette også. De fleste velger en langt dyrere og større bil når den skal leases så det går etterhvert mange 5-serier med stor motor i Danmark. For vår egen del kjører vi for langt pr. år til at leasing er økonomisk forsvarlig. 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første ams-test av 530d mot E-klasse og A6. Klar seier til G30! Flere enn meg som gleder seg til den 11? 

Bruk linkene for å komme til full poengberegning, konklusjon og litt av egne tanker.

PS! Søk opp blåhvitblogg på fb om linken ikke virker. Og: er du interessert i slike oppdateringer - lik siden 😉

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=2058928581008004&id=1895357270698470

 

Endret av Blåhvitblogger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått invitasjon til lansering av G30 hos Bilia Drammen tirsdag 7. februar. Bilen kommer til å stå i utstillingen OG være tilgjengelig for prøvekjøring fra kl. 11. Trodde ikke den ble offisielt lansert før den 11. februar. Den kommer til å være på utstilling og åpen for prøvekjøring ut uka (og forhåpentligvis en god stund etter det også).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...