Gustav C. Skrevet September 30, 2017 Share Skrevet September 30, 2017 (endret) Hei! Har vært medlem her på Bimmers i lang tid, men aldri laget en tråd på noen av mine biler før nå. Denne tråden skulle egentlig vært startet for et år siden, men bedre seint enn aldri. Beklager på forhånd for "wall of text" og skrivefeil, intro delen kan trygt skippes. Intro + svada: Spoiler Jeg liker ikke alle BMW modeller like godt, men jeg har alltid likt det litt eldre modellene til BMW, bla. E24, E32, E34 og E38. Jeg anser disse som prosjekt/god-værs-biler og jeg har bare hatt mulighet til å ha en bil. Tidligere har jeg eid E39, E87 og E60, men i forbindelse med studier var planen å klare meg uten bil noen år. Selv om man ikke skal ha bil, er det alltid moro sjekke trykket på finn. Kom over en del fine E38 til salgs og begynte å leke med tanken på å kjøpe meg en slik milsluker, bare for å ta vare på den. Prisene på bilene på bilene var halvveis fornuftige og jeg synes E38 designet holder seg bra. I tillegg er jeg overbevist om at disse er fremtidige klassikere. Så begynte å søke litt rundt på nett og det er god tilgang på informasjon. Mange medlemmer her inne som har tråder med mye bra info og inspirasjon. Jeg fant ganske lett mye brukte deler til E38, deleprisene på nye slitedeler virket overkommelig, selv for en student gitt at man skrur selv. Så etter å ha grunnet litt frem og tilbake på dette kom jeg frem til at selv en fattig student kan ha bil. Jeg gikk eller syklet for det meste dit jeg skulle og NSB dekket de litt lengre transport etappene mine med buss.. Så i teorien kom jeg ikke til å kjøre så mye. Hovedgrunnen for å kjøpe bil var egentlig bare for å ha noe å skru og gnukke litt på. Bare sånn for å holde bil-hobbyen i livet. Diesel var plutselig blitt miljøfiende nr 1 og jeg var lei diesel motorer. Så basert på denne logikken bestemte jeg meg for å kjøpe enten en 740i eller en 750i. Så dermed var E38 jakten i gang! Jeg ville seff ha en bil med mest mulig utstyr og minst mulig rust. Krav var facelift, xenon, km stand på under 250.000, doble ruter, multikontur sports seter, ryddig historikk, ikke SLS og IKKE lang versjon. Godkjente farger på eksteriør i ønsket rekkefølge: blå, sølv, grå og svart. På interiørsiden var skinn must, bare ikke kokkos farger som blått, grønt, rødt eller lilla. Oppe i det hele så var det et student budsjettet å ta hensyn til, så det så kjempe lyst ut fra dag 1 dette her.. Jeg luktet litt på et bimmers medlem sin 750i når han hadde den ute for salg, men det var så langt å reise og han hadde flere potensielle kjøpere. I tillegg var den litt utenfor mitt stakkarslige studentbudsjett. Det dukket opp flere 735i, en 740d og to 750i. Så litt på dem, men de falt alle utenfor spekteret grunnet av ymse grunner.. Så da begynte jeg å se mer og mer på import fra Tyskland/Svergie, men det krever litt tiltak å gå i gang med det. Bomtur til Tyskland frister ikke og skal man først ta seg bryet med import må det være fordi du finner den perfekte bilen. De annonserte bilene som så mest lovende ut var selvfølgelig priset deretter. Så bilene endte på priser på rundt 200 - 250.000, og det var ikke aktuelt for min del. Men så fikk jeg linket en finn annonse fra min bror raskt etterfulgt av en tlf samtale: " Perfekt facelift 740i oppe i Ålesund. Loaded og lav km stand => Løp og kjøp!". Så da var det bare å ringe selger og avtale flytur til Ålesund. Selger sa at han han hadde mange interesserte, noe jeg ikke tvilte på selv om bilen bare hadde ligget ute noen timer. Så jeg fikk han til å reservere bilen og sa jeg var villig til gi han prisen han ville ha, hvis bilen var så bra som bildene og han ga inntrykk av. Noen dager senere fly jeg opp for å handle bil. Oppdaget en skade på høyre hjulbue selger ikke hadde opplyst om. Reparasjonen var ikke pen, lakkjobben var elendig og det hadde gått litt rust i det. Surt å få vite dette når jeg står der, men bilen hadde alt utstyr jeg ville ha, lav km stand, den var godt å kjøre og gikk godt. Så endte opp med å kjøpe bilen og kjørte hjem. Da jeg var hjemme tenkte jeg å ta en titt på den skaden mens jeg tok en storservice på bilen. Så i den forbindelse droppet jeg sideskjørtet og da datt det mye rust biter ned ned på garasjegulvet. Det var synlig rust og rusthull fra fremre jekk feste til og fordi bakre jekk feste. Fy ****! Jeg ble bare liggende i 10 min mens jeg så rett opp i taket i garasjen i sjokk, samtidig som jeg la en slagplan for å få selger til enten å dekke kostnaden eller la meg hevet kjøpet. Sjekket andre siden og der var det også bra med rust og noen rust hull, men mer normalt. Tok med bilen på et karosseriverksted og de tok full gjennomgang. De oppdaget en del jeg ikke hadde lagt merke til og ga meg et heftig pristilbud. Så etter litt diskusjon frem og tilbake med selgeren godtok han å la meg heve kjøpet. Min bil: Så etter den forrige bilen var jeg blitt litt skremt, men jeg hadde lært at det kan gjemme seg mye rart bak de facelift sideskjørtene. Så når neste bil dukket opp var jeg forberedt!https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=82642625&fks=82642625 Denne bilen hadde jeg sett ute for salg en gang før, men da var jeg dessverre ikke raskt nok ute. Markedet bestemmer prisene og nå var bilen fult kjørbar igjen som ga et greit prishopp..https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=80050388&fks=80050388 Så over alle karosseri paneler som vanlig og jada, den hadde litt rust bobler og krokan på de fleste vanlige stedene. Inspiserte kanalene med skrutrekker (med tillatelse fra selger) og litt ugang var det her også, men ikke på langt nær så ille som det jeg hadde vært borti før. Drivverk virket bra, alt elektrisk fungerte. Service historikken var forholdsvis bra opp til de senere årene, men motoren hadde vanos rakkling. Jeg kunne også merke at den ikke gikk like bra som den forrige bilen.. Bilen var på ingen måter perfekt, men jeg lot meg ikke skremme. De fleste feilene var opplagte og prisen overkommelig. Så følte dette var en "ærlig bil" og tidligere erfaringer hadde gjort meg villig til å file ganske heftig på kravene. Jeg har på følelsen at det ikke er mange rustfrie E38 igjen der ute. Så har du en kan du anse den som "priceless" i min bok nå. Uansett så ble det endelig E38 på meg! Sliten lakk og rustbobler gjør at denne foretrekker å bli tatt bile av på litt avstand og helst med mobil kamera Utstyrsliste Spoiler Vehicle Identification Number WBAGG81090DF87864 Type GG81 Model 740i - EUR Development Code E38 Chassis LIM Steering LL Doors 4 Engine M62/TU Displacement 4.40 Power 210 Drivetrain HECK Transmission AUT Color Cosmosschwarz Metallic - 303 Upholstery Softleder/grau - P4TT Production Plant DINGOLFING Production Date 1999-04-28 Standard Equipment 202 Steptronic 210 Dynamic Stability Control (dsc) 548 Speedometer With Kilometer Reading Options 216 Servotronic 245 Steering Column Adjustment Elec 261 Side Airbag For Rear Passengers 302 Alarm System 316 Automatic Tailgate Operation 320 Model Designation, Deletion 337 M Sport Package 339 Satin Chrome Shadow Line 341 Bumpers Completely In Body Colour 403 Glas Roof, Electric 416 Sunblinds 423 Floor Mats, Velour 428 Warning Triangle 430 Interior And Exterior Mirror 438 Wood Trim 441 Smokers Package 457 Contour Seats, Electric. Adjustable 464 Skibag 494 Seat Heating F Driver/front Passenger 495 3. Headrest Rear Centre 500 Headlight Washer Sys/intensive Cleaning 508 Park Distance Control (pdc) 522 Xenon Light 536 Auxiliary Heating 624 Cpl Prep. Bmw Cellphone (siemens) 672 Cd Changer Bmw For 6 Cds 677 Hifi System Professional 704 M Sport Suspension 710 M Leather Steering Wheel 775 Individual Roof-lining Anthracite 780 M Lt/aly Wheels Parallel Sp.mixedtyre 785 White Direction Indicator Lights 842 Cold Climate Version 850 Add Fuel Tank Filling For Export 863 Europe/dealer Directory 888 Danish / On-board Documentation 896 Daytime Lights Function 925 Shipping Protection Package Information 431 Interior Rr Vw Mirror W Aut Anti-d 459 Seat Adjustm., Electr. W. Memory 473 Armrest, Front 488 Lumbar Support Driver/front Passenger 694 Preparation For Cd Changer Ting som er gjort: Spoiler Storservice: olje, oljefilter, luft filter, bensin filter, plugger, sjekke plugghetter, utvendig kupefilter og innvendingkupefilter. Sjekke oljepumpe og bunnpanne for rester av glideskinner Skifte kjedestrammer (kjede rasling ved oppstart når bilen hadde stått lenge) Skifte olje åndeventil bak innsug (røyk ved oppstart og etterhvert under pådrag) Fikse alarm (skiftet panser bryter) Ny frontrute Firehjulskontroll Olje skift på automat (RATS - gamle oljen så ut som ny i følge de) Oljeskift på differensial AC service (ulyd fra AC kompressor) Pakninger rundt Vanos solonoider (olje lekkasje fra begge) Panser vaier Skifte klosser og skiver bak inkl håndbrekk (skiver under minimum og dårlig håndbrekk) Håndbrekk vaier Demper på håndbrekk vaier for å hente inn slark PDC (nye sensorer) Regnsensor kalibrering (funket ikke) Interiørlys i håndtak venstre bak Eksteriørlys i håndtak høyre bak Fjerne telefon i armlene Sommerhjul BMW Style 101 i 19" (jeg ville helst ha disse i 20", men så var det det budsjettet igjen).. Justere vindusvisker posisjon (tok i panseret) Justere soltak posisjon og smøre opp mekanismen Skifte baklykt høyre (sprekk) Bensin tank, kullfilter og lufterør (lekkasje fra tank) Justere bakluke posisjon Lykter: US blinklys, rengjøre lykt, nye lykteglass og angle eyes Rust panser Rust venstre hjulbue Rense gummilister med silikon fjerner og behandle med BMW's gummipflege Rense skinn interiøret Montere spacere foran og bak (15mm f og 20mm bak) Nok et dårlig mobil bilde. Er uten spacere på bildet, hjalp litt å få felgene nærmere kanten, men det er ikke 20" og det kan man lett se. Ting som fortsatt står på planen: Rupes lakk korrigering og fylle steinsprut Stramme styresnekke (hvis det er mulig) Skifte kjølevæske og termostat (muligens også radiator på sikt da det dukker opp noen dråper når den har stått litt) Rust høyre hjulbue bak Rust i tanklokk Rust bakluke Montere nye framskjermer (kjøpt inn) Overhale motor og vanos (kjøpt inn en brukt M62B44TU som er under demontering) Skal fikse bedre bilder på sikt, men det får bli når den er litt mer fotogen blitt. Endret November 9, 2017 av Gustav C. Skrive leif DonaldT og BjornarHS reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Daniel. Skrevet September 30, 2017 Share Skrevet September 30, 2017 Fin bil Syns dog felgvalget var en nedgradering fra M-Parallel. danskiii, lagunilla og BjornarHS reagerte på dette 3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gustav C. Skrevet September 30, 2017 Forfatter Share Skrevet September 30, 2017 Har de forsatt som vinterhjul. Planen var hele tiden Alpina B12 felger i 20", men en jeg kjenner har det. Å jeg vil helst unngå og "kopiere" han, så da ble det Style 101. De skulle vært 20" med polert kant helt klart (jeg er en sucker for kant felger) og jeg må innrømme at de får bilen til å se eldre ut. Likevel har de vokst litt på meg og de er 2 delte som er tøft. Det er også sjeldent jeg møter andre BMW eiere med lik bil og felger, det stort pluss i min bok! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Daniel. Skrevet September 30, 2017 Share Skrevet September 30, 2017 8 minutter siden, Gustav C. skrev: Har de forsatt som vinterhjul. Planen var hele tiden Alpina B12 felger i 20", men en jeg kjenner har det. Å jeg vil helst unngå og "kopiere" han, så da ble det Style 101. De skulle vært 20" med polert kant helt klart (jeg er en sucker for kant felger) og jeg må innrømme at de får bilen til å se eldre ut. Likevel har de vokst litt på meg og de er 2 delte som er tøft. Det er også sjeldent jeg møter andre BMW eiere med lik bil og felger, det stort pluss i min bok! Hadde heller hatt det omvendt haha M-Parallel på sommer og 101 på vinter. Hadde det vært 20" kunne jeg kanskje vært enig med deg. Så en blå E53 X5 med 20" 101 med polert kant, og de så overraskende bra ut. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Oktober 1, 2017 Share Skrevet Oktober 1, 2017 Flott bil, E38 er staslige biler 😀 Men for all del, få Style 37 felgene på sommerdekkene. Finnes ikke noe mer klassisk og tidløst en E38 på Style 37 eller M parallell som de også kalles 👍 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gustav C. Skrevet November 8, 2017 Forfatter Share Skrevet November 8, 2017 Noe av det første jeg gjorde var å ta en storservice. En del av den jobben ble å skifte ut de innvendige kupefiltrene, og det var noe nasty greier. Så anbefaler alle med E38 å skifte de hvis de ikke alt har gjort det. Litt vanskelig å komme til filteret på venstre side, men helt klart nødvendig! Man kan se at det høyre filteret har vært skiftet en gang i tiden når man sammenligner med det venstre. Mistenker det venstre fra å være originalt fra fabrikk BjornarHS reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gabz Skrevet November 8, 2017 Share Skrevet November 8, 2017 Flott E38 du har her Skulle fortsatt hatt M-para men pyttpytt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gustav C. Skrevet November 8, 2017 Forfatter Share Skrevet November 8, 2017 De står på bilen nå de, flotte vinterhjul Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gustav C. Skrevet November 8, 2017 Forfatter Share Skrevet November 8, 2017 Kan også dele bildene jeg tok når jeg fjernet mobiltelefonen i midt-armlene. Ganske fort gjort, og reversibelt. Alle bildene er tatt med mobilkamera og fordi jeg brukte mobilen som lys ble det ganske mange Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Carlsius Skrevet November 9, 2017 Share Skrevet November 9, 2017 Her kom til slutt tråd på bilen ja Enig med de andre at M-paralell felgene kler bilen veldig godt, men synes ikke helt bildene av bilen med style 101 hjulene gjør rettferdighet. Bilen ser bedre ut i virkeligheten med de felgene på enn den gjør på bildet over On 10/1/2017 at 1.17, Gustav C. skrev: Har de forsatt som vinterhjul. Planen var hele tiden Alpina B12 felger i 20", men en jeg kjenner har det. Å jeg vil helst unngå og "kopiere" han, så da ble det Style 101..... Sorry, not Sorry Følger med for videre oppdateringer Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gustav C. Skrevet Oktober 13, 2018 Forfatter Share Skrevet Oktober 13, 2018 Jeg sleit med ganske heftig vanos rakkling og merket redusert effekt i mellom registeret. I tillegg hadde jeg innimellom ganske bra med røyk ved oppstart. Så fikk tak i en brukt M62B44TU. Så i vinter/vår ble den overhalt og så ble den satt inn i sommerferien. Disse bildene er fra demonteringen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gustav C. Skrevet Oktober 13, 2018 Forfatter Share Skrevet Oktober 13, 2018 Så var det vanos overhalingen. Jeg angrer ikke på at jeg kjøpte med ekstra teflon ring/pakning. Super pirkearbeid og det presset var ganske krevende/skummelt med tanke på hvor mye man skulle dra til med. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gustav C. Skrevet Oktober 13, 2018 Forfatter Share Skrevet Oktober 13, 2018 (endret) Topp dekslene er av magnesium og jeg prøvde å lakke de selv, men ble ikke fornøyd så de ble sendt til sandblåsing og pulverlakkering i sølv tilsvarende originalt. Bunnpanna og peilerøret lakket jeg selv: Endret Oktober 13, 2018 av Gustav C. norbakken og Evopower reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Evopower Skrevet Oktober 13, 2018 Share Skrevet Oktober 13, 2018 👏 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gustav C. Skrevet Oktober 13, 2018 Forfatter Share Skrevet Oktober 13, 2018 Så var vi i gang med å sette ting sammen igjen. Kjøpte inn oppgradert deksel til kjølevæske reservoaret og verdt å merke seg at kjede har vært så slakt at det har sagt spor i motor dekselet. danskiii og Ingvaldsen reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå