Gå til innhold

Min 330e M-sport (f30) ***SOLGT***


Anbefalte innlegg

Da er subben på plass. Ble diskret og fint! Forsterkeren (Ble Helix M One istedenfor den jeg skrev om tidligere, 600W@1ohm) er under gulvet i et hulrom under subben, rett ved siden av originalforsterkeren - den passet som hånd i hanske den og! :) Kunne nesten ikke passet bedre om kassen hadde vært spesialbygget. 

Tar jo også veldig liten plass, så her er det godt håp om å få beholde subben montert selv på ferietur med familie og bagasjen full :) 

Lyden ble også bra, skremmer ikke vannet av noen russebusser, og går ikke ekstremt dypt (heller ikke forventet), men ren og pen bass med vesentlig mer trøkk enn originalanlegget. :) 

Tusen takk til @Nautiluz for god hjelp med montering og deler! :) 

 

sub1.jpg

sub2.jpg

 

32739_Helix_HELIX_M_ONE_1.jpg

Endret av macrorain
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
40 minutter siden, Krisfje skrev:

Hva endte taksten på?😲

Siden det går på motpartens forsikring så har jeg ikke vært så opptatt av det, men bare lykten koster 18500(koed, vet ikke hva BMW tar), så vi kan vel gjette på rundt regnet 40000?

Det er jo litt med tanke på at det knapt synes når man står et par meter unna.

Endret av macrorain
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Conquest skrev:

Hei. Jeg kjenner ikke til bootmode. Hva er grunnen til at du valgte denne type tuning, kontra ett tuningfirma?

Jeg har alltid vært skeptisk til "boxtrim" :)

Bootmod3 er ikke bokstrim, det er full remap av ECUen. Derfor valgte jeg det. :)  De som lager det er blant de mer kjente BMW tunerne i USA (om ikke verden). Du kobler en laptop til bilen for å mappe om, og kan også livelogge data, og enten analysere loggene selv eller sende dem til tuneren for vurdering og evt justering av maps. Jeg kjører på et beta/custom map som er justert inn over flere runder basert på logger fra bilen.

https://www.protuningfreaks.com/collections/bootmod3

Endret av macrorain
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, macrorain skrev:

Bootmod3 er ikke bokstrim, det er full remap av ECUen. Derfor valgte jeg det. :)  De som lager det er blant de mer kjente BMW tunerne i USA (om ikke verden). Du kobler en laptop til bilen for å mappe om, og kan også livelogge data, og enten analysere loggene selv eller sende dem til tuneren for vurdering og evt justering av maps. Jeg kjører på et beta/custom map som er justert inn over flere runder basert på logger fra bilen.

https://www.protuningfreaks.com/collections/bootmod3

okey. Har fulgt med på tråden din. Men jeg har ikke skjønt en dritt.. hehe.. (har mer kontroll på hammer og sag:) Spennende.. Kan du gi de ønsker, av hva du vil hente ut av bilen? Vet mange tunere er skeptiske til ettermontert takboks, og ettermontert hengerfeste.. Hvordan justeres evt dette? Man bær vel ha noe ala din kunskap, om man skal begi seg ut i bootmod verden!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Conquest skrev:

okey. Har fulgt med på tråden din. Men jeg har ikke skjønt en dritt.. hehe.. (har mer kontroll på hammer og sag:) Spennende.. Kan du gi de ønsker, av hva du vil hente ut av bilen? Vet mange tunere er skeptiske til ettermontert takboks, og ettermontert hengerfeste.. Hvordan justeres evt dette? Man bær vel ha noe ala din kunskap, om man skal begi seg ut i bootmod verden!?

Du kan kjøpe det de kaller OTS (off the shelf) tune, som er en ferdig remap for din motor, eller du kan be om custom tune fra en av et antall tunere som jobber på denne plattformen, og da kan du i prinsipp si hva du vil ha ja, og også få tilpasset tune til eventuelle modifikasjoner du har gjort på bilen (downpipe, ny turbo, forskjellig type bensin eller whatever). 

De jobber kun med bensinbiler, ikke diesel. Tror ikke de har noen spesielle meninger om hengerfeste, men hvis du skal belaste motoren hardt med f.eks campingvogn jevnlig er det klart du må ta det med i beregningen når du risikovurderer en høy trimmegrad i tillegg.

Det er ikke så utrolig vanskelig å legge inn map med bootmod3, men hvis du generelt har liten kompetanse/kunnskap på "PC og data" så kan det sikkert oppleves litt vrient. Du må jo også koble en laptop til bilen din og føle deg komfortabel med å skrive over mappet som ligger der allerede, det kan jo sikkert føles litt skummelt. Men du kan jo eventuelt få noen som har greie på det til å hjelpe deg, og det er også i hvertfall i andre land mange tunere som bruker dette som verktøy, dvs at du kan dra til en tuner for å få bilen trimmet for deg med bootmod3. Det er i praksis det som skjer hvis du bestiller et custom map også, bare at du gjør det over internett og laster inn softwaren i bilen selv.

Endret av macrorain
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, macrorain skrev:

Du kan kjøpe det de kaller OTS (off the shelf) tune, som er en ferdig remap for din motor, eller du kan be om custom tune fra en av et antall tunere som jobber på denne plattformen, og da kan du i prinsipp si hva du vil ja, og også få tilpasset tune til eventuelle modifikasjoner du har gjort på bilen (downpipe, ny turbo, forskjellig type bensin eller whatever). 

De jobber kun med bensinbiler, ikke diesel. Tror ikke de har noen spesielle meninger om hengerfeste, men hvis du skal belaste motoren hardt med f.eks campingvogn jevnlig er det klart du må ta det med i beregningen når du risikovurderer en høy trimmegrad i tillegg.

Det er ikke så utrolig vanskelig å legge inn map med bootmod3, men hvis du generelt har liten kompetanse/kunnskap på "PC og data" så kan det sikkert oppleves litt vrient. Du må jo også koble en laptop til bilen din og føle deg komfortabel med å skrive over mappet som ligger der allerede, det kan jo sikkert føles litt skummelt. Men du kan jo eventuelt få noen som har greie på det til å hjelpe deg, og det er også i hvertfall i andre land mange tunere som bruker dette som verktøy, dvs at du kan dra til en tuner for å få bilen trimmet for deg med bootmod3. Det er i praksis det som skjer hvis du bestiller et custom map også, bare at du gjør det over internett og laster inn softwaren i bilen selv.

Takk for godt utfyllende svar, for meg som er helt grønn med pc etc. Var inne og forsto at de kun hadde programmer til bensin biler. Nå har jeg vært i diesel gate noen år, og kjenner til dpf og egr. Men har nyere bensinbiler noen "filtere" som må codes bort. alà katalysator. 

Har lyst på bensiner igjen, men da blir prisen høy, for å kompansere med NM i diesel purka!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Conquest skrev:

Takk for godt utfyllende svar, for meg som er helt grønn med pc etc. Var inne og forsto at de kun hadde programmer til bensin biler. Nå har jeg vært i diesel gate noen år, og kjenner til dpf og egr. Men har nyere bensinbiler noen "filtere" som må codes bort. alà katalysator. 

Har lyst på bensiner igjen, men da blir prisen høy, for å kompansere med NM i diesel purka!

Kun de aller aller nyeste bilene (fra 2019 tror jeg) som har noe sånn filter-opplegg. Og så må man vurdere om man ønsker å erstatte katalysator med en sportskat eller noe da. 

Jeg har 600nm i min, det begynner vel å hjelpe?  :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, macrorain skrev:

Kun de aller aller nyeste bilene (fra 2019 tror jeg) som har noe sånn filter-opplegg. Og så må man vurdere om man ønsker å erstatte katalysator med en sportskat eller noe da. 

Jeg har 600nm i min, det begynner vel å hjelpe?  :) 

ok.Ja 600 begynner å ligne på noe :) hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.6.2019 den 12.50, macrorain skrev:

Ja, det tok under en time - så det er jo fristende å få gjort i samme slengen da i så fall :D 

Lysene lyser veldig godt gjennom også, så ikke noe problem med det. Intensiteten på baklysene kan jo kodes opp også om man ønsker. Jeg har kodet mine til å lyse hele tiden og satt på high. 

Hvordan kodet du lysene til og være på hele tiden ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • macrorain changed the title to Min 330e M-sport (f30) ***SOLGT***

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...