Gå til innhold

Anbefalte innlegg

  • danskiii changed the title to danskiii's E21, grønne bønne. Ratt ferdig
  • 2 weeks later...

Har vurdert ett oppsett med ekstra kalippere bak og hydraulisk brekk med stopp slik som på vanlig. Noen som vet om dette kan godkjennes? Er ikke noe som koster allverden men vil gjerne slippe oem brekk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, danskiii skrev:

Har vurdert ett oppsett med ekstra kalippere bak og hydraulisk brekk med stopp slik som på vanlig. Noen som vet om dette kan godkjennes? Er ikke noe som koster allverden men vil gjerne slippe oem brekk..

Er det nødvendig med ekstra calipere da? tror det blir enklere å ha brekk på samme linja som vanlig brems. Største problemet jeg ser med ekstra calipere er at du gjerne må sveise på ekstra fester med medfølgende krav om dokumentasjon fra svv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, hsd said:

Er det nødvendig med ekstra calipere da? tror det blir enklere å ha brekk på samme linja som vanlig brems. Største problemet jeg ser med ekstra calipere er at du gjerne må sveise på ekstra fester med medfølgende krav om dokumentasjon fra svv. 

 

Braketter til ekstra kalipper skal jeg nok klare få til men tror nok det må gå på en egen linje i hvertfall. Sikkert enklest med ett system men kanskje sikrere med to? Da med egen master og reservoar, og egen linje bak med t-stykke.

Samt en stempla flytende kalipper vil kreve mindre kraft å låse enn en 4stempla porsche kalipper som jeg har nå :)

Men tror kan være mulig å godkjenne selve brekk typen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, danskiii skrev:

Braketter til ekstra kalipper skal jeg nok klare få til men tror nok det må gå på en egen linje i hvertfall. Sikkert enklest med ett system men kanskje sikrere med to? Da med egen master og reservoar, og egen linje bak med t-stykke.

Samt en stempla flytende kalipper vil kreve mindre kraft å låse enn en 4stempla porsche kalipper som jeg har nå :)

Men tror kan være mulig å godkjenne selve brekk typen?

Det å lage/kjøpe fester er jo rett fram og enkelt, men svv krever nok dokumentasjon på dette og jobben som blir gjort. 

Hvor mye kraft spørs jo helt på arealet på stemplene ikke antall stempel. Oppnår du likt trykk på linja med porsche calipere vil du jo mest trolig oppnå mer friksjon enn med en liten en stempla caliper, men du må gjerne dra ørlite lengre i brekket med porsche for å oppnå samme trykk. Igjen er jo det større klosser og mer areal så jeg ville gjort som de fleste andre med sånt oppsett å kjørt på linja, det er veldig vanlig, er jo sånn mange nyere biler også gjør det bare automatisk. Du har vell 2 krets bremseystem med delt forran og bak og da er vell ikke sikkerheten så mye å tenke på da du uansett har redundans om noe ryker. Det er vell å regne som parkeringsbrems og ikke nødbrems. 

Igjen er jo det enkleste bare å ha vanlig parkbrems, rett justert så trenger man ikke tenke på det på mange år :)

Endret av hsd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
På 28.7.2022 den 8.27, Reset skrev:

nei, i kjøretøyforeskriften så står det at en parkeringsbrems SKAL være mekanisk, da hjelper det ikke med hydraulisk handbrekk desverre.

Vil det si at alle nye biler som har elektrisk håndbrekk har dispensasjon?

Beklager hvis jeg jeg kaprer tråden din @danskiii ble bare veldig nysgjerrig nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Rune-K said:

Vil det si at alle nye biler som har elektrisk håndbrekk har dispensasjon?

Beklager hvis jeg jeg kaprer tråden din @danskiii ble bare veldig nysgjerrig nå. 

Elektrisk brekk opererer som regel en liten el-motor som flytter på stempelet i caliperen, det er surrelyden du hører når du bruker el-brekk. Da er stempelet mekanisk låst på plass, ikke med hydraulikk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • danskiii changed the title to danskiii's E21. Motor snart klar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...