quandt1960 Skrevet September 11, 2017 Share Skrevet September 11, 2017 Har kjøpt meg et lite prosjekt som blir bil nummer 2 brukt av meg (samboer og barna bruker ny V70). En pent brukt E39 som har trillet 82000km og ble kjøpt ny hos Jæger Sentrum i 1997 av en eldre pedantisk eldre mann, en eier altså siden ny, alle servicer hos BMW. Panama braun metallic, aldri sett denne fargen før! Det har heller ikke flere jeg har snakket med som kjenner BMW godt. Den er svært lite rusten og bare overfladisk noen få steder som en kan ordne selv men fargen får en ikke tak i via BMW lengre men heldigvis har vi Lakkspesialisten som kan blande den (Kode 341), minner i grunnen mest om en Individualfarge og ble kun produsert 1995-1997 så vidt jeg har funnet ut. Kombinert med Beige skinn så er den classic og 100% orginal. Skal holde den helt orginal. Tilstand er 2- (1 ny), mekanisk sett er motoren i ganske bra stand. ZF giren girer perfekt og dette er den første E39 jeg kjører hvor motorbremsfunksjonen via giren fungerer perfekt. Motoren har noe småtett veivhusvent slik at den er kranglete når den er kald men den blir helt fin når den er driftsvarm så veivhusvent byttes til helgen. Byttet toppdekselpakninger, tennplugger, (olje (10W-60 M Twin Power, kjølevæske (BMW rød), bremsevæske, alt dette hos BMW), fremre bærearm h.s, dørlist, pluss småplukk og nye BMW deler som er slitt (interiør). Bytter begge integralforinger samt 4 hjuls hos BMW. Den kjører helt perfekt og min oppfatning er at E39 ved siden av E38 kanskje er den beste "klassiske" BMW med rekke sekser som er laget slik purister elsker de. Den er en forbedring av E34 som og var perfekt på mange måter. Så denne bilen håper jeg vil gi gammel BMW glede i en del år Omtrent alle E39 jeg finner på både mobile, autoscout24 og finn er enten mekket på av ungdommer (ingenting imot tuning) eller gått utrolig langt. Liker disse bilene helt orginal som de er og de begynner å bli færre og færre dessverre i helt orginal tilstand. Skal legge ut flere (gode) bilder og div småreparasjoner fremover, blant annet den typiske pixelfeilen. Werther, sandersander, BjornarHS og 4 andre reagerte på dette 7 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
quandt1960 Skrevet September 11, 2017 Forfatter Share Skrevet September 11, 2017 ======================================== Vehicle information ======================================== VIN: WBADD610X0BR21943 Type code: DD61 Model: 528I (EUR) E-F-R series: E39 Series: 5 Type: LIM Steering: LL Doors: 4 Engine: M52 Displacement: 2.80 Power: 142 (193 hp) Drive: HECK Transmission: AUT Paint code: 341 - PANAMABRAUN METALLIC Upholstery code: N6SN - STANDARDLEDER/BE Prod.date: 1996-12-10 S260 Side airbag for driver/passenger S283 BMW LA wheel, BMW styling II S302 Alarm system S305 Remote control for central locking S320 Deleted, model lettering S411 Window lifts,electric,front/rear S428 Warning triangle and first aid kit S431 Interior rear-view mirror with auto dip S438 Fine wood trim S441 Smoker package S464 Ski bag S473 Armrest front S494 Seat heating driver/passenger S500 Headl.washer system/intensive cleaning S508 Park Distance Control (PDC) S510 Headlight vertical aim control S520 Fog lights S534 Automatic air conditioning S540 Cruise control S548 Kilometre speedo S555 On-board computer V with remote control P628 Communication pack S629 Car telephone (GSM) w card reader, front S666 Radio BMW Business CD RDS L830 NATIONAL VERS. NORTHERN COUNTRIES S863 Dealer List Europe S888 Operating instructions, Danish S925 Dispatch protection pack S928 Tyre control Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sAlnes Skrevet September 11, 2017 Share Skrevet September 11, 2017 (endret) For en nydelig farge!! Og liker at du tenker å holde den orginal, er ikke mange preface orginal igjen. Bare å ta masse bilder. Ble fryktelig misunnelig på fargen Og egentlig hele bilen med tanke på historie og km stand. Endret September 11, 2017 av salnes34 quandt1960 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gabz Skrevet September 11, 2017 Share Skrevet September 11, 2017 Lekker tralle! Morro å se dønn originale biler med så lav kilometerstand. Post masse flere bilder quandt1960 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sveigis Skrevet September 11, 2017 Share Skrevet September 11, 2017 Åhh endelig en gammal e39 som noen har tenkt å holde original :). Perfekt bil på alle måter dette. Denne tråden skal det følges med på uten tvil . quandt1960 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet September 11, 2017 Share Skrevet September 11, 2017 Pen bil med sjelden km stand og tydeligvis stand generelt. Bra den blir tatt vare på. Men 10w60 på en original 528ia? Thundercoil og quandt1960 reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Daniel. Skrevet September 11, 2017 Share Skrevet September 11, 2017 Flott bil du har funnet Litt kjekt å se urørte E39 og må jeg si Også en 2.8 i tillegg Fin farge er det og Vet kun om en til E39 her i Norge med den fargen. Skal følge med her Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
stoltbmwelsker Skrevet September 11, 2017 Share Skrevet September 11, 2017 (endret) Fin bil! men 10w60 er alt for tykk olje. Endret September 11, 2017 av stoltbmwelsker Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skulebollen Skrevet September 11, 2017 Share Skrevet September 11, 2017 Denne var utrolig pen! Fremtidig klassiker uten tvil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet September 11, 2017 Share Skrevet September 11, 2017 Kjempeflott youngtimer 😀 Det er jo ganske unikt å komme over en norsksolgt, en eiers 528i med under 100 000 km på tellern. Dette er jo fantastisk, også i en sjelden farge 👍 Jeg ville ikke forandret på noe, ikke en gang felgene ville jeg byttet ut. De passer bilen og er helt tidsriktige for en 1997 modell E39. Har du litt tålmodighet så kommer dette til å bli en klassiker om noen år, jeg er også sikker på at alt du putter av penger på bilen vil "rente" seg om du skulle selge den i fremtiden. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BimmerFan! Skrevet September 11, 2017 Share Skrevet September 11, 2017 Nydelig bil!! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Enes Yakici Skrevet September 11, 2017 Share Skrevet September 11, 2017 Gratulerer med ny bil! E39 er fantastiske biler! Her tror jeg du har gjort et kupp med tanke på km stand og motor størrelse For all del hold den i original standen den er i. Jeg reagerte også på olje som noen andre over meg har skrevet. Er ikke dette litt tykt for en god gammel 2.8? Følger med videre her. quandt1960 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
quandt1960 Skrevet September 12, 2017 Forfatter Share Skrevet September 12, 2017 17 timer siden, TRF-Racing skrev: Pen bil med sjelden km stand og tydeligvis stand generelt. Bra den blir tatt vare på. Men 10w60 på en original 528ia? Takk Ja 10W60. Stusset faktisk selv på det men både bruksanvisning, Bentley Manual og BMW TIS sier M52 motoren skal ha litt tykkere olje så da ble det den, BMW teknikeren var enig og anbefalte meg BMW M Twin Power oljen som brukes på de nye M motorene, (den som var på M4n ifjor). Grunnen er jeg litt usikker på men jeg tror det blant annet pga oljepumpen, ventilløftere og at sylinderveggene har et skikt med Nikasil som blir noe slitt (heldigvis har vi lite svovel i våre drivstoffer). Så den kan antagelig lekke litt olje via stempelringer. Personlig tenker jeg 5W hadde gått fint og da forskjellene ikke er så store i praksis. M52 motoren på E39 oppnår driftstemp nesten umiddelbart pga den latente varmekretsen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
quandt1960 Skrevet September 12, 2017 Forfatter Share Skrevet September 12, 2017 10 timer siden, Enes Yakici skrev: Gratulerer med ny bil! E39 er fantastiske biler! Her tror jeg du har gjort et kupp med tanke på km stand og motor størrelse For all del hold den i original standen den er i. Jeg reagerte også på olje som noen andre over meg har skrevet. Er ikke dette litt tykt for en god gammel 2.8? Følger med videre her. Takk Skal poste masse bilder. Den er inne hos BMW idag for bytte av integralforinger (orket ikke stresse med det selv da jeg ikke har tilgang på bukk) så tar de en 4hjuls og Ja de liker visst litt tykkere olje disse (se svaret jeg ga til TRF) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet September 12, 2017 Share Skrevet September 12, 2017 Jeg brukte Castrol 10w60 på min M50 motor, ikke noe problem under hele tatt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå