Gå til innhold

Hansien's E34 535i - "The turd."


 Share

Anbefalte innlegg

Etter å ha eid og kost meg med nyere og godt vedlikeholdte biler de siste 8-9 årene satt jeg plutselig i en situasjon hvor jeg skiftet jobb og kunne kjøpe meg et lite bruks-prosjekt da bil ikke lenger er den samme nødvendigheten som det har vært de siste årene. Og da spratt jo ungdommen i meg frem igjen og på død og liv skulle ha igjen en E34. Kriteriene mine var heller labre,  lite rust og OK teknisk. Jeg ville tross alt ha noe å bryne meg på samt bruke opp den nå nyervervede fritiden jeg har fått på kveldene.

Blåste avgårde og tittet på en 535i, hvor de to kriteriene jeg hadde fulgte den eksemplarisk. Rusta i kanalene var tatt en gang i tiden til tross for at dette var en jobb hvor den/de som har utført jobben har gitt opp når det var tid for lakk, nye framskjermer fra et fabrikat med diskutabel passform og dører, bagasjerom og tanklokk oppspist av rust. Teknisk var det ingen større ting å sette fingeren på. Servoen bar preg av kilometerstand, foruten dette virket den ved prøvekjøring til å være "grei nok". Og med friskt pågansmot og brennende lommebok endte jeg opp en med '90 modell 535i som fremstod som neglisjert og halveis ivaretatt av tidligere eiere.

20180312_085448copy.jpg

 

Det første jeg hadde behov for å fikse var fører-/innemiljøet i bilen. Så da bar det til på verkstedet med å demontere stoler for å fikse feil og ta en grundig vask. 

20180316_180808copy.jpg

20180316_222522copy.jpg

 

20180316_183424copy.jpg

På høy tid med en dyprens ja. Trodde først at det var middelet jeg brukte som tok fargen på stolene, men mest trolig bare mye fett/skitt i stolene. Stolene ble over all forventning når jeg var ferdig med de for denne gang.

 

Før: Glinsende stoler fulle av fett, møkk og olje.

20180316_183445copy.jpg

 

Etter:

20180316_183432copy.jpg

 

Demonterte stolryggen for å demontere armlenene da de begge var vonde å få i lås, samt for å komme til for å fikse det at hodestøtten på sjåførstolen hadde et drev som hadde hoppet av.

20180316_221039copy.jpg

 

Ikke rart at armlenene var slarkete.. Sjåførstolen var enda verre da spikeren hadde knukket, så der hoppet armlenet ut av lås i tide og utide.

20180316_194221copy.jpg

 

20180316_202212copy.jpg

 

Ellers ble det tatt en dyprens av stoff, grundig vask av alle flater og enden var et akseptabelt fører-/innemiljø.

 

Etter det innvendige var tatt var det tid for å ta noe av det viktigere på bilen. En av de tidligere eiere har sveiset kanalene på bilen da disse sikkert var gjennomrustet. Problemet her var at når sveisejobben var ferdig hadde de bare tatt å slengt på noe understellsmasse av noe slag og kalt det bra nok.. Det ser vi resultatet på her i dag.

20180403_173202copy.jpg

 

Heldigvis hadde vi noe syre som gjorde jobben med å fjerne guffa ganske enkel

20180403_221626copy.jpg

20180405_185025.jpg

Grunnet og lagt på struktur.

20180408_183939copy.jpg

I helga som var bestemte jeg at det var på tide å friske opp igjen lakken. Noen kjempejobb nekter jeg å utføre da bilen generelt har mye steinsprut, rustflekker, bulker og riper, men en lett to-stegs jobb for å hente frem igjen dybden i lakken og fjerne vaskeriper samt en touch-up av detaljer ble naturlig nok gjort.

20180324_112819copy.jpg

 

5ad4cfdf05073_20180414_112532copy.thumb.jpg.d7091c7e434640b7d6cd4673de51e94c.jpg5ad4cfe9755ef_20180413_211937copy.thumb.jpg.176c8845644f175a294cfce49139a46a.jpg20180415_145253.thumb.jpg.043e3fc871d1545f74ef41ac0b7ecd7d.jpg20180415_145248.thumb.jpg.b717eb39e6b8fa4d19a4cf12a25bdec4.jpg20180415_144520.thumb.jpg.69a2edfdcc726cde692832b3ebb6f5c1.jpg

20180415_144515.thumb.jpg.c6dbbf0555a51fcbc96556f90fca2f23.jpg

 

 

Og her med sommersluffene på. 885 Le Mans, fordi en slik bil ikke fortjener original-felger. (Enda..?)

20180415_133009.thumb.jpg.76b7b105082ef0d000627c00dd3834e4.jpg

 

 

 

Endret av Hansien
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott prosjekt, så ut som ett godt utgangspunkt dette her. Jeg liker å lese prosjekt tråder om E34 hvor ting gjøre ordentlig, disse bilene har blitt neglisjert alt for lenge. Du kan være trygg på at alle de pengene du putter i en E34 535i vil du få igjen om ting gjøres rikig. Behold bilen akkurat slik den er nå, med originalt understell og originale lykter. En slik bil fortjener absolutt originale felger, få på M5 Trowing star, M parallell eller RC90 felger så er du der. Eller gjør som meg, kjør på helt originale BBS kryss eike 😀 

Jeg ser også at dette er en Norsksolgt bil, denne må ha vært seriøst dyr da den var ny. Vi snakker sikkert om 600 000 kr....i 1990! En vanlig Ford Sierra kosta 200 000 kr den gang, det sier sitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik 90 skrev:

Flott prosjekt, så ut som ett godt utgangspunkt dette her. Jeg liker å lese prosjekt tråder om E34 hvor ting gjøre ordentlig, disse bilene har blitt neglisjert alt for lenge. Du kan være trygg på at alle de pengene du putter i en E34 535i vil du få igjen om ting gjøres rikig. Behold bilen akkurat slik den er nå, med originalt understell og originale lykter. En slik bil fortjener absolutt originale felger, få på M5 Trowing star, M parallell eller RC90 felger så er du der. Eller gjør som meg, kjør på helt originale BBS kryss eike 😀 

Jeg ser også at dette er en Norsksolgt bil, denne må ha vært seriøst dyr da den var ny. Vi snakker sikkert om 600 000 kr....i 1990! En vanlig Ford Sierra kosta 200 000 kr den gang, det sier sitt.

Utgangspunktet virker til å være bra ja. Ikke oppdaget noen større feil som fordyrer fantasien min om en oppegående 535.

Originalt understell, lykter og slikt vil nok forbli på bilen, eller til nød erstattet av nyere/nytt om det skulle være behov for dette.

Bilen slik den er i dag har det klassiske preget over seg, og det er en ting jeg ikke vil ødelegge. Til nød blir det montert en liten diské spoiler for å sette prikken over i'en.

Felger blir nok nedprioritert. Ser ikke noe poeng i å svi av alt for mye på dette når det enda er en del andre ting å ta tak i med bilen.

1 time siden, Gabz skrev:

Spennende prosjekt her. E34 er nydelige biler, spesielt med riktig motorisering som her :) Fint arbeid så langt, stå på videre!

Takker. :) 

1 time siden, 316 skrev:

Morsomt prosjekt, ser ikke alt for gæli ut da. Lykke til videre, synes felgene var tøffe og jeg. 🤔

Takker. :) Enig i at felgene er tøffe. Kombinasjonen av delfin-grå og gull gjorde seg overraskende bra.

36 minutter siden, Daniel. skrev:

Bra bil det der :) Gamle @Ingvaldsen sin? Kjekt at den forble på forumet i såfall :)

Kjekt å se at den blir tatt vare på, skulle gjerne hatt noe slikt selv om jeg hadde hatt plass til småprosjekter.

Støtter @Fredrik 90 angående hjul. Originale Throwing Stars eller M Parallel hadde passet perfekt :)

Usikker, kan godt være at han jeg kjøpte den av er forumbruker her. Jeg husker ikke navnet på han i farta, og kjøpskontrakta ligger alt for langt unna til at jeg nå orker å sjekke. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Hansien skrev:

Usikker, kan godt være at han jeg kjøpte den av er forumbruker her. Jeg husker ikke navnet på han i farta, og kjøpskontrakta ligger alt for langt unna til at jeg nå orker å sjekke. :)

Han solgte i hvertfall en SR registrert 535i nå nylig :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man først skal ha store felger på E34 så er det slik det skal ut👍 E34 ble aldri designet for å ha noe større enn 17 tommere, dette var veldig stort på slutten av 80 tallet. Så 18 og 19 blir for mye på E34, de ødelegger også kjøreegenskapene om bilen ikke har fått oppgradert understellet.

Men de M parallell der må da være 18 tommer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Når man først skal ha store felger på E34 så er det slik det skal ut👍 E34 ble aldri designet for å ha noe større enn 17 tommere, dette var veldig stort på slutten av 80 tallet. Så 18 og 19 blir for mye på E34, de ødelegger også kjøreegenskapene om bilen ikke har fått oppgradert understellet.

Men de M parallell der må da være 18 tommer?

Originale M-Parallel er 18" ja.

Og E34 M5 ble på slutten levert med 18" M-Parallel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Når man først skal ha store felger på E34 så er det slik det skal ut👍 E34 ble aldri designet for å ha noe større enn 17 tommere, dette var veldig stort på slutten av 80 tallet. Så 18 og 19 blir for mye på E34, de ødelegger også kjøreegenskapene om bilen ikke har fått oppgradert understellet.

Men de M parallell der må da være 18 tommer?

Bilen var helt nydlig å kjøre på med nye nokian hakka 8 225/40 og 255/35 :) 8 og 9,5" fra e38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten at vi skal lage noen diskusjon ut av det, så kjørte jeg en helt standard E34 som riktig nok hadde 19 tommere. Det var helt grusomt å kjøre med på den bilen, det merket man at var langt utenfor det bilen var designet for. Jeg tenker at skillet går på 18 tommere 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...