///M-ini95 Skrevet Februar 28, 2018 Share Skrevet Februar 28, 2018 (endret) «Prosjekt» F10 Nå som en av mine nærmeste kompiser @lagunilla nettopp har opprettet ny prosjekttråd, tenkte jeg at det var på tide å få ut fingern etter to år og lage min egen tråd. Har også fått litt mas fra en annen god bimmers kamerat @BimmerFan! så S/o til han som pusha meg til å lage en tråd! Bilen det er snakk om er en tyskimportert «2012 525d», som jeg kvalifiserte som helt ok utstyrt når den ble henta i 2016. Bilen har etter det jeg vet vært kjørt i Tyskland i et år, for så eid av en lege i Ålesund i tre år før den kom i mine hender. Bilde fra VIN databasen: 21.07.19: Km.stand 101000 km. Oppdaterte bilder av hvordan bil ser ut 11.09.21: Km.stand 123.xxx Legger også ved utstyrslista: Spoiler Standard Equipment 1CC Automatic Start/stop Function 1CD Brake Energy Regeneration 4U2 Driving Experience Control Incl. Ec 548 Speedometer With Kilometer Reading 851 Language Version German Options 1CA Selection Cop Relevant Vehicles 1CB Co2 Content 2NC M L.-a.w. Double Spoke 350 M/18",mt 205 Automatic Transmission 223 Dynamic Damper Control 230 Eu Specific Additional Equipment 258 Runflat Tyres 337 M Sport Package 4CE Fine-wood Trim Fineline Anthracite 4UR Ambient Light 403 Glas Roof, Electric 415 Sunblind For Rear Window 416 Sunblinds 423 Floor Mats, Velour 428 Warning Triangle 430 Interior And Exterior Mirror Packa 431 Interior Rr Vw Mirror W Aut Anti-d 441 Smokers Package 456 Comfort Seats, Electric. Adjustable 464 Skibag 465 Through-load System 488 Lumbar Support Driver/front Passenger 494 Seat Heating F Driver/front Passenger 5AC Autom. High-beam Headlights Control 502 Headlight Washer System 508 Park Distance Control (pdc) 522 Xenon Light 524 Adaptive Headlights 534 Automatic Air Conditioning 575 Additional 12v Power Socket 6AA Bmw Teleservices 6AB Control Teleservices 6FL Usb-/audio Interface 6NF Ext.con.of The Music Play.i.mobilph 6NR Apps 6VC Control Combox 6WA Instrument Cluster W. Extended Cont 609 Navigation System Professional 610 Head Up Display 612 Bmw Assist 614 Internet Preparation 615 Extended Bmw Online Information 616 Bmw Online 620 Voice Input System 633 Prep.mob. Ph. Business Bluet.interf. 676 Hifi Loudspeaker System 698 Area-code 2 7A2 Innovation Package Ii 7SP Navi Professinal W.handyprep.bluetooth 710 M Leather Steering Wheel 715 M Aerodynamics Package 760 Individual High-gloss Satin Chrome 775 Individual Roof-lining Anthracite 8KA Oelservice Int. 30.000 Km/24 Months 8SC Country Spec. Release Of Teleservice 8TF Active Protection For Pedestrians 8TH Speed Limit Info 8TN Daytime Driving Lights Selectable B 8V1 Ncap Label 801 Germany Version 879 German / On-board Documentation Ettertmonterte utstyrskoder: 248 Steering Wheel Heater 2TB Sport Automatic Transmission 3AG Reversing Camera 5AD Lane Departure Warning 5AG Lane Change Warning 754 M Rear Spoiler Dette er min første BMW, og etter min mening føler jeg F10 er en 5 serie med få eller ingen kompromisser. Lenge har den vært høyt opp på ønskelisten min, og å ratte i en slik bil nå er utrolig deilig. Ettersom jeg har hatt bilen nå i to år, så har det skjedd litt siden da. Dette blir dermed en ganske lang introduksjon om bilen, men jeg regner med at det er slikt tråder på bimmers er til. Formålet med en slik tråd vil for min del være å kunne se tilbake til bilen, da jeg har planer ha denne bilen en god stund, og for å kunne få input av andre når det trengs. Kan starte med det første bildet jeg har fra når bilen endelig ankom sitt nye hjem i Oslo etter en laaang reise fra Ålesund. Ting som er gjort til nå (28.02.18): Spoiler - Bytte nyrene til «Double slatts grill» - Skifte ut halogen pærene i tåkelyktene til LED som matcher AE - Oljeskift i massevis, kanskje også overdrevent mange om det er noe som heter det? - Diverse service ting - Byttet fra original lyddemper til « 535 look» - Byttet samtidig til Original 535 diffuser - Byttet motorfester etter tips fra @BimmerFan!, tydeligvis svakhet og har lest på tyske forum at det til og med var aksjon der nede. Mine var ikke så ille, men byttet dem for å ha det gjort! - DIY «fiksa» kantkjørte felger og så lakkert dem opp i en mørkere gråfarge (BMW sterlinggrau» - Lakkerte calliperne forran og bak i en blåfarge som var ganske så lik den man finner på F10 M5 - Nye sommerdekk (Vredenstein Ultrac Vorti) - Polert og vokset ofte nok 😊 - Kodet inn memory funksjon i «Auto start stop» Bilen husker med andre ord at jeg ønsker å ha den av. Kodet inn «Sport display» i CIC, og den fungerer glimrende! Kodet inn slik at tåkelys skrur seg på sammen med AE som «Welcome lights» Kodet inn Video in motion Kodet inn blinklys i HUD - Oppdatert kartet i CIC til 2017-2 - Montert LCI ramme rundt CIC skjermen - Montert LCI knapp og deksel for midtkonsollen - Debadge - Byttet registerkjedestrammer på bilen, kun fordi den delen som satt i bilen ble erstattet med en forbedra versjon ifølge ETK. Tenkte at den, sammen med regelmessige oljeskift er med på redusere sjansene for registerhelvette 😊 - Byttet ut standard girskiftern mot girskiftern fra det som pent kalles 2TB eller sportsAutomat - DEFA bunnpannevarmer - Fått fjernet feilkode som hadde med Eksosgasstemp sensoren som ligger etter EGR kjøleren. Byttet først sensoren, men viste seg å være ledningsbrudd, så da var det bare å lappe den sammen igjen 😊 - Og det siste som har blitt gjort, montere nytt ratt med paddles, varme og vibro i en bil som ikke kom med noen av delene. Det vil si at bilen har fått 3 ekstra options retrofitted, 2TB, 248 (rattvarme) og 5AD (Lane Departure Warning) Planer for bilen videre: Spoiler - M sport spoiler retrofit (gjort) - NBT retrofit. Har allerede skaffet headunit så nå er det skjerm, LCI kontroller med touch funksjon og diverse kabler som mangler. (Lagt fra meg tankene om å bytte til NBT HU) - Moderat senk er også vurdert da jeg syns fronten er litt høy med standard fjærer på EDC dempere (Montert Eibach 30/30) - Vurderer også en motorvarmer med sirkulasjonspumpe som kobles opp mot strøm. Passer helt greit ettersom bilen står som oftest i garasje med «uendelig» og «gratis» strøm. (Gjort) - LCI LED tåkelyslamper (Ikke direkte plug and play ettersom LCI fanger har andre festepunkter for tåkelykter enn pre lci) Dette tenker jeg på som kortsiktige planer, men ettersom jeg har blitt bitt av «retrofit-billa» så vil denne bilen få litt mer heavy ting også ettermontert, alt avhengig av om jeg får tak i deler til rimelige priser. Tenker på ting som: - Soft Close (Lagt fra meg tanken for nå///21.07.19) - Elektrisk bakluke (Lagt fra meg tanken for nå/// 21.07.19) - LCW (Blindsonevarsel) (gjort) - Surround View (Work in progress) - ACC maybe? (Work in progress) - Chip? Fornøyd med 218 hester og 450nm så langt, men mye vil alltid ha mer. (TRF tune ligger til vurdering) - Når 100k km merket nåes vil også oljen i autokassa i det minste bli byttet, om ikke flusha. Tenker også i samme sleng å åpne opp motorn litt for å rense sot fra innsug, EGR osv. - Vil også før eller siden også bytte kjølevæske, ettersom jeg ikke helt stoler på ordet «life time» - Kanskje noen nye sommerfelger, er altfor mye bra der ute (Style 312, 343M og 373M) Så tenkte jeg slenge ut litt bilder av de DIY jobbene jeg har husket å ta bilder av! Spoiler Ikke de mest vakre calipperne nei, så her trengtes det litt jobb. Det ble også et lite kleint ///M merke, har beholdt den siden da ettersom den ikke har plaget meg noe særlig. Veit dog at dette ikke er en ekte M bil, så kan hende noen reagerer litt på det, meen meen. Trynet til bilen gikk så fra dette: Til dette: Mange ville sikkert bytta til helsvart grill ettersom dette er en hvit bil, noe jeg synes er tøft selv. Men jeg har kromdetaljer på bilen fra før, pluss synes at kromramma fremhever resten av grillen litt mer enn hvis den skulle smelta sammen sort og sort. Synes også noen få kromdetaljer er helt okei på en bil som dette, så dette er nok en oppgradering som kommer til å bli slik! Har alltid synes at det er kjipt at BMW venta helt til G30 generasjonen med å fylle den enorme rompa med mer enn eksosstusser på bare en side. Derfor ville jeg gjøre noe med dette. Bilen gikk dermed fra dette: Til dette: Dermed var det å finne LED pærer som matcher AE så godt som mulig, og jeg føler jeg traff ganske greit med disse pærene, som har vist seg å holde ganske bra! Byttet også motorfestene som tidligere nevnt. Fra og med en eller annen gang i 2011 så gikk disse fra å være vakuumstyrte slik man ser på 6 er motorene, til å bare være plaine. Kanskje dette er grunnen til at mange har klagd på disse på div forum? Festene jeg bestilte gjennom GS var produsert av Febi Bilstein (trodde jeg skulle få ZF) og var litt skuffa ettersom det er blanda mening om akkurat Febi Bilstein. Men lo litt da jeg fant et bilde på nett av originale fester: Kan vi da konstantere med at det er Febi Bilstein som leverer OE deler til BMW hva motorfester på F10 gjelder? Dette var en jobb jeg heldigvis slapp å gjøre selv, så da er det kjempegreit å kjenne den beste BMW mannen jeg veit om… hint hint @lagunilla Våren nærmet seg dermed og da måtte sommerfelgene shines opp litt. Siden dette er GS felger, gadd jeg ikke legge særlig mye penger opp i dette, så bestemte meg for å ta en DIY og likte faktisk den nye fargen godt! Kantkjøringmerkene ble også dekket til, som egentlig var hele cluet med denne DIY. Har dessverre ingen bilder fra skifte av registerkjedestrammeren.. ISTA viste at jobben var ganske grei, men det skulle vise seg å være alt annet enn det. Problemet er det at ISTA viste jobben utført på en N47 singel turbo, på min motor er det jo to turboer, som gjør jobben bittelitt mer komplisert. Her måtte hele eksosannlegget av sammen med DPF for å faktisk klare å komme til jævelen. Så hvis du har N47 med dos turbos, og ønsker utføre denne jobben, så vet du i alle fall hva du må gjennom. Må bare elske utseendet på bilen etter god vask og voks runde! Utgangspunkt interiør: Resultat etter: Hver sommer så drar jeg ut på tur nedover Europa, og den ender opp i Balkan området nede i Sør-Øst. Dette betyr at hver eneste sommer har jeg enestående muligheter til å virkelig nyte bilen der den er ment å bli brukt, nemlig Autobahn! Helt fantastisk bil å kjøre i høy hastighet, å holde 250 er ingen problem selv om veiene ikke er rette som en linjal, noe som forteller om hvor gode disse bilene er i høye hastigheter! Tankpåfylling i Slovakia om jeg husker rett! Montering av Defa var utrolig enkelt! Eneste kjipe var å gjøre dette ute i minus 10 grader… Valgte å kjøre kabelen opp og feste den med strips på ene staget som går fra dempertårnet og ned. Dette gjorde jeg ettersom jeg ikke synes det ser så veldig delikat ut med DEFA plug stikkende ut av fangeren, enten det er i plast dekselet ved tåkelykta eller på siden av fangeren. Minuset med dette er at man må åpne panseret hver gang denne skal kobles på, men ettersom jeg bruker bilen lite på vinterstid så funker dette helt okei. Kommer til å finne en annen skjult plass til pluggen etter hvert, men for nå så får den bare bli slik. Sport display koding! Ikke like smooth som man får på NBT, men det funker helt greit. Ser at den leser bittelitt høyere enn 450 nm og 218 hester, så man kan jo alltids håpe at bilen er sterkere enn BMW oppgir. Slik ser rompa ut etter å ha fjernet modellbetegnelsen bak. Synes det ser mer ryddigere ut og 525d merket bak er uansett ikke noe å skryte av. Så kommer vi til den største og tyngste retrofitten jeg har gjort til nå, og det er ettermontering av ratt og å trekke nye kabler fra JBE til SZL modulen. Legger ikke ut alle bildene da dette bare blir rot, så om noen har lyst på det så PM gjerne. Og etter litt koding så var dette resultatet : Så nå føler jeg at jeg er «Up to speed» med bilen og dens historikk. Legger et bilde av bilen for å avslutte dette innlegget, der hvor den koser seg mest for tiden, nemlig garasjen Prosjekt E61 Vinter 2021 ble tråden enda et "prosjekt" rikere i form av en 2005 E61 525i. Mer info på s.24 Planer for E61: - Vedlikehold, Vedlikehold og atter Vedlikehold. Målet er en bil som er så teknisk strøken som mulig uten å trå over terskelen som er "bruksbil" - Lakk av diverse paneler - Fikse BT streaming som er montert i bil (Gjort) - Nye sommerhjul (Style 124 i hus) - LCI lamper, mer spesifikt baklamper - Sportsratt m.krom lister Kort info om bil: Spoiler VIN WBANG51050B395758 Code / Type E61 / NG51 Vehicle History Get a car report instantly! Chassis Touring (5 Doors) Market Europe(left Steering) Engine 2.50 l / 141 kW (M54) Drivetrain Rear-Wheel Drive Transmission automatic Color Titangrau (A36) Upholstery Leder "dakota"/schwarz (LCSW) Start of Production Friday, August 6th 2004 Manufacturer Dingolfing, Germany / BMW AG Liste over utstyr: Spoiler Endret August 18, 2023 av ///M-ini95 Gorg, Fahad, StigJ og 15 andre reagerte på dette 17 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Slavearbeider'n Skrevet Februar 28, 2018 Share Skrevet Februar 28, 2018 Tøft å få sett tråd på bilen din og Mini, etter den lille praten vi hadde på verkstedet på Bilia. Her følger jeg med! ///M-ini95 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tobiasw Skrevet Februar 28, 2018 Share Skrevet Februar 28, 2018 Interessant tråd Fortsett med oppdateringer og bilder. ///M-ini95 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fahad Skrevet Februar 28, 2018 Share Skrevet Februar 28, 2018 Fin bil! F10 må være den peneste 5 serien i mine øyne! Hadde min i 5 år 😊 ///M-ini95 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mathiseen Skrevet Februar 28, 2018 Share Skrevet Februar 28, 2018 Pen bil, og veldig bra skrevet introduksjon! følger med her ///M-ini95 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BimmerFan! Skrevet Februar 28, 2018 Share Skrevet Februar 28, 2018 (endret) Endelig! @///M-ini95 Denne bilen fortjente virkelig en tråd! Råfin bil Endret Februar 28, 2018 av BimmerFan! ///M-ini95 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gabz Skrevet Februar 28, 2018 Share Skrevet Februar 28, 2018 Lekker F10! Flotte oppgraderinger så langt og flere på planen ser jeg. Følger spent med videre ///M-ini95 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
///M-ini95 Skrevet Februar 28, 2018 Forfatter Share Skrevet Februar 28, 2018 2 timer siden, Slavearbeider'n skrev: Tøft å få sett tråd på bilen din og Mini, etter den lille praten vi hadde på verkstedet på Bilia. Her følger jeg med! Takk for den! Prøver være lynrask selv når du oppdaterer tråden på den flotten M5`n! 2 timer siden, tobiasw skrev: Interessant tråd Fortsett med oppdateringer og bilder. Will do! 2 timer siden, Fahad skrev: Fin bil! F10 må være den peneste 5 serien i mine øyne! Hadde min i 5 år 😊 Den husker jeg godt! Fått en god del inspirasjon fra gamle bilen din Baken blant annet er inspirert etter å ha lest F10 tråden din. 1 time siden, Mathiseen skrev: Pen bil, og veldig bra skrevet introduksjon! følger med her Takk! Brukte en god del tid på å få alt opp og prøvde gjøre det så ryddig som mulig, så er godt å høre at det falt i smak 41 minutter siden, BimmerFan! skrev: Endelig! @///M-ini95 Denne bilen fortjente virkelig en tråd! Råfin bil Takk kompis! Må ikke glemme å oppdatere tråden din snart. Hører rykter om at det er oppgraderinger på gang 39 minutter siden, Gabz skrev: Lekker F10! Flotte oppgraderinger så langt og flere på planen ser jeg. Følger spent med videre Takk Gabz! Prøver være like flink som deg vett, men det er ikke lett! Fahad, BimmerFan! og PrinceSilver reagerte på dette 3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
///M-ini95 Skrevet Mars 2, 2018 Forfatter Share Skrevet Mars 2, 2018 Fått litt spørsmål angående Defa varmern, så tenkte oppdatere tråden for å informere om den. Selve varmeren er på søte 300W, så her er det ikke stort til varme å forvente. Den ligger "klistra" i bunnpanna, ikke så langt unna girkassa, så det kan hende den også oppnår litt høyere temperaturer. Jeg valgte å teste varmeren etter at jeg monterte den for å forsikre meg om at den faktisk fungerer og da brukte jeg bare Carly adapteren for å lese oljetemp før og etter. For ordens skyld så nevner jeg at bilen hadde stått stille i garasjen i to dager. Temperaturen ute var et sted mellom -5 og -7. Var ialefall ikke varmere enn -5 inni garasjen. Før Etter 3 timer Så her snakker vi omtrent 30 grader forskjell. Nå er jeg ikke en ingeniør, men jeg vet at slitasje ved kald start må være redusert kraftig i dette tilfellet. Den kraftigste økningen jeg har vært vitne til er tett opp mot 40 grader. Da var den koblet til litt over 4 timer (har ikke bilder av dette, så dere får bare stole på meg) Så til spørsmålet om jeg anbefaler å montere noe slikt på bilen? Uten tvil! Om det er verdt penga? Njaaa det er jeg usikker på. Jeg vil si at om man gjør jobben selv, så kjør på! Har du planer la merkeverksted gjøre dette, så vet jeg ikke om prisen gjør det verdt det. Det er snakk om marginal effekt for komfortens skyld, så dette er rett og slett for å ha bedre samvttighet ved kaldstart av bilen. Jeg kjøpte settet i romjula 2017 og fant mye rabatter på varmeelementet og kablene som trengs. Tror jeg betalte litt over 1000 lapp for alt og monterte så dette på 1 times tid ute i kulda. Anbefaler å legge en plan på forhånd, ellers regn med ennå 1 time i montering. Ved bruk av denne varmeren i 3-4 timer så starter motoren utrolig mye penere enn hva den ellers ville gjort. BimmerFan! og tobiasw reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gorg Skrevet Mars 2, 2018 Share Skrevet Mars 2, 2018 Wow, bra start på tråden! Vi liker bildetunge tråder 😃 Veldig fin F10 👌🏻 ///M-ini95 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
///M-ini95 Skrevet Mars 2, 2018 Forfatter Share Skrevet Mars 2, 2018 28 minutter siden, Gorg skrev: Wow, bra start på tråden! Vi liker bildetunge tråder 😃 Veldig fin F10 👌🏻 Tusen takk! Blir masse bilder fremover regner jeg med! Bare synd de ikke er i nærheten av hva du knipser 😅 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Daniel. Skrevet Mars 4, 2018 Share Skrevet Mars 4, 2018 Nydelig bil! Liker også oppgraderingene du har gjort. Selv om helsorte nyrer ser veldig bra ut på hvit bil, så ble de du valgte ganske tøffe også Litt senk blir nok bra ///M-ini95 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Saltkjelen Skrevet Mars 4, 2018 Share Skrevet Mars 4, 2018 Kjempetråd! Hyggelig å se at flere også er ivrige etter diverse retrofits og detaljfiksering. Ble bra med LCI-ramme og knapp til midtkonsollen. Liker også at du har chrome omramming på grillen. Blir spennende å følge med videre her! Turbo-HF og ///M-ini95 reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr. Erling Skrevet Mars 4, 2018 Share Skrevet Mars 4, 2018 Fin tråd. Har selv en f10 525d så jeg vet hva du snakker om vedr. kjøre komfort. Men det med motorffeste og reklamasjon var nytt for meg. Hva er det som er galt? Takk for at du deler dine erfaringer og utbedringer! ///M-ini95 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
///M-ini95 Skrevet Mars 4, 2018 Forfatter Share Skrevet Mars 4, 2018 11 timer siden, Daniel. skrev: Nydelig bil! Liker også oppgraderingene du har gjort. Selv om helsorte nyrer ser veldig bra ut på hvit bil, så ble de du valgte ganske tøffe også Litt senk blir nok bra Tusen takk! 😁 ja litt senk må nok til, hjelper veldig mye på selve looken! 29 minutter siden, Saltkjelen skrev: Kjempetråd! Hyggelig å se at flere også er ivrige etter diverse retrofits og detaljfiksering. Ble bra med LCI-ramme og knapp til midtkonsollen. Liker også at du har chrome omramming på grillen. Blir spennende å følge med videre her! Takker!😁 å fikle med bil gir meg skikkelig mestringfølelse, så kan trygt si jeg har blitt avhengig av den "rusen". Synes også chrome er helt godkjent, så lenge det ikke tar helt av 8 minutter siden, Mr. Erling skrev: Fin tråd. Har selv en f10 525d så jeg vet hva du snakker om vedr. kjøre komfort. Men det med motorffeste og reklamasjon var nytt for meg. Hva er det som er galt? Takk for at du deler dine erfaringer og utbedringer! Jo takk for det! Det med motorfester er egentlig relatert mot N47 motoren, så vidt jeg vet så har du N57? Hva som er galt med festene er vanskelig å si, men vil tro de er litt underdimensjonert hvis gummien ikke klarer å gjøre jobben. Som sagt var ikke mine så ille som eksempler jeg har sett og lest, men opplevde på vinterstid (grunnet kulde) at man kan kunne "føle" vibrasjoner ved venstre sving og gasspådrag. Dette var alltid ved kald motor, ved varm motor eksisterte ikke dette problemet. Nå som de er bytta har jeg ikke lenger dette problemet. Så er mer noe man irriterer seg over enn noe som er farlig. Ettersom en seksermotor er naturlig balansert og du itilegg har vakumstyrte motorfester, så vil jeg tro du er good to go hva fester gjelder @BimmerFan! har ennå ikke fått mulighet ordne sine, og han har tillegg videoklipp som tydelig viser hvordan motorfester ikke skal være. Om noen derfor lurer, så hør gjerne med han Mr. Erling og Daniel. reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå