Gå til innhold

Tråden om nye 5-serie G30/G31


E.H.D
 Share

Anbefalte innlegg

53 minutter siden, Ron Jeremy skrev:

Jeg forsøker å like G3*, men den gir meg lite. Skiller seg for lite fra F1* eksteriørt rett og slett. Ser rett og slett ikke ut som noen ny BMW. 

Jeg sliter akkurat med det samme. Har sett noen fine eksemplarer på finn.no, men føler at den blir for lik f10/11.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, gidder liksom ikke selge min F11 for 275k også bestille en ny G31 til tredobbel pris. Kunne vurdert et bytte snart om de leverte G31 som 530e, men idiotisk nok gidder ikke BMW dette. Skal ikke se bort i fra at jeg sier bye bye til BMW ved neste korsvei, om de ikke klarer å komme opp med noe innovativt i denne klassen snart.

Endret av Walkabout
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Walkabout skrev:

Ja, gidder liksom ikke selge min F11 for 275k også bestille en ny G31 til tredobbel pris. Kunne vurdert et bytte snart om de leverte G31 som 530e, men idiotisk nok gidder ikke BMW dette. Skal ikke se bort i fra at jeg sier bye bye til BMW ved neste korsvei, om de ikke klarer å komme opp med noe innovativt i denne klassen snart.

:-D So just lean back, relax and enjoy the ride in your beautiful F10/11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

G3x er en fin arvtaker til f1x. Ikke fordi den er bedre (min mening) men fordi den er grei å skifte til den dagen f10 er utslitt og man vil ha det samme, bare nyere og med noe mer plass. Design og teknikk er etter min mening helt likt på basismodellene. Man får fancy multimediagreier på g30 samt et hissig understell dersom man velger full pakke, men der stopper også forskjellene.

F10 er fremdeles en veldig ny bil som man kan ha glede av i mange år før den føles gammel. En 4 år gammel g3x kunne derimot vært noe å skaffe seg om 5 år for min del

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, 666 skrev:

:-D So just lean back, relax and enjoy the ride in your beautiful F10/11

Jo takk, men det er jo også en vurdering i forhold til løpende (og potensielle) driftsutgifter og uforutsette utgifter som kan dukke opp på en 7 år gammel bil med over 150 000 kilometer på telleverket. Slik sett så kunne det vært betryggende med noe nytt, men per nå tilbyr ikke BMW noe som er fremtidsrettet nok (eller gir god nok valuta for pengene) i den klassen jeg ser etter, særlig sett i sammenheng med hvor fornøyd jeg er med F11. På en måte er det bra, fordi det viser hvor treffende denne modellen var, men på en annen måte er det et lite varsku for BMW når de ikke klarer å tiltrekke tilstrekkelig oppmerksomhet fra F10/11-eiere rundt den nye modellen - det er nesten alarmerende når en tenker på hvor mye det har skjedd i bilbransjen fra 2010 og frem til 2017.

Endret av Walkabout
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke helt g30 men det er samme motoren. Nemlig 40i motoren. Hør på motorlyden når panseret åpnes ca 40 sek ut i filmen. Høres ut som en 530d! Skikkelig dysekakling og Ikke den bensin seksergangen som old school fans er vant til. Sikkert mer behagelig innvendig mtp lydbilde, men jeg ville i det minste latt folk høre at det var en bensinsekser hadde jeg kjøpt den. 

Opplevde det samme da jeg hørte en f30 328i stå på tomgang. For meg hørtes det ut som en 320d helt til jeg leste 328i på bakluka.

På den annen side fikk jeg høre en g30 550i passere meg her om dagen, og for en positiv overraskelse å høre dyp gammeldags nærmest, v8 lyd. Ingen tvil om at v8 har beholdt mer lydbilde enn rekkesekseren (nå vil jeg tro at550i også har dysekakling akkurat på tomgang)

Håper bmw leverer performance eksos til 540i

https://youtu.be/WvmUuWbTPQE

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Walkabout din F11 er fin og om den fungerer fortsatt for deg er det ikke vits i å stresse om det er BMW du vil ha. I følge BMW selv kommer den nye X3 i helelektrisk utgave i 2019 og det hadde ikke forundret meg om du får den i plug-in hybrid da også. Nye 3-serie er "rett om hjørnet"(tenk at F30 er noen år nå), der kommer det nok noen nyheter i den banen annet enn 330e. Samt at 3GT blir 4GT og denne skal etter ryktene også fås helelektrisk. Samtidig burde du sjekke ut iNext-planene til BMW. :)

At G31 ikke fås i 530e er uforståelig. Jeg har tidligere lest på utenlandske forum at flere fra bl.a. Østerrike og Sveits ønsket G31 530e xDrive, så et marked er der. 

Hvis ikke kommer Audi med en spennende elektrisk Quattro-suv og Jaguar med sin I-Pace. Jeg har likevel troa på BMWs planer, men det går bare litt treigt fordi kunder vil ha det "idag" og ikke først om 3-5 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår konseptet med å ikke slippe alt kruttet i første omgang, men for BMWs del er det å vente til LCI om tre år alt for sent. Det er nå ting skjer, og det er viktig å være innovative og på hugget i forhold til andre konkurrenter. At BMW leverer 530e xDrive i USA, og ikke i Europa sier jo sitt. Om tre år er det vel knapt noen interesse for ladbare hybrider med dårlig rekkevidde når de fleste andre bilprodusenter (BMW inkludert) har fått spyttet ut sine helelektriske biler med 500-900km rekkevidde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at BMW satser på hybridmodellene i USA er helt nødvendig. Så langt i år er det totale salget for BMW i USA ned med noe over 5% og det er spesielt de dyrere modellene som 5 og 7-serien som selger dårligere. Fokuset er på Tesla og elektriske biler generelt samt at mange igjen velger å kjøpe pickuper istedenfor SUV'er.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kjempefint at de tilsynelatende satser i USA, men det er ingen grunn til å ikke kjøre samme satsingen i Europa også. Ellers finner jeg en del av BMWs prioriteringer "over there" rart. BMW nærmest påtvinger stasjonsvognkjøperne i USA en GT-modell, og F31 vil være den siste touringen BMW leverer der. Mange reagerer harnisk på avgjørelsen, men de dekker seg bak om at "ingen vil ha touring der".

En annen "positiv" ting med G30; G11 fikk fra 07/2017 de mekaniske blinklyshendlene som G30 har, og til min store glede er slepering og andre berørte deler fortsatt identisk. Dette innebærer at det høyst sannsynlig går an å gjøre en G11 pre-07/2017 hendler-swap på en G30. Noen med G30 som melder seg frivillig til et forsøksprosjekt? :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Saltkjelen skrev:

Jeg forstår konseptet med å ikke slippe alt kruttet i første omgang, men for BMWs del er det å vente til LCI om tre år alt for sent. Det er nå ting skjer, og det er viktig å være innovative og på hugget i forhold til andre konkurrenter. At BMW leverer 530e xDrive i USA, og ikke i Europa sier jo sitt. Om tre år er det vel knapt noen interesse for ladbare hybrider med dårlig rekkevidde når de fleste andre bilprodusenter (BMW inkludert) har fått spyttet ut sine helelektriske biler med 500-900km rekkevidde.

På samme måte som at m5 er levert med manuell i usa men ikke i europa. Forstå det den som kan. Jeg tror ikke bmw taper noe på å ikke levere g31 som en "e" versjon. Jeg hadde ikke kjøpt hybrid, jeg hadde kjøpt 530d. Synd at politikerne tvinger folks bilvalg. Tror nok mange bmw kjøpere som velger hybriden, EGENTLIG kunne tenke seg en vanlig rekkesekser manuell. Men det er ikke like tøft lenger som det var. Litt uglesett og harry og si du har sekser med manuell som familiebil, istedenfor automat, acc og lave forbrukstall som en kan skryte av i lunsjen. Mange vil ikke innrømme at det er årsaken (ilag med solid avgiftslette i flere former), men slik er det nok.

Godt mulig bmw holder igjen for så å klinke til med g31 med klassens beste rekkevidde. Er nok viktig for bmw å se hvor konkurrentene fra mb og audi er også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Evopower skrev:

[...] Tror nok mange bmw kjøpere som velger hybriden, EGENTLIG kunne tenke seg en vanlig rekkesekser manuell. Men det er ikke like tøft lenger som det var. Litt uglesett og harry og si du har sekser med manuell som familiebil, istedenfor automat, acc og lave forbrukstall som en kan skryte av i lunsjen.

Tja, jeg tror nok ikke dette egentlig er grunnen, og andelen mennesker som virkelig ønsker manuell girkasse er nok forsvinnende få. Det bugner nok i det at dagens automatkasser er minst like eller mer effektiv enn en manuell girkasse, og at folk har innsett at manuell girkasse er håpløst gammeldags. For mitt vedkommende blir det litt som å sammenligne den første mobiltelefonen vs. iPhone. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke helt enkelt å forstå hvorfor M5 har manuell gearkasse i USA, men såvidt jeg har fått med meg oppfatter amerikanerne manuelle gearkasser som det ultimate sportslige. Alt annet (kjedelig) har automatgear og har alltid hatt det i USA - i motsetning til i Europa der manuelle gearkasser stadig er mer eller mindre standard. Dette er et paradoks, men  det er under tvil et forståelig paradoks og det handler om bilkulturelle forskjeller. Jeg tar gjerne en M5 med manuelt gear... :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...