Hansien Skrevet April 16, 2018 Share Skrevet April 16, 2018 (endret) Etter å ha eid og kost meg med nyere og godt vedlikeholdte biler de siste 8-9 årene satt jeg plutselig i en situasjon hvor jeg skiftet jobb og kunne kjøpe meg et lite bruks-prosjekt da bil ikke lenger er den samme nødvendigheten som det har vært de siste årene. Og da spratt jo ungdommen i meg frem igjen og på død og liv skulle ha igjen en E34. Kriteriene mine var heller labre, lite rust og OK teknisk. Jeg ville tross alt ha noe å bryne meg på samt bruke opp den nå nyervervede fritiden jeg har fått på kveldene. Blåste avgårde og tittet på en 535i, hvor de to kriteriene jeg hadde fulgte den eksemplarisk. Rusta i kanalene var tatt en gang i tiden til tross for at dette var en jobb hvor den/de som har utført jobben har gitt opp når det var tid for lakk, nye framskjermer fra et fabrikat med diskutabel passform og dører, bagasjerom og tanklokk oppspist av rust. Teknisk var det ingen større ting å sette fingeren på. Servoen bar preg av kilometerstand, foruten dette virket den ved prøvekjøring til å være "grei nok". Og med friskt pågansmot og brennende lommebok endte jeg opp en med '90 modell 535i som fremstod som neglisjert og halveis ivaretatt av tidligere eiere. Det første jeg hadde behov for å fikse var fører-/innemiljøet i bilen. Så da bar det til på verkstedet med å demontere stoler for å fikse feil og ta en grundig vask. På høy tid med en dyprens ja. Trodde først at det var middelet jeg brukte som tok fargen på stolene, men mest trolig bare mye fett/skitt i stolene. Stolene ble over all forventning når jeg var ferdig med de for denne gang. Før: Glinsende stoler fulle av fett, møkk og olje. Etter: Demonterte stolryggen for å demontere armlenene da de begge var vonde å få i lås, samt for å komme til for å fikse det at hodestøtten på sjåførstolen hadde et drev som hadde hoppet av. Ikke rart at armlenene var slarkete.. Sjåførstolen var enda verre da spikeren hadde knukket, så der hoppet armlenet ut av lås i tide og utide. Ellers ble det tatt en dyprens av stoff, grundig vask av alle flater og enden var et akseptabelt fører-/innemiljø. Etter det innvendige var tatt var det tid for å ta noe av det viktigere på bilen. En av de tidligere eiere har sveiset kanalene på bilen da disse sikkert var gjennomrustet. Problemet her var at når sveisejobben var ferdig hadde de bare tatt å slengt på noe understellsmasse av noe slag og kalt det bra nok.. Det ser vi resultatet på her i dag. Heldigvis hadde vi noe syre som gjorde jobben med å fjerne guffa ganske enkel Grunnet og lagt på struktur. I helga som var bestemte jeg at det var på tide å friske opp igjen lakken. Noen kjempejobb nekter jeg å utføre da bilen generelt har mye steinsprut, rustflekker, bulker og riper, men en lett to-stegs jobb for å hente frem igjen dybden i lakken og fjerne vaskeriper samt en touch-up av detaljer ble naturlig nok gjort. Og her med sommersluffene på. 885 Le Mans, fordi en slik bil ikke fortjener original-felger. (Enda..?) Endret April 16, 2018 av Hansien ///M-ini95, sluquet, Werther og 3 andre reagerte på dette 6 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet April 16, 2018 Share Skrevet April 16, 2018 Flott prosjekt, så ut som ett godt utgangspunkt dette her. Jeg liker å lese prosjekt tråder om E34 hvor ting gjøre ordentlig, disse bilene har blitt neglisjert alt for lenge. Du kan være trygg på at alle de pengene du putter i en E34 535i vil du få igjen om ting gjøres rikig. Behold bilen akkurat slik den er nå, med originalt understell og originale lykter. En slik bil fortjener absolutt originale felger, få på M5 Trowing star, M parallell eller RC90 felger så er du der. Eller gjør som meg, kjør på helt originale BBS kryss eike 😀 Jeg ser også at dette er en Norsksolgt bil, denne må ha vært seriøst dyr da den var ny. Vi snakker sikkert om 600 000 kr....i 1990! En vanlig Ford Sierra kosta 200 000 kr den gang, det sier sitt. Hansien reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gabz Skrevet April 16, 2018 Share Skrevet April 16, 2018 Spennende prosjekt her. E34 er nydelige biler, spesielt med riktig motorisering som her Fint arbeid så langt, stå på videre! Hansien reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
316 Skrevet April 16, 2018 Share Skrevet April 16, 2018 Morsomt prosjekt, ser ikke alt for gæli ut da. Lykke til videre, synes felgene var tøffe og jeg. 🤔 Hansien reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Daniel. Skrevet April 16, 2018 Share Skrevet April 16, 2018 Bra bil det der Gamle @Ingvaldsen sin? Kjekt at den forble på forumet i såfall Kjekt å se at den blir tatt vare på, skulle gjerne hatt noe slikt selv om jeg hadde hatt plass til småprosjekter. Støtter @Fredrik 90 angående hjul. Originale Throwing Stars eller M Parallel hadde passet perfekt Hansien og Fredrik 90 reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hansien Skrevet April 16, 2018 Forfatter Share Skrevet April 16, 2018 1 time siden, Fredrik 90 skrev: Flott prosjekt, så ut som ett godt utgangspunkt dette her. Jeg liker å lese prosjekt tråder om E34 hvor ting gjøre ordentlig, disse bilene har blitt neglisjert alt for lenge. Du kan være trygg på at alle de pengene du putter i en E34 535i vil du få igjen om ting gjøres rikig. Behold bilen akkurat slik den er nå, med originalt understell og originale lykter. En slik bil fortjener absolutt originale felger, få på M5 Trowing star, M parallell eller RC90 felger så er du der. Eller gjør som meg, kjør på helt originale BBS kryss eike 😀 Jeg ser også at dette er en Norsksolgt bil, denne må ha vært seriøst dyr da den var ny. Vi snakker sikkert om 600 000 kr....i 1990! En vanlig Ford Sierra kosta 200 000 kr den gang, det sier sitt. Utgangspunktet virker til å være bra ja. Ikke oppdaget noen større feil som fordyrer fantasien min om en oppegående 535. Originalt understell, lykter og slikt vil nok forbli på bilen, eller til nød erstattet av nyere/nytt om det skulle være behov for dette. Bilen slik den er i dag har det klassiske preget over seg, og det er en ting jeg ikke vil ødelegge. Til nød blir det montert en liten diské spoiler for å sette prikken over i'en. Felger blir nok nedprioritert. Ser ikke noe poeng i å svi av alt for mye på dette når det enda er en del andre ting å ta tak i med bilen. 1 time siden, Gabz skrev: Spennende prosjekt her. E34 er nydelige biler, spesielt med riktig motorisering som her Fint arbeid så langt, stå på videre! Takker. 1 time siden, 316 skrev: Morsomt prosjekt, ser ikke alt for gæli ut da. Lykke til videre, synes felgene var tøffe og jeg. 🤔 Takker. Enig i at felgene er tøffe. Kombinasjonen av delfin-grå og gull gjorde seg overraskende bra. 36 minutter siden, Daniel. skrev: Bra bil det der Gamle @Ingvaldsen sin? Kjekt at den forble på forumet i såfall Kjekt å se at den blir tatt vare på, skulle gjerne hatt noe slikt selv om jeg hadde hatt plass til småprosjekter. Støtter @Fredrik 90 angående hjul. Originale Throwing Stars eller M Parallel hadde passet perfekt Usikker, kan godt være at han jeg kjøpte den av er forumbruker her. Jeg husker ikke navnet på han i farta, og kjøpskontrakta ligger alt for langt unna til at jeg nå orker å sjekke. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Daniel. Skrevet April 16, 2018 Share Skrevet April 16, 2018 20 minutter siden, Hansien skrev: Usikker, kan godt være at han jeg kjøpte den av er forumbruker her. Jeg husker ikke navnet på han i farta, og kjøpskontrakta ligger alt for langt unna til at jeg nå orker å sjekke. Han solgte i hvertfall en SR registrert 535i nå nylig Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sveigis Skrevet April 16, 2018 Share Skrevet April 16, 2018 Må jo hive meg på og gratulere med fin e34 . Denne ser jo meget pen ut .:). Gøy med flere med 535 ,så her må jeg følge med. For ja ,dette er morsomme biler Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ingvaldsen Skrevet April 16, 2018 Share Skrevet April 16, 2018 God bil 16k problemfrie kilometer som daglig pendlebil i 4 måneder... 13mil om dagen godt å se den får det den trengte M-jakob reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet April 16, 2018 Share Skrevet April 16, 2018 Når man først skal ha store felger på E34 så er det slik det skal ut👍 E34 ble aldri designet for å ha noe større enn 17 tommere, dette var veldig stort på slutten av 80 tallet. Så 18 og 19 blir for mye på E34, de ødelegger også kjøreegenskapene om bilen ikke har fått oppgradert understellet. Men de M parallell der må da være 18 tommer? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Daniel. Skrevet April 16, 2018 Share Skrevet April 16, 2018 6 minutter siden, Fredrik 90 skrev: Når man først skal ha store felger på E34 så er det slik det skal ut👍 E34 ble aldri designet for å ha noe større enn 17 tommere, dette var veldig stort på slutten av 80 tallet. Så 18 og 19 blir for mye på E34, de ødelegger også kjøreegenskapene om bilen ikke har fått oppgradert understellet. Men de M parallell der må da være 18 tommer? Originale M-Parallel er 18" ja. Og E34 M5 ble på slutten levert med 18" M-Parallel Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ingvaldsen Skrevet April 17, 2018 Share Skrevet April 17, 2018 8 timer siden, Fredrik 90 skrev: Når man først skal ha store felger på E34 så er det slik det skal ut👍 E34 ble aldri designet for å ha noe større enn 17 tommere, dette var veldig stort på slutten av 80 tallet. Så 18 og 19 blir for mye på E34, de ødelegger også kjøreegenskapene om bilen ikke har fått oppgradert understellet. Men de M parallell der må da være 18 tommer? Bilen var helt nydlig å kjøre på med nye nokian hakka 8 225/40 og 255/35 8 og 9,5" fra e38 sveigis reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sveigis Skrevet April 17, 2018 Share Skrevet April 17, 2018 Disse bilene går helt fint og kjøre med 18 tommere seĺv med orignalt understell . Absolutt overhode ingen problem og de ser bra med felg uansett 15 eller 18 tommere. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet April 17, 2018 Share Skrevet April 17, 2018 Uten at vi skal lage noen diskusjon ut av det, så kjørte jeg en helt standard E34 som riktig nok hadde 19 tommere. Det var helt grusomt å kjøre med på den bilen, det merket man at var langt utenfor det bilen var designet for. Jeg tenker at skillet går på 18 tommere 😀 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wSax Skrevet April 20, 2018 Share Skrevet April 20, 2018 Ser ut som et veldig bra utgangspunkt det der! Du får ta godt vare på den. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå