Skare1 Skrevet Juli 12, 2017 Share Skrevet Juli 12, 2017 Kjøpte en 06 320D for et par mnd siden, er for tiden inne i forsvaret, så jeg har brukt bilen lite. Det lille jeg har brukt den, har det stadig skjedd feil. Når jeg kjøpte bilen ble den stående to uker før jeg kjørte den til Stavanger, kom ca halvveis før den ene fjæra foran røyk ut av det blå, kom meg dermed ikke videre og måtte overnatte på stedet til jeg fikk byttet fjæra på verksted dagen etter. Kom meg omsider til Stavanger etter mye om og men. Ble der en uke, før jeg kjørte hjem. På tur hjemover begynte bilen å sperre på 3000 omdreininger, noe som periodevis har kommet og gått siden. Var en helg hjemme, satt bilen i garasjen og var bortreist en drøy mnd. Tirsdag forrige uke kom jeg hjem, kjørte 5km før fjæren på andre siden knakk , nå gikk fjæra inni dekket noe som resulterte i en punktering. Fikk bytta fjæra, og fikk faktisk faktisk kjørt et par dager uten at noe skjedde. Gleden rundt dette skulle vise seg å være kortvarig - Under kjøring i dag mistet motoren kraft, samtidig kom en stygg ulyd fra motor. Har nå fått en kyndig til å se på dette, og han var nokså sikker på at det var turboen som var havarert. Er normalt ikke en person som klager på hver minste ting, men jeg kan telle på to hender turer jeg har hatt med bilen som ikke har resultert at noe på bilen ryker eller at feil dukker opp. Bilen ble solgt "som den er", men mener å huske at selger ikke fraskriver seg all ansvar av den grunn? Turboen ble visstnok byttet i 2013, for 60000km siden. Røyk litt sort av eksos når jeg kjøpte den, men selger kunne betrygge meg om at det var pga. bilen er omprogrammert. Selger vil ikke være med å dekke noe av utgiftene på turbohavariet, er dette noe jeg kommer noe vei med? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hsd Skrevet Juli 13, 2017 Share Skrevet Juli 13, 2017 (endret) Km stand på bil? Endret Juli 13, 2017 av hsd Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skare1 Skrevet Juli 13, 2017 Forfatter Share Skrevet Juli 13, 2017 230K er den gått nå, så er jo gått litt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
316 Skrevet Juli 13, 2017 Share Skrevet Juli 13, 2017 Selger kan ikke selge bil med feil han vet om, så det spørs om du kan bevise det på noen som helst måte. Du merker ikke noe av dette da du prøvekjørte den, så det kan vel også tenkes at han ikke visste om de? Ivrig86 og Skare1 reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Shattered Skrevet Juli 13, 2017 Share Skrevet Juli 13, 2017 Når en bil har gått såpass langt er det fare for at ting ryker! Ta deg sammen, pung ut og eventuelt selg bilen i stedet for å klage. Dynamoen på bilen min gikk en måneds tid etter jeg kjøpte den, skal jeg ringe selger og spørre om han kan punge ut? Jeg ville tatt det som en mann og ikke klagd Ivrig86 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hpi Skrevet Juli 13, 2017 Share Skrevet Juli 13, 2017 (endret) Ja jeg må også si meg enig med at når en kjøper en 11 år gammel bil som er gått 230.000km "som den står" så kan ting skje selv om det selvsagt er kjedelig. Jeg tviler også på om du har så mye rettigheter med mindre du kan bevise at han har skjult ting for deg. Det har jo også gått 2 måneder etter kjøp så for alt selger vet så kan du har kjørt rundt som en tullebukk på denne tiden. Endret Juli 13, 2017 av Hpi Ivrig86, TRF og hsd reagerte på dette 3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet Juli 13, 2017 Share Skrevet Juli 13, 2017 Hva slags undersøkelser gjorde du på denne bilen før du kjøpte den? Siden selger skriver "som den står"? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
EasyL Skrevet Juli 13, 2017 Share Skrevet Juli 13, 2017 Du sier selger opplyste om at bilen var "omprogramert". Så da er vel kanskje ingen bombe at turboen ryker. Og hvordan klarer du å knekke en fjær hver gang du kjører..?! 11 år gammel bil med 230K. Shit happens. Ivrig86 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
asv Skrevet Juli 13, 2017 Share Skrevet Juli 13, 2017 Det er alltid vanskelig å si for sikkert hva man kan og bør klage på, og eventuelt kreve prisavslag for. Det har litt med om kjøper har holdt tilbake informasjon, og litt med hva man kan forvente for prisen man har betalt. Har du betalt top dollars for det som er annonsert som en strøken bil, så har man litt man skulle sagt om man finner store uventede feil. Derimot, både turbo og fjærer er for slitedeler å regne, og om du har kjøpt en chippet bil så er belastningen på turboen større enn tiltenkt fra fabrikk og du har dessverre ikke fryktelig mye du skulle ha sagt. Fjærene er dessverre noe som til tider ryker ut av det blå, det er kjipt, men slik er det. Ta det som en god unskyldning til å oppgradere understellet! Og et turbobytte er ikke nødvendigvis ekstremt kostbart. Det er surt når du akkurat har handlet ny bil, men such is life. Skare1 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
awt Skrevet Juli 13, 2017 Share Skrevet Juli 13, 2017 3 timer siden, EasyL skrev: Og hvordan klarer du å knekke en fjær hver gang du kjører..?! Det er veldig vanlig at fjærene på disse knekker rett av, og designet gjør at man ikke kan kjøre videre, så jeg er ikke forundret over at de knakk. Det jeg derimot er litt forundret over er hvorfor ikke begge ble byttet når den første knakk. Ivrig86 og 316 reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ron Jeremy Skrevet Juli 13, 2017 Share Skrevet Juli 13, 2017 Privatkjøp av en 11 år gammel - trimmet bil med 230k på telleren, her kommer du kun videre om selger kommer deg i møte. Du kan håpe på goodwill, rettigheter er det få eller ingen av. Man kan kalle dette uflaks, eller man kan kalle det dårlig kjøp, gjør grundigere jobb neste gang, lykke til! Ivrig86, destroyy, Shattered og 2 andre reagerte på dette 5 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skare1 Skrevet Juli 13, 2017 Forfatter Share Skrevet Juli 13, 2017 Takk for mange gode svar! Da må jeg nok bite i det sure eplet, men som flere nevner kan man ha flaks og uflaks med bruktbil. Har vært heldig med mange biler, men er passer selvfølgelig aldri å være uheldig Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skare1 Skrevet Juli 13, 2017 Forfatter Share Skrevet Juli 13, 2017 43 minutter siden, awt skrev: Det er veldig vanlig at fjærene på disse knekker rett av, og designet gjør at man ikke kan kjøre videre, så jeg er ikke forundret over at de knakk. Det jeg derimot er litt forundret over er hvorfor ikke begge ble byttet når den første knakk. Verkstedet hadde ikke tid til å bytte begge, og jeg måtte komme meg videre, da jeg allerede var kraftig forsinket Ivrig86 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skare1 Skrevet Juli 13, 2017 Forfatter Share Skrevet Juli 13, 2017 (endret) 8 timer siden, TRF-Racing skrev: Hva slags undersøkelser gjorde du på denne bilen før du kjøpte den? Siden selger skriver "som den står"? Selger skrev aldri "selges som den står", men det ble krysset av i NAF-kontrakten, om det skulle ha noe betydning. Vanligvis pleier prøvekjøring og lett inspeksjon av det tekniske, kontroll av vesker, servicehistorikk og selvfølgelig hva slags inntrykk man får av selger å holde for min del. Det var ikke nok denne gangen Er jeg heldig, så er dette en kjempebil som holder i mange år uten nevneverdige feil etter at turboen blir bytta Endret Juli 13, 2017 av Skare1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
316 Skrevet Juli 13, 2017 Share Skrevet Juli 13, 2017 Har du mulighet til å legge ved noe bilde av den? 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå