E.C. Skrevet Juni 14, 2020 Share Skrevet Juni 14, 2020 Det ble en god del bedre ja. Det er selvfølgelig noe slakk fremdeles, noe som man kan føle når bilen er i gir og du fortsatt får til en bevegelse på et par cm sidelengs (girvelgeren), men langt bedre enn før. E46 diesel har utrolig nok stag og ledd som går på kassa i to separate deler, noe som ville bety at man bare hadde trengt å kjøpe nye plastskiver til noen få kroner for å bedre situasjonen. Der er det også rett fram for å skaffe seg en dobbel-gaffel-stag. Ettersom du er såpass handy og har tilgang til verktøy så tror jeg at den beste løsningen er å kjøpe leddet fra E46 (25117580281) og gå for en dobbel-gaffel (DSSR) mellom dette leddet og girspaken. Ellers nå som du skal bygge om til manuell så er det sikkert lurt å bytte metallforingene og sentreringsfjærene på girkassa når den først er ute. Vet ikke om du har det problemet enda, men min lener seg mot 5. gir og vil ikke sentrere mellom 3. og 4. gir når den er kald. Det er også noen overføringspinner som kan byttes så den går lettere i gir. Vet som sagt ikke om det er relevant for deg, men en del av disse kassene har slitt med det og det kan være greit å gjøre når kassa først er ute, legger ved en link så du kan se selv: https://webspace.ringling.edu/~dplassma/bmw_diy/shift_pins/shift_pins.html Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hsd Skrevet Juni 14, 2020 Forfatter Share Skrevet Juni 14, 2020 (endret) 42 minutter siden, E.C. skrev: Det ble en god del bedre ja. Det er selvfølgelig noe slakk fremdeles, noe som man kan føle når bilen er i gir og du fortsatt får til en bevegelse på et par cm sidelengs (girvelgeren), men langt bedre enn før. E46 diesel har utrolig nok stag og ledd som går på kassa i to separate deler, noe som ville bety at man bare hadde trengt å kjøpe nye plastskiver til noen få kroner for å bedre situasjonen. Der er det også rett fram for å skaffe seg en dobbel-gaffel-stag. Ettersom du er såpass handy og har tilgang til verktøy så tror jeg at den beste løsningen er å kjøpe leddet fra E46 (25117580281) og gå for en dobbel-gaffel (DSSR) mellom dette leddet og girspaken. Ellers nå som du skal bygge om til manuell så er det sikkert lurt å bytte metallforingene og sentreringsfjærene på girkassa når den først er ute. Vet ikke om du har det problemet enda, men min lener seg mot 5. gir og vil ikke sentrere mellom 3. og 4. gir når den er kald. Det er også noen overføringspinner som kan byttes så den går lettere i gir. Vet som sagt ikke om det er relevant for deg, men en del av disse kassene har slitt med det og det kan være greit å gjøre når kassa først er ute, legger ved en link så du kan se selv: https://webspace.ringling.edu/~dplassma/bmw_diy/shift_pins/shift_pins.html Titta litt på det no, det blir ikkje helt rett fram med dssr heller pga det staget som holder selve gearstanga med de 2 svarte foringene fremst. Er ganske dårlig plass akkurat rundt leddet. Monterte på giroverføringa med ramma festa i kassa, og merket godt den sideslarken og ser mesteparten kommer fra foringa. men lurer litt på om det kan forbedes en god del ved å bare bytte den stifta som går igjennom selve leddet og akslingtappen fra kassa. Mulig hulla i leddet er blitt litt ovale, men det er sikkert akslingtappen i så fall og. Må se litt nærmere på det, kanskje beste løsningen kan være å bare borre opp til 0,5mm overdim og egen tapp med overmål. Gjorde den jobben på ei E36 M3 kasse, veldig greit og koster ikke mange kronene. Må bare være veldig forsiktig når man fjerner de foringene som står i kassa slik man lager grad fra skrutrekkern o.l. Måtte faktisk bytte en foring igjen pga ei sånn grad, men ett par trekk med rundfil og master cyl bremsehon på drillen ble det greit Endret Juni 14, 2020 av hsd Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Juni 14, 2020 Share Skrevet Juni 14, 2020 Det kan hende det hjelper litt å bytte stiften (er det nr. 14 på bildet jeg postet på forrige side?), men mesteparten av slarken ligger nok mellom leddet og staget. Du kjenner det ikke så godt med hånden, men hvis du holder leddet med en rørtang og beveger på armen så vil du se at det går fram og tilbake noen millimeter. Tar man i betraktning at girvelgeren sitter rundt 30 cm fra dette punktet så skjønner man fort at det blir slarkete der. Spørs om det ikke er en mulighet å separere leddet fra staget og sette inn en ny bolt og noen skiver som man kan få strammet litt hardere. Hvis man vil vurdere å kjøpe nytt stag og hive det gamle så kan det kanskje være verdt et forsøk. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hsd Skrevet Juni 19, 2020 Forfatter Share Skrevet Juni 19, 2020 Ferdig med fjørbein nr 2 Bytta mastercyl clutch til ny fra Sachs Shinings av mellomaksling, var en del overflaterust så pussa vekk rust og malte med 2k zinc epoxy og deretter 2k i svart. Litt quickfix, men orka ikke bytte deler slik dt var 🤔👍 Merka med kjørnermerker på hver side av splinen, deretter delt Bytta sentreringsforing til org bmw Fylle med grease, banke ned doren å la de hydrauliske kreftene virke Av med opphengslager Slipt over med 60 papir i benken for å få bort løs rust og lakk. Smelt sammen etter merking på spline med nytt bmw lager. Keramisk pasts og litt 243. Straks i mål, bare å bytte grease på knute igjen. Bytta alle trykkslanger på ladelufta, samt ny intercooler brukt fra koed. Greit med nytt, lei svetting av olje og tap av ladetrykk. Brukt kjøler, vasket 2 runder innvendig og utvendig med surfex hd, og deretter med diesel. Marius2002, Bendik Kjellevold, BjornarHS og 2 andre reagerte på dette 5 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hsd Skrevet Juni 21, 2020 Forfatter Share Skrevet Juni 21, 2020 (endret) Når jeg skifta reimer etc for 2 år siden klarte jeg å bestille feil type kit, dermed fikk jeg for lang arm til AC reimhjulet. Ble bare lagt på hylla hele greia, men var egentlig fort gjort når jeg først begynte på det kappa enkelt og greit ut ca 20mm og sveiste sammen. Virker som det ikke er vanlig stål, var ivertfall hardere å file enn normal. Litt spent på hvordan det var å sveise, men prøve på den gamle arma først og ga den noen rapp med slegga, det gikk ivertfall fint. Tilpasset etter det gamle, samt montert med ny strammer etc. Blåser derimot like varmt som ellers, men har vell kun meg selv å takke når ikke AC har blitt brukt på 2 år 😅 Blir å få verksted til å vakumteste, så håpe på det ikke er alt for gale i tilfelle det er slik jeg mistenker at gassen er borte pga lekkasje som ofte blir når det ikke er i bruk. ellers begynte jeg å se litt på det eminente staget. Det er ivertfall helt annerledes tapp på velgerasklingen på ZF kassa kontra de gamle. Diameter er en del mindre. Borra av skiva, trodde det var popnaglet men faktisk klinket gods. Grei slakke i foringene, og trolig en patent mest fokusert mot å redusere vibrasjon. Dem klemmer ivertfall mest i senter, og det er jo litt uheldig mtp dødgang. ( splitta endene står mot hverandre innover) Tappen var bra slitt, hadde en ny liggende i delehylla fra ei anna kasse, og det passet fint. Merka god forskjell kun ved å bytte denne. Bestemte meg for å dreie ett par foringer. Denne gang med samme diameter på hullet hele veien igjennom. Dreid med noen hundredeler presspasning mot ytre, samt mer eller mindre mål i mål mot akslingen på gearvelge armen. Var litt mere dill med hullet hullet pga mangel på innvendig dreistål som var så lite. Prøvde med Ø10 H6 brotsj, men det ble flere hundredeler for stort, mao ALT for stort endte på å borre med 9,9 bor i benken, det ble akkurat litt for trangt, men med litt småjustering ble det veldig greit og seigt når alt kom sammen. Lagde til M6 gjenger ca 15mm nedover for å erstatte slik det var festet originalt. Fjerne litt grader Tilpasset bredda slik den var bittelitt mindre for å unngå at det kniper når det blir strammet. T Lagde en liten kon på originale skiva, samt monterte med maskinskru for å være sikker på at hodet ikke kom i konflikt med noe. Erstattet den originale gule svampen med scotchbright, prøvde på flere ganger å pressa inn mest mulig. Ferdig montert, egentlig veldig fornøyd. Er ca 60% mindre slark nå enn det var før. I selve leddet er det nå mer eller mindre ingenting. Resterende slark sitter inne i kassa ( som er naturlig/det skal være) og litt i nedre foring på den nye 545i gearvelgeren pga toleransen BMW har valgt her. Var ikke tegn til slitasje på stålet på gearvelger armen, så lite å gjøre med. Mulig det kan forbedres ved å f.eks legge ett lag med lakk over, men det slites not fort bort igjen uansett kanskje 2k klarlakk hadde vert noe. Uansett greit fornøyd, er ikke noe jeg kommer til å irritere meg over nå ivertfall. Værre med at den henger igjen i 5 gear, og vil ikke sentrere seg igjen uten at man hjelper den litt. Så blir å bestille alle skiftepinnene mellom 1,2,3,4 samt 5 og revers. Den blir nok enda hakket glattere å gire med da, samt slipper det at den må hjelpes til senter. Veldig grei jobb uansett, og er samme foringene som på E36 M3 ZF kassene så da har jeg allerede dreia verktøy til å smelle inn de nye foringene. koster heller ikke mange hundrelappene på koed. Endret Juni 21, 2020 av hsd E.C. og Marius2002 reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ingvaldsen Skrevet Juni 21, 2020 Share Skrevet Juni 21, 2020 blir vell ingen e39 i norge som har fastare giroverføring nå ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hsd Skrevet Juni 21, 2020 Forfatter Share Skrevet Juni 21, 2020 2 minutter siden, Ingvaldsen skrev: blir vell ingen e39 i norge som har fastare giroverføring nå ? Kanskje ikkje akkurat med leddet. Får det hakket vassere med "skikkelig" shortshift i ett uten gummi i senter, får vell også de ovale foringene ferdig i nylon/poly, eller bare ta vekk hele den støttearma å montere fiks ferdig shortshift al.a IRP osv bolta direkte i karosseriet. Det bringer derimot med seg enda mere vibrasjon og støy, så slike løsninger blir heller på 320n 😀 overkill på motorfester, gearoverføring og diff foring er 3 ting jeg aldri skal tulle med på bruksbil igjen. men det kan ikkje være slappere enn det var originalt helst enda litt bedre og, men det har jeg fått løst med 545i gearvelgern. Marius2002 og Ingvaldsen reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hsd Skrevet Oktober 21, 2020 Forfatter Share Skrevet Oktober 21, 2020 (endret) Fikk tak i ny senterkonsoll, armstøtte og parkbremsmansjett i brunt skinn. Skulle egentlig kjøpe håndtak til døretrekka også, men han fant kun 2 av 4. Uansett litt mer friskus Holder ellers på med rustutbedring av passasjersiden. Førerside er jo noe lunde nå, men denne var faktisk værre. Stort sett samme metode som på førerside. Vasking standard problem etter valsing Bak har det vert folk å sveist før faktisk vert utbedra før en gang. Forran Husket å bestille inn nye fester denne gangen. Sveiste på litt fyll, og justerte med flapdisc til klørne på festet passet. Demontering av div forran Kappet kanalen og borra opp punkta mot falsen. Så ble alt sandblåst der det var mulig, ellers gått over med mbx slipern. Resultatet er faktisk ganske likt. Havna helt inn i teppet, og dem vet jeg av erfaring fort blir spennende om det først tar fyr Så det ble bytta ut med sveiseduk. Fjerna hele forsterkningsplaten da det nesten ikke var noe igjen av den. Så ble det byttet ut med en vinkeljern tilpasset mot profilen. Det ble ganske sterkt. Ble også sveist på en del ekstra forsterkninger både innover mot innerkanalen og ned mot bunnen der jekkputa havner. Ferdig med sveising på kanal. Grunna med 2k zinc epoxymaling. Veldig fornøgd bak, men det ble ikke helt 100% med profilen forran med ett oppsving på 4-5mm. men det får heller våge seg akkurat på hjørnet med litt sparkel. Fjerna bakfanger, kappa ut og sveist inn nytt på bakre del av bakre hjulbuen. Begynt smått på sparkling, neste å få sprøtt over med hagmans 2k epoxy over zincen, fuge sveiser under og legge struktur. ivertfall mye grums som dukker opp, her knapt 1/4 del av det som forsvant i bossdunken. Endret Oktober 21, 2020 av hsd HenrikSolberg, ///M-ini95, tennbrikket og 6 andre reagerte på dette 9 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Oktober 21, 2020 Share Skrevet Oktober 21, 2020 Hvor langt tid bruker du på noe sånt? Jeg kjører ikke E39en på vinteren lenger, men det er nå litt rust i jekkfestene her og der, ser for meg at det vil koste en formue å få noen andre til å sveise for meg. Håper å kunne gjøre noe tilsvarende selv en dag. Inspirerende tråd du har Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hsd Skrevet Oktober 22, 2020 Forfatter Share Skrevet Oktober 22, 2020 21 timer siden, E.C. skrev: Hvor langt tid bruker du på noe sånt? Jeg kjører ikke E39en på vinteren lenger, men det er nå litt rust i jekkfestene her og der, ser for meg at det vil koste en formue å få noen andre til å sveise for meg. Håper å kunne gjøre noe tilsvarende selv en dag. Inspirerende tråd du har Effektivt arbeid er det ikke all verden, ordner det nok greit på ei uke om man vil det. Har derimot bare sulla litt på kveldene her, har vell strekt seg over i 3 uker allerede så er egentlig godt på overtid men har en annen bil tilgjengelig, så det er ikke noe stress. er ikke noe problem å ordne dette selv, ett rimelig mag app arat og tynnplate er man godt på veg. Værste jobben er egentlig i starten med å fjerne innerskjermer, vasking, få vekk evt brennbart og kappa ut det som skal byttes. Sveisinga går av seg selv bare man blir kjent med apperatet, så er jo det platebankinga men det går med litt øving. ellers er det bare å holde seg til gode produkter så man holder rusta borte noen år. mao ikke arcanol, owatrol og de greiene der. ikke bit over for mye i starten, er litt typisk i e30 miljøet at folk kjøper en ok bil, ribber hele biten, kapper i stykker går på en smell når man innser at man da kun er 1% inne i prosessen og at jobben faktisk starter der E.C. reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
HenrikSolberg Skrevet Oktober 22, 2020 Share Skrevet Oktober 22, 2020 Vanvittig flott E39 du har fått deg! Og inspirerende tråd som også E.C. sier Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Oktober 23, 2020 Share Skrevet Oktober 23, 2020 Mag med CO2 du bruker da? Det blir absolutt spennende å prøve selv en gang. Tipper jeg kommer til å kjøpe en E39 med rust i kanaler før jeg prøver på min, de er heldigvis ikke så vanskelige å oppdrive Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hsd Skrevet November 3, 2020 Forfatter Share Skrevet November 3, 2020 (endret) På 23.10.2020 den 12.21, E.C. skrev: Mag med CO2 du bruker da? Det blir absolutt spennende å prøve selv en gang. Tipper jeg kommer til å kjøpe en E39 med rust i kanaler før jeg prøver på min, de er heldigvis ikke så vanskelige å oppdrive Mag, mison 18 gass. mig er co2. Mag er Metal active gas, mens co2 er metal inactive gas. Byttet ut litt hjulbue Hagmans epoxy som slipegrunning for å kompansere litt for mangler i sparkling 🙂 La denne nesten inn til tunellen, fuga deretter alle skjøter og la 3m strukturmassse ut til kanalen. Vasket over gulv og verksted for å prøve å minimere støv Var en del løs lakk/overflaterust nederst, så det ble slipt reint med mbx slipern, grunna med zink epoxy og malt med epoxy toppstrøk. Tectylert bakre hjulbue og inn til gearkassetunell. Prøvde fra Wurth, den var ivertfall veldig fin å sprøyte på. Etter det tørka ble alle hulrom fylt med Teroson via hulromssonde La 2 strøk under kanal for å få god flex mot steinsprut. Har fjernet det plastdekslene som originalt er festa med clips under kanalene og fuga igjen hulla. Dem samler mest sand som blir fin mix med saltholdig vann. Når eg kjem heim blir det nok å få bilen på bukken, steamet alt under, sandblåse, male og få tectyl på resten og 🙂 Endret November 3, 2020 av hsd ///M-ini95, BjornarHS, Saltkjelen og 2 andre reagerte på dette 5 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gabz Skrevet November 6, 2020 Share Skrevet November 6, 2020 Fantastisk arbeid her som vanlig Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hsd Skrevet Desember 3, 2020 Forfatter Share Skrevet Desember 3, 2020 (endret) noen små turer, så fikk eg ånda igjen skal på pkk i februar, og like greit å skru når det er salt ute kontra sommeren. - Fjerne lett rust under og behandle med Mercasol selv. - Bygge om til manuell - Få bort oljelekkasjer - Komplett overhaling av forstilling. Avfetting og steamvask av hele bilen under ettersom den skal behandles med mercasol. aut kasse ute Drenerte olje før demontering, og den var mørkere enn motoroljen. diverse prefab deler Bytte av skiftepinner og foringer på 530d kassa grunna at den hang litt ut av 5 gear. Her ser man grunnen: Pinnen er det ingen slitasje på, og er av "nye" typen så den blir brukt igjen. Kosta nesten 800kr også 😅 fjøra var derimot rimelig, så den skal skiftes. Har derimot testa litt, og problemet med 5 gear er borte. Hadde derimot ikke komplett kit, så det er bestilt til revers, og mellom 1, 2, 3 og 4 gear også. Demontert i vente av deler. Kjøpte brukt travers på koed, grunna at den i ett tidligere liv var så senka at 2 sveiser under var svekka så pass at det var sprekk i dem grunna subbing. Har hengt av motor i 2x4" over forskjermene og jekkestropper. Motorfestene var derimot helt ferdige, så dem er bestilt nye org BMW. Bytte av bunnpanne tetning, det var ikke lekkasje men det var så enkelt å komme til nå. Var litt spent på om der var noe grums i bunnen, men det såg veldig bra ut. Fikk seg uansett en vask. Montert med ny tetning, samt loctite bunnpanne tetning i tilegg utfor gummi tetninga. Valgte også 243 på bolter grunna jeg flere ganger har opplevd dem har rista løse på bunnpanner. bytta veivsensor for ett par år siden, plagdes derimot veldig med dårlige gjenger. Valgte derfor nå å gå opp fra m6 til m8 nå som jeg har plass. Dette har nok vert en av hovedproblemene til oljelekk. borra opp sensorhull til 8,5mm. borra opp med kort bor, og gjenga til m8. Utgående tetteflata fikk seg også ei polering med 400 papir og ny simmering og stålpakning. Ellers er det diverse pakker på veg med bl.a prevantivt bytte av startmotor til bosch ettersom den var datert 1999, og sikkert er rimelig vond å bytte i ettertid. Nye FAG hjullager forran, nye svinghjulsbolter, motorfester og mye diverse smånips som simmeringer og skiftepinner til girkassa. ett steg hver dag lengre bort fra vrak Endret Desember 3, 2020 av hsd Slavearbeider'n, Bendik Kjellevold, HelgePer og 2 andre reagerte på dette 5 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå