Gå til innhold

Nyterns -10 F10 525d -kaos kan forekomme-


 Share

Anbefalte innlegg

  • 2 weeks later...

Jeg rapporterer herved inn!

Foreløpig er livet med X3 litt kjedelig. Det vedlikeholdsmessige etterslepet skal tas igjen, og det krever både tid og pæng. Chevy og etpar Skodaer krever sitt, men jeg har nå fått handla inn alt jeg trenger til alle pasientene. Inkludert 40l Febi 5w30, 25l frostvæskekonsentrat, original glødemodul (Beru er utsolgt i heila Europa), nivåsensor kjølevæske, alle filtre, pakninger til oljefilterhus og masse verktøy for grovere vedlikehold litt senere.

 

Jeg har en brunaktig hinne øverst i ekspansjonstanken, og blir ikke helt enig med meg selv om hva årsaken er. Miks av kjølevæsker? Oljelekk inn i kjølesystem? Har ingen kjølevæske i olje. Ofte er visst årsaken til olje i kjølesystem dårlig pakning ved oljefilterhus, så jeg bestilte bare for å ha det klart. Smørja lukter kjølevæske.

Ellers har jeg jo feilmelding på samtlige glødeplugger, så jeg begynner med glødemodul. Har aldri knekt glødeplugger selv, men unngår å bytte dem før de definitivt er gåene læll. 

 

Jo, er det en greie at indre baklykter skifter ham? Plutselig forsvant ene glasset. Det overlevde, og er nå limt på plass. 😀

 

Ellers, endelig bytta batteri. Fant en ny rondell! 

 

Gleder meg til de morsomme greiene. Når bilen er der jeg vil ha den rent teknisk, kommer de. 🙂 

 

IMG_20210119_203005.jpg

IMG_20210123_190931.jpg

 

IMG_20210123_191348.jpg

Screenshot_20210128-125154.jpg

Endret av Nytern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Shattered skrev:

Dette kan bli bra, Nytern! Men du, hvor mange biler har du egentlig nå? :lol:

Haha! Huff! Det er ille. Det verste er jo at det bare er tullebiler! Ingen er raske! 

 

Pr. nå har jeg følgende på skilter:

F10

X3

Skoda Roomster (en blir ikke mer anonym enn i en sølvgrå Skoda! Herlig!)

Lada 2105 levert fra fabrikk uten gulvteppe bak! (episk)

Chevyen

Jeg hadde en 07 Octavia 4x4 inntil nylig! Kosta på den en haug, donerte'n til fruen!

Det beste med den avgjørelsen er at jeg slipper å frese snø hver gang det laver ned! Nå kommer hun seg ut læll. Sneaky gave altså!

Jeg er skrotnisse. Har slått meg til ro med at jeg brenner mest for typisk ukule biler. Det føles ok! 😀

 

Hva har du i stallen nå?! Flere biler?!

 

 

Endret av Nytern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Nytern skrev:

Haha! Huff! Det er ille. Det verste er jo at det bare er tullebiler! Ingen er raske! 

 

Pr. nå har jeg følgende på skilter:

F10

X3

Skoda Roomster (en blir ikke mer anonym enn i en sølvgrå Skoda! Herlig!)

Lada 2105 levert fra fabrikk uten gulvteppe bak! (episk)

Chevyen

Jeg hadde en 07 Octavia 4x4 inntil nylig! Kosta på den en haug, donerte'n til fruen!

Det beste med den avgjørelsen er at jeg slipper å frese snø hver gang det laver ned! Nå kommer hun seg ut læll. Sneaky gave altså!

Jeg er skrotnisse. Har slått meg til ro med at jeg brenner mest for typisk ukule biler. Det føles ok! 😀

 

Hva har du i stallen nå?! Flere biler?!

 

 

Haha :D

jeg har selv kun 1 bil, 2002 X5. Hatt denne i 2 år, vært en grei bil så langt. Har bytta en del slitedeler, inkludert dyser, som var en heftig jobb. Men veldig fornøyd generelt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skoda Roomster ja....

Du er garantert alltid først i køen bak rattet på en av disse! Det er helt klart.

Kanskje verdens kjedeligste bil, med unntak av Toyota Yaris Verso 1.3 varebil. Men som du sier...man blir fort glad i gammalt ræl som bare funker. 

Du har i hvertfall nok å holde på med X3en. 

Ellers vil jeg anbefale deg å beholde Silveradoen hvis den er i grei stand. Chevrolet Silverado holder bruktverdien bedre enn det meste annet på markedet så lenge den har EU og på skilt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Shattered skrev:

Haha :D

jeg har selv kun 1 bil, 2002 X5. Hatt denne i 2 år, vært en grei bil så langt. Har bytta en del slitedeler, inkludert dyser, som var en heftig jobb. Men veldig fornøyd generelt. 

X5 husker jeg! Men du er ikke flerbilist enda? Kreisi hoarder? Hvordan skal vi få deg dit? 🤩 Sikla mye på E53 sjæl, men vært litt bekymra for å ha flere divaer i stallen! Velutstyrte divaer altså!

7 timer siden, ogee1 skrev:

Jeg er av en eller annen grunn litt svak for Roomster. Den har en udefinerbar sjarme.

Haha! Roomie! Kan vi kalles det, vi som har en sær dragning mot denne rare farkosten? Jeg er enig! Den gjør det en bil skal, og det billig. Ittno bells & whistles, men det føles egentlig helt greit! Forutsigbart!

29 minutter siden, Werther skrev:

Skoda Roomster ja....

Du er garantert alltid først i køen bak rattet på en av disse! Det er helt klart.

Kanskje verdens kjedeligste bil, med unntak av Toyota Yaris Verso 1.3 varebil. Men som du sier...man blir fort glad i gammalt ræl som bare funker. 

Du har i hvertfall nok å holde på med X3en. 

Ellers vil jeg anbefale deg å beholde Silveradoen hvis den er i grei stand. Chevrolet Silverado holder bruktverdien bedre enn det meste annet på markedet så lenge den har EU og på skilt. 

Haha! 

Min har den herlige 1.9tdien, og ligger jeg først, er der fordi jeg har pløyd forbi hele gjengen! Ok, nå overdriver jeg. Det føles ok innimellom, å være inkognito! 

X3 blir nok bra til slutt! Er egentlig glad for å ha noe å henge fingra i. Bare delekostnadene ikke blir for høye!

Hva angår Silveradoen er jeg helt enig. Den er veldig godt ivaretatt. Rust har jeg enda ikke funnet, og ramma ble ved nedregistrering fra lett lastebil beskrevet som den beste kontrolløren hadde sett på gammal Chevy. Synes det er ekstra stas at det er en k3500. Veteran og greier. I vinter har jeg for det meste rydda opp i et kråkereir av et elnett (Bergheim var nok i overkant glade i strømtjuver og enkle løsninger). 

Fikk et bud på den i sommer, men jeg har bestemt meg for at den er freda. Tror ikke jeg finner mer glede pr. krone! Ser dessuten ut som at mange av de gjenværende eksemplarene lider ganske greit i kortvarige eierskap hos karer som bare mååå eie en sånn en i løpet av livet. Noen måneder med høyt forbruk på diesel og lite pleie, så overtar nestemann stafettpinnen. Er mitt inntrykk. 😬

Endret av Nytern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har du en god arbeidsbil som kan vare i 15-20 år til. 

Har jo selv en Bergheim-import Chevrolet Caprice som ble registrert i juni 1991. Det er noe eget med disse eldre amerikanerne - de har bøttevis med sjarm, fett design og er driftssikre som fy. Har vurdert Silverado flere ganger selv, men har ikke behov for lastekapasitet/hengervekt/måkebil etc. De blir "litt mye" å kjøre som personbil til og fra jobb og langkjøring uten mål og mening for min del. 

Og du har helt korrekt i at altfor mange Silverado (samt Tahoe og Suburban) lider av at folk kjøper de som byggebiler, arbeidsbiler, kjøre-søppel-på-fyllinga-biler eller off road-prosjekt for så å selge de etter kort tid uten å påkoste de vedlikehold eller EU.  Veldig mange av de til salgs er kjøpt etter forrige EU-godkjenning og selges før den neste - med andre ord blir de ofte kjøpt av folk som bruker de opp.  

Du kan fint beholde denne i 10 år og selge den for 60-80k så lenge den er bra for rust og ikke ser helt herja ut. 

Endret av Werther
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult, Nytern! :D Fet chevy, kikka på en tilsvarende for et par år siden da jeg begynte å se på 4x4 men ble ikke kjøp. 

Da jeg kjøpte X5'en satt jeg med to biler, en E61 som skulle selges. Den fikk jeg igjen bare 1/3 av det jeg ga, sånn ca, men jeg ble nå kvitt den. Neste bilen blir en Skoda med 4x4 tror jeg :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1/29/2021 den 20.03, Werther skrev:

Da har du en god arbeidsbil som kan vare i 15-20 år til. 

Har jo selv en Bergheim-import Chevrolet Caprice som ble registrert i juni 1991. Det er noe eget med disse eldre amerikanerne - de har bøttevis med sjarm, fett design og er driftssikre som fy. Har vurdert Silverado flere ganger selv, men har ikke behov for lastekapasitet/hengervekt/måkebil etc. De blir "litt mye" å kjøre som personbil til og fra jobb og langkjøring uten mål og mening for min del. 

Og du har helt korrekt i at altfor mange Silverado (samt Tahoe og Suburban) lider av at folk kjøper de som byggebiler, arbeidsbiler, kjøre-søppel-på-fyllinga-biler eller off road-prosjekt for så å selge de etter kort tid uten å påkoste de vedlikehold eller EU.  Veldig mange av de til salgs er kjøpt etter forrige EU-godkjenning og selges før den neste - med andre ord blir de ofte kjøpt av folk som bruker de opp.  

Du kan fint beholde denne i 10 år og selge den for 60-80k så lenge den er bra for rust og ikke ser helt herja ut. 

-91 Caprice!! Blir ikke kulere enn det nesten! En bil som innbyr til phete briller og pit maneuvers! 🤩 Ble bydd 100k i fjor sommer, men takka nei! Betalte ikke 100k selv, men de er ikke lette å finne lenger i ok stand. Jeg liker'n godt!

På 1/29/2021 den 21.21, Shattered skrev:

Kult, Nytern! :D Fet chevy, kikka på en tilsvarende for et par år siden da jeg begynte å se på 4x4 men ble ikke kjøp. 

Da jeg kjøpte X5'en satt jeg med to biler, en E61 som skulle selges. Den fikk jeg igjen bare 1/3 av det jeg ga, sånn ca, men jeg ble nå kvitt den. Neste bilen blir en Skoda med 4x4 tror jeg :lol:

Skoda!!!!!!!!!?!!!!!!!! Hjææælp! 😬😬

Fornuftig da! Sukk. Mye bil for penga. Det kan ingen motstride. 

 

 

I går ble jeg kalt ut på redningsoppdrag! Stor var nok overraskelsen da jeg kom i X3, ikke sjevy! Men, gikk helt greit å dra opp en gammal Pajero. Minuset med X3 er at førstegiret er så langt. Vanskelig å bruke bilen som noe annet enn som transportmiddel! 😀

IMG_20210130_174828.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Gammal Pajero"? Joda, de er vel blitt gamle etterhvert disse også selv om jeg anser de som "nye" 😛 , de kom jo i 2000. Selv om dette ser ut som en 2002+ kanskje med mindre det er GLX? 2000/2001 GLS hadde vel krominnramming på baklysa, ikke karosserifarge. Jepp, er vokst opp med Pajeroer i de fleste generasjoner i familien, både nærmest og nest nærmest. Hadde en 1986 gullfarga Pajero 2.3TD fra før jeg husker (type fra før jeg ble født til 1991), så en 1988 sølvfarga Pajero 2.3TD orginalregistrert som minibuss fra 1991 til 2002, deretter en lekker 1998 sølv Pajero 2.8TDI GLS syvseter (disse med de integrerte, firkantede skjermbredderne i samme farge som det øvrige karosseriet) som vi importerte fra Tyskland, fram til foreldrene mine gikk over til Outlander i 2010. Favorittgenerasjonen min er akkurat denne som kom i 2000, med 3.2 liter, selvbærende karosseri, rammekonstruksjonen var kasta vekk og kjøreegenskaper og komfort og modernitet gikk godt utenpå Land Cruiser fra samme tid. Har lyst på en slik en gang selv, enten i kort eller lang utgave. Arbeidshest uten sidestykke. Onkelen min kjøpte en ny, kortutgave i 2001 rett før varebilreglene gjorde det umulig å selge disse korte (før det hadde han hatt de to foregående generasjonene), og nå har svigerfar en 2005 Pajero GLS syvseter som bil nr. 2, sin andre Pajero. Det må bare bli Pajero på meg en gang. Puuh, det var en lang Pajeroutgreiing. 

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Min E83 er rett og slett veldig pen. Passerte 176k km i dag. Feira med en vask!

Den har fått mye oppmerksomhet hva angår vedlikehold i det siste, og nå føler jeg den er bra. 

 

Så, da ble den kjedelig. 

 

Neeext!

 

Neida. Men der ligger mye av gleden for meg. I det å få noe tilbake på veien. I god stand.

 

Siste fiks var panoramataket! En skal jo ikke teste det, men jeg måtte. Not great. Bakre del satt bom fast. Denne er nå deaktivert ved hjelp av YouTube og powertools. Nå fungerer det fint. 🙂

IMG_20210404_184950.jpg

IMG_20210404_184942__01.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Godt nyttår, folkens!

 

Siden jeg er på en reise der flest mulig doninger skal prøves, ser bilparken ganske annerledes ut nå. 

 

E-tron ikke min! Vurderte bytte ut F10, men syntes at rekkevidda var for lav. Og, livet med elektrisk bil frister rett og slett ikke. Den tida jeg hadde den, opplevde jeg feil på hurtigladere, dyyr lading når de faktisk funka, og generelt mye stress relatert til kulde og rekkevidde.

 

Kudos til de som lever godt med elektrisk! 

Jeg er jo BMW-mann i hjertet, så én BMW må jeg uansett alltid ha. Prøvekjørte en ålreit E28 i sommer, men selger fjasa for mye (fiktive bud osv) så jeg slengte inn en etterlysning i lokalsamfunnet.

 

"Veteran kjøpes!"

 

Dermed ble jeg igjen eier av en Mercedes w201! Et utsøkt eksemplar egentlig. Den hadde chrome hjulbuelister som var skrudd fast i skjermene. En liten jobb der altså.

 

Ellers solgte jeg min røde Lada etter årevis i mitt eie. Svart Lada med trekk på fire fant veien inn i mitt liv en stund senere. Jeg skulle ikke ha flere Ladaer, men denne var billig og egentlig ganske grei! Kveldene går med til fiks av denne nå, for å få den gjennom EU.

 

Kjøpte 20" hjulsett til F10. Prøvemonterte, fant ut at jeg ikke lenger er ungdom og nå henger disse i veien på verkstedveggen. Som er monument over fallen ungdom.

W211 kjøpte jeg fordi jeg ville ha dens hjul til w201. En veldig velholdt bil. Synd egentlig, siden jeg da ikke har hjerte til å kjøre den i salt. Dermed blir den stående til pynt! 

Audi A6 2.5tdi Quattro (facelift) med Recaro, Bose og rusthøl i dørene. Vrakpantbil. Et fantastisk kjøp. En fantastisk bil for penga. Synd at den er så sliten i karosseriet. Teknisk er den god!

Det var oppdateringen fra meg! Kjekt å se tilbake på, om noen år. Et slags multiplayer dagbokinnlegg altså. Håper alt er bra med dere, venner.

 

IMG_20221122_222406.jpg

IMG_20221204_233732.jpg

IMG_20221118_185028.jpg

IMG_20220818_213811.jpg

IMG_20221028_171749.jpg

IMG_20221012_235146.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 months later...

God søndag, venner!

 

Nærmer meg ett år uten BMW nå, og det har vært en fryktelig trist periode. F10 ble solgt og fikk umiddelbart denne plasten folk flest mener disse skal ha. Joda, den ble jo tøff. 🙂 Ser nå at den er solgt enda en gang.

 

Er på utkikk etter en BMW igjen. E36, E46 og E39 er vel igrunn mest aktuelle, men skulle noe annet, spennende dukke opp, tenker jeg det får gå. Har endelig fått verkstedet som jeg vil, og tenker det ikke hadde gjort noe med et "langtids"prosjekt nå. Kom gjerne med tips om du vet om en BMW-doning som kan vekke bilgleden i en fjomp oppi gokkfjella att! 😀

Som jeg pleier, burde jeg sikkert liste opp nåværende stall, men den er fryktelig trist.

 

Slenger ved et bilde av F10en tatt av ny eier en stund etter at den forlot meg. 

 

 

 

792_518511230 (1).jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...