Gå til innhold

Tråden om nye 5-serie G30/G31


E.H.D
 Share

Anbefalte innlegg

@E.H.D: Nei, for all del ikke M Sport - den jeg kjørte var en Luxury line med dynamisk demping og aktiv styring (Og ja, jeg er i stand til å kjenne forskjell, tross den flaue saken med egen bil😉. Jeg begynner også å bli kjent i BMWs utstyrsjungel...)

Men saken jeg linket til fra Top Gear var på en 520d M Sport .(Uten aktiv styring, men veldig god vurdering av styringen likevel!) Jeg klarte derimot ikke å se i farten om det faktisk var M Sport understell også, eller bare dekoren, slik jeg har...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kikket litt på G30 i helgen, og tenke jeg skulle få prøvekjørt modellen i løpet av neste uke. Sånn ved første øyekast gir G3x en mer "må ha" følelse enn det en F1x gjør. Modellen virker mer helhetlig i designet enn sin utgående bror, og jeg føler man er litt tilbake der E6x var ved lansering. F1x var i så måte for safe og litt kjedelig, mens G3x er litt mer spennende. Jeg sitter igjen med følende bemerkninger:

  • Panserlinjen er endelig (!) tilbake ved grillen.
  • De utvendige speilene virker klumpete og lite gjennomførte. 
  • Designen av setememoryen og massasjefunksjonen er merkelig. Den er riktig plassert, men "kastet på i siste liten" - designmessig.
  • Skjermen til G1x virker mye mer slim og elegant enn G3x sin skjerm som virker noe stumpete, butt og høy.
  • Støtfangeren bak virker veldig flat. Fra siden ser det nesten ut som at bakluken stikker lenger ut enn støtfangeren.
  • Sensated dashbord ser og føles kjipt ut - utvidet skinnpakke og nappa-/merinoskinn er et must.
  • Skulle gjerne sett at det var brukt mer aluminium på brytere slik G1x har.
  • Bakseteunderholdning er en stor vits all den tid disse skjermene ikke er touch og/eller det foreligger en iDrive-kontroller. Seteryggen til G3x er såpass rett at det ville vært naturlig å bruke touch på disse skjermene.

Utover dette synes jeg bilen ser svært lovende ut. Det skal bli spennende å se hva som tilbys av hybridvarianter etter hvert, men personlig synes jeg bilen er alt for dyr med det utstyrsnivået som kreves av en premiumbil anno 2017.


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, E.H.D skrev:

Nei, den du kjørte har ikke M sport understell, men Dynamic Damper Control (223). Skulle gjerne sett at de som tester og prøvekjører nye BMW'er forteller hvilke understill bilen har, siden du i enkelte tilfeller har 4 understell å velge mellom. På norske BMW'er der du ser registeringsnummeret er det jo litt å finne utstyrslisten. men ikke på utenlandske.

Jeg antar bilen stod på 245/45/18 Nokian Hakka R2 vinterdekk, har du tanker om hva det gjør med styring og kjørefølelse? Har selv Hakka R2 (245/40/19) på min F10, og det er jo som å kjøre på Marshmallows i forhold til 20" sommerdekk.

Ja, bilen stod på disse vinterdekkene. Og ja, de er som frådende svamper (eller marsmellows, om du vil) når du pusher på litt. Så det er "trukket fra" i min begeistring for G30-styringen. Jeg gleder meg som rn liten unge til våren og sommerdekk!

Jeg har etterhvert kjørt mye Nokian Hakka runflat i vinter, på alt fra i8 M4 og 740e, til min egen bil, som står på 225 17". Og min bil starter "svømmeturen" tidligere gjennom de velkjente svingene der jeg testet 520d - det var en viktig del av grunnlaget for den lette følelsen G30 gir på svingete vei 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Blåhvitblogger skrev:

Ja, bilen stod på disse vinterdekkene. Og ja, de er som frådende svamper (eller marsmellows, om du vil) når du pusher på litt. Så det er "trukket fra" i min begeistring for G30-styringen. Jeg gleder meg som rn liten unge til våren og sommerdekk!

Jeg har etterhvert kjørt mye Nokian Hakka runflat i vinter, på alt fra i8 M4 og 740e, til min egen bil, som står på 225 17". Og min bil starter "svømmeturen" tidligere gjennom de velkjente svingene der jeg testet 520d - det var en viktig del av grunnlaget for den lette følelsen G30 gir på svingete vei 😉

Dette høres bra ut. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg satt med motsatt inntrykk etter testen angående dekk. Jeg kjørte også luxury med 235/45r18 Hakka R2. Dette er dekk som er kjent for sin myke oppførsel, og eksempelvis X-ice3 som er testet her inne, hadde nok kledd bilen bedre.

Når det er sagt så ble jeg overrasket over hvor bra det hang. Om det er dekkene eller bilen vet jeg ikke. Men det måtte provoseres veldig før slippgrense kom, selv da var det nøytralt og god tilbakemelding fra dekk og bil. Spesielt styringen imponerte meg. Feedback fra el.styring har virkelig løftet seg flere hakk her! Så ja sommerdekk på test blir spennende, men det var abslutt kjørbart med R2 på bilen. Komforten var også fin (kjørte uten adaptivt understell) standard understell.

Ellers står jeg fast på at f10 er finere utenpå og inni. Selv om byggefølelsen var bedre på g30. Du merker det i alt du tar på. Man får en 6 sans på disse tingene etterhvert. Tror nok knirkesnakket fra interiør/seter på f10 bilene er borte i g30.

520da 8 trinns...mulig den ikke var innkjørt men 0-80 helt ok. Fra 90-140 der merker man det glipper gjennom. Savnet mer punch. Girkassa var vel god....da jeg ikke tenkte over at jeg kjørte automat før etter jeg hadde parkert :P  Automat har jeg bannlyst i mitt eie siden 04 e60 520ia'en jeg hadde. Hadde jeg bestilt G30, måtte det likevel blitt manuell. Som den eneste i norge? :P 

Alt det derre autobrems-line-stop-cruise-warning-park-view-assist greiene skjønner jeg lite av og etter å ha hatt begrenset tid å leke med dette forstår jeg nesten mindre. Jeg håper man kan slå alt dette av selv om jeg ikke fant en bryter for det. Det er 40.000kr jeg ikke hadde brukt på en slik bil. Derimot hadde jeg svidd av 50k på burmeister anlegget :D men karman anlegget i testbil var godkjent det også.

Motorrommet ser ut til å mangle halve motoren. En glede for den som skal skru der! Uvant i disse dager med allslags plast og greier. Motoren er langt bak og veltfordelinga meget god. Det merkes. 

Sitteposisjon med komfortseter var bra i seg selv, dog holder jeg en knapp på f10. Gikk direkte fra den ene til den andre. F10 føler man at man kler rundt seg, og får rattet langt nok ned og bak. Til slutt sitter man som i en racebil. I g30 kom ikke rattet langt nok ned og bak til meg, men vi snakker minimale foskjeller. Armlene i midten er høyere og gir mer støtte i f10. Føler man sitter mer oppå enn nedi en g30.

Bakseteplassen når jeg sitter bak meg selv er så å si uendret fra f10. Bagasjeplassen virker større uten at jeg har målt.

Komfort og støynivå er meget bra, men det ble noe vindsus eller hjulsus i høye hastigheter. Støynivået er vel så lavt at det var derfor denne susingen kom mer frem. Bilen er mye mer støysvak enn 3 og 4 serien, og slik at det ikke blir plagsomt. Komfortmessig ville jeg nok hatt denne med dynamic damper control. 

Konklusjon: Design er relativt. Dette er en flott bil som jeg kunne kjøpt dersom det var ny 5 serie jeg skulle ha. Jeg liker derimot f10 best, men smaken er forskjellig selvfølgelig. Ellers så sitter jeg igjen med følelsen av: ja den er bedre sammenskrudd, og veldig lettkjørt. Jeg føler dog at fokuset har ligget på å gi bilen mest mulig assistensystemer og idrive funksjoner enn å utvikle videre på ting som sittestilling og understell. Men det funker jo, De har en utrolig bra plattform som tar videre egenskapene til f10. Så den er på alle plan super! Og bmw feelingen er der. Man føler seg hjemme etter 500meter, alt er korrekt. 

Det er ett minus: jeg satt hele veien med følelsen av om den er verdt de 720k som den ble konfigurert ferdig som 520d? Jeg satte meg inn i min e39 på vei hjem. Samme ergonomi i sittestilling, samme laaave støynivå, samme feelingen og et flott tidløst design. Hadde det ikke vært for foringene bak som skal byttes snart så lå den like fint i svingene også. Og det beste; like fornøyd når jeg kommer hjem og snur meg etter bilen. Jeg klarer ikke å forsvare prisen på g30, selv om den er knakande god :) det får bli en flott, verdig bruktbil om noen år.

P.S dere som bestiller....har dere sjekket ut fargen Atlas Ceder? Kler bilen fantastisk! Ville tenkt litt på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On ‎09‎.‎02‎.‎2017 at 21.26, E.H.D skrev:

Har selv sett på G30 i dag, og jeg hang meg opp i en ting. Og det var Mode knappen på rattet.

På min F10 bytter den mellom radio og lagret musikk (enten på harddisk eller USB) med kun ett trykk.

På G30 virker som du må trykke deg gjennom DAB, FM og AM før du kommer til USB/harddisk. SYKT irriterende for du kunne heller ikke trykke raskt, virket som du måtte vente litt mellom hvert trykk.  :grr:

Og hvis du bruker knappen ved iDrive hjulet er det ikke bedre. iDrive kontrollen i F10 har hver sin knapp til radio og media, mens det på nye iDrive er det kun en Media knapp. Trykker du på den må du vri på hjulet for å velge mellom DAB, FM, AM USB osv.

Er det noen andre som har samme erfaring, eller har jeg oversett noe???

Er tilsvarende i vår 16' i3, ifht idrive betjeningen. Tungvint og unødig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Ron Jeremy skrev:

Er tilsvarende i vår 16' i3, ifht idrive betjeningen. Tungvint og unødig...

Antar de forandret dette da knappene rundt iDrive ble forandret. De har jo tatt vekk Radio knappen. :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Evopower: Interessante betrakninger, spesielt opp mot din egen E39!

Om dekk: Ja, du skal jo ta i litt før du er på slippgrensa, selv på piggfrie vinterdekk, men ut fra hvordan jeg kjenner hakka-dekkene fra før, ligger det nettopp også et stort kompliment til G60-understellet og styringen her. Når du først er i grenseland er derimot følelsen litt svømmende - verre jo fortere det går ... E-klassen jeg kjørte dagen før stod på Conti 245 19". Svømte bra den også ... Det verste, nesten komiske var likevel M4 på regnvåt vei og 245 hakka-dekk - det var jo glattkjøring!

Om E39: Ja, denne blir jo av mange (f.eks Jeremy Clarkson og bmwblog.com) regnet som selve gullstandarden i rekken av femserier. Jeg har ikke kjørt E39 siden tidlig 2000-tall, så jeg er gjerne interessert i et bilmøte med deg og bilen, helst etter at du har skiftet foringer :wink: Send meg en e-post eller pm om du skulle være interessert.

Litt mer om G30 understellet: For min del er dynamisk demping "løp og kjøp" - kanskje er det det som skal til for å løfte den litt mer fra din "gullstandard?". Aktiv styring: Den får mye skryt uten også, så her vil jeg prøve den vanlige selv før jeg konkluderer. Men som et lite tillegg til teksten jeg la ut på blåhvitblogg.no i går, kan det nevenes at jeg hadde flaks med trafikken på E39 tilbake til Førde i går. Nedkjøringa har noe klassiske serpentingslynger. I G30 med aktiv styring sendte det tankene til carving med nyslipte stålkanter i god preppa bakke: Reine skjær :-) Og ja, det føltes slik, tross disse omtalte svampete vinterdekkene :wink: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten at jeg har erfaring fra f.eks G30 så er jo tendensen nå at bilprodusentene fjerner flest mulig knapper fra midtkonsollen.  Audi kommer snart med et nytt MMI system (ekvivalent til BMW's iDrive) der kommandohjulet i midtkonsollen helt er fjernet. Istedenfor styrer man skjermen fra rattet og med gesture bevegelser. I tillegg kan man selvfølgelig trykke på skjermen. Det vil kun være tre gjenværende knapper i midtkonsollen bl.a for nødblink.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke helt hvor godt jeg liker akkurat det. I E60 justeres temperaturen på luften fra ventilene i midtkonsollen i iDrive. Synes det tar en del fokus vekk fra kjøringen når man er varm og må inn i iDriven å kåle. Andre innstillinger som ikke brukes så ofte, kan gjerne gjemmes vekk i multimediasystemene for min del.

Endret av Eselfjes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Evopower skrev:

Jeg satt med motsatt inntrykk etter testen angående dekk. Jeg kjørte også luxury med 235/45r18 Hakka R2. Dette er dekk som er kjent for sin myke oppførsel, og eksempelvis X-ice3 som er testet her inne, hadde nok kledd bilen bedre.

Komforten var også fin (kjørte uten adaptivt understell) standard understell.

P.S dere som bestiller....har dere sjekket ut fargen Atlas Ceder? Kler bilen fantastisk! Ville tenkt litt på det.

Antar du var hos Bavaria Haugesund og kjørte en Sophisto grå Luxury Line 520d xDrive? I så fall har denne Dynamic Damper control og ikke standard understell. Den har også aktiv styring på bakhjulene. 

Hadde de bil med Atlas Ceder der? Uansett er den ikke tilgjengelig med M sport pakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, hageb skrev:

I tillegg har de fått inn M550i og 530e på listen. :-)

Ser at 530e er et nisjeprodukt uten mulighet for aktiv styring, reservehjul, tilhengerfeste, kupevarmer, remote control parking og M sportsunderstell.

Og når det gjelder G31 blir det spennende å se hvor populær den blir i begynnelsen med et slikt begrenset utvalg. 

Endret av E.H.D
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, E.H.D skrev:

Antar du var hos Bavaria Haugesund og kjørte en Sophisto grå Luxury Line 520d xDrive? I så fall har denne Dynamic Damper control og ikke standard understell. Den har også aktiv styring på bakhjulene. 

Hadde de bil med Atlas Ceder der? Uansett er den ikke tilgjengelig med M sport pakken.

Godt du retter på meg :) 

Jeg satte bilen i sport og prøvde den opp svingete veistubbe. Bilen kjørte komfortabelt og nesten duvete over gupp og dumper midt i svingen, som setter understellet virkelig på prøve. Har denne faste test strekningen på alle biler. Ingenting tilsa at understellet sto i sport. I menyen så kunne jeg konfigurere styring og girkasse, ikke dempere. Derfor antok jeg at bilen hadde standard understell. Prøvde bilen i eco, normal og sport. Merket ikke forskjell. Og aktiv styring også ja? Kanskje derfor den virket så lettbeint i svingene. Man nesten tenker seg linje gjennom svingen og der styrer den :) 

Da tør jeg ikke tenke på hvor blaut en standard 5 serie er.....virkelig ikke bra sett med sportslige øyne. Den skal duve som en amerikaner i comfort og være stiv som en bil med coilovers i sport. Forskjellene her er da tydeligvis så små at jeg ikke har merket dem. Jeg prøvde ikke bilen over dårlig vei. Her hadde man kanskje merket forskjell på komfort innstillingene.

Da er jeg mer med på det som blir nevnt her, at R2 dekkene er for myke. Det er kanskje dem som er med å bidrar til den duvingen når bilen allerede står i sport. Beklager at jeg ikke var oppdatert på utstyrslista! 

Da blir neste oppgave for meg å finne ut; Er g30 satt for mye opp mot nye 7 serie og mistet litt sport i seg? En 3 serie Msport kjenner man virkelig humpene og er mer direkte. Dette er helt isolert i g30 i så fall, men det er kanskje meningen. Mer testing må til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Evopower skrev:

Godt du retter på meg :) 

Jeg satte bilen i sport og prøvde den opp svingete veistubbe. Bilen kjørte komfortabelt og nesten duvete over gupp og dumper midt i svingen, som setter understellet virkelig på prøve. Har denne faste test strekningen på alle biler. Ingenting tilsa at understellet sto i sport. I menyen så kunne jeg konfigurere styring og girkasse, ikke dempere. Derfor antok jeg at bilen hadde standard understell. Prøvde bilen i eco, normal og sport. Merket ikke forskjell. Og aktiv styring også ja? Kanskje derfor den virket så lettbeint i svingene. Man nesten tenker seg linje gjennom svingen og der styrer den :) 

Da tør jeg ikke tenke på hvor blaut en standard 5 serie er.....virkelig ikke bra sett med sportslige øyne. Den skal duve som en amerikaner i comfort og være stiv som en bil med coilovers i sport. Forskjellene her er da tydeligvis så små at jeg ikke har merket dem. Jeg prøvde ikke bilen over dårlig vei. Her hadde man kanskje merket forskjell på komfort innstillingene.

Da er jeg mer med på det som blir nevnt her, at R2 dekkene er for myke. Det er kanskje dem som er med å bidrar til den duvingen når bilen allerede står i sport. Beklager at jeg ikke var oppdatert på utstyrslista! 

Da blir neste oppgave for meg å finne ut; Er g30 satt for mye opp mot nye 7 serie og mistet litt sport i seg? En 3 serie Msport kjenner man virkelig humpene og er mer direkte. Dette er helt isolert i g30 i så fall, men det er kanskje meningen. Mer testing må til!

Det å teste en bil´s angivelige sportslighet med vinterdekk i Februar, blir like presist som å spå været på gikta - lite meningsfult. Bilene blir duvete, svampete og lite presise, Hakka er vel i tilegg kjent for å være noe av det mykere man får av vinterdekk. Synd med 530e, tilsynelatende er kredibiliteten viktigere - enn å få et gjennomført hybridprodukt som kunden kan spece som en konvensjonell drivlinje. Jeg hadde i det minste håpet på å se G31 530e. Jeg er nå mer og mer usikker på hva vår nåværende F25 blir byttet inn, en diesel blir det ikke. Til nød bensin, kanskje hybrid - men aller helst ønsker jeg å se mer rene elbiler fra BMW, i3 LCI skal vel komme 11.17?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...