awt Skrevet 23 timer siden Forfatter Skrevet 23 timer siden På 11.12.2025 den 15.53, Eystein Ose skrev: Synes og at du kan skrive litt mer om nye vognen og modsa du har gjort hittil😃 Jeg tar denne til etterretning, så de som bryr seg katten (noe jeg har full forståelse for) får lukke øynene. Vi byttet som nevnt plutselig vogn. Tildels fordi jeg hadde lyst på en annen løsning, og tildels fordi den forrige hadde noe issues som gjorde at det var veldig lettvindt å bare bytte den inn. Vognen vi hadde var en Hobby 650 KMFe, mens den nye er en Hobby 720 KWFU. Som de fleste sikkert skjønner er tallene en indikasjon på lengden, mens bokstavene er innredningsløsning. Den forrige vognen kjøpte vi ny i Tyskland, og var derfor speccet etter vårt ønske. Det får man ikke til med brukt dessverre, så da må det litt ettermonteringer til. Jeg hadde tre absolutte krav som nye vognen hadde, så resten må løses på andre måter. Noen av tingene som ble gjort var nødvendig, andre ting ikke så nødvendig. 😛 I forrige vogn hadde vi 28" TV. Fant ut at med litt flaks og fantasi kunne jeg få på plass et 32". Vognen manglet TV-feste, men fikk tak i et på finn (de er svindyre nye), og fikk dermed også plassert det "perfekt" med tanke på TV-størrelsen. Fikk broren min till å sveise en adapter i alumunium, og vipps var det problemet løst (originalt skal de sitte flatt inntil veggen). Batteriet som stod i var også "dessverre" defekt, så jeg betalte mellomlegget for et lithium-batteri heller. I praksis dobbel kapasitet og halvparten av vekten kontra blybatteriet som stod der. Mover måtte også til. Hadde dette på forrige vogn, og skal aldri ha vogn uten. Dette blir litt som baugpropell på båt. Det skal nevnes at denne moveren ikke har imponert, så litt usikker på hva jeg gjør videre her. Noe styr å montere liggende på bakken, men det gikk på et vis. Som nevnt i det andre innlegget ble tillatt totalvekt oppjustert. Originalt er totalvekten på disse 2200kg, og det blir rett og slett for liten lasteevne. Heldigvis er dette en av ytterst få vogner som kan justeres opp uten noen tekniske endringer, så det trengs kun papirer fra produsent og en time hos Vegvesenet for å få det til. Hadde flaks og fant en time før ferien, slik at jeg hadde en bekymring mindre. X4-en kan riktignok "bare" trekke 2400kg, men det holder igrunn. Videre måtte det litt USB-kontakter til her og der. Originalt er de plassert på de merkeligste steder, samt prøver jeg å gå mest mulig over til USB C Forsøkte det jeg kunne å finne kontakter uten blått lys, men det er bortimot umulig. Endte opp meg at jeg lakkerte de sorte utenpå. 😛 Litt styr å trekke ledninger gjennom halve vognen, men det gikk det også. 🫠 Skinner fortsatt litt lys gjennom, men får heller overleve det. Videre var det noe annet som har blitt et must for min del, utvendig gasstilkobling. Dette gjør at jeg klarer meg med en gassflaske på tur, samt slipper å flytte på flasker, koble fra og til osv. Fjernet en utvendig stikkontakt (som uansett var idiotisk plassert), og monterte denne i stedet. Er ca. her det er montert fra fabrikk også. Var også meningen at jeg skulle montere fast vanntilkobkling her, men vognen hadde faktisk dette under, så tenker det holder. Ble litt måling og tenking for å legge opp gassrøret, men det gikk på et vis. Måtte også "lage" meg et egnet verktøy. 😛 Ellers ble det montert kraftigere vannpumpe (som ble fjernet igjen): Harrylys: Vifte til kjøpeskap (jeg haaaaaaaaater absorpsjonskjøleskap forresten): ...og ryggekamera. Her ble det nok et oppdrag til broren min, da den jeg hadde laget i plexiglass knakk. Kameraet har jeg brukt noen år på forrige vogn, og har igrunn hatt litt styr med det. På ferien tok det kveld (fant jo ut senere at det var på grunn av en bagatell), men kjøpte uansett med meg et nytt system fra Amazon nå i høst. Så får vi se hvordan det virker i praksis. Og det var det tror jeg. Har fortsatt igjen å montere kontakten jeg fjernet på et bedre sted, samt andre småting her og der, men alt i alt har jeg fått på plass det som var nødvendig. Otis, m-blå, fupsaker og 8 andre reagerte på dette 11
sveigis Skrevet 23 timer siden Skrevet 23 timer siden Angående bakdekkene dine @awt så var jo og mine sånn på Treg 18. Der var det et stag som var gåent dvs foring hadde sluppet der den bolten som man justerer står. Med nye bolter og stag og en justering ble det bra igjen 😊 Er nok noe sånt hos deg og vil jeg tro . Ellers er jeg nå i dialog med en om og overta en Astra OPC line 150 hk diesel ,men foreløpig er det nekt hjemme 😅. Astra som du har dvs den modellen går for alltid med små påkost og ikke minst billige deler. Glad for hver ting du gjør med den .
Eystein Ose Skrevet 23 timer siden Skrevet 23 timer siden Kjenner det er ikke så nøye om det er hus, campingvogn eller bil. Så lenge det er godt dokumentert og skikkelig gjort er jeg underholdt Vi planlegger å bytte ut vår 03mod 495UFE etter neste sesong. Tror vi ender på 545KMF om det blir Hobby igjen GtiGtr og Saltkjelen reagerte på dette 2
papertiger Skrevet 20 timer siden Skrevet 20 timer siden Artig at du traff på Crossings 200-arrangementet i NYC. Vi var på avreisefesten på Fiskepiren i Stavanger i begynnelsen av juli dagen før avreise som var 4. Juli, i kraft av at firmaet jeg jobber i har vært en av hovedsponsorene for seilasen. At det var over 50 stk som reiste over dit med originalen er ganske ekstremt størrelsen på jolla tatt i betraktning. Kaizers var forresten også i NYC og hadde konsert på kvelden. Ang. Bakdekk - har du sjekka spissinga? Den var off på høyre side bak på 530’en og da såg høyre bakdekket akkurat sånn ut. Fikk ordnet det, men det kosta meg et sett med dekk før planen.
Saltkjelen Skrevet 19 timer siden Skrevet 19 timer siden Føyer meg bak @Eystein Ose her. Hytte, båt, bil, campingvogn, garasje, legobygging eller hva enn det måtte være fanger meg når det er så gode innlegg som dette, Anfinn. Eystein Ose, ahj, fupsaker og 2 andre reagerte på dette 5
Fredrik 90 Skrevet 18 timer siden Skrevet 18 timer siden Kjempeflotte oppdateringer her, en sann fryd å lese igjennom 😀 Herlig at dere reiser rundt og koser dere, helt sånn jeg også liker det. Jeg kunne dog blitt flinkere til å stikke til USA, får bli når barna blir litt større. Vi var på Autostadt på sommerferie i fjor, burde kanskje lage en tråd på den turen. Men som du sier så trenger man ikke en helt dag der, vi var der i 2-3 timer og det holdt godt 😀 Ellers så får jeg veldig følelsen at vi to er ganske like når jeg leser det du legger merke til og blir fascinert av. Vi nerder litt på de samme tingene 👍 Gammel infrastuktur er utrolig fascinerende, jeg kjører gjerne store omveier for å kjøre på gamle veistrekninger, broer eller tunneler. Den veistrekningen i Queens hvor kjørebanene går i høyden, kalt BQE kjørte jeg på bare for å kjøre der 😂 Fasinerende hvordan de stablet en firfeltsvei i høyden tilbake på 1930 tallet. Artig lesing dette 👍
awt Skrevet 3 timer siden Forfatter Skrevet 3 timer siden 20 timer siden, sveigis skrev: Angående bakdekkene dine @awt så var jo og mine sånn på Treg 18. Der var det et stag som var gåent dvs foring hadde sluppet der den bolten som man justerer står. Med nye bolter og stag og en justering ble det bra igjen 😊 Er nok noe sånt hos deg og vil jeg tro . Ellers er jeg nå i dialog med en om og overta en Astra OPC line 150 hk diesel ,men foreløpig er det nekt hjemme 😅. Astra som du har dvs den modellen går for alltid med små påkost og ikke minst billige deler. Glad for hver ting du gjør med den . Lurer på om du kanskje er inne på noe der. Jeg har over lengre tid hatt litt vibrasjon ved lett bremsing, og ved bruk av cruisekontroll, noe som tyder på det har vært bak. Skiver og klosser er byttet flere ganger, og er utelukket. Jeg har ikke merket noe til denne vibreringen i det siste, men det kan være en foring som har gått fra vondt til verre. Skal absolutt sjekke opp dette litt mer. Du skulle hatt deg en Opel, det er jo en stund siden Comboen forsvant nå. Jeg hadde nylig kjølevannslekkasje på min, var en slange til varmeapparatet som hadde gnidd mot en liten brakett. Var ikke så veldig mye kjølevæske på systemet når jeg kjørte hjem fra Stavanger sist. 😬 Uansett, slangen er nå byttet og bilen sviver fortsatt. 😛 Flyttet forøvrig campingvognen med Astraen her en dag, det var et spesielt syn. Har dessverre ikke bilde av den seansen. sveigis reagerte på dette 1
awt Skrevet 3 timer siden Forfatter Skrevet 3 timer siden 20 timer siden, Eystein Ose skrev: Kjenner det er ikke så nøye om det er hus, campingvogn eller bil. Så lenge det er godt dokumentert og skikkelig gjort er jeg underholdt Vi planlegger å bytte ut vår 03mod 495UFE etter neste sesong. Tror vi ender på 545KMF om det blir Hobby igjen Du har et poeng der, og jeg er enig. Morsomt å lese om andre ting av og til også. Kan prøve å bli litt flinkere der, er jo ikke slik at det renner over av innlegg her inne for tiden. 545 KMF har jeg sansen for, og hadde nok valgt det over 560 KMFe som vi hadde før forrige vogn om jeg skulle tatt valget igjen. Eldste hos oss blir 15 nå, så er vel ikke snakk om så mange år før vi ikke er like mange på tur, så da blir det nok en endring mer mot den retningen her også om vi fortsetter campinglivet. Eystein Ose reagerte på dette 1
awt Skrevet 2 timer siden Forfatter Skrevet 2 timer siden 17 timer siden, papertiger skrev: Artig at du traff på Crossings 200-arrangementet i NYC. Vi var på avreisefesten på Fiskepiren i Stavanger i begynnelsen av juli dagen før avreise som var 4. Juli, i kraft av at firmaet jeg jobber i har vært en av hovedsponsorene for seilasen. At det var over 50 stk som reiste over dit med originalen er ganske ekstremt størrelsen på jolla tatt i betraktning. Kaizers var forresten også i NYC og hadde konsert på kvelden. Ang. Bakdekk - har du sjekka spissinga? Den var off på høyre side bak på 530’en og da såg høyre bakdekket akkurat sånn ut. Fikk ordnet det, men det kosta meg et sett med dekk før planen. Ja, det var ikke rare størrelsen på båten. Ble kanskje ekstra liten i New York, men likevel, det er ikke en tur jeg hadde begitt meg ut på. 😛 Nei, jeg har ikke sjekket så mye. Hjulstillingen har igrunn vært perfekt så lenge jeg har hatt bilen, men noe har jo skjedd. Jeg holder et knepp på det @sveigis nevner, men det bør uasnett sjekkes. Hvordan er Moe når det kommer til hjulstilling? Har ikke alltid vært like imponert rundt om tidligere.
awt Skrevet 2 timer siden Forfatter Skrevet 2 timer siden 16 timer siden, Saltkjelen skrev: Føyer meg bak @Eystein Ose her. Hytte, båt, bil, campingvogn, garasje, legobygging eller hva enn det måtte være fanger meg når det er så gode innlegg som dette, Anfinn. Lego? Noen som sa Lego? 🤓 Saltkjelen, mslello og Ingvaldsen reagerte på dette 3
Eystein Ose Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Lego er gøy! Har bare hatt for lite tid til bygging siste året awt, ahj og mslello reagerte på dette 2 1
awt Skrevet 2 timer siden Forfatter Skrevet 2 timer siden 15 timer siden, Fredrik 90 skrev: Kjempeflotte oppdateringer her, en sann fryd å lese igjennom 😀 Herlig at dere reiser rundt og koser dere, helt sånn jeg også liker det. Jeg kunne dog blitt flinkere til å stikke til USA, får bli når barna blir litt større. Vi var på Autostadt på sommerferie i fjor, burde kanskje lage en tråd på den turen. Men som du sier så trenger man ikke en helt dag der, vi var der i 2-3 timer og det holdt godt 😀 Ellers så får jeg veldig følelsen at vi to er ganske like når jeg leser det du legger merke til og blir fascinert av. Vi nerder litt på de samme tingene 👍 Gammel infrastuktur er utrolig fascinerende, jeg kjører gjerne store omveier for å kjøre på gamle veistrekninger, broer eller tunneler. Den veistrekningen i Queens hvor kjørebanene går i høyden, kalt BQE kjørte jeg på bare for å kjøre der 😂 Fasinerende hvordan de stablet en firfeltsvei i høyden tilbake på 1930 tallet. Artig lesing dette 👍 Høres ut som vi bare lever i sus og dus og reiser rundt, slik er ikke vår hverdag for å si det slik. Likevel er det greit å lufte seg så fort man får anledning. Du er nok ikke på noe der, og vi hadde nok fint klart å dratt på eventyr sammen. 😛 Jeg har fått mange tips fra dine mangfoldige og utfyllende reisebrev, så fortsett gjerne med det. Finner jeg noe "spennende" en plass i verden pleier jeg å lagre det på Google Maps, så ser jeg om jeg får besøkt det en gang. Om det er et år eller ti år til er mindre viktig. Problemet er at mengden med steder som jeg ønsker å besøke øker mye mer enn de stedene jeg faktisk har besøkt. 😛
awt Skrevet 2 timer siden Forfatter Skrevet 2 timer siden 5 minutter siden, Eystein Ose skrev: Lego er gøy! Har bare hatt for lite tid til bygging siste året Blir alt for lite tid her også dessverre. I tillegg ble ikke Legorommet den suksessen jeg kanskje hadde et håp om blant de yngre i familien. 😛 Fantastisk veggpryd du har der. Selv har jeg kun Porschen blant den serien, men angrer litt på at jeg ikke har stått løpet fullt ut. P1-en var jeg veldig nær ved å kjøpe, men fikk meg bare ikke til å gjøre det.
papertiger Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden 1 hour ago, awt said: Ja, det var ikke rare størrelsen på båten. Ble kanskje ekstra liten i New York, men likevel, det er ikke en tur jeg hadde begitt meg ut på. 😛 Nei, jeg har ikke sjekket så mye. Hjulstillingen har igrunn vært perfekt så lenge jeg har hatt bilen, men noe har jo skjedd. Jeg holder et knepp på det @sveigis nevner, men det bør uasnett sjekkes. Hvordan er Moe når det kommer til hjulstilling? Har ikke alltid vært like imponert rundt om tidligere. Tja, dette skjedde jo hos nettopp Moe i forbindelse med hjulstilling ved senking og justering til "M sport understell verdier" som AC Schnitzer krever. Det var kun det ene hjulet som var off, venstre var OK. Fikk tatt en ny hjulstilling hos Moe rett etter bytte til vinterhjul samme sesong, og de nye dekka har blitt slitt veldig jevnt og fint. Ellers er jeg meget imponert over reisebrevene dine og hvor lett dere tar turen over dammen, som en hvilken som helst helgetur, det inspirerer!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå