Gå til innhold

BMW F11 530xd/E91- Sommersko 343 s.15


thbrekke
 Share

Anbefalte innlegg

På 17.4.2023 den 15.47, viggo E34 skrev:

E38 på alpina hjul :x

Flott bilpark generelt :bmw:

Takk for det!☺️

 

Ellers har det vært rolig i denne tråden i vinter. 3 serien har gjort jobben fint som vinterbil. Slet dog med varme i kupe på det kaldeste samt rufsete start ved kalde temperaturer. Noe som resulterte i ny hovedtermostat, fjernet alt som har med EGR å gjøre. Samt nytt gløderele og 4 nye glødeplugger. Eller normal oljeservice mm.

F11 var på EU kontroll og gikk gjennom uten feil i mars. Herlig! Ellers har den fått montert nytt H&R senkesett. Samtidig ble det montert nye bumpstopper, støvkapper og topplager. Hjulstillingskontroll er bestillt samme gjelder godkjenningstime for p få det godkjent i vognkort.

IMG_0199.thumb.jpeg.40f01feaa4808a4c23aad7fb17a7fa7a.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Da var det dags for en tur til BT for å godkjenne senkesett. Har dratt litt ut pga jeg jobber skift. Samt at jeg bestillte nye casterstag før en 4hjulskontroll, da de gamle var møre å ville ryke innen kort tid. 
Bilen gikk rett gjennom uten noe problem. Eneste han lurte på var om jeg hadde kalibrert førerstøttesystemer. Noe jeg heldigvis hadde gjort😊

I løvens hule

IMG_0268.thumb.jpeg.bd7f28d553ca5906e702ea8e9628928a.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • thbrekke changed the title to BMW F11 530xd/E91 - F11 godkjent senket
59 minutter siden, papertiger skrev:

Gratulerer med godkjent F11 :)  Hva ligger i kalibrering av førerstøttesystemer? Det eneste som ble gjort på min var vel lysjustering.

Takker, alltid godt å bli ferdig med sånt.

Angående førerstøttesystemer, så kom det litt brått på meg også. Men leste i TUV papirene at det måtte kalibreres etter senking. Hos meg ble da ACC kalibrert. Samt notert ned på lappen sammen med lysjustering. Det var også det første kontrolløren spurte om etter prøveturen. ACC virket like fint før som etter, så om det har noen betydning vet jeg ikke…

En kamerat med samme fjærer fikk ikke godkjent senkesett pga det kunne ikke dokumenteres at førerstøttesystemer var kalibrert etter senking. Dette var samme trafikkstasjon, Haugesund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, thbrekke skrev:

Takker, alltid godt å bli ferdig med sånt.

Angående førerstøttesystemer, så kom det litt brått på meg også. Men leste i TUV papirene at det måtte kalibreres etter senking. Hos meg ble da ACC kalibrert. Samt notert ned på lappen sammen med lysjustering. Det var også det første kontrolløren spurte om etter prøveturen. ACC virket like fint før som etter, så om det har noen betydning vet jeg ikke…

En kamerat med samme fjærer fikk ikke godkjent senkesett pga det kunne ikke dokumenteres at førerstøttesystemer var kalibrert etter senking. Dette var samme trafikkstasjon, Haugesund.

Blir sånn når noen finn nåka nytt å sjekk i forbindelse med godkjenning, det er greit når det er kriteriene i godkjennings papirene fra leverandør at det blir fulgt opp. 

Endret av skoglund
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, ///M-ini95 said:

Hos meg var det ingen spørsmål rundt kalibrering av førerass.systemer og ei heller ingen prøvekjøring. 

Tydelig at det er forskjeller ute og går.

 

Det er fordi det ikke står noe i hverken ACS eller Eibach sine TÜV-papirer om kalibrering av førerstøttesystemer. (Disse to TÜV-sertifikatene er for øvrig svært så like). Står kun om lysjustering. Måtte inn å lese på H&R sine papirer, og der står det tydelig at førerstøttesystemene skal kalibreres iht. både bilfabrikanten og H&R sine krav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg tenkte meg at det måtte være noe forskjeller i papirene til de ulike fabrikantene. De på verkstedet som tok 4 hjulskontroll og lysjustering forstod heller ikke helt når jeg spurte om førerstøttesystemer. Men vi ble enig om å ta ACC. En forkortelse kontrolløren forøvrig ikke forstod hva betydde. Men var fornøyd at «det» var kalibrert🙈

Men en skal uansett forholde seg til TUV papirene, så angrer ikke på at jeg tok meg god tid til å sette meg inn i detaljene der. Og ikke bare gikk for «standard» men 4 hjulskontroll og lys. Sparte meg for en ekstra tur til BT. 
 

Ellers var camber foran litt uten for spec, så mulig jeg må kjøpe bærearmen som kompenserer for dette neste gang. Men var så lite at han på BT ikke hang seg opp i det nevneverdig.

Fikk på 20’’ og fjernet grøftelys. Nå kan det spaces litt foran også. 

IMG_0269.thumb.jpeg.eb9ff95c23275fbbe68652b857941fc4.jpeg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel mulig at f.eks. lane assist kan bli påvirket om avstand mellom kameraet og bakken endres, samt evt. systemer med nødbrems. Ellers er det delvis forståelig at det for kontrollører blir mange bilmodeller og utstyrspakker å holde styr på, slik at de ikke alltid etterspør alt. Da jeg godkjente mitt senkesett krevde de bare kontroll på hjulstilling og lysjustering, det ble også tatt en prøvetur for å høre at det ikke subbet. Dette er vel nå for snart 8 år siden, på en "enkel" e36.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 months later...

Stabilt i bilparken. 
F11 fikk for første gang montert på vinterdekk. Har blitt brukt på de verste snødagene i vinter. Bilen er er lokomotiv på vinterføre! 
Nærmet seg 10k siden sist oljeskift forrige helg, så da fikk den ny olje og filter.

Vintermodus

IMG_0517.thumb.jpeg.4b42f1f7e9c2c60d54b80f7a17799b67.jpeg

IMG_0518.thumb.jpeg.59291a8bb409334b034bb60ae272927a.jpeg

IMG_0519.thumb.jpeg.32929f0fb2537ada5000e1ea9d8a484f.jpeg

 

Ellers har jeg handlet nye sommerfelger. Tror dette blir veldig bra.

IMG_0633.thumb.png.dbbe1469fd666395c23376b33791beaa.png
 

Når det gjelder E91, så skal jeg bytte traversen bak i nær fremtid, da den er angrepet av rust. Bytter samtidig alle stag og bolter samt fjærer bak til nytt. Jeg monterer også ny forstilling før 4hjulskontroll og PKK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • thbrekke changed the title to BMW F11 530xd/E91 - 03/02

Kjekt du har fått prøvd F11’en på vinterføre, for den er som du sier et lokomotiv. Den desidert beste bilen jeg har hatt når det kommer til stødighet, stabilitet og grep på vinterføre. Hvilke dekk kjører du på? 

Blir også veldig bra med 343-felger sammen med senk. Har du landet på dekk?

Ser for øvrig vi har ganske likt oppsett på bilene våre; 18" originale M sport hjul, senk og skvettlapper foran og bak, og nå snart M5-felger på sommeren 😅

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, papertiger skrev:

Kjekt du har fått prøvd F11’en på vinterføre, for den er som du sier et lokomotiv. Den desidert beste bilen jeg har hatt når det kommer til stødighet, stabilitet og grep på vinterføre. Hvilke dekk kjører du på? 

Blir også veldig bra med 343-felger sammen med senk. Har du landet på dekk?

Ser for øvrig vi har ganske likt oppsett på bilene våre; 18" originale M sport hjul, senk og skvettlapper foran og bak, og nå snart M5-felger på sommeren 😅

Ja, godt grep og retningsstabil, føles veldic «trygg» på vinterføre. Kjører på Michelin X-ice piggfrie vinterdekk i org dimensjon, 245/45/18.

Har tro på at 343 felgene kan bli veldig bra. Gleder meg til å få satt de på. Har ikke helt landet på dekk enda, men går nok mot å prøve Hankook. Da i dimensjonene 245/35/20 foran og 285/30/20 bak. Synes det virker som grei pris for dekk som scorer greit i tester. Rundt 10k for disse på dekk365.

Jeg har lagt merke til det samme angående bilene ja. En kan dra litt paralleller😊 Kunne egentlig tenkt meg 351 felger i 19’’ på vinter, men etter å ha kjørt med 18’’ så synes jeg det er en fin kombinasjon på vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • thbrekke changed the title to BMW F11 530xd/E91 - 03/02 Nye sommersko
  • 4 weeks later...

Da har E91 fått en oppstrekk, noe som var på høy tid…

Passerte nylig 260k

IMG_0710.thumb.jpeg.8ffd712c250b6d4ad92c5072b6e7466c.jpeg

Så ble travers byttet. Byttet samtidig alle stag, foringer, kuler og bolter i bakstilling+nav, sammen med bakre hardykobling på mellomaksling. Ny olje på diff når den først var nede. Håpløst av BMW at de ikke har tappeplugg lenger.

Gamle kommet ned og rensket ren, greit utsatt for rust denne…

IMG_0721.thumb.jpeg.163d585660f44ac68a3ca3f333321d0c.jpeg

IMG_0722.thumb.jpeg.719d48f9866e345554a4bb04c858b973.jpeg

Flyttet så over diff, stikkakslinger og nav på ny travers. Diff ble malt gul, da det var den fargen jeg hadde for hånd. Ser ikke mye til den likevel.

Travers er behandlet med 2komp epoxy grunning og sort metallmaling og toppet med 2 strøk tectyl. Innvendig behandlet med lanolin.

IMG_0717.thumb.jpeg.959a23831f20000e16e2312e0151fed8.jpeg

IMG_0718.thumb.jpeg.f00d1a746f14c98316849b7757292810.jpeg

Det lille som var av overflaterust i gulv ble behandlet før travers ble jekket på plass.

Så over til forstilling. Her rev jeg av casterstag, indre+ytre styrestag og bakre bærearm. Montert opp nytt fra Lemförder. 
IMG_0723.thumb.jpeg.7263f230d7d0bc6af056e139d4d9f476.jpeg
 

IMG_0720.thumb.jpeg.0eb19f1b5a1f0ed0fec62c86d9bbd89d.jpeg

 

Nå gjenstår en firehjulskontroll etterfulgt av PKK. Satser på å slippe å skru understell på denne på en stund.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • thbrekke changed the title to BMW F11 530xd/E91 - 6/3 - Traversbytte E91

Solid jobb det her! Har du billøfter i garasjen eller var det overkommelig å dra ut bakstilling med bilen på støttebukker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • thbrekke changed the title to BMW F11 530xd/E91- Sommersko 343 s.15

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...